יום שלישי, 3 באפריל 2012

שלטים מקומיים / מבצעים לפסח

צילם וכתב איתמר וכסלר

מסכת ביצה. אפריל 2011, כיכר סטרומה, חולון.

אני מכיר שני סוגים של מבצעים. כאלה שיש להם שם וכאלה שאין להם. 

בסוג הראשון נמצאים אירועים היסטוריים או אירועים המקווים לעשות היסטוריה, רובם ככולם נושאים אופי צבאי. למבצעים צבאיים יש תמיד שמות, כי ההיסטוריה לא מסתדרת עם מבצעים ללא שמות. וכך, עוד לפני שמישהו חשב נגד מי לבצע מבצע שעוד לא נולד, המבצע כבר נושא שם מבית היוצר של המחשב הצה"לי. מחשב זה, שאותו מזינים כמובן קצינים יצירתיים, יודע להנפיק גם שמות ספרותיים-פיוטיים, כמו 'מבצע ענבי זעם' או 'מבצע חומת מגן', וגם שמות רגילים כמו 'מבצע נחשון', 'מבצע חמץ' או 'מבצע סבתא'.

בסוג השני נמצאים מבצעי המכירות ולהם כמובן אין שום קשר להיסטוריה. בין שני הסוגים נטושה תחרות קשה על המקום שאותו הם ממלאים בלבם ובתודעתם של הישראלים. אין חולק על כך שבחיי היום-יום הציבור הרחב מעדיף את הסוג ה'אזרחי' עשרת מונים, כי בעוד שבמבצע קניות יש רק מרוויחים, במבצע צבאי אפשר גם להפסיד, והרבה. למבצעי מכירות אין שמות משמעותיים, פשוט כי אין בהם צורך. מספיק להכריז על מבצע, לא חשוב של מה, והעם פושט על המקום כמו ארבה, במיוחד לקראת חגים ועוד יותר במיוחד לקראת פסח.

ממש בימים אלה נכנסתי ל'הום סנטר' כדי לקנות צבע לריענון קירות הבית שלנו לכבוד פסח, ועוד לפני שהספקתי לזוז נדבק אליי עובד המחלקה ושאל מה אני צריך. 'חמישה ליטר צבע פלסטי לבן', עניתי. 'בשביל מה אתה צריך את זה?', הוא המשיך ושאל. עניתי שצריך לצבוע את הסלון, ומיד הוא הציע לי לקנות במקום זה מיכל של שמונה עשר ליטר 'במבצע'. 'בכמעט אותו מחיר, אתה מקבל פי ארבע כמות', אמר והצביע על פירמידה של מיכלי צבע ענקיים. 'אבל זה ירוק!', אמרתי. 'ירוק בהיר', הוא תיקן אותי, 'ירקרק, כמעט לבן - אביבי כזה'. והוסיף: 'תחשוב חיובי! שווה לך'. 'מישהו בכלל קונה את זה?', התפלאתי. 'אתה לא תאמין', השיב הבחור וקרץ, 'רק שמנו שלט "מבצע" ואנשים התחילו להשתולל. תוך חצי שעה מכרתי עשר'.

האמת, כמעט שהתפתיתי, אבל בסופו של דבר נשארתי עם הצבע הלבן. הייתה לי תחושה שדווקא החיסכון הזה לא יתקבל בהבנה מצד אשתי, שהגוון הזה עדיין מזכיר לה בית חולים ולא אביב.

ביני לבין עצמי הרהרתי שאילו היו מעניקים למבצעי הקניות שמות כמו במבצעים צבאיים זו היתה יכולה להיחשב תרומה של ממש מצד המגזר הקמעונאי לחוסנה של המדינה. שמות כמו 'מבצע צבע ירקרק', 'מבצע סלון קומפלט' או 'מבצע אחד פלוס אחד חינם' יכולים להצטרף למאגר השמות הצה"לי ולהעניק לגנרלים שלנו השראה בתחום הטקטי והאסטרטגי כאחד.

מי שכבר הבין את הקשר בין שני סוגי המבצעים הוא בעל חנות המכולת בחולון, שלכבוד פסח פתח ב'מבצע בייצים גדולים'. בכך הוא הזכיר לכולנו שהקשר בין המצות לבין הביצים הוא רב משמעויות וגוונים, שהרי את הביצה הקשה, שמונחת על קערת ליל הסדר, אוכלים (לאחר שטובלים אותה במי מלח) עוד לפני הסעודה המיוחלת.

האמת היא שבמשפחתי מתקשים רוב המסובין לקבל את ההסבר הרשמי על הביצה, שאינה אלא זכר לקרבן חגיגה שהיו מקריבים אבות אבותינו בבית המקדש. כיוון שאנחנו לא כל כך מתחברים לפולחן הקרבנות, אבל מאוד אוהבים ביצים קשות, מעדיפים אצלנו את ההסבר המשכנע לא פחות, שהביצה הטבולה במלח מסמלת את הגובה המשוער של מי ים סוף המלוחים בעת שעברו בהם בני ישראל בחרבה.

שמעתי גם השערה נוספת שעל פיה הביצה היא זכר לאשכיו של משה רבנו, שרק גבר בשיעור קומתו היה יכול להרים מבצע בסדר גודל של יציאת מצרים. אני נוטה להניח שדווקא רעיון זה הוא שעמד בבסיס הבחירה של שם המבצע החוּלוני, כי אחרי שבחנתי את התמונה בעיון הבנתי שצילמתי את בעל המכולת בדיוק ברגע שבו הוא מדגים למישהו את גודלן המשוער של הבייצים הגדולים.

3 תגובות:

  1. אני בטוחה שהמסובים בליל הסדר שבו אשתתף השנה ישמחו לשמוע הסבר מלומד על הקשר שבין יציאת מצרים לביצה. תודה.

    השבמחק
  2. אכן צריכים בייצים כדי להעיז לצאת ממצרים.

    השבמחק
  3. נחמד לראות שגם גלעד מלצר הגדול קורא את הבלוג בסתר, והוא אף העתיק את הרעיון "שלנו כזה גדול" על תמונתו של נתניהו. עיינו במאמרו באתר העוקץ: http://www.haokets.org/2012/05/07/%D7%A8%D7%95%D7%97-%D7%94%D7%91%D7%9C%D7%94%D7%95%D7%AA-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%98%D7%99/

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.