יום שני, 9 באפריל 2012

שלטים מקומיים / שרה אמנו מדברת עם אלוהים

צילם וכתב איתמר וכסלר

ודייק! רחוב צ'לנוב 31, תל אביב. ינואר 2012

לא מזמן התקלקל אצלנו הדוד שמש. עובד, שכבר הרבה שנים מחליף לנו את הדודים, התרמוסטטים והקולטים, תקע אותי בבית לכל היום. הוא אמר שיגיע לפני הצהריים, אבל הגיע בשלוש אחר הצהריים ועוד התלונן שכל היום הלך לו בגלל פקקים ובגלל איזו לקוחה ששיגעה אותו. הוא עלה על הגג, החליף את הקולט ואחרי שעה התיישב לשתות אתי כוס תה לכבוד סיומה של עוד עסקה מוצלחת. הסיבה שהקשר ביננו נמשך כל כך הרבה זמן היא לא רק בגלל שעובד הוא אדם נחמד והגון אלא בגלל שבכל פעם שאנחנו שותים תה הוא בתמורה מספר לי סיפור.

'תשמע איזה משוגעת הייתה לי הבוקר', הוא אמר. 'מצלצלת אליי אחת ואומרת לי שאחותה צריכה דוד שמש חדש. אני נותן לה הצעת מחיר לדוד על גג רעפים, נגיד אלף שקל כולל העבודה, ואומר שהצינורות עולים, נגיד, עוד חמישים שקל למטר. בגלל הפקקים בדרך אני מגיע לשם באיחור, נגיד שעה, ואני רואה אותה עצבנית כי היא לא אוהבת לחכות והיא גם באה במיוחד בגלל שאחותה לא מבינה כלום בדודים. "ואת מבינה?", אני שואל אותה. ואז היא עונה לי: "אתה יודע מי אני? אני שרה אמנו. אני לא צריכה להבין כלום, כי על כל דבר אני שואלת את אלוהים" '.

עובד ביקש ממנה לשאול את אלוהים כמה שאלות אישיות, והיא הפנתה את ראשה כלפי מעלה, חזרה בקול על השאלה והטתה את אוזנה כדי להקשיב לתשובה. באופן כללי ובקיצור נמרץ, אלוהים הודיע לשרה אמנו שמצד אחד לעובד צפויים חיים לא רעים, אם כי אין מה לצפות למהפכים דרמטיים כמו ירושה או זכייה בלוטו. מצד שני, האיחור שלו היה לצנינים בעיניו.

כשההתקנה נגמרה התברר שהיו שם גם עשרים מטר צנרת שהיה מסובך להעביר מגג הרעפים לדירה, מה שגרם להוספת אלף שקל (נגיד) להצעת המחיר המקורית. שרה אמנו ראתה את החשבון וקיבלה חום. היא אמרה שיותר מאלף ומאתיים שקל היא לא משלמת ושיתהפך העולם. עובד, שהוא כאמור בחור הגון אבל לא פראייר, התעקש, ואז שרה אמנו פנתה לאלוהים ושאלה אותו מה דעתו. 'אלוהים אומר שאתה לא מדייק ושתמדוד שוב. הוא גם אומר לשלם לך בדיוק אלף מאתיים. אז כדאי שתיזהר, כי אתה מתחיל לעצבן אותו'.

האחרון שניסה להתווכח עם שרה אמנו היה אברהם אבינו, שגם לו היה דיבור ישיר עם אלוהים. הוא ממש לא רצה לגרש את הגר ואת ישמעאל, אבל התשובה שקיבל מאלוהים הייתה חד משמעית: 'כל אשר תאמר אליך שרה, שמע בקולה', ושם, אחרי הכל, עמד עניין רציני יותר מדוד שמש. ובאמת, אם מסתכלים על אלוהים מן הזווית הזאת הוא מתגלה כמי שדייקנות היא נר לרגליו. די אם נזכיר את הצלחתו לברוא את העולם בשישה ימים ולסיים בדיוק לפני כניסת השבת.

נכון שעמידה בזמנים לא נרשמה בין עשרת הדיברות, אבל אפילו לואי ה-18 אמר פעם שהנימוס של המלכים הוא הדייקנות. ואם מלכים בשר ודם מקפידים על דייקנות, מלך מלכי המלכים על אחת כמה וכמה. ובאמת, לא מעט אנשים למדו בדרך הקשה שעדיף לא להסתבך עם אלה שיש להם קשר לאלוהים, ובמיוחד כשזה קשור לדייקנות. לא פלא שחלקים גדולים מאוד במסורת שלנו קשורים לעמידה קפדנית בלוחות זמנים. וכיוון שהשבת היא מודל מוצלח במיוחד לדייקנות אלוהית, התמקדו חובבי לוחות הזמנים בזמני כניסת השבת ויציאתה. הרעיון פשוט: האפשרות הכל כך קלה לפספס את השנייה שבה צריך להדליק את הנרות  מה גם שזו משתנה בכל שבת  יוצרת תודעה של טירונות אינסופית.

ובכל זאת ישנם גם אחרים שפיתחו גישה הרבה יותר רגועה וחיובית. כך למשל בבית כנסת אחד בדרום תל אביב החליטו להקל על המתפללים וליצור עוגן קבוע בזמן. לא עוד שש חמישים ושמונה או שבע ושתים עשרה דקות, אלא שבע במדוייק, ויתהפך העולם. אלוהים מקפיד על לוחות זמנים? אנחנו כבר נראה לו מה זו דייקנות...

לפני שבוע התרמוסטט בבית עשה בעיות ועובד הגיע אליי שוב. הוא אמר שיגיע בשעה עשר והגיע על הדקה. בזמן ששתה את התה הוא סיפר שהמחלוקת בינו לבין אלוהים עדיין לא נפתרה, כי שרה אמנו מתעקשת ואומרת שאלוהים מתנגד לתשלום ההפרש. אבל גם עובד מצדו לא מוותר, וכדי להוכיח לאלוהים שמה שהוא חושב עליו פשוט לא נכון הוא נעשה דייקן כמו שעון שווייצרי. הוא גם התחיל להניח תפילין כל יום בשבע בבוקר. שמתי לב שבמשך כל השיחה הוא לא אמר אפילו פעם אחת את המילה 'נגיד'.

2 תגובות:

  1. סיפור נפלא. מזכיר לי סיפור שקרה לי פעם עם מוביל קשיש. אולי אכתוב על זה פעם.

    בנוגע לתפילת שחרית של 7:00. אין כל בעיה לקבוע שעה מדוייקת וקבועה מאחר שכל דקדוקי הדקות הם רק במקרה של תפילה כמנהג ותיקין עם הנץ החמה ולא בתפילה שנערכת מאוחר יותר.

    השבמחק
  2. Itamar,
    Lovely story though the connection between the story and picture
    is a bit of a stretch.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.