יום שלישי, 24 באפריל 2012

תשורה קטנה ליום העצמאות: דוד בן-גוריון בשידור חי

שער המגזין 'טיים' (16 באוגוסט 1948)


לכבוד יום העצמאות, שהפעם אחגוג אותו בגולה הלא דוויה, הנה מעט ממה שמצאתי במרחבי המרשתת על ראש ממשלתנו הראשון והדגול דוד בן-גוריון. אמרו חז"ל: 'אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים, ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים, ולא כחמורו של ר' חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים' (שבת קיב ע"ב), והמבין יבין ואין כאן מה להוסיף.

היהלום שבכתר הוא כמובן טקס הכרזת המדינה, יום שישי, ה' באייר תש"ח (14 במאי 1948). כאן סרטון קצר ומרגש (כשתי דקות) מהטקס:




וכאן בן-גוריון קורא בקולו את מגילת העצמאות בשלמותה:




הרבה דברים יפים שנכתבו במגילה לא מומשו והרבה הבטחות לא קויימו. אחד הדברים הבולטים ביותר היא התקווה הנאיבית של מייסדי המדינה לקבוע לה חוקה בתוך ארבעה וחצי חודשים...
אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט, הלילה, אור ליום שבת ו' אייר תש"ח, 15 במאי 1948, ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על-ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ-1 באוקטובר 1948.
אשרי מי שהאמין. אשרי מי שמאמין.

מישהו יכול לתאר לעצמו את לוחמי הסיירת אהוד ברק או בנימין נתניהו עושים את זה

במאי 1951 הגיע בן-גוריון לארה"ב ונסע לאוניברסיטת פרינסטון שבניו ג'רזי כדי לפגוש את אלברט איינשטיין. הנה שני היהודים הגדולים של המאה ה-20:



וכאן, הפתעה של ממש (לפחות אותי זה הפתיע לחלוטין!). בינואר 1956 יצא עיתונאי אמריקני (לא מצאתי פרטים עליו) למזרח התיכון וריאיין את מנהיגי האזור  המלך חוסיין הצעיר והמפוחד (מה הפלא, הרי רצחו את הסבא שלו שלוש שנים קודם), נשיא מצרים גמאל עבדול נאצר וראש ממשלת ישראל דוד בן-גוריון  על סיכויי השלום. כל מנהיג מציג את תנאיו לשלום, וכולם, ככל הנראה, גם אומרים אמת וגם משקרים בו בזמן ובלי להניד עפעף. בראשית הסרטון צילומים נדירים של מזרח ירושלים והעיר העתיקה בשנות החמישים.





וכאן עוד פנינה נדירה. בן-גוריון וראש ממשלת בורמה או-נו משוחחים (באנגלית) על יהדות ובודהיזם, בתכנית Small World בהנחיית העיתונאי האמריקני המפורסם אד מורו. השיחה התקיימה כנראה בראשית שנות השישים. אני מתקשה לתאר לעצמי שיחה נינוחה כזאת בין ראש הממשלה הנוכחי לבין פילוסוף או איש רוח. למה מה, כמה מצביעים יש לו לקשקשן הזה?



בסרטון הפרטי והנדיר הזה צולם בן-גוריון  בצבע!  בטקס הפיכת היאחזות עין יהב ליישוב אזרחי (1962). בין המצולמים: הרמטכ"ל משה דיין ואביו שמואל דיין שהיה אז ראש המרכז החקלאי, אל"מ שמואל אייל שהיה אז מפקד הנח"ל, עוזי פיינרמן שהיה מזכיר תנועת המושבים (המידע מפי אמנון נבון, הארכיונאי של עין יהב, באדיבות יצחק נוי). כדי לראות צריך ללחוץ על האותיות הכחולות.

הלאה.

בשנת 1970 התראיין בן-גוריון לתכנית הטלוויזיה 'מוקד' (המראיינים היו העיתונאי שלום רוזנפלד, לימים עורך 'מעריב', והמשפטן פרופסור אביגדור לבונטין ). הוא התייחס לשאלת הערבים, לסיכויי השלום ולמה אסור לוותר על רמת הגולן ועל ירושלים (למרות שכדבריו, 'זה לא ייהרג ולא יעבור').







וכאן סרט (בצבעים) משנת 1972 על בן-גוריון בקיבוץ שדה בוקר. אורכו המקורי של הסרט הוא כשעה וחצי  ודבר קיומו נחשף לפני פחות משנה בערוץ 10 בתכנית 'צינור לילה' של גיא לרר. הסרט כולל כמה קטעים יפים מאוד: 'הזקן' משוחח עם צעירים וילדים (ששואלים אותו בחוצפה ישראלית מתי הלבינו שיערותיו), מצטלם על רקע השקיעה בנחל צין וקורא פסוקים נבחרים מתוך נבואות ישעיהו ועמוס ומתוך ספר ויקרא:



ולסיום עוד קטע מסרטון זה ובו מבקר בן-גוריון בכותל המערבי יחד עם טדי קולק, עורך תצפית מהר הזיתים יחד עם יגאל ידין, נואם בוועידת רפ"י, משתתף בלוויתה של פולה אישתו, מקבל פני עולים חדשים מרוסיה ועוד:




כרזת בחירות (1961)


2 תגובות:

  1. האזינו עתה לדבר ראש הממשלה , דוד בן גוריון, לרגל יום העצמאות החמישי של מדינת ישראל (שווה גם להקשיב למה שהוא אומר, לא רק לקוריוז)

    mms://s1.iba.org.il/zemer/​02/K-02688-01-A_01.mp3

    השבמחק
  2. מורין פרנקפורטיום שישי, 27 אפריל, 2012

    אחרי כל כך הרבה שנים שהתרגלנו לראות את התמונה של בן גוריון עומד על ראשו ולהתמקד בתופעה שנראית אכן בלתי אפשרית, ביחוד אם חושבים על ביבי או על שרה ואפילו על שלי יחימוביץ' עומדים על הראש, הגיע הזמן להתמקד גם בבגד הים שהזקן מדגמן. אין ספק שעברנו משהו מאז. התבגרנו.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.