יום שבת, 19 במאי 2012

'ליל אהבה עם אזרחים': מחווה לשכונת בית הכרם


מחר 'יום ירושלים' וזו הזדמנות טובה להסיר את האבק מעל שיר מקסים שהזמן השכיח, וגם לעשות כבוד לשכונת הגנים הירושלמית, החילונית והיפה, בית הכרם (שאיכשהו תמיד אני מצליח להתבלבל ברחובותיה).

בימי 'ההמתנה', ערב מלחמת ששת הימים, חנו גדודי המילואים של חטיבת הצנחנים בבית הכרם, ועל הדרך הלבבית שבה קיבלו תושבי השכונה את המילואימניקים סיפר העיתונאי הצעיר משה נתן (הוא היה אז בן 26 בסך הכל) בספרו המלחמה על ירושלים (הוצאת אותפז, עמ' 124-122). ספר מיוחד זה, שנדפס לראשונה במאי 1968, היה אחד מ'ספרי המלחמה' הראשונים. הוא זכה בשעתו לפופולריות בלתי רגילה ונדפס בשבע מהדורות:






אחד המילואימניקים הללו  שגם רואיין על ידי משה נתן (עמ' 345)  היה מאיר אריאל, אז חבר קיבוץ משמרות. אריאל התפרסם באותם ימים בשיר אחר שכתב, 'ירושלים של ברזל' (עליו כתבתי שלשום). אבל אז, 'בשעות הטֶּרֶם' שקדמו להפצצות הירדניות ולכיבוש העיר העתיקה, כתב אריאל שיר יפהפה ולא כל כך מוכר אלא למעריצים כבדים: 'ליל אהבה עם אזרחים'; את הלחן הנפלא חיבר חיים ברקני, חבר קיבוץ שער הגולן (שהתפרסם בלחנים כמו 'ביתי אל מול גולן', 'החיטה צומחת שוב', ועוד רבים).

המלחין חיים ברקני (2001-1923)

כאן אפשר לשמוע את השיר:



ואלה המילים:

ליל אהבה עם אזרחים
בבית הכרם.
רחוב מוגף את פנסיו כולם כיבה.
אך השכונה הגישה את ליבה
עם המשקה והכריכים
בשעות הטרם.

בכל חדרי המדרגות
בתוך החושך.
תינינו אהבה, כולה של וידויים.
וכל הלבבות היו גלויים
על טס עם פרורי עוגות
עשוי נחושת.

ליל אהבה.
עם אזרחים.
ליל אהבה בבית הכרם.
ליל אהבה בשעות הטרם.

פתאום צלצול צחוקֵי עלמה
אתה שומע.
והוא בתוך כל הקולות הגבריים
כמו פכפוך מי מעיין טריים
בלב מדבר... אמור, על מה
אתה דומע?

כן, אנחה אתה מחניק.
היא מפטפטת,
סיגריות מתאמצות לשווא להאירה,
רוצים קצת לראותה ולזוכרה
עם הגבינה והנקניק
ומי הפטל.

ליל אהבה...

צריך לזוז וזה קשה,
אִוְשָׁה של פחד -
וזו אִוְשָׁה שלא הייתה למשבים
של ביעותי שבים-או-לא-שבים
בזכות כל השעות אשר
בילינו יחד.


שכונת בית הכרם (צילום: לואיס גולדברג)

ידידי נועם נדב, צייר הבית של עונ"ש, נולד וגדל בבית הכרם. במלחמת ששת הימים הוא היה תלמיד בכיתה ד' ואת זיכרונותיו שלו משעות הטרם הוא רשם בצבע. עלילון [קומיקס] זה התפרסם בשנת 2010 בחוברת ילדוּת: טיול מצויר בשבילי הילדוּת, על ידי תכנית קרב למעורבות בחינוך והמוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון (הקלקה על האיור תגדיל אותו לקריאה נוחה):


בעלי התוספות

אנשי 'טלכרם', הטלוויזיה הקהילתית של מתנ"ס בית הכרם, העלו היום (3 ביוני 2012) למרשתת סרטון מעניין על הצנחנים בבית הכרם, והוא כולל ריאיונות עם 'אזרחים' ועם יורם זמוש, מ"פ הצנחנים, בן קבוצת יבנה, שהניף את הדגל על הכותל, וכן קטעים נדירים של סרט שצילם מנשה קצב באותם ימי המתנה.

(תודה לאהוד גן-אל)



2 תגובות:

  1. איזה גילוי נהדר.המילים המרגשות והלחן הרך והעדין.
    שיר טרם מלחמה הכי עדין ששמעתי.מקסים
    בי.גי ירושלים

    השבמחק
  2. הם לא חנו כל ימי ההמתנה בל נשכח שהם היו צריכים לצנוח בסיני ביום פרוץ המלחמה שינו להם תמשימה ואז עלו לבית הכרם המופגזת

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.