יום שישי, 25 במאי 2012

ברוך הבא: הקוצרים ברינה

כתב וצילם ברוך גיאן

וְחַג שָׁבֻעֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ, בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים (שמות לד, 22).

בשבוע שעבר נסעתי בכביש ירושלים-תל אביב ובעמק אילון, ליד לטרון, צדה עיני קבוצת קאובויס לובשי לבן. במבט מקרוב התברר שמדובר בקבוצת חרדים שיצאה לקצור חיטים או שעורים, לא ממש פעילות אופיינית...

הם קצרו במגל, הכניסו את התבואה לשקים, העמיסו על האוטו והפליגו אל השקיעה.

את החרדים אינני מחבר לרוב לעבודת האדמה, אבל יפה היה לראות את החברים הללו קוצרים ידנית, מזיעים וממלאים שקי חיטה לתוך הטרנזיט. לצערי הגעתי רק בשלב ההעמסה.





אמר העורך: המבט בתמונות הללו הזכיר לי קטע נחמד מזיכרונותיו של יחזקאל קוטיק, שאותם הוצאתי לאור לפני שנים. קוטיק סיפר שם על משפחתו ועל ילדותו בעיירה קאמניץ-ליטבסק (פלך גרודנה) במחצית השנייה של המאה ה-19. בין השאר הוא תיאר את אחד מעשירי העיירה ושמו שמחה-לייזר, שבכל קיץ קיבץ חבורת למדנים מבית המדרש המקומי ויחד אתם יצא לקצור חיטה כדי שתשמש להכנת מצה שמורה לפסח הבא:



מה שראיתי... זיכרונותיו של יחזקאל קוטיק, [א], מהדורה מתורגמת ומבוארת בידי דוד אסף, אוניברסיטת תל אביב, תשנ"ט, עמ' 121-120.



5 תגובות:

  1. רשע מה הוא אומר: מה העבודה הזאת לכם?
    ומוסיף: מי הוא בעל השדה?

    השבמחק
    תשובות
    1. http://lightbox.time.com/2012/05/25/pictures-of-the-week-may-18-may-25/?xid=newsletter-photos-weekly#23

      מחק
  2. ומראות כאלו נראו גם בכפר חסידים בראשיתה. חסידים שעובדים בשדה עם כל הבגדים המסורתיים. יש על זה תיאורים מעניינים.

    השבמחק
  3. Did they have permission from the owner of the field to take the grain?
    Did they have permission to do work or did they violate da'as torah?
    Isn't Kutik the same guy with the Krupnik Soup recipe? BTW - I made it and
    it is very good.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.