יום שני, 28 במאי 2012

ארון הבגדים היהודי

מודעה זו צולמה על ידי ברוך גיאן ליד קברותיהם של שני אדמו"רי גור, ברחוב יהוסף שוורץ 10, בשכונת מקור ברוך שבירושלים. זהו כתב חידה של ממש ולקח לי זמן רב לפענח חלק ממסתריו, וגם זה בעזרת כמה מומחים מן המגזר.


בס"ד [בסיעתא דשמיא] לקראת פסח הבעל"ט [הבא עלינו לטובה]

לאנ"ש [לאנשי שלומנו]

ניתן להשיג

שלופרוקעס קלאסיק לשבת וגם ליום חול  מארה"ב

'שלופרוקעס', העיד המומחה שלי, הוא חלוק בד שחור שנראה כמו חליפה, אבל 'שמאטע'. החסידים שנאלצים ללבוש חליפה גם בשעת הלימוד, בוחרים בו על פי רוב משום שהוא קליל ומאוורר יותר, ויש כאלו שכבר הולכים עמו אפילו ברחוב. פירוש השם 'שלופרוק' הוא חלוק שינה, 'שלוף' = שינה, 'רוק' – כמו 'רעקל', חליפה. והסיבה שנקרא כך משום שחסידים ואנשי מעשה, שהחמירו לישון אפילו עם חליפה (כמדומני שבגור נוהגים כך עד ימינו), יָשְׁנוּ עם 'שלופרוק', שאינו חליפה אלא בעצם חולצה ארוכה בצבע שחור, ואינו מכביד. פירוש המילה 'קלאסיק' הוא כמובן שם של פירמה, או של ליין מסוים.

ציציות  טליתות  טלית קטן
טלית קטן עם ציציות
שלקעס  כיפות  גרטלעך

שלײַקעס הן כתפיות ארוכות המחזיקות את מכנסי הגברים; גאַרטל הוא אבנט, שחסידים נוהגים לחגור שעת התפילה.
באתר חב"ד שופ, למשל, אפשר להשיג  גארטל לחתנים במחיר מציאה:


גרביים אנגליות  וולסי וכן טרנדי וסטרטצ'

כנראה שאנגליה מזוהה עם גרביים איכותיים. סטרץ'  גרבי ניילון שנמתחים לאורך הרגל עד הירך. גרבי סטרץ' מיועדים בדרך כלל לנשים, אבל כאן זה נועד דווקא לגברים. ומי יודע מה זה 'וולסי' ו'טרנדי'? כנראה שמות של מותגים.

וולסי או טרנדי?
גומיות להויזן זאקן  ברזל וסקוטש

מנהג החסידים  ובעיקר חסידי גור וחסידים 'ירושלמים'  להכניס את שולי המכנסיים (הויזן) לתוך הגרביים (זאָקן). בסלנג העממי זה נקרא 'גרבי קוזאקים'. אפשר לדמות את זה  להבדיל  לדרך שבה נוהגים החיילים להצמיד את המכנסיים לגרביים באמצעות גומייה. אלא שכאן מוצעים אביזרי חיזוק נוספים מאגף הסאדו: חוט ברזל (?!) וסרטי דבק סְקוֹטש.

חסיד 'תולדות אהרן' בירושלים: גאַרטל + שיך-וייסע זאָקן

לבנים  100% כותנה

נעלי בית סגורות  מעור, שטעק שיך
שטעקשיך  נעלי בית. ברור  אומר המומחה  שה'שטעק שיך' אינם ה'פאַנטאָפיל' הקלאסיים. כל סוגי הנעליים הניתנים בבית המרחץ, כגון כפכפים או 'קרוקס' (ראו בהמשך) יכולים להיות 'שטעק שיך', אבל בשום אופן לא 'פאַנטאָפיל'!

ספריי לזיעה הידוע מארה"ב  קרואקס
ספריי לזיעה הוא כמובן דיאודורנט, שנחוץ מאוד למי שמסתובב בקיץ עם בגדים שחורים ארוכים ובעיקר לאלה שנמצאים בסביבתו. אבל מהו הספריי 'הידוע' מארה"ב? לא אדע.

[קרו] אקס  אולי זה הספריי 'הידוע' מארה"ב?

אם המגיב מלמטה צודק  'קרואקס' זה סוג של ספריי מאוד ידוע. אבל צריך לקחת בחשבון גם את האפשרות שמדובר בנעלי  הפלסטיק המפורסמות 'קְרוֹקְס', שאהובות מאוד במגזר החרדי.

בעלי התוספות

המגיב אלי פישר פתר את החידה. אין מדובר בספריי לזיעה וגם לא בסנדלי קרוקס, אלא בספריי פודרה נגד שפשפת הקרוי Cruex

נמשיך הלאה.

חולצות  ברכסוני וקונקורד מארה"ב
'ברכסוני'? אולי הכוונה לרוכסנים. אבל מה זה 'קונקורד'? כנראה סוג של חולצה זולה ושמות של הפירמות.

היכל הנגינה  1200 ניגונים ב-4 דיסקים
המיטב  טנצלעך ופאלים נבחרים

כאן המכירה עוברת לתחום המוסיקה. 'היכל הנגינה' היא עמותה להפצת מוסיקה חסידית, אבל איך 1200 ניגונים יכולים להיכנס על 4 דיסקים?  לפי חשבון גס, כל טנצעל נמשך בערך ארבע שניות וחצי.

'המיטב' הוא כנראה אוסף של ריקודים [טענץ], או 'ריקודונים' [טענצעלך], נבחרים. אבל מה זה 'פאלים'?

'פאל' הסביר לי ידידי  פירושו קטע מתוך ניגון. כנראה ש'המיטב' הוא מיקס שמערב חלקי ניגונים, 'טענצלאך' אלו ניגוני ריקוד, ו'פאלים' אלו חלקי ניגוני נשמה.


אני מניח שבמספר הטלפון של ורדיגר אפשר לברר את כל הסוגיות שנותרו פתוחות, אבל לא נעים לי להטריח אותו על פכים קטנים. מה גם שפסח כבר עבר והמכירה הסתיימה מזמן.

צילום: ברוך גיאן

14 תגובות:

  1. החסיד שנראה בתמונה הוא חסיד תולדות אהרן, ואילו בכיתוב נכתב שהוא חסיד גור. חסידי גור אינם לובשים חלוק מפוספסת(קאפטען/זברה) אלא קפוטה שחורה. חסידי גור גם אינם לובשים גרביים לבנות אלא שחורות.

    השבמחק
  2. ברכסוני וקונקורד הם מותגים של חולצות מתוצרת חוץ הנפוצות במגזר החסידי-גוראי.

    היכל הנגינה מכיל את רוב ניגוני גור הישנים באורכם המלא. הקבצים הינם בפורמט MP3 ובאיכות בינונית. באם ירצה המעני"ש לקבל עותק מהכיל הנגינה - נא יגלה דעתו.

    התבלבל לך נעלי קרוקס עם קרואקס - קוראקס הם שם המותג של הספריי הנמכר.

    לא הוסבר דיו ההבדל בין הגומיות ברזל וסקוטש.

    עונש טוב.

    השבמחק
  3. גומיות - ההבדל בין ברזל לסקוטש הוא שהסקוטש זה גומי פתוח ופתחים וסוגרים אותו עם סקוטש... כמו בנעליים... והברזל זה גומי סגור כל הזמן שיש לו מין לולאה כזאת מברזל שדרך הלולאה מקטינים ומגדילים את הגומי לפי עובי הרגל ובכדי שלא יפלו ההויזן זאקן...

    הספריי הוא לא נעלי בית קרוקס אלא ספריי נגד שפשפת שמיד כשמתיזים אותו באזור המועד לשפשפת נוצרת שכבת טלק / פודרה....

    השבמחק
  4. חברים, שכנעתם אותי.

    השבמחק
  5. קרואקס אינה AXE והספריי לזיעה הידועה אינו דיאודורנט.
    מדובר ב-cruex, ספריי לטיפול בשפשפת - jock itch - ובלשון הישיבות (לפחות האמריקאיות) "יעקב יצחק".
    למאן דבעי:
    http://www.amazon.com/Cruex-Anti-Fungal-Powder-Spray-Diversion/dp/B001GHXK08

    השבמחק
    תשובות
    1. כל הכבוד על הפיתרון!
      מלוא הטנא טנצעלך ופאלים!

      מחק
  6. ומה בדיוק משפשפים שלומי אמוני ישראל שצריכים להמה לספרעיי נגד שפשפת, חרמנא ליצלן? ילמדנו רבנו?

    השבמחק
  7. גרביים אנגליות - וולסי וכן טרנדי וסטרטצ' (Wolsey, Trendy and stretch. Wolsey (v famous English socks

    השבמחק
  8. שלמה טיקוצינסקייום שישי, 01 יוני, 2012

    שפשפת מפשעה רווחת בקרב גברים חרדים, גם בלי מסע כומתה. בישיבות קראנו לזה "צרת ערוה".. (למי שמכיר את המושג ממסכת יבמות)

    השבמחק
  9. 1. צודק המגיב לעיל לגבי ברזל וגומי.

    2. היכל הנגינה זה לא ניגוני גור אלא ניגוני חב"ד. יש לי את האוסף ואכן מדובר במאות ניגונים באורך מלא. הסיבה שנכנסים כ"כ הרבה היא בגלל האיכות, הניגונים ברובם זו הקלטה קולית של איש אחד שר, או כלי מוזיקאלי בודד. רק מיעוטם בתזמור מלא.

    השבמחק
    תשובות
    1. סליחה, התכוונתי ברזל וסקוטש. יש אגב אופן נוסף ובו תפורים לקצה המכנס שני שרוכים שאותם כורכים סביב הרגל מהדקים וקושרים זל"ז בקשר עניבה.

      בגור רק מכניסים את המכנס אל הגרביים ולכן אורכו של המכנס הוא רגיל, עד סוף הרגל, מרימים אותו ומקפלים קצת וכו', ולכן הם משתמשים בגומיות הנ"ל. ניתן לראות פעמים רבות חסיד גור שהגומיה השתחררה או ירדה למטה ומתגלה אורך המכנס. אבל חסידויות שהולכות ב"ווייסע זאקן", כמו ויז'ניץ בשבת, בעלז, תולדות אהרן וכיו"ב, הולכים במכנס שקוצר מראש לאורך שלושת רבעי, ואצלם נפוץ יותר האופן שציינתי כאן.

      מחק
  10. ועכשיו תבין כמה יגע אברהם הולץ בספרו על הכנסת כלה לעגנון עד שמצא מהי ראז'ווילקע

    השבמחק
  11. טיפשים כולכם סליחה על הביטוי אני גוראי דבר ראשון היכל הנגינה יש בזה למעלה מ-1200 ניגונים החל משנת תשט"ו כל ניגון ממוצע הוא למעלה מ-5 דקות רובם יותר אם כי יש גם פחות ברכסוני וכדומה אלה חולצות יוקרה המיובאות מחו"ל שום חסיד לא ישן אף פעם וגם לא יושן בזמננו עם השלופרוק זה מיועד להלך איתו במשך היום בפרט כאשר יוצאים מהבית לאיזור הקרוב (חוץ מתפילה) משום צניעות יתירה הספריי אכן נועד לשפשפת והמחיר של הגערטל הוא מתחיל מ-4 ש"ח עד 50 ש"ח יראו הקנאים יחיו ויסבלו

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.