יום שני, 13 באוגוסט 2012

השם המפורש בגרמניה ו'חזירת היהודים'

כיכר השוק בלייפציג ובית העירייה הישן מן המאה ה-16. כאן נערכו הירידים הגדולים

במהלך חודש יולי שהיתי בלייפציג, העיר הגדולה של מדינת סקסוניה במזרח גרמניה, כאורח 'מכון שמעון דובנוב', יחד עם עוד שמונה חוקרים עמיתים השותפים למפעל כתיבת ההיסטוריה החדשה של החסידות.

עיר יפה היא לייפציג. עירם של באך, גריג, מאהלר, ואגנר, שומן, מנדלסון-ברתולדי ואהבת המוסיקה הקלאסית פורצת ממנה בכל מקום. ההיסטוריה שלה כוללת פרקים מפוארים ופרקים אפלים. אתרים רבים בעיר קשורים להיסטוריה היהודית (יהודים קראו לה גם בשם ליפסיא), ובעיקר זכורים ירידי לייפציג הגדולים, שנערכו בכיכר השוק העתיקה, שעדיין עומדת על מכונה ועדיין מתקיימים בה שווקים מקומיים צנועים. לא הרחק משם נמצאת אנדרטה מרשימה במיוחד  עשרות כיסאות ריקים מסודרים בשורות. אנדרטה זו הוקמה לזכר יהודי לייפציג שנספו בשואה, במקום שבו עמד בית הכנסת הגדול שהוצת בליל הבדולח.



 בשיטוטינו הרבים בעיר הופתענו לגלות על אחד מקירות הבתים הסמוכים לכיכר השוק העתיקה, את הכתובת הזאת:


הכתובת המפתיעה נמצאת ברום קומתו של בניין מגורים מפואר, שנראה כך:


לא הצלחנו לברר מתי נבנה הבנין, ממתי הכתובת ומהי הסיבה שהאדריכל או בעל הבית בחרו לחקוק את שם ה' המפורש על המשקוף.

לסיפור זה היה המשך.

כמה שבועות לאחר מכן נסענו לביקור בעיר ויטנברג (Wittenberg), שעל גדות נהר אלבה (Elbe). העיר נקראת היום באופן רשמי לותרשטאט-ויטנברג (Lutherstadt Wittenberg), על שמו של מרטין לותר, אבי הרפורמציה, שגר בעיר זו, הפיץ בה את אמונתו ולבסוף גם מת ונקבר בה.

זו עיירה עתיקה, קטנה ויפה, 115 ק"מ מדרום מערב לברלין ובמרחק של כשעה נסיעה ממנה. הסיור בוויטנברג מומלץ מאוד לכל מי שמגיע לברלין ויש לו יום פנוי. יש בה כיכר שוק עתיקה ומרשימה, רחובות צרים, כנסיות עתיקות, כולל זו שעל פי האגדה (הבלתי מבוססת) לותר נעץ על דלתותיה את רשימת 95 עיקרי האמונה שלו.

אחד המבנים המעניינים בעיר, שמשמש היום מוזיאון לתולדות לותר ולתולדות הרפורמציה, נקרא Lutherhaus (בית לותר). זהו מנזר גדול שבו היה ללותר חדר מגורים, ולימים  לאחר שהתחתן  הפך המבנה כולו לבית משפחתו.

והנה, גם בבית זה גילינו את שם ה' המפורש יוצא מפיו של הכהן הלותרני הגדול. כך נראה הקיר באחד החדרים הגדולים של המבנה, ששימש כנראה מקום התוועדות לנזירים או כמרים לותרניים, בדורות שלאחר פטירתו של לותר:


וזהו שם ה' המפורש והמנוקד במבט מקרוב:


מה פשר הכתובות האלה אינני יודע. האם שם ה' תפקד כמעין קמע, או שמא זו עדות לזיקתו של בעל הבנין לתרבות היהודית? כידוע, למן המאה ה-16 חיו בגרמניה, וכמובן גם בוויטנברג, הבראיסטים רבים, מלומדים נוצרים  מקצתם חשובים ביותר מבחינת תרומתם למדעי היהדות  שקראו וחקרו את כתבי הקודש העבריים והעריצו את השפה העברית. היו בהם גם כאלה שחקרו את ספרות הקבלה והתעניינו בהשפעותיה על הנצרות. מי שצייר את הכתובות הללו היה בלי ספק בקי בכתב העברי.

אבל לא צריך להתפעל יותר מדי. לא רק שמרטין לותר עצמו היה אנטישמי לא קטן, ובספרו 'על היהודים ושקריהם' האשים את היהודים בכל מה שרע, אלא שבאותה ויטנברג עצמה נמצא אחד הביטויים הגסים ביותר לשנאת היהודים הנוצרית.

מרטין לותר, על היהודים ושקריהם, 1543

בכנסיית העיר (Stadt- und Pfarrkirche St. Marien zu Wittenberg), שסגורה עכשיו לרגל שיפוצים ולכן לא יכולנו לבקר בה, יש פסל שנקרא Judensau (חזירת היהודים), ובו נראים רב וקבוצת יהודים רוכנים מעל חזירה וממשמשים באבריה. ומה כתוב מעל הפסל? Rabini Schem hamphoras ('רבנים והשם המפורש').


פסל זה וכתובת זו היו מוכרים היטב למרטין לותר, שבשנת 1543 פרסם בוויטנברג חוברת אנטישמית שנקראה בדיוק כך:

חוברת שנדפסה בוויטנברג 1596. הרב היהודי מצד ימין בוחן את פי הטבעת של החזירה ושני היהודים באמצע מוצצים את עטיניה

בספרו כתב לותר כך (בתרגום מגרמנית לאנגלית):

Here in Wittenberg, in our parish church, there is a sow carved into the stone under which lie young pigs and Jews who are sucking; behind the sow stands a rabbi who is lifting up the right leg of the sow, raises behind the sow, bows down and looks with great effort into the Talmud under the sow, as if he wanted to read and see something most difficult and exceptional; no doubt they gained their Shem Hamphoras from that place

לא היה זה חידוש של ויטנברג ולא של לותר. מוטיב 'חזירת היהודים' מוכר כבר מן המאה ה-13 ופסלים וציורים דומים נמצאים בכנסיות רבות ברחבי אירופה (גרמניה, שווייץ, צרפת, פולין, שוודיה). לחקר מוטיב זה הקדיש ד"ר ישעיהו שחר המנוח את ספרו היסודי The Judensau: A Medieval Anti-Jewish Motif and Its History, London 1974

הפיוס ההיסטורי  עורך עונ"ש מקבל בשם העם היהודי את התנצלותו של מרטין לותר וסולח לו על כל השטויות שעשה

מה יש לומר... הזמן שעבר הקהה קצת את חריפות העוקץ.

היום מרטין לותר הוא בעיקר דרך למתג את העיר ויטנברג מבחינה תיירותית, ואם כך למה לא לצעוד עם הזמן ולהלביש עליו אזניות סטריאופוניות?


בעלי התוספות: מטבע שטבעו חכמים

אחד מקוראי הבלוג, הפנה את תשומת לבי לכך ששם הויה נחרט גם על מטבעות בנות התקופה, מדנמרק והולנד ועד שוודיה וגרמניה. חיפוש קצר בגוגל העלה מטבעות רבים כאלה, הנה כמה דוגמאות, קצת מהרבה:

IUSTUS JHWH IUDEX (יהוה שופט הצדק). דנמרק 1596 בערך

 FIDE ET CONSTANTIA (אמונה ונאמנות). הולנד 1596

מטבע זהב עם הכתובת נעלה להר ציון. הולנד 1619

טלר שנטבע לכבוד מלך שוודיה גוסטב אדולף. גרמניה 1632

שוודיה 1632

עוד תוספות

פרופ' גרשון בקון שלח לי את צילום הלוגו הזה של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת קולומביה, שנמצא על המדרכה ליד שער הכניסה הראשי, וגם בו נמצא שם ה' בעברית. לדבריו, סטודנטים דתיים נזהרו שלא לדרוך עליו...




אחד המגיבים הזכיר גם את הצלב שנמצא על גשר קארל בפראג ובו הכיתוב 'קדוש קדוש קדוש ה' צבאות'. הנה הוא בתמונה שצילמתי ב-2008:



11 תגובות:

  1. Dear David,

    I wanted to remind that, also in some Paris (France) churches you can see the name of E'-im yod-hey-vav-hey. The coins shown in your wriying, probably influenced by the Jewish came to north Europe (Holland, Germany after their expulsion from Spain (Sepharad). Moshe from Paris

    השבמחק
  2. המייצג האמיתי של העם היהודייום שני, 13 אוגוסט, 2012

    חמתי עליך ר' דוד יקירינו, שקיבלת בשם העם היהודי את התנצלותו של מרטין לותר וסלחת לו על כל השטויות שעשה. אני מצהיר בזאת בשם העם היהודי: לא נסלח ולא נשכח.

    השבמחק
  3. Some might consider "good german and lutheran food" to be
    a self-contradiction (tartei d'satrei). In any event
    I hope you had a good Pilsner with it

    השבמחק
  4. כפי שהוצג בפוסט, השימוש בשם המפורש בצמוד למוטיבים נוצריים הינו דווקא נפוץ למדי, ומטרותיו מגוונות ולאו דווקא תואמות את הרושם הראשוני. לפלא על המחבר שלא הזכיר את גשר קארל המפורסם בפראג, שעליו מתנוסס פסל הצלוב והכיתוב: "קדוש, קדוש, קדוש הוי"ה צבאות", כעונש ליהודי שלא הסיר את כובעו בפני הפסל.
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%92%D7%A9%D7%A8_%D7%A7%D7%90%D7%A8%D7%9C

    השימוש בשם ה' כמייצג את מקור הטוב והצדק שכיח. זכורני שראיתי הדפס צרפתי המתאר את נפוליאון כמעניק החירות והשוויון מידי שם ה' המפציע מעליו, אך לא הצלחתי למוצאו כעת.

    השבמחק
  5. נדמה לי שהשם המפורש באמנות הנוצרית מהווה את אחת הדרכים לתאר את האל האב, ראיתי בכמה כנסיות בספרד (לא הרבה אני חייב לציין) את השם המפורש יחד עם יצוג של הבן ורוח הקודש

    ניתאי

    השבמחק
  6. 1. The Tetragrammaton is carved prominently on the doors of King's College Chapel in Cambridge UK.
    2. I was moved to see your reference to the late Yishai Shachar z'l, who was my teacher at Oxford in the 1970's. I learnt more from him than from any other teacher I ever had. 'Haval al d'avdin"

    השבמחק
  7. במחשבה שנייה שאני מסתכל על התמונה שהבאת מבית לותר, נדמה לי שיתכן שהתמונה מיצגת את האני מאמין הפרוטסטנטי, או מעין שילוש חדש פרוטסטנטי. השם המפורש מיצג אולי את האל האב, התמונה באמצע מיצגת את ישו. אולם מעל לצלב לא מופיעים הסימנים INRI שמשמעותם ישו הנוצרי מלך היהודים אלא FIDE SOLA שמשמעותו רק באמצעות ה"אמונה הישועה", אחד מעיקרי האמונה של ראשוני הפרוטסטנטים. בולט בהעדרו רוח הקודש המתואר בדרך כלל באמנות הקתולית כיונה, ובמקומו מופיע לותר כמיסד הדת החדשה.
    מעניין האם מדובר בתופעה יחודית לבית לותר? או שזוהי האומנות הלותרנית הרגילה. אשמח אם מישהו יעיר את עיני.

    ניתאי

    השבמחק
  8. שלום לך!
    ייתכן והדבר נסתר מעינך אבל ברוב המבנים השייכים לקבוצה הלותרנית מצויים כתובות בעברית שמקורן בשמות המקודשים לעם היהודי כשמות האל. ניתן לראות זאת גם בכנסיות בצ'כיה של ימינו וכמובן ברחבי גרמניה.

    יחזקאל לביא

    השבמחק
  9. תודה דוד על הפוסט המעניין. השם המפורש נמצא גם בשערי ספרים מאותה תקופה שאיירו אמנים נוצרים, ואשר שימשו גם עבור ספרים עבריים.

    השבמחק
  10. גם באנגליה בכמה כנסיות , מצאתי את השם המפורש . עדות לדבר - בצילומים שברשותי .
    יעל קינן .

    השבמחק
  11. כעת יש לו גם פייסבוק
    http://www.bhol.co.il/Article.aspx?id=43871

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.