יום שלישי, 14 באוגוסט 2012

פרנסות של יהודים: יין קדוש ישמח לבב אנוש

יין משמח לבב אנוש, זה ידוע, ויין קדוש  על אחת כמה וכמה. יין קדוש הוא גם מהנה וגם מועיל, ועליו נאמר 'ותומכיה מאושר', שכן גם המוכר וגם הקונה שמחים ומרוצים.

א. היין הקדוש של בלז

הנה קחו למשל את היי"ש של חסידות בֶּלְז, שמופץ בימים אלה בקרב אנ"ש, וכולו פלאי פלאים.

 

עוד פרטים  כאן.

יי"ש, דהיינו יין שרוף, הוא בדרך כלל וודקה. אמנם איש לא מוכן להתחייב על הטעם או האיכות של היי"ש הקדוש, אבל בטוח שהוא ישן נושן, בציר עתיק יומין בן 55 שנים לפחות.

הוא השתמר  לא יאומן כי יסופר!  מהשיריים של הרבי מבלז זצוקללה"ה [לאט לאט: זכר צדיק וקדוש לברכה לחיי העולם הבא]! והרי זה נס בתוך נס.

ה'שיריים' הם דברי המזון והמשקה שעולים על שלחנו של הרבי ('טיש'), ועליהם הוא מברך ומהם הוא טועם כזית ואת השאר הוא מחלק לחסידים. מדובר כאן אפוא  ביי"ש שנאגר מהשיריים שנמזגו לכאורה משלחנו של רבי אהרן רוקח מבלז, שנפטר בשנת 1957, דהיינו לפני 55 שנה... והמאמין יאמין ויזכה לטעום ביי"ש את טעם המן.

אוצר גנוז זה הוא מעין נס פך השמן, שכן במודעה לא צוין שמספר הבקבוקים מוגבל. אדרבה, המכירה נמשכת, יש משלוחים עד הבית ואפשר גם לשלם בתשלומים.

והערת אגב העולה מן המודעה המשתמשת בנוסח 'בעלזער רוּב'. אכן, חסידי בלז נוהגים לכנות את אדמו"רם בתואר 'רב' (roov או ruv) ולא 'רבי' (rebbe), אות וסימן לכך שאין הוא רק צדיק חסידי אלא גם רב ותלמיד חכם.

ב. היין הקדוש של שטפנשט

יין קדוש מסוג אחר נמכר בחסידות שְׁטֵפַנֶשְׁט. חסידות זו, שערשה ההיסטורי ברומניה, הגיעה לסופה השושלתי בשנת 1933, אך בשנים האחרונות היא התחדשה באורח פלאי ואלפי מבקשי ישועות, פוליטיקאים וסלבריטאים בלירה נוהרים לאחוזת הקבר הקדוש בבית הקברות בנחלת יצחק. זו חסידות שנבראה מחדש, אפשר להגיד הומצאה מחדש, בידי יזמים זריזים וממולחים וסיפורה ראוי להילמד בהזדמנות אחרת.

מכל מקום באתר האינטרנט של מוסדות שטפנשט מוצעים למכירה סגולות שונות, כולל 'יין הישועות'.

מצד אחד, איש לא יודע מה תכולתו של יין זה, מי הכינו ומי בירך עליו וקידש אותו (בהנחה שיש משמעות לשאלות אלה). מצד שני, 'המחיר שלנו'  מציאה (וגם הבקבוק שווה משהו, לא?).



אגב, מוסדות שטפנשט גם מפעילים 'מוקד ישועות'. חרדים שייתגייסו לשירות לאומי יוכלו מן הסתם לאייש את המוקד המיוחד הזה 24 שעות ביממה.


ג. היין הקדוש של הליטאים

כדי שלא יאשימו אותי שאני נטפל רק לחסידים, שהרי גם ליטאים צריכים להתפרנס, הנה הוכחה שיין קדוש יש לכולם.

את יין הסגולה של הרב חיים קנייבסקי כבר הבאתי בעבר. יכול להיות שכבר לא נותרה בו טיפה אחת, אבל שווה לנסות...




תגובה 1:

  1. לגבי היין של חסידות בעלז דווקא כתוב ש"לשם כך נמזגו שיירי היי"ש לתוך כמות בקבוקים מצומצמת", ועל כן לא כדאי להתמהמה ברכישה...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.