יום שלישי, 11 בספטמבר 2012

פרנסות של יהודים: דרושים שְׁנוֹרֶרִים

וְכַאֲשֶׁר פְּשַׁטְתֶּם יָד תִּפְשֹׁטוּ, וְכַאֲשֶׁר שְׁנוֹרַרְתֶּם תִּשְׁנוֹרְרוּ
(חיים נחמן ביאליק, בעיר ההרגה, תמוז-תשרי תרס"ד)


אחד מזיכרונות הילדוּת שלי מתל-אביב של ראשית שנות השישים הוא שולחן ההתרמות, שהוצב בירכתי בית הכנסת בשעת תפילת מנחה של ערב יום כיפור. על השולחן הארוך מני ים, שהיה חגיגי ועטוף מפות לבנות, הונחו קערות וקופות צדקה מכל ישיבה אפשרית בארץ ובעולם (במיוחד זכורה לי קופת הצדקה של 'ישיבת חכמי לובלין'. לא הצלחתי להבין איך היא עדיין קיימת אחרי השואה). הייתי בוהה זמן רב בתערוכת הצדקה הצבעונית הזו ומתבונן באבא ובשאר האנשים המבוגרים שעברו בסך לפני השלחן, הטילו את אגורותיהם בקופות והתכוננו ליום הקדוש.

המנהג לתת צדקה בערב יום כיפור הוא עתיק יומין, שהרי ידוע שתשובה, תפילה, ובעיקר צדקה, מעבירים את רוע הגזרה. בימי הסליחות ובעשרת ימי תשובה לבבותיהם וארנקיהם של בני ישראל, צאן קדושים, פתוחים כאולם, והם מוכנים להזיל מים מדָּלְיָם לכל מה שריח של צדקה נודף ממנו, וכמובן גם לאחזקת ישיבות קדושות ואברכים שממיתים עצמם באהלה של תורה למען כולנו.

עברו ימים, עברו שנים. תחושות האשמה על חטאים שעשינו בשגגה ובזדון נשארו כשהיו, אך מספר הישיבות ומוסדות התורה גדל והתעצם, וגם שיטות ההתרמה השתנו - מנקישה בדלת ועד הטרדות טלפוניות.

נזכרתי בכל זה כשהתבוננתי במודעת 'דרושים' שצילם שאול רזניק השבוע בשדרות גולדה מאיר בירושלים.



וכי מה אומרת המודעה?

דרושים בחורים (כלומר שנוררים מקצועיים, אבל אם אין בררה נסתפק ב'בחורים'. ממילא הכל הונאה).

לאיסוף כספים בערב ראש השנה ויום הכיפורים (כי אז היהודים שלנו לחוצים במיוחד. לא שואלים שאלות ולא מבקשים קבלות).

לישיבה מצליחה (לא חשוב מה שמה של הישיבה. 'ישיבה'  לא די בכך? ויחד עם זה, ברור שהיא מצליחה. הרי מי ייתן כסף לסתם ישיבה כושלת?).

תמורת אחוזים (נו, עם כל הכבוד לצדקה, הרי מישהו בכל זאת צריך להתפרנס כאן).

מעניין כמה אחוזים מקבלים המתרימים, כמה אחוזים הולכים למשלחי המתרימים, וכמה כסף נשאר בסוף לישיבה המצליחה...

4 תגובות:

  1. Perhaps the funds are intended for
    Yeshivat Leitzim

    השבמחק
  2. שלום דוד,
    התוודעתי רק לאחרונה לבלוג המאלף שלך ואני נהנית ממנו מאד.ראשית בגלל העברית היפה שלצערי הולכת ונעלמת ,ושנית - אתה מביא בבלוג שלך את מה שאנחנו חושבים כבר שנות דור ולא היה לנו אומץ לכתוב.תודה לך על כך.
    ולבסוף שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה.
    חיה.

    השבמחק
  3. לילה טוב דוד אני מזמן לא תורם לישיבות ובמיחד לישיבת חכמי לובליןכי אני יודע שרק לאחרונה הוחזר בנין הישיבה לידינו וחוץ מזה לא נשארו יהודים תלמידי חכמים של ישיבת חכמי לובלין כולם הלכו לתאי הגזיםומי שנשאר זה מתי מעט ורק הדור השני של תושבי לובלין מגיע לאזכרות וגם הם לא מהוים אפילו אחוז אחד מתושבי לובלין והסביבה אז לאיזה ישיבת לובלין מבקשים לתרום אני יודע לאיזה ישיבה יש איזו ישיבה בבני ברק שמתחזה לישיבת חכמי לובלין ואין הם צעצי ילידי לובלין שיהיה לך שנה טובה וחתימה טובה ושהשנוררים ילכו לעבוד לעבודה כמו שלי בגיל 14

    השבמחק
  4. לא רק בישיבות כך: משכורתו של מנכ"ל "לתת" היא 396,292 ש"ח בשנה; מנכ"לית אלו"ט: 374,893 ש"ח בשנה; מנכ"לית האגודה למלחמה בסרטן: 353,419 ש"ח; מנכ"לית על"ם: 267,000 ש"ח בשנה; מנכ"ל האגודה למען החייל: 520,000 ש"ח, ועוד ועוד ועוד. הנתונים האלו נכונים לשנת 2014. כל מנכ"ל/ית כזה מקבל/ת הוצאות רכב, יש לו מזכירה, ולשכה. נא לא לשכוח שגם המתרימים לא עושים את עבודתם לשם שמים. אז מה נשאר בשביל אלו להם מיועדות התרומות?

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.