יום ראשון, 2 בספטמבר 2012

האדמו"ר מכלא מעשיהו

האדמו"ר אברהם חיים ראטה (2012-1924)

את הסיפור החסידי הזה  על כל חלקיו  לא תקראו כנראה בשום מקום. אין בו לא אור גנוז ולא אהבת ישראל, לא ניגון ולא ריקוד.

על אדמו"ר בן אדמו"ר, שהתמשכל או התפקר וחצה את הקווים כבר שמענו. לאחרונה אפילו הקדשתי לאחד כזה ספר שלם...

אבל בן של אדמו"ר, שיושב בבית הכלא בגין עבירות מין חמורות במיוחד ואף על פי כן מוכתר על ידי אביו לאדמו"ר  זהו בלי ספק חידוש בתולדות החסידות.

ומעשה שהיה כך היה.

לפני כשבועיים הלך לעולמו האדמו"ר אברהם חיים ראטה (קראו: רוֹט), רבה של חסידות 'שומרי אמונים', שנוסדה בירושלים תוך שהיא מתפלגת מחסידות 'תולדות אהרן'. מרכזה הנוכחי של חסידות זו הוא בבני ברק.

לאדמו"ר המנוח ארבעה בנים, ובצוואתו  שנפתחה במוצאי שבת (1 בספטמבר), בתום ה'שבעה'  הוא מינה את ארבעתם למלא את מקומו כאדמו"רים.

כך דיווח האתר 'בחצרות חסידים':


ואכן, יש בעיה קטנה, קטנטנה.

'זה שיושב בכלא' הוא הבן 'המוצלח' יעקב יצחק ראטה, שחבוש בכלא מעשיהו בשל עבירות מין שביצע באחייניתו הקטינה בין השנים 1994-1985, כאשר הייתה בגיל 8 ועד שהגיעה לגיל 17. על חטאיו אלה, שלעולם לא ילבינו, הוא נידון לשש עשרה שנות מאסר. כמו עמיתו לכלא, משה קצב, גם הוא סירב להודות והכחיש את מעשיו מכל וכל.

כדי שנבין על מה ולמה נחבש הצדיק, הנה קטע קצר מפסק הדין בעניינו:


הבן האנס, שהורשה להשתתף רק בלוויה ויצא לחופשת שבת כדי להשתתף במעמד פתיחת הצוואה, נאלץ לשבת 'שבעה' מאחורי סורג ובריח.

לא נורא. הרבי החדש מוויז'ניץ  רחום וחנון שכמותו  בא לנחם את היתום בבית הסוהר (ועל הדרך גם בירך את האנס משה קצב ואת הרוצח עמי פופר).

הנה מה שדיווח אתר 'כיכר השבת':


הרה"ג – הרב הגאון – כך מכתיר הכותב את מי שהורשע בדין כי אנס את אחייניתו והרס לה את החיים, ואוי לאזנים שכך שומעות. ואם לא די במכבסת המילים החרדית הרי שמתברר כי הוא יושב בכלא על 'עבירות שונות'!

הצדיק לעתיד החל לרצות את עונשו ב-1997 ואמור להשתחרר מכלאו ב-19 במאי 2013.

מה נאמר ומה נדבר: תהליך השיקום לא יהיה כנראה ארוך. לפחות עבודה כבר יש לו...

36 תגובות:

  1. "האדמו"ר" הראשון של 'שומרי אמונים' - ר' אהרל'ה ראטה - שעל שמו נקראו מעריציו בירושלים "רבּאהרלאך" נפטר בהיות בנו אברהם חיים (ולא חיים צבי, כפי שנרשם בטעות) כבן עשרים וחמש. למעשה, ר' אהרל'ה לא היה "רבי" כפשוטו של דבר. הוא היה יותר "ראש חבורה" (משהו כמו מדריך תנועת נוער), ולכן גם קראו לו בשמו ולא "הרבי" כנהוג. זו היתה אפוא 'חסידות' חדשה שהיתה יותר התקבצות התנדבותית של "עובדים" (יראי שמים שעוסקים בחלק "העבודה" - התפילה וההכנות לה), שהחלה את דרכה בסטמאר - עד שר' יואליש הבין שהאברך הנלהב עלול לסחוף אחריו את טובי חסידיו וגרם שיעזוב את העיר.
    ר' אהרל'ה התקין תקנות קשות למי שרצה להסתופף בחצרו. התקנות נדפסו בספר שמחולק רק למי שמקבל על עצמו לשמור על התקנות. עד היום הוא שמור לגמרי מעיניים זרות. התקנה הידועה היא תגלחת ראשה של האשה.
    הקיצור, בהיותו כבן חמישים נפטר פתאום ר' אהרל'ה והשאיר אחריו את חסידיו הנלהבים וההמומים. אחד מהם היה חתנו ר' אברהם יצחק קאהן, שהיה תלמידו המובהק של ר' יואליש מסטמאר. ר' אהרל'ה בחר בו כממשיך דרכו בהובלת החבורה.
    עם הזמן הפכה כמובן 'חבורה' זו - כמו שאר ההתארגנויות ההונגריות - לחסידות ראויה לשמה.
    אף אחד לא חלם שהבן הצעיר, אברהם חיים, ירצה לרשת את האדמו"רות, שלמעשה לא היתה קיימת כל עיקר. אף אחד? לא בדיוק. אברהם חיים עצמו, כך מתברר, חלם גם חלם. יום אחד בא לאדמו"ר מגור הכריזמטי, ר' ישראל אלטר, ובישר לו שאביו בא אליו בחלום ואמר לו שהוא רוצה שדווקא הוא יירש את כסאו וינהג באדמו"רות. האדמו"ר מגור, הידוע בשנינותו, לא הבין את דבר החלום. "היה עליו לבוא בחלום אל חסידיו שיקבלו אותך לרבי, ולא לבוא אליך!", כך הפטיר. אבל אברהם חיים הנאיבי והמשועמם לא אמר נואש. הוא לקח את גיסו ר' אברהם יצחק קאהן לדין תורה בבית הדין של 'העדה החרדית'. עמדה כל ירושלים וגיחכה לעומת דין התורה המוזר וישבו הדיינים במבוכה קשה. אחד מהם הוא ר' פנחס עפשטיין ראב"ד 'העדה החרדית' - שהיה 'מתנגד' חריף.
    אברהם חיים הנאיבי עמד בחדר בית הדין, בלבה של הסערה, אבל לא הבין את הטיעונים בעד ונגד. לפתע התעורר משרעפיו ושאל את הראב"ד (=ראש אב בית הדין) ר' פנחס עפשטיין מה הטיעונים. אמר לו ר' פנחס: "אומר לך בקצרה: המחלוקת היא האם החסידים הם בהמות העוברות בירושה או בני אדם שמחליטים בעצמם אצל מי הם רוצים להשתייך. אתה סבור שהחסידים בהמות, ואני דווקא סובר כמותך, עכשיו נשאר רק לשכנע את גיסך".
    בסופו של דבר ויתרה 'החבורה' על השם 'שומרי אמונים' וקראה לעצמה על שם הרבי המייסד 'תולדות אהרן'. לאחר שהחתן עצמו נפטר התפצלה החסידות לשניים, בגלל שהצוואה היתה כל כך גדושה בטיפקס, שכבר לא ידעו מה היתה הגירסה הראשונה, השנייה, השלישית והרביעית. החליטו האחים להיפרד והבכור פתח חצר חדשה בשם 'תולדות אברהם יצחק' על שם אביו.
    אלה היו שישים שניות על חסידות התולדות לתולדותיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. ענק!

      מחק
    2. טוב,
      מעניין ועצוב לעתים עד כדי גיחוך. (כפי שחידד אותו רב מתנגד)
      בנוגע לצואה , שמעתי מאחד ממומחי אבחון כתבי יד , שהביאו לו לבחון אותה, והוא הבחין בזיוף (שהיה אמנם מקצועי , אבל שחזר את כתב היד של האדמו"ר בעודו צעיר, כאשר כתבי יד שלו מהתקופה בה השינוים נכתבו היו רועדים בשל זקנתו ומחלותיו) מאז הוא עצמו הפך בעיני החבורה שתמכה בזיוף לימח שמויניק , ובעיני החבורה שתמכה בשני לרבי שליט"א.
      החלק היותר עצוב בכל הסיפור הזה היא שהחבורה המגוכחת הזו השפיעה ומשפיעה הרבה יותר מדי על כל העולם היהודי.

      מחק
    3. פופסור ברפואהיום שני, 19 נובמבר, 2012

      1. אבי זצ"ל היה חברותא של הרבי מסאטמר ר' יואליש טייטלבוים זצ"ל.
      2.פגשתי אישית את הרבי מסאטמר בשנת 1956 בבני ברק.
      3.אמי ז"ל סיפרה לי, שרב אהרלה התארח אצל סבתי הי"ד ,שנרצחה באושוויץ היא התגוררה בכפר קטן סמוך לסאטמר. כיום כפר זה עולה על סביון בארץ.
      4. פירות באושים יש בכל חברה ויש לנהוג בהם כחוק.
      5.על פי הדת היהודית חוזרים בתשובה עומדים בדרגה גבוהה מצדיקים.
      ותשקוט הארץ 40 שנה.

      מחק
  2. משהו שלא הבנתי.
    מדובר באנס שלא הודה בפשע ולכן לפי החוקים אין לו חופשות כי אין לו הליך שיקומי.
    ניחא שהותר לו לצאת להלוויית אביו, אבל באיזו אמתלא שיחררו אותו למעמד פתיחת הצוואה? הרי כתוב שכל ארבעת הבנים נכחו יחד במעמד.

    השבמחק
  3. מתי נכתבה הצוואה? היתכן שהצוואה קדמה להרשעה הפלילית?
    או שמא כ"כ גדולה אהבתו של האדמו"ר זצ"ל לבן עד שלא איכפת לו שהבן אנס את נכדתו?
    או שמא כ"כ גדולה שנאתו של האדמו"ר זצ"ל למד"י שהרשעת בנו בערכאותיה אינה נחשבת?

    השבמחק
    תשובות
    1. ושכחת את האופציה השלישית, לפיה הוא לא קיבל את עדותה של נכדתו הסוררת, מילה שלה מול מילה שלו
      אין גם סיבה למדינת ישראל או לך לקבל את גירסת אחד מהם, שהרי על סמך מה ניתן לשפוט מי צודק, כל עוד הוא לא הודה???

      מחק
  4. תיקון טעות קלה: שם האתר המובא שבו מופיעה הכתבה הראשונה אינו 'בחצרות חסידים' כי אם 'בחדרי חרדים', אלא שהכתבה מופיעה במדור 'בחצרות חסידים'.

    השבמחק
  5. http://www.kikarhashabat.co.il/%D7%9B%D7%99%D7%A6%D7%93-%D7%94%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%A8-%D7%94%D7%A8%D7%91-%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%91-%D7%90%D7%AA-%D7%9B%D7%94%D7%95%D7%A0%D7%AA.html

    השבמחק
  6. א) כדאי להביא את פסק הדין המקורי, לא את ההחלטה של ועדת השחרורים.
    ב) בהחלטת ועדת השחרורים, כדאי לשים לב לניתוח אישיותו של העותר ולהערכת מסוכנותו.

    השבמחק
  7. ברור שהסבא הרבי שהלך לעולמו זה עתה, ידע את העובדות לאמיתן.

    העובדות כהווייתן היו פרוסות לפניו, וגלויות יותר מאשר לפני בית המשפט.

    אם הוא נתן אימון בבנו, ברור שהוא חף מכל פשע !

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור ומובן מאליו.
      הוא זכאי! הוא זכאי!

      מחק
  8. אין אפוטרופוס לעריות
    ואין קץ לשיטיון חסידי [על חסיד שוטה, ראה בבלי]

    המושיע האקדמי - מחקר ועבודות אקדמיות על המגזר החרדי
    www.hamoshia.co.il

    השבמחק
  9. לא הייתי מציע לך לבנות מגדלים על אתר ככר השבת, אתר לא אמין. האדמו"ר מויזניץ לא בירך את קצב, רק שוחח איתו, כפי שמופיע באתר בחדרי חרדים (ופורסם שם קודם לכן):
    http://www.bhol.co.il/Article.aspx?id=44025

    השבמחק
  10. ויש המשך...
    http://www.bhol.co.il/Article.aspx?id=44242

    השבמחק
  11. דווקא השמאל הקיצוני,מצפן והמסתעף, לא נעמד דום כשבית משפט פסק שאחד מהם,עמוס ברנס, חנק את חברתו למוות. זאת למרות שהודה ואפי' הצביע על פח"מ-המקום בו הטמין את חזייתה שבה חנק אותה למוות. השמאל כולו התגייס למענו רק כי הוא אחד משלהם. למרות שהחיילת רחל הלר גם היתה חברה שם. (ראה את המניע בספר שיצא עליה לפני שנים)
    עד ששנים אח"כ זיכהו העליון. לא בגלל שלא רצח אלא בגלל ההודאה שחולצה בכח, עד כמה שזכרוני אינו מטעה אותי.

    השבמחק
  12. 1. איני רואה כל פסול בכך שרבי חסידי מבקר אסירים ומברך אותם, ואפילו ובמיוחד הפושעים הגדולים ביותר. ההיפך, זה חלק מתפקידו של מנהיג רוחני אמיתי, וזה אינו קשור לאשמה ולקלון של העבריין. הבעיה היא עם השיח החרדי, כמודגם באותו אתר, שקורא לאנס בשמות של כבוד.

    2. בנצילה, אתה מעוות את המציאות. ברנס לא היה איש שמאל, השמאל לא נחלץ לעזרתו, והוא זוכה בסופו של דבר כי לא רצח. זה לקח הרבה שנים מהסיבה הפשוטה, שהפרקליטות סירבה להודות בטעותה, ובמיוחד סירבה להודות בכך שעקב הטעות הזו רוצח מסוכן מסתובב חופשי.

    אבי

    השבמחק
  13. א. אני מציע לך לקרוא את הספר "רצח החיילת רחל הלר".
    ב. אפילו אם אכן לא רצח,לשיטתך. הבטחון והאמונה העיוורת שהאמינו בו אותם חוגים - למרות פסיקת בית המשפט והודאתו - מעמידים את הפוסט הזה בפרופורציה הנכונה.

    השבמחק
  14. תועבה נוראה וזוועה . זה לא מפתיע כלל שהדבר קורה אצל החרדים,

    השבמחק
    תשובות
    1. אל תבלבל אצל החילונים זה חמור יותר ובכמויות
      לכל ציבור יש את פח הזבל שלו

      מחק
  15. ואגב אבי....פתאום זה פרקליטות? פתאום זה לא בית משפט? אז אין שופטים בירושלים? מה? הם לא דנו ברצינות ופסקו ובכל זאת השמאל והתקשורת זעקו "הוא זכאי"....
    אז, איך אתה דורש מהם להתייחס אחרת לבית המשפט???

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור שעוד מעט בנצילה ישלוף מהבוידעם גם את התותח הקדוש של אלטלנה, את 'פשעי אוסלו' ו'הגירוש מגוש קטיף' כהוכחה שה'סמול' השתלט על המדינה, התקשורת והפרקליטות. ברור שבעצם השופטים הם 'תל-אביבים', חילוניים וסמולנים והם אלה שאנסו את הקטינה מ'שומרי אמונים' והסיתו אותה להתלונן על דודה. ה' ירחם! איך אפשר לסמוך על מישהו במדינה הזאת? האדמו"ר ממעשיהו זכאי!

      מחק
    2. אין צורך לשלוף מהבוידעם וגם לא להעלות באוב את קדושי אלטלנה. דמיהם זועק מן האדמה, מן הים יותר נכון.

      מחק
  16. אמרתי רק שהשמאל נחלץ חושים להגן על מי שהוא מאמין בחפותו - למרות שבימ"ש פסק מה שפסק והנאשם הודה - בזה הוא לא שונה ממי שחושב שגם במקרה זה בית המשפט טעה.
    לא מחווה דעה לכאן או לכאן.
    דווקא, החסידים השוטים של בתי המשפט והפרקליטות מפחידים אותי יותר...
    ע"ע רומן זדורוב, חפש ביוטיוב את הסרטון המזעזע של השיחזור כביכול...

    השבמחק
  17. אגב, יש לאדמו"ר בנות בנות למעלה מ-40 שלא התחתנו עד היום, כיוון שהוא לא מצא להם שידוך עם דם כחול, כפי דרגתו...

    הוא לא הסכים לקבל את העובדה שהן תתחתנה לבני אדם פשוטים, שאינם נכדי אדמורי"ם, והותיר אותן ברווקותן לנצח.

    בת אחת שהחליטה להתחתן עם מישהו בחיר ליבה (דתי כמובן), הרגיזה אותו כל כך, שהוא נישל אותה בצוואתו לחלוטין. הוא הותיר דירות לנכדיו, ולה - כלום.

    השבמחק
    תשובות
    1. כן. אלא שהבת הזאת התחתנה עם מיליונר בעצמו....כך שהיא ממש לא היתה צריכה את הירושה הזאת

      מחק
  18. מבלי להמעיט בסבל של קורבן העבירה-
    קצת חמלה על אסיר שיושב 16 שנה לא היתה מזיקה בכל כל המלל הלעגני של הכתבה.
    קצת חמלה על ארבעת ילדיו שגדלו כיתומים ללא אב- פשוטו כמשמעו,ונפשם נפצע גם כן בגלל החובה להעניש.
    קצת חמלה על העגונה 16 שנה שלא זכתה לחיי נישואין.
    מב"ן תמיד מגזים תמיד בהערכות המסוכנות שלו רק בגלל שהוא חושש שאם,אחת לאלף, יקרה משהו והאסיר יבצע עבירה, הם יוכלו להגיד "אנחנו הזהרנו". לכן "מסוכנות בינונית= אפס מסוכנות.
    הוא היה צריך לקבל שליש, אבל בעבירות מין לא נותנים שליש רק בגלל הלחץ של העיתונות והעמותות למינהן. עבריינים כבדים משתחררים בקלות וחוזרים לפשוע,ולגבם אין כל ועדה שבוחנת את "מסוכנותם".

    השבמחק
    תשובות
    1. אל תשכח שהוא לא הודה במעשה, וממילא גם לא הביע חרטה.

      למה לגלות חמלה על אדם כזה?

      מחק
    2. האם הית אומר כך, מרחם על המסכן שיושב בכלא, או על ידלדיו או על עגונתו, לו היו מתעללים בבתך, בתקווה שיש לך בנות, או באשתך, בתקווה שאתה נשוי, או אם היו מתעללים בך מינית.

      מחק
  19. ועל זה נאמר: ואתה קדוש יושב...

    השבמחק
  20. אצל החרדוסים הילדה המסכנה תמיד תחשב לאשמה אפילו אם היא רק בת שמונה,והאנס תמיד ייחשב למי שפותה על ידה.הילדה המסכנה הזאת כנראה מוחרמת בחסידות וגם במשפחתה,פסולה לשידוך טוב ויחפשו לה נכה או מטורף או חולה אפילפסיה ורק לא מישהו נורמלי.הפתרון הטוב ביותר עבורה הוא מעבר למשפחה מאמצת או תומכת בקיבוץ חילוני וכמובן חזרה בשאלה כי רק אצל החילונים היא תוכל אולי לחזור לעצמה ולגדול בצורה נורמלית וגם להקים משפחה נורמלית,חילונית כמובן.

    השבמחק
    תשובות
    1. מה הבעיה בחולי אפילפסיה?
      מה קורה עם הילדה כיום, מישהו יודע?

      מחק
    2. "הילדה" נשואה ולא לחולה אפילפסיה וכבר בזמן המשפט הייתה חילונית לכל דבר כך שכולם יכולים להיות רגועים.
      אבל סתם לצורך השאלה מה זה משפחה מאמצת לאשה בת 40 בימינו ובזמן המשפט בת 20+

      מחק
  21. סיפור מזעזע לא ידעתי בכלל מכל הסיפור מה שלום הילדה היום ? ואיך היא אחיינית שלו?

    השבמחק
  22. מוזר מאוד,
    שיש אנשים שאוהבים כל כך לרקוד על הדם של הזולת...
    וכולם קונים את השקרים שלהם...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.