יום חמישי, 20 בדצמבר 2012

העיתונות החרדית וסרטן השד


מדי פעם אנו מצביעים כאן על הצנזורה המוזרה שמטילה התקשורת החרדית על עצמה. כיוון שאסור לכתוב 'חזיר בר' נכתוב 'דבר אחר-בר'; כיוון שאסור לקוראים לדעת שיש בעולם הגדול 'בגידות' או 'הטרדה מינית'  נתעלם או נסלף, וכן הלאה וכן הלאה. השבוע זימן לנו דוגמה נוספת לצדקנות ולטיפשות.

עד לפני שנות דור נמנעו כל כלי התקשורת להשתמש במילה המפחידה 'סרטן'. קראו לזה 'מחלה', 'המחלה ההיא', 'מחלה ממארת' ועוד שמות קוד שונים ומשונים, העיקר לא להגיד את 'השם המפורש', שנתפס כמעין קללה קדמונית או כמין מפלצת שיש לפייס אותה במסתרים. ברור שהתקשורת שיקפה את המוסכמות החברתיות. חולי סרטן ובני משפחותיהם חששו  ובעיקר התביישו  לשתף את הזולת באסונם והעדיפו להסתיר את הדבר, להעמיד פנים ולטאטא את כאבם אל מתחת לשטיח.

כל זה נבע מן הסתם מפחדים כמוסים ואולי גם מאמונות טפלות, שחס וחלילה אם יגידו את המילה 'סרטן' יקרה משהו איום ונורא. אבל כבר מזה הרבה שנים שאנחנו לא שם; אדרבה, התקשורת מרבה לעסוק במחלה הזוועתית הזו ובהבטים שונים ומגוונים של ההתמודדות אתה, וכולם מבינים שטוב שכך. ההסתרה גורמת נזק ואינה מביאה שום תועלת וככל שמדברים על זה יותר, כך גדלה גם המוּדעוּת.

רק השבוע נפטרו מסרטן שני אנשי ציבור ידועים – המחזאית ענת גוב (שאף כתבה מחזה בשם 'סוף טוב' שעוסק בנושא זה), והרמטכ"ל אמנון ליפקין-שחק  שניהם חשפו באומץ רב את מחלתם, לא הסתירוה ולא חששו מלדבר עליה בגילוי לב. התמודדותם הייתה מקור השראה לחולים רבים אחרים ולבני משפחותיהם.

גם בתקשורת החרדית ניכרת פתיחות דומה, והמילה 'סרטן' אינה פסולה עוד לבוא בקהל. אבל מה עושים עם 'סרטן השד'? סרטן השד הוא מחלת הסרטן הנפוצה ביותר בעולם המערבי, ובישראל אף פועלת עמותה המכונה 'אחת מתשע', והיא מגישה סיוע והדרכה לנשים שחולות בסרטן השד.

'סרטן' מילא; אך איך אפשר לכתוב את המילה הגסה 'שד' בעיתון חרדי שמחנך לערכים ולקדושה?

אז נכון שבתנ"ך אין שום בעייה עם 'שדיים' והמילה נזכרת פעמים רבות, אבל בכל זאת מה יש להשוות? 'המודיע' ו'יתד נאמן' זה לא התנ"ך. כאן מחמירים הרבה יותר...

ובכן, לפני שבוע נערך בקליפורניה כנס מדעי על סרטן השד ובו הוצגה תרופה חדשנית ושמה 'אפיניטור', שכנראה השיגה תוצאות מצוינות. כך דווח שלשום באתר ynet:



אך ראו כיצד דיווחו על זה שלשום (יום ג') שני העיתונים החרדיים המובילים, שניזונו כנראה מאותו מקור מידע. ונשאלת השאלה: האם מישהו מקוראי העיתונים הללו יכול בכלל להבין על איזו מחלה מדובר כאן?

עיתון 'המודיע' מדבר על 'המחלה', והרמז היחיד בחידת ההיגיון הזו הוא השימוש במין נקבה ('מי שחולות במחלה', 'הישרדות חולות').

'המודיע' (17 בדצמבר 2012)

'יתד נאמן' הרבה יותר ליברלי והוא משתמש במכבסת מילים מתוחכמת. במקום לכתוב בפשטות 'סרטן השד' או להשתמש במונח הרפואי המדויק יותר 'סרטן שד גרורתי', הם מצאו חלופה: 'חולות בסרטן גרורתי'.

העיקר לא לכתוב את המילה 'שד'...

יתד נאמן (17 בדצמבר 2012)


(תודה לאחשתרן)

11 תגובות:

  1. הדבר החשוב היחיד בתקשורת היא ששני הצדדים מבינים את השפה.

    היות והעיתון לא נצרך על ידי אנשים כמוני, שאינם מבינים את הקודים, והואיל והצרכנים *כן* מבינים את הקודים, מה הבעייה?

    הרי גם בעיתונים הכלליים משתמשים בשפה נקיה לתאר דברים שהם "חוץ מאיתנו".

    השבמחק
  2. I don't understand how as a scholar of chassidim you keep on making fun of living examples of your field of expertise. You just published a book on the tzanzer. Don't you think that he avoided saying the names of diseases explicitely? Wasn't cholera spelled choli ra then?

    In another post on this blog you mock pure halacha.

    I enjoy your books, but I find it difficult to read books by someone that doesn't respect the subject of his books.

    (Writing from a mobile device without a Hebrew keyboard) 

    השבמחק
    תשובות
    1. החוקר צריך להיות ביקורתי כלפי נשואי המחקר. הכותב לא לועג להלכה ומותר לו להיות ביקורתי כלפי נשואי מחקרו.
      מוטי ענברי

      מחק
  3. שיכתבו סרטן נשים וזהו.

    השבמחק
  4. אני לא חושב שהמניעים של השימוש במילה הסתמית "מחלה" לתיאור מחלת הסרטן הם הרצון להסתיר את מחלת הסרטן. נדמה לי שנמנעים מנקיבה בשם המפורש מחשש "פתיחת פה לשטן".

    השבמחק
    תשובות
    1. אל תפתח פה לסרטן

      מחק
    2. ראשית אני לא אנונימית אלא מצאצאיה של אסתר המלכה . וכמלכה בת מלכה אני התרגלתי כבר להעמיד אנשים במקומם , וכמובן רק אם צריך . והנה אנונימי מציע כאן שייכתב במקום "סרטן השד" סרטן נשים ולדעתי אולי יש בהצעה זאת התבדחות אבל אולי יש בה הטעייה אומללה: גם לגברים יש בד"כ בליטות דומות לפטמות במעלה החזה. ואכן יש גם גברים שלוקים בסרטן שמתחיל ממש באותן פטמות או בסביבתן.ורופאים רבים מכנים גם סרטן זה בשם הנדון כלומר בשם סרטן השד.

      מחק
  5. גם אברהם מור ז"ל נפטר השבוע מסרטן.

    השבמחק
  6. דומה השימוש במילה "ממרח" במלעיל. אם תיכנס למכולת ותבקש "ממרח" תקבל ממרח שוקולד של 'השחר' ולא שום ממרח אחר, לא ממרח אבוקדו, ולא ממרח חצילים. (אולי לא בכל הארץ, אבל בצפונה ודאי) ייתכן ש"המחלה" היא גם המילה המקובלת ל"סרטן השד" ולא לשום סרטן אחר כי היא הנפוצה. צריך לשאול את המקומיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. האנלוגיה יפה, אך מוטעית. המחלה = סרטן.

      מחק
  7. I ωas prettу pleаsed to uncover thiѕ site.
    I need to to thank you fοr оnes tіme fοr this particulaгly wonderful гead!
    ! I definitely apρreciatеd evеrу part of it anԁ
    i alsο havе yοu saνed to faν to сheck
    out nеw stuff on your site.

    Heгe is my ωeb sitе ..
    . Sensepil

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.