יום שישי, 28 בדצמבר 2012

המשל של הנגיד מדובנא לפרשת ואירע

אין גבול לבּוּרוּת. הנה יבול מן היומיים האחרונים...

א. פרשת וארע

מתחשק לכם קצת יידישקייט? למה שלא תלכו ל'קבלת שבת בצוותא', ב-11 בינואר 2013, ותשמעו משהו על פרשת 'וארע'?



ב. הנגיד מדובנה

פרופסור מרדכי שני, שהיה מנכ"ל משרד הבריאות וחתן פרס ישראל, כתב מאמר בכלכליתון 'דה מרקר', שמיועד לאנשים חושבים ומעלה. לא הוא, לא העורך ולא המגיה שמעו כנראה על המגיד מדובנה. ב'דה מרקר' הרי הכל מתקשר לכסף, אז מה הפלא שה'מגיד' הפך ל'נגיד'?



(תודה לרמי נוידרפר)


9 תגובות:

  1. לפני שנים רבות, היה בעתון 'מעריב' אומבודסמן - נציב תלונות.
    פניתי אליו (כבר אז), בתלונה על כי העתונאים הצעירים מגלים בורות בנושאי כתיבתם, שלא לדבר על השכלתם הכללית הלקויה וכי כתיבתם זרועה שגיאות כתיב הנובעות מבורות ולא מטעויות הקלדה.
    האומבודסמן הנכבד - עתונאי ותיק בדימוס, ענה לי בזו הלשון: "לא נותר לנו אלא לבכות איש על כתף רעהו".

    השבמחק
  2. אני אגיד מה אני רוצה ל'גיד.

    השבמחק
  3. אליעזר יסלזוןיום שישי, 28 דצמבר, 2012

    ידידי שלמה שבא סיפר לי לפני שנים:

    הבורות אוכלת בנו.

    היום לא מבינים בעיריית תל אביב את פשר שמות רחובותיה, ומדי פעם מקבל אני פניות בנושא כאחד האחרונים שעוד זוכר ויודע. לאחרונה, כך סיפר, פנתה קבוצת חרדים מאזור 'הבימה' בתל אביב בבקשה לעיריה להוסיף ולהשלים את שם הרחוב שבשכונתם. וכך פנו: נא לפרט בשם הרחוב את השם המלא 'המגיד מדובנא', במקום השם הסתמי 'המגיד' המופיע על שם הרחוב היום.

    פניות כאלה, אמר שלמה, תמיד מועברות אלי, מאחר ובעיריה אין איש המבין דבר בנושא.

    עיינתי בפניה ונכלמתי. הרי אבות העיר בחוכמתם קיבצו באזור 'הבימה' את כל העיתונות העברית הבראשיתית, כמו הצפירה, ביכורי העיתים, המאספים (היום שונה ללסקוב), הלבנון (היום שונה לבר אילן) והמגיד. לרבי יעקב המגיד מדובנא נתנו ראשוני העיר שם נפרד ('דבר יעקב' או 'קול יעקב'), אך איש אינו יודע זאת.

    ועוד שח באותו ענין.

    לאבות העיר היה חוש הומור עדין בבואם לתת שם לרחובות העיר החדשה. היום לצערי אין הבנה למעשיהם. ראה, הוא אמר לי, באיזה שמות של רחובות הקיפו את בית העלמין של העיר בנחלת יצחק. התחילו ב'חפץ חיים', התקרבו עם 'חיי אדם' וסיימו עם 'מעבר יבק' (ספר העוסק בהלכות המעבר לעולם שכ"ט, עם 112=יב"ק פרקים).

    מי היום עוד מבין קביעות כאלה, הנשמעות לו כלקוחות מעולם אחר והזוי.

    השבמחק
  4. I remember the incident regarding Magid - back in the 80's.
    As I recall, the "pirate" signs that the Haredim fixed were
    Maggid M'Mezritz.
    More importantly, as I recall, it wasn't ignorance but part
    of the cultural battles that were waged at that time, including
    concerts on shabbat, etc.

    השבמחק
  5. הולי אירע משאו להורך עלשון של האיתונט?

    השבמחק
  6. In 1967, after the SIx Day War, the then quite popular weekly magazine edited in London the 'Jewish Observer and Middle East Review' (editor Jon Kimche), published a photo of a soldier in tallit and tefillin davenning by the Kotel. The caption read: 'In the afteroon of Yom Kippur, a soldier pours out his heart etc etc". The late Meir Gertner z"l, one of the last maskilim in Anglo-Jewry, and one who did not suffer fools gladly, wrote a stinging letter pointing out that this could not be on the afternoon of YK . The Editor's note after his letter read: "We apologize. Of course, the caption should have read:'On the morning of Yom Kippur '

    השבמחק
  7. מה הפליאה הגדולה?!
    כשמתרחקים ממורשת ישראל - זו התוצאה!
    הרי אפילו דברים שלומדים ונבחנים בקושי יודעים (צא וראה היכן ממוקמת מדינת ישראל בציוני התלמידים), אז בדבר שלא משקיעים בו מאומה?!
    אכן, האמת קשה להִשמע.

    השבמחק
  8. אחי שירת לפני מספר שנים. במהלך הטירונות ניסה קצין החינוך להרביץ קצת ציונות בחבר'ה ושאל: "מי יודע איזה אירוע מציינים היום בלוח השנה העברי?". אחי וחבריו אמצו את מוחם, מנסים לשייך את התאריך הסתמי-לכאורה לתולדות העם והארץ - ללא הצלחה.

    - "היום זה הכ"ט בנובמבר - ההכרזה באו"ם" שח להם הקצין, לא לפני שהוכיח אותם על בורותם.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.