יום שלישי, 19 במרץ 2013

הגימטרייה של הארבה וה'סטרוקס' של הרבי מנסכיז

נחיל ארבה מכסה את השמיים ליד מעבר ניצנה (צילום: EPA)

השבועון החרדי 'שעה טובה', מיום ג' בניסן (13 במרס 2013), לא נשאר אדיש למכת הארבה שחווינו בשבוע שעבר בדרום הארץ. הוא יצא עם סקופ רציני שקשר את האירועים האקטואליים אלה באלה.

הרב יוסף אפשטיין מביתר עילית, 'מומחה בעל מוניטין לגימטריאות', גילה שהגימטרייה של 'מכת הארבה' (673) עולה ל'בני תורה' (673)!

עכשיו השאלה היא מה עושים עם הממצא המהמם הזה ואיך מפרשים אותו. לשיטת הרב אפשטיין הארבה הוא העונש על ההתנכלות הפוליטית לבני התורה. אבל רגע, האם לא ניתן לדרוש את הגימטרייה הביזארית הזו גם ההפך? אולי בכלל גלי הארבה הם-הם העונש על קיומם של כל כך הרבה בני תורה?

האם מכת הארבה היא החטא או אולי העונש?

באמצעות מחשבון הגימטרייה היעיל שנמצא באינטרנט גיליתי עוד כל מיני גימטריאות של המספר 673 (מכת הארבה / בני תורה): למשל, 'מתנה לפסח', 'רבנו הקדוש', 'יובל המבולבל מינית', 'שונא רוסים', 'אלי ישי שואה', 'סקס עם סוס יאור', 'לקלף עורלה זה כיף', ו'גרד חישגד עוד היום'...


לאחר שהתאוששתי מההוכחה הניצחת נפניתי לקרוא את הידיעה הנוספת, שהובאה באותו עמוד.

מדובר במשפט אחד ארוך בן חמש שורות, שעל מנת לסיימו צריך נשימה ארוכה יותר מזו שנדרשת לקורא את שמות עשרת בני המן במגילת אסתר. והעיקר, יש כאן שתי חידות:

מיהי 'האומנית הראשית של מוזיאון ישראל'? יש בכלל תפקיד כזה?

על רבי מרדכי מנסכיז שמעתי, אבל מישהו יכול להסביר לי מה זה 'סטרוקס'?


בעלי התוספות

יונה כהן מברוקלין מיהר לסייע בעדי ופתר את חידת ה'סְטְרוֹקֶס':

You asked about Strohkes (Some think the word refers to the velvet, I always knew it refers to the  
 that are instead of buttons, to hold the 2 sides together קרסים ('hooks'


It is a beged elyon worn by many Admorim the style supposedly has the symbolism of tefilin, that are not worn on Shabbes. The edges of the special Kaftan are with velvet but as you can see on the few pictures (below) the right edge, has velvet going to the bottom and the left edge has the velvet end shorter similar to the 'retzuot' of the tefilin shel rosh



Some Admorim have the tradition having 2 stripes of velvet on the arm, also le-zecher tefilin. Some Admorim wear this style all the time (Bobov). Most only on Shabbat or Yom Tov and some only wear it when they come to shul for tefilah but not when coming to a tish and eating for that they wear colored



These Strohkes are worn mostly by Rebbes from Galicia and Ukraine, with some exceptions (Belz  Rebbes never wear any special 'Rebbe clothes' except for the fur hat occasionally, they call it a kolpik) In Viznitiz only the Rebbe wears Strohkes as a symbol of his status. But in Satmar, Bobov, Chernobel etc. all the Rebbes sons and grand sons wear strohkes on shabbes when coming to shul 


ה'סטרוקס' של הרבי מבובוב

ה'סטרוקס' של רבי מנדל  מוויז'ניץ-בני-ברק

ה'סטרוקס' של הרבי מקרצ'ניף-סיגט


4 תגובות:

  1. סטראקעס הם פסי קטיפה בצבע שחור, אחד ארוך יותר והשני קצת פחות, התפורים בצדדים הסוגרים את הקפוטה. רק חלק מהאדמור"ים וממי שנקראים בנשק"ים לובשים קפוטות עם סטראקעס.
    יש כאלה שטוענים כי הפסים האלה מרמזים על התפילין, בגלל האורך השונה בין שני הפסים.
    הקפוטה עם הסטראקעס נסגרת באמצעות קרסים, אם אני לא טועה, ולא באמצעות כפתורים, מטעמים קבליים ומסורתיים.
    מצורף קישור לתמונה המציגה את הסטראקעס, שתי התמונות האחרונות, האדמו"ר ר' מנדל האגער מויז'ניץ.
    http://www.bhol.co.il/article.aspx?id=44470

    השבמחק
  2. והנה לכם, קוראים יקרים, גימטריה קדושה עד מאד שמציתי בספרים הקדושים:
    "גירוש שס מהקואליציה" = 1176 =
    אוי ואבוי, האל גדול! בגלל זה יש מכת ארבה!"
    בדקו ותהנו

    השבמחק
  3. בנשק"ים ???????
    Meaning, please ?

    השבמחק
  4. Bnon shel kedoshim

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.