יום ראשון, 12 במאי 2013

סיפורי רחובות: מדניאל ועד המשיח שליט"א

א. רחוב דניאל



רחוב יש בתל אביב, שמקשר את שוק הכרמל עם הים, ושמו דניאל. מיהו דניאל? שואל את עצמו, מן הסתם, כל מי שנקלע לרחוב. סתם 'דניאל' בלי שם משפחה... אולי דניאל דפו, אולי האח דניאל, אולי רוני דניאל? לא יכול להיות.

אופס. איך שכחנו? הרי יש ספר בתנ"ך בשם כזה!

כמה טוב שמחלקת השילוט בעירייה באה לעזרתנו ומספקת הסבר כה עילג.

אודה על האמת וגם אבוש, רציתי ללעוג גם לניקוד המשונה שבשלט, אבל כשבדקתי התברר לי שהוא דווקא מדויק להפליא והבּוּר הוא אני. אכן, בתנ"ך השם דָּנִיֵּאל מנוקד בעקביות כך! יכול להיות שגם החבר'ה בימי התנ"ך לא ידעו לנקד?

(תודה לגדעון קונדה, ולאיתמר וכסלר שצילם)

ב. רחוב המשיח שליט"א



תומר פרסיקו בילה את סוף השבוע בעיר הקודש צפת"ו, והביא משם צילום של שילוט אחד הרחובות הראשיים, שנקרא על שמו של אדמו"ר חב"ד האחרון, רבי מנחם מנדל שניאורסון. מעבר לכיתוב המשובש באופן מביך, בעברית ובאנגלית ('מילובאוויטש', כביכול זהו שם המשפחה של הרבי; ועיינו ערך: בנימין מטודלה, יהודה מרגוזה ומנחם מנדל משקלוב), ומעבר ליומרנות החצופה של פרנסי העיר לקבוע לכולם מיהו מלך המשיח, טומנת תמונה זו בחובה פרדוקס מעניין.

הא כיצד, שואל תומר, קוראים רחוב על שמו של אדם, גדול ככל שיהיה, בעוד בחיים חיותו?

בעמוד הפייסבוק של תומר פרסיקו כתב קלמן נוימן כך:
נדמה לי שמה שקורה הוא שהרבי ממ"ש [מנחם מנדל שניאורסון] מקבל תואר. היו 'האדמו"ר הזקן', 'האדמו"ר האמצעי', 'הצמח צדק', ועכשיו יש 'מלך המשיח שליט"א', שהופך להיות כינויו של האיש ולא רק קביעה שהוא חי. איננו יודעים מספיק על הדיסוננס הקוגנטיבי שקיים פה, אך יתכן שהאמירות של 'יחי' הפכו או יהפכו רק לפורמולה חסרת אמונה.
לדעתי, סיכם תומר, יש בדבריו אמת: אכן, הכינוי הופך לפורמולה חסרת משמעות בעיני המאמינים, שמצד אחד מתעקשים שהוא חי, ומצד שני לא מתאפקים וקוראים רחוב על שמו.

20 תגובות:

  1. א. לגבי דניאל. יש מקום אחד בתנ"ך שבו מנוקד דניאל כמו בהיגוי המקובל היום, והוא כמדומני בספר יחזקאל. אפשר למצוא בקונקורדנציה.

    ב. השלט ההוא של המשיח וכו', הוא לא שלט רשמי של העיריה, אלא שלט פיראטי שהוצב שם ע"י חבורת משיחסטים /תמהונים (ובכאלה נתברכה צפת).

    השבמחק
    תשובות
    1. שאינו יודע לשאוליום ראשון, 12 מאי, 2013

      א. אתה טועה.
      ב. בפעם הבאה, כדאי שתבדוק בקונקורדנציה בעצמך לפני שאתה מטריח אותנו.

      מחק
    2. השלט של הרבי הוא רשמי לגמרי, לגמרי לא פיראטי. מצדו האחד מתחבר עם רחוב ההסתדרות ומצידו השני עם דרך העצמאות.
      כידוע, בימינו לא חייבים להגיע עד צפת כדי לברר את האינפורמציה הזאת, וחבל שהמגיב מיהר להלעיז על תושביה בלי לבדוק לפני כן.

      מחק
    3. יפה שהרחוב המשיחי נוסח מחללי השם הללו נמצא בין ה'הסתדרות' ל'עצמאות' - ללמדך מה חושבים בצפת עיה"ק על שתי התנועות המשיחיות החילוניות הגדולות: הציונות והסוציאליזם... אכן, מי יגלה עפר מעיניהם של בן גוריון, מזכיר ההסתדרות בימיה הראשונים, ושל זאב ז'בוטינסקי, בעל רעיון המדינה העברית...

      ישראל ברטל

      מחק
    4. השלט בצפת אינו פירטי, הוא רשמי. אבל ההוספה מלך המשיח שליט"א היא הפירטית! השלט המקורי כלל את התיבות "הרבי מילובוויטש בלבד"!

      מחק
  2. שליט"א, למי שהספיק לשכוח, אינו "תואר", אלא פשוט איחול לאדם חי וברכה "שיזכה לחיים טובים וארוכים אמן". האדם החי, זה שעלול לא לזכות לחיים טובים וארוכים , צריך ברכה ותפילה שיזכה לכך. בהוספת שליט"א בכל פעם שמוזכר השם, יש משום "הגנה" על מזלו.
    לכתוב שליט"א על האיש שהרע מכל לא יכל לו, הוא ממש צחוק. כי ממה בדיוק אנחנו מבקשים להגן עליו? מהמוות?!? הצחקתם אותי!

    השבמחק
  3. מספר א"מ הברמן בספרו 'מסכת סופרים וספרות' (עמ' 129):
    לבסוף שאלני [עגנון], אם אני יודע לנקד שירים. אמרתי לו: מי יכול להתפאר כי הוא בקי בכל סודות הניקוד העברי? אבל בדרך כלל אני יכול לומר כי אני יודע לנקד שירים. אמר: אם תרשה לי אתנהג אתך כמו שאני מתנהג עם כל איש שאני שואל אותו בעניין ניקוד. אכתוב לך כמה מלים ואתה תנקד אותם בפני. הסכמתי. כתב את המלים: "יחזקאל ודניאל ראשי המשוררים". ניקדתי כפי שהבינותי: יְחֶזְקֵאל וְדָנִיאֵל רָאשֵׁי הַמְשׁוֹרְרִים. הסתכל ואמר: יחזקאל לא ניקדת כנראה כהלכה, אלא שאיני זוכר איך צריכים לנקדו. דניאל מנוקד במקרא: דָנִיֵּאל, והמשוררים ניקדת כהלכה. והוא הוסיף ואמר: ניקודן של מלים אלה לא ידעתי, ועל הניקוד הנכון העירני המדקדק חנוך ילון. כשבאתי הביתה בדקתי וראיתי כי "יחזקאל" בניקודי היה נכון.

    השבמחק
  4. יש עוד רחובות שנקראו על שמות אנשים בעודם בחיים !
    שמעון פרס בראשל"צ, רחוב חיים בחיפה (ע"ש חיים וייצמן עוד בשנות ה-40) ועוד.
    כל זה ללא קשר למעמדו ומצבו הפיזי והפיזיולוגי של הרבי מ-ליובביטש.
    יעקב וימן

    השבמחק
  5. עיריית תל אביב כיבדה אותו [את ד"ר חיים בוגרשוב] בקריאת רחוב מרכזי בתל אביב על שמו עוד בחייו – רחוב בוגרשוב. בוגרשוב התנגד למהלך זה, ולכן עיברת את שמו ל"בוגר" (ויקיפדיה).

    השבמחק
    תשובות
    1. ובאור יהודה יש שדרה על שמו של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי...

      http://news.walla.co.il/?w=/9/2527759/1224553/5/@@/media

      מחק
    2. צריך לבדוק אם גם בסיפור הזה מעורב ארז וינר המפורסם, מקורבו של אשכנזי?

      מחק
    3. והאגדה הירושלמית מספרת על מנחם אוסישקין, שהיה נוהג לטפס על סולם קטן ולמרק את שלט הרחוב שנקרא על שמו לכבודו, על שמו, שעל קיר ביתו(בית 'מחניים', כשם הבית ממנו סולק בפקודת ממשלת המנדט - בנין משרד החינוך דהיום, ברח' שבטי ישראל), הבית שנבנה שנבנה על ידי אוסישקין ברח' רמב"ן, פינת רח' אוסישקין . עד אז היה שם הרחוב יהודה הלוי, ולפי גירסה אחרת, שמואל הנגיד.

      מחק
  6. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  7. אינני יודעת אם כבר הזכרת בעבר, אך אם לא - תרומתי הצנועה - הזכרת רחוב "כי-טוב" בירושלים, ע"ש ר' גרשון מקיטוב, גיסו של הבעש"ט, שזה הקישור אליו (לרחוב, לא לגיס), מאתר עיריית ירושלים: http://www.jerusalem.muni.il/jer_sys/pro/rehovot/rehovot.asp?STREET_KOD=0391

    השבמחק
    תשובות
    1. רחוב כי טוב בירושלים הוא ע"ש אליהו כי טוב (מוקוטובסקי) מחבר ספרים מירושלים, ולא ע"ש רבי גרשון מקיטוב.
      כך מופיע על שלט הרחוב, ואילו הכיתוב באתר עיריית ירושלים הוא טעות.

      מחק
    2. הטעות היא שלך! לך לרחוב עצמו ותראה את השילוט.

      מחק
  8. הרבי מלובביץ' הינו גם זצ"ל (זכר צדיק לברכה) ואפילו זצוקלל"ה (זכר צדיק וקדוש לברכה, לחיי העולם הבא) ובה בעת גם שליט"א (שיחיה לאורך ימים טובים, אמן), כלומר גם מת וגם חי.
    כמוהו כדוד המלך, שאף על פי שנפטר בהיותו בן 70 שנה בלבד, כמסופר בתנ"ך, והמסורת אף מזהה את קברו בהר ציון, בכל זאת אנו שרים בהתלהבות עד היום: דוד מלך ישראל חי וקיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. היחס שבו עם ישראל מתייחס לגבי דוד המלך אינו כהיחס שבו החב"דניקים מתייחחסים לאדונם.
      היחס של החבדניקים אל אדונם הוא כהנוצרים למשיחם..
      (אגב, כשהייתי בצפת והבטתי בשלט ראיתי כי השורה "מלך" וכו' היא הוספה כנראה פיראטית, משום שצבע האותיות דומה אך שונה.)

      מחק
  9. http://kodesh.snunit.k12.il/cgi-bin/kodesh/search_adv.pl?search=%D7%93%D7%A0%D7%99%D7%90%D7%9C

    ארי

    השבמחק
  10. בויקיפדיה (ערך 'שמות רחובות בישראל') מובא מספר דמויות חשובות שרחובות נקראו על שמם עוד בחייהם: ביאליק ואלנבי לצד פואד וקריניצי.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.