יום שלישי, 10 בספטמבר 2013

'דֶּרֶךְ אֶרֶץ קָדְמָה לַתּוֹרָה'


מאת יואב אבניאון

לפני זמן מה, לאחר סיום הדרכה בירושלים, ישבתי למנוחה קצרה על ספסל ברחוב יפו המחודש, אל מול המבנה המפואר והנושן של ישיבת 'עץ חיים'. בשל יזמת נד"לן עתידית עברו התינוקות של בית רבן, שלמדו שם תורה בשנים האחרונות, למקום אחר, ועתה לוחות ברזל אוטמים את קיר הגדר הפונה לרחוב.

על הקיר מתנוססת כתובת אדומה 'דֶּרֶךְ אֶרֶץ קָדְמָה לַתּוֹרָה'. הכתובת מוקפדת  אותיותיה צויירו מן הסתם באמצעות שבלונה  ואני מדמיין את הסטודנט טרוט העיניים שעמל עליה כאן באשמורת ראשונה.

במצעד אנושי אין-סופי חלפו מולי אנשי העיר ואורחיה, מי בדרכו לשוק מחנה יהודה הסמוך ומי לעיסוקיו האחרים; מי עם ידיד לצדו ומי לבדו; מי תוך כדי שיחה בטלפון הנייד ומי משיח בינו לבין עצמו.

המראה הפשוט והשגרתי לכאורה הפנט אותי. שלפתי את מצלמתי, תיעדתי את העוברים והשבים והתוצאה לפניכם. 



לאחר מעשה חשבתי על משמעות הדברים ובמיוחד על החיבור בין הכתובת הדוממת לבין האנשים הצועדים לצדה. כל אחד יכול כמובן למצוא לחיבור זה משמעות אחרת, אם בכלל. אני חשבתי על הקשר בין הכתובת לבין קיר הישיבה שעליו היא צויירה, ושאלתי את עצמי אם המשרטט האלמוני של הכתובת חשב גם הוא על קשר זה.

וכשחיפשתי בבית את המקור לאמרה יפה זו, גיליתי להפתעתי כי הוא נמצא במדרש ויקרא רבה (פרשה ט, ג) ובהקשר ל... עץ החיים:
דאמר רבי ישמעאל בר רב נחמן: עשרים וששה דורות קדמה דרך ארץ את התורה, הדא הוא דכתיב [זהו שכתוב] 'לשמור את דרך עץ החיים' (בראשית ג). 'דרך'  זו דרך ארץ, ואחר כך 'עץ החיים'  זו תורה. 
עשרים וששה הדורות היא התקופה שחלפה מבריאת העולם ועד מתן תורה, ובה, לדברי המדרש, דרך ארץ התקיימה ללא תורה.

מקור דומה לתפיסה זו נמצא במסכת אבות (פרק ב, ב):
רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר: יָפֶה תַלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ, שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹן. וְכל תּוֹרָה שֶׁאֵין עִמָּהּ מְלָאכָה, סוֹפָהּ בְּטֵלָה וגוֹרֶרֶת עָוֹן.

האין אמרה זו, בת כאלף ושמונה מאות שנה, נשמעת כלקוחה מתעמולת בחירות עכשווית? 

כך או כך, חשבתי לעצמי: רחובות ירושלים מספקים עניין וחומר למחשבה. בצפייה שנייה ושלישית בסרטון, במיוחד בימים אלה של חשבון נפש ערב יום כיפור, עולים הרהורים אחרים לגמרי...

__________________________________________

יואב אבניאון הוא מורה דרך ומרצה: www.yoaview.com    



17 תגובות:

  1. היהודי שנצפה בתמונה העליונה שמו פישר, בנו של הרב אליעזר משה פישר, רבה של שכונת 'כנסת ישראל' הסמוכה לשוק מחנה יהודה.

    השבמחק
  2. שמשון בהט , חולון12 בספטמבר 2013 בשעה 0:15

    עוד יהודי...המאתגר את מיטב זכרונו... - צירוף המילים 'דרך ארץ' מופיע פעם ראשונה בהקשר למסעי ישראל במדבר (?)- "ולא נחם ה' דרך ארץ פלישתים (?)". ניתן לחייך....

    השבמחק
    תשובות
    1. מספרים, כי יריביו של נחום סוקולוב ניסו להפריע לו, תוך כדי נאומו בקונגרס, באמצעות קריאת ביניים - וכדרכם של בני תורה, עשו זאת באמצעות תחילתו של אותו פסוק מספר שמות: 'ולא נחם אלוהים' (כשבהברה האשכנזית אשר בפיהם נתכוונו, בעצם, לומר: 'ולא נחום [סוקולוב] אלוהים!' - כלומר, מי אתה בכלל שנקבל את דעתך?. אך סוקולוב - שהתנ"כ היה שגור על פיו עוד מילדותו וכעילוי נודע גם ביכולתו למנות, כסדר, את כל המלים שמחט המנקבת את דפי התנ"ך עוברת דרכם - גער בהם, באמצעות מחציתו השנייה של אותו פסוק: 'דרך ארץ, פלשתים!!!'...

      מחק
  3. תודה ליואב. אכן דרך ארץ קודמת לכול, חבל שהמושג שמתקשר לנימוס אדיבות, כבוד הזולת
    ובכלל .מתרופף עים הזמן וחבל. גמר חתימה טובה ושנה טובה לך

    השבמחק
  4. שלום יואב,
    אהבתי את המסר שמאוחרי הסרטון. תודה.
    חבל שלא מיישמים את זה בתפילות בכותל המערבי. אני לא מתגוררת בירושלים ויוצא לי פעם או פעמיים בשנה לעלות לירושלים - וזה בדרך כלל לקראת החגים. ומה שאני רוצה בסך הכל זה להניח את היד שלי על הכותל המערבי, לחוש אותו למספר דקות להתפלל תפילה קצרה למען אהוביי ולשים פתק. אבל מה שאני מגלה זה המון נשים חרדיות שיושבות עם כסאות צמוד לכותל במשך שעה/שעתיים ולא מאפשרות גישה לכותל המערבי. מה זה חשוב עם תצמדו לכותל או תתיישבו מטר מהכותל? התפילה תגיע מה ר יותר? חבל שיש כאלה שחושבים שהכותל המערבי שייך רק למגזר מסויים של האוכלוסיה. גם כאן אפשר ליישם "דרך ארץ קדמה לתורה/לתפילה".

    השבמחק
    תשובות
    1. לאנונימית: שאלתך "אם תיצמדו לכותל התפילה תגיע מהר יותר?" מזכירה לי קריקטורה של האדם המביט בירח דרך משקפת כשהוא עומד על כיסא... ובעצם מזכיר לי כל נהג שעוצר ברמזור כשגלגליו באמצע מעבר החצייה ממש, כך הוא יותר קרוב למטרתו...

      מחק
    2. לאנונימית: גם את בעצמך יכולה להתפלל בנחת רוח מבלי להצמד לכותל, אם כן למה תכעסי כשהדרך אליו חסומה?

      מחק
  5. שלום
    ואפשר ש מי המסתכל ישירות לארץ, יבין את את התורה
    [מי המוצא מהלכים להבראת מצבי חיים = עוסק ב דרך הארץ, מציע לעצמו להבין את תורת המציאות]

    השבמחק
  6. כמו תמיד יואב, גם הפעם נהניתי מהכתבה שלך.
    אכן הגיגים בינך לבין עצמך הם דבר נהדר, מכאן מתפתח הדמיון למחוזות מעניינים.
    בסרטון המצורף, משתקפת בעיקר "המציאות הישראלית" - הנייד התקוע באוזן.
    חוץ ממך וממנקה הרחובות, נראה לי שאף אחד לא התייחס בכלל לכתובת.
    גמר חתימה טובה

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא קורא עברית, או לשון הקודש, או איך שתרצה לקרוא לזה.

      מחק
  7. כל מה שראיתי בסרטון הוא אנשים חולפים ליד קיר. המציאות סתמית כל כך, ואין מה לעשות. חבל שזו רק כתובת על הקיר.

    השבמחק
    תשובות
    1. שלל אננשים עוברים בדרך..........

      הכתובת על הקיר ואף אחד, אף אחד לא מתיחס אליו.

      מחק
  8. הצירוף "דרך ארץ" עבר גלגולי משמעות רבים במשך הדורות. בין השאר:
    - היום מקובל לפרשו כנימוס, כבוד לזולת. "להיות בן אדם".
    - כשנאמר בפרקי אבות שבמשנה: "יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ", הכוונה היתה לפרנסה במלאכה או בסחורה.
    - במאה התשע עשרה יוסדה בגרמניה תנועה דתית בשם "תורה עם דרך ארץ". הכוונה בשם זה היתה לשילוב בין הדת היהודית לבין המדע והתרבות האוניברסלית. זאת היתה מגמה אופיינית אצל המשכילים בגרמניה, כפי שניסח זאת י"ל גורדון: הֱיֵה אָדָם בְּצֵאתְךָ וִיהוּדִי בְּאָהֳלֶךָ – הדת צריכה להישאר בתחום הפרט, אך במרחב הציבורי לא צריך להיות הבדל בין בעלי אמונות שונות.

    השבמחק
  9. רשימה נהדרת - תודה
    אציין שלאחרונה יצא ספר מנין ומעמיק של פילוסוף יהודי-אמריקאי רציני ביותר, שמואל פליישאקר, שדן לאורך ולרוחב במשמעויותיה של האמירה 'דרך ארץ קדמה לתורה'
    (Samuel Fleischacker ,Divine Teaching and the Way of the World (Oxford University Press
    מאמר ביקורת מקיף על הספר, פרי עטן של יהודה גלמן, נמצא כאן
    http://ndpr.nd.edu/news/29384-divine-teaching-and-the-way-of-the-world-a-defense-of-revealed-religion/
    בברכת גמר חתימה טובה לכולם

    השבמחק
  10. את שם הפילוסוף היהודי יש להגות פְלַיישהאַקֶר, כינויו של קצב באידיש (מלשון 'מכה [בקופיץ] בבשר' בגרמנית) - כאילו נכפלה בשמו האות H!

    השבמחק
  11. כמו שכבר הזכירו המושג "דרך ארץ" הוא מושג רב משמעויות. כבר בימי חז"ל היו לו משמעויות שונות. לפעמים "פרנסה" לפעמים "דרך העולם" לפעמים "דרך גבר באישה" ועוד.

    בנוסף למשמעויות השונות, יש גם בחז"ל גם תפיסות שונות לחיות איתו. למשל: (משנה מסכת אבות פרק ג משנה ה ): "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ, וכל הפורק ממנו עול תורה נותנין עליו עול מלכות ועול דרך ארץ."
    לפי ר' נחוניה בהחלט יש מקום לתפיסה החרדית שמי שלומד תורה פטור מעול הפרנסה...

    השבמחק
  12. מה ההגדרה לדרך ארץ ??
    מה היא?
    לא הבנתי מה זה דרך ארץ

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.