יום רביעי, 30 באוקטובר 2013

ציורי התנ"ך, קצת אחרת (א)


לספר איורים זה  שנדפס בלונדון בשנת 1885 וזמין בפרויקט גוטנברג  הגעתי במקרה, כשחיפשתי איורים של אלישע והדובים. אין זו אמנות גדולה, אבל מי שעינו הורגלה בציורי התנ"ך האידיליים או המעריצים של גדולי האמנים בכל הדורות – ממיכלאנג'לו ועד שאגאל, עבור ברמברנדט וכלה בגוסטב דורה  יגלה כאן תנ"ך שונה לחלוטין. ציורים שאין להם אלוהים ושבהם נשחטות כל הפרות הקדושות.

הספר כולל בתוכו שלושים ותשע קריקטורות לעגניות על סיפורי התנ"ך, שנדפסו לראשונה בין דפיו של כתב עת אתיאסיטי ושמו The Freethinker, שערך והוציא לאור טיפוס בריטי מיוחד במינו ושמו ג'ורג' ויליאם פוּט (George W. Foote).

ויליאם פוּט (1915-1850)

פוט היה אפיקורוס להכעיס, או כפי שהעדיף לקרוא לעצמו 'Freethinker' (חופשי בדעותיו). את כתב העת בשם הזה החל פוט לערוך ולפרסם בשנת 1881, ומאז ועד היום הוא רואה אור ברציפות. פוט לעג לסיפורי התנ"ך והברית החדשה ולחם בתוקפנות בדת ובממסד של הכנסייה. באנגליה הוויקטוריאנית זה לא היה דבר מובן מאליו שעוברים עליו לסדר היום.

בגיליון ינואר 1882 של ה-Freethinker, שראה אור לקראת חג המולד, פרסם פוט סדרת קריקטורות שמלגלגות על סיפורי הנסים שחולל ישו. חילול קודש זה הביא על ראשו צרות צרורות. הוא הובא למשפט ובסופו הואשם בהפצת 'ניאוץ' או בשפה הדתית 'חילול השם' (blasphemous) ונשלח למאסר של שנים-עשר חודשים עם עבודת פרך! עונש זה לא הרתיע אותו. אדרבה, לאחר שחרורו פרסם פוט ספר ובו תיאר את מהלך המשפט ואת חוויותיו בכלא. הספר, שנקרא: Prisoner for Blasphemy (אסיר בשל חילול השם), נדפס בלונדון בשנת 1886.

בהקדמה לספר Comic Bible Sketches, ציין פוט שהציורים הושפעו מהצלחתו המסחררת של La Bible amusante pour les grands et les enfants (התנ"ך המשעשע למתבגרים ולילדים), ספר קריקטורות אנטי-קתולי של המאייר והסטיריקן הצרפתי Léo Taxil, שראה אור לראשונה בפריס בשנת 1882. הקריקטורות הצרפתיות, שגם הן זמינות במרשתת, אכן דומות מאוד לקריקטורות הבריטיות.

עטיפת ספרו של ליאו טקסי, פריס 1890

שמו של צייר הקריקטורות הבריטי אינו מוזכר; רוב הציורים אינם חתומים כלל, מקצתם חתומים בראשי התיבות WA. לכל ציור נלווה הטקסט המקראי הרלוונטי, ואת הקישור בין הפסוק לבין האיור יעשה כל מתבונן בעצמו.

1. האור האלוהי
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 'יְהִי אוֹר', וַיְהִי אוֹר (בראשית, א 3).


2. אלוהים מתקין את השמש והירח
וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים: אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם, וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה, וְאֵת הַכּוֹכָבִים. וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ (בראשית, א 17-16).


3. יצירת האדם
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: 
'נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ' (בראשית, א 26).


4אלוהי הבריאה
וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים: 'פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ, וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ' (בראשית, א 28).


5. יום המנוחה של אלוהים
כִּי שֵׁשֶׁת יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שָׁבַת וַיִּנָּפַשׁ (שמות, לא 17).


6. החטא הקדמון
הֲמִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לְבִלְתִּי אֲכָל מִמֶּנּוּ אָכָלְתָּ? (בראשית, ג 11).


7. החייט הראשון
וַיַּעַשׂ יְהוָה אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר, וַיַּלְבִּשֵׁם (בראשית, ג 21).


8. הגירוש מגן עדן 
וַיְשַׁלְּחֵהוּ יְהוָה אֱלֹהִים מִגַּן עֵדֶן, לַעֲבֹד אֶת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר לֻקַּח מִשָּׁם (בראשית, ג 23).


9. האל שאוהב בשר
וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה, מִנְחָה לַיהוָה, וְהֶבֶל הֵבִיא גַם הוּא מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ וּמֵחֶלְבֵהֶן. וַיִּשַׁע יְהוָה אֶל הֶבֶל וְאֶל מִנְחָתוֹ, וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה (בראשית, ד 5-3).


10. הרצח הדתי הראשון
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל קַיִן: 'אֵי הֶבֶל אָחִיךָ?' וַיֹּאמֶר: 'לֹא יָדַעְתִּי. הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי?' (בראשית, ד 9).


11. עליית חנוך
וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים, וְאֵינֶנּוּ כִּי לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים (בראשית, ה 24).


12. אבא מתושלח
וַיְחִי מְתוּשֶׁלַח שֶׁבַע וּשְׁמֹנִים שָׁנָה וּמְאַת שָׁנָה, וַיּוֹלֶד אֶת לָמֶךְ (בראשית, ה  25).


13. חיזור דתי
וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה (בראשית, ו 2).


14. תיבת נח
וַיָּבֹא נֹחַ וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי בָנָיו אִתּוֹ אֶל הַתֵּבָה ... בַּיּוֹם הַזֶּה נִבְקְעוּ כָּל מַעְיְנֹת תְּהוֹם רַבָּה וַאֲרֻבֹּת הַשָּׁמַיִם נִפְתָּחוּ (בראשית, ז 7, 11).


15. מרוקנים את גן החיות
וַתָּנַח הַתֵּבָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּשִׁבְעָה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ עַל הָרֵי אֲרָרָט ... וַיֵּצֵא נֹחַ, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי בָנָיו אִתּוֹ. כָּל הַחַיָּה כָּל הָרֶמֶשׂ וְכָל הָעוֹף, כֹּל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ, לְמִשְׁפְּחֹתֵיהֶם, יָצְאוּ מִן הַתֵּבָה (בראשית, ח 4, 19-18).


16. הטלפון המקורי
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ וְאֶל בָּנָיו אִתּוֹ לֵאמֹר (בראשית, ט 8).
הטלפון הומצא בשנת 1876 על ידי הסקוטי אלכסנדר גרהם בל, בסך הכול תשע שנים לפני פרסום ציור זה...


17. קיבוע הקשת
אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן (בראשית, ט 13).


18. ניסיונו של אברהם
 וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם ... וַיֹּאמֶר: 'קַח נָא אֶת בִּנְךָ, אֶת יְחִידְךָ, אֲשֶׁר אָהַבְתָּ, אֶת יִצְחָק, וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה, וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה' (בראשית, כב 2-1).


19. החטאה ופגיעה
וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ יְהוָה מִן הַשָּׁמַיִם, וַיֹּאמֶר: 'אַבְרָהָם! אַבְרָהָם!', וַיֹּאמֶר: 'הִנֵּנִי'. וַיֹּאמֶר: 'אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָּה' (בראשית, כב 12-11).


20. יעקב מרמה את אביו
וַיֹּאמֶר יִצְחָק אֶל יַעֲקֹב: 'גְּשָׁה נָּא וַאֲמֻשְׁךָ בְּנִי, הַאַתָּה זֶה בְּנִי עֵשָׂו אִם לֹא?'. וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ, וַיֹּאמֶר: 'הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב, וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו' (בראשית, כז 22-21).


21. סולם יעקב
וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה, וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ. וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו (בראשית, כח 13-12).


22. ההיאבקות של אלוהים
וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ, וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר (בראשית, לב 25).


23. היאבקות עם המלאך
וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ, וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ (בראשית, לב 26).


המשך יבוא.



7 תגובות:

  1. מעניין ביותר! אגב, הפועל fix משמש גם במשמעות "לקַבֵּע" ונראה שזו משמעותו באיור 17, "את קשתי נתתי בענן". השמוש מיושן כיום אך היה רווח בסוף המאה ה-19.

    השבמחק
  2. ויש כמובן את "תנ"ך הלבנים" הידוע של ברנדאן פאוול סמית (http://www.thebricktestament.com/home.html) שנולד דווקא מתוך אהבת התנ"ך (והברית החדשה).

    השבמחק
  3. Lord of creation הייתי מתרגם "שליט הבריאה"

    השבמחק
  4. Freethinker פעם כונו החילונים בעם היהודי בשם "חופשיים". הכוונה היתה, אני משערת, חופשיים מקיום כל התרי"ג, אבל אולי גם חופשיים במחשבה, כמו מר פוט האמיץ, הנ"ל, שאפשר לכנותו "אמיץ הראש והרגל"...
    סת----ם! הקריקטורה "יום המנוחה של אלוהים" מצחיקה מכולן, אבל לאלוהים של פוט יש אף ארוך ומעוקם. דיר בַּאלְכּום! יש כאן יותר מרמז אנטישימי!

    השבמחק
  5. Jean Effel (1908-19820 הוא אחד מחשובי הקריקטוריסטים הצרפתיים. הוא ידוע בין היתר בזכות הקריקטורות האנטיפשיסטיות שלו (1935) אך גם בחמשת ספרי הקריקטורות על בריאת העולם ולאחריה (החל מ-1945). שווה ומצחיק.

    השבמחק
  6. מעניין ביותר ומוצלח בעיתות שבהן פאנאטיות איסלאמית טוענת לניאוץ מומד בעוד שבשום מקום לא הובאה למשל הדומה הנוכחית לסינגור על הצביעות והרצחנות של דמויות אחרות.עולם שכוח אל ומלא במהמורות של חוסר דעת.
    יש עוד כנראה ויהיה אך מעניין שיחפשו ויביאו. כנראה ממרתפי הוותיקן.

    השבמחק
  7. רוב הקריקטורות מציגות סטריוטיפ אנטישמי של יהודי בעל האף הארוך הטיפוסי וכן יהודי בעל פיאות וכובע אופייני העוגב על אישה.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.