יום שני, 20 בינואר 2014

עזריה אלון איננו

עזריה אלון (2014-1918)

עזריה אלון, סלע מסלעי קיומנו בארץ הזו, נעקר מעולמנו ומת אתמול בביתו שבקיבוץ בית השיטה והוא בן 95.

לא לחינם זכה אלון פעמיים בפרס ישראל (הראשון, ב-1980, עם החברה להגנת הטבע; האחרון, ב-2012, על תרומה מיוחדת לחברה הישראלית). החוב שהאדמה הזאת ואשר עליה חייבים לפעולותיו בתחום שמירת הטבע והחינוך לאהבת הארץ, הוא אדיר. הוא היה 'ירוק' לפני כל ה'ירוקים'. למראשותיו יונחו מחר, עת יובא לקבורה, פרחי הבר של ארצנו, שבזכות פעלו הם עדיין צומחים, ומעל קברו יעופו בוודאי כל מיני ציפורי השמיים, במעין מסדר כבוד למי שהאהיב אותם על כולנו (או לפחות על רובנו).

בשנות השישים, נטולות הטלוויזיה והאינטרנט, היו ספריו של עזריה אלון נפוצים מאוד, וגם אני הקטן קראתי בשקיקה את שני הכרכים של '77 שיחות על טבע', שעד היום שמורים בספרייתי.

היו אלה שיחות שבמקורן שודרו בקול ישראל, במדור שבועי שנקרא 'נוף ארצנו'. ראשיתו של מדור זה הייתה באפריל 1959 ועד נעילתו, לפני כמה שנים, שודרו בו כ-2,800 שיחות! (עובדה זו תועדה גם בספר השיאים של גינס). חלק מהשיחות נדפס בשעתו גם בעיתוני התקופה ('למרחב', 'בקיבוץ'), ומאוחר יותר כונס לשני כרכים, הראשון 'אילנות ופרחים' (הקיבוץ המאוחד, תשכ"ד) והשני 'בעלי חיים' (הקיבוץ המאוחד, תשכ"ו).

 

אלה היו שיחות קצרות ומקסימות, שתובלו בחוש הומור ודיברו ללב כל מאזין או קורא  גם אלה שהיו רחוקים משדות שלף, נחלים יבשים, עכוביות הגלגל או ציפורי נוֹד – ועסקו כל פעם בצמח או בבעל חי אחר. קשה לבחור מתוכן רשימה אחת שתייצג את זכרו של עזריה אלון, האיש והאגדה, אז בחרתי שיחה אחת על צמחים ושיחה אחת על בעלי חיים.

מן המדור 'גם לצמחים יש בעיות' בכרך א', הנה השיחה 'כיצד לזכור את שמות הצמחים?' (עמ' 23-21):



ומן המדור 'לא קל להיות בעל חיים' בכרך ב', הנה השיחה 'ועידה של חיות' (עמ' 56-55):



עזריה אלון, 2009 (מקור: ויקיפדיה)

7 תגובות:

  1. איש יקר.כמדריך בחברה להגנת הטבע וצלם טבע וארץ ביטאונה,היכרתיו אישית והכרתי בחשיבותו של האיש ובמהפכה שהוא עשה.
    כל פרח הפורח בארץ הצפופה הזאת יזכיר את האיש

    השבמחק
  2. הוא באמת היה איש דגול ומיוחד, ועשה המון למען הארץ.
    תודה על מה שכתבת, ועל הציטוט מהספר.
    גם אני כתבתי עליו בבלוג שלי - אתה מוזמן להציץ:
    http://anenet110.wordpress.com/2014/01/20/azaryaalon/

    השבמחק
  3. תודה לדוד ולברוך. עזריה -- אחד הנפילים הנדירים, שפעל מתוך שכנוע עמוק והצליח לסחוף אחריו רבים, לטובת הכלל. נותר רק לקוות שהמפעלים שהניח להם יסודות ימשיכו להתקיים, כמו גם כל ערכי הטבע שאין להם תחליף. תודה גם לעננת על הצילומים היפים.

    השבמחק
  4. יש לך מקור לעניין גינס מלבד וויקיפדיה? אם זכרוני אינו מטעני, בראיון שערכתי איתו לפני כמה שנים הוא אמר שהוא לא בספר השיאים של גינס אלא שזה שיא ישראלי.

    השבמחק
  5. ידידי ורעי לאורך ימים ושנים, עזריה אלון, ערך בין היתר את האנציקלופדיה 'החי והצומח בארץ-ישראל', אשר בין היתר נמנים בה חמישה מיני אלון: אלון מצוי, אלון התבור, אלון התולע, אלון שסוע ואלון חרמוני – שעה שהוא עצמו היה 'אלון בלתי-מצוי'!

    השבמחק
  6. אני זוכר בתור ילד מפגשים וטיולים רבים שלקח אותי אבי ז"ל יאיר בשן "במקום ללכת לבית ספר..איתי תלמד יותר" ואכן למדתי מעזריה אלון, מיהודה זיו, משווקה רווק ועוד רבים, חכמים, טובים ואוהבי הארץ הזו. ביום שלישי הקרוב אשב ליד קברו של עזריה יחד עם קבוצת מדריכי טיולים ונקרא יחד מספריו. לזכרו.

    השבמחק
  7. לצערי לא יצא לי לפגוש אותו, אך עוד כילד האזנתי בשקיקה לשיחותיו ברדיו. את הערכים שהנחיל למדינה - אהבת המולדת, העם והטבע - אנו משתדלים להעביר לילדינו בכל הזדמנות. אם זכרוני אינו מטעני, אחת השיחות ששידר היתה סוג של הומור עצמי, בה דימה את מדינת ישראל לגוף האדם והפנה את המאזינים לאתרים שונים הכוללים חלקי גוף, כמו אצבע הגליל, ראש הנקרה, ראש העין וכו'.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.