יום חמישי, 30 בינואר 2014

פיגועי לשון: דירות שב"ס, הפַאק של 'המודיע', קרי או קארי, ואסטרולוגיה קבלית

א. חידת היגיון חרדית: מה הן דירות השב"ס?

בעיתון 'יתד נאמן' של יום שישי שעבר (24 בינואר 2014) התפרסמה מודעת הודיה למשפחות שרכשו בחסדי ה' דירות חדשות בשכונה החרדית החדשה שבהר יונה, הסמוכה לנצרת עילית.


הכל טוב ויפה, אך מה פשר השורה 'לאחר תוספת דירות השב"ס ישנה אפשרות להצטרף לקהילה'? האמנם בונה הקהילה החרדית בהר יונה דירות עבור שירות בתי הסוהר? תחקירני כל העולם  אייכם?

הפיתרון פשוט.

אין מדובר בשב"ס אלא בשֶׁבֶּס, שמעון שבס, שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופתו של יצחק רבין. שבס עמד בראש ועדת מנכ"לים שתיקנה תקנה שמעניקה לרשות מקומית סמכות להגדיל בעשרים אחוז את מספר הדירות בפרוייקטים לשיכון בלי שיהיה צורך להעביר תוספת זו בתב"ע (תוכנית בינוי עיר). התקנה נקראת על שמו, וכך צמח מושג חדש  'דירות השב"ס'


זהו שמעון שבס. בלי גרשיים.

תודה לד"ר קלמן נוימן.

ב. הפַאק של 'המודיע'

מתברר שאלף צנזורים או 'משגיחים רוחניים' לא יצליחו למנוע הסתננות של מזיקים, כאשר כתבי עיתון חרדי עושים 'העתק והדבק' בלי לקרוא, או יותר גרוע  בלי להבין מה הם קוראים.

הנה סיפור חינוכי, שנדפס במוסף 'הבית שלנו' של עיתון 'המודיע'. התדעו קוראים חביבים מניין נלקח הסיפור, ואיך השתרבבה פנימה מילת ה-F הנפוצה אצל עוכרי ישראל?

אחד מסניגוריהם של ישראל, שאליו פניתי בפליאה גדולה, הציע לקרוא כאן 'פּאַק', בפּ' דגושה, כלומר, הרעש שעושים המכנסיים שנקרעים. אולי.


באתר האינטרנט 'אייס', שם התפרסמה הפדיחה, ידעו להצביע על עוד כמה תקלות מביכות כאלה: תמונה של פיצה פפרוני, שהתפרסמה במדור האוכל של 'יתד נאמן', ותמונת צוללנית בביקיני, שהשתרבבה לפני שבועיים לעיתון 'המבשר'.

ג. קֶרי או קארי?




לעיתונים החרדיים 'המודיע' ו'המבשר' יש מדיניות לשונית מעניינת. שמו של שר החוץ האמריקני ג'ון קֶרי (Kerry) לעולם לא ייכתב כמקובל, אלא תמיד 'קארי'.

וכל כך למה? וכי עורכי העיתון אוהבים כל כך את התבלין ההודי המפורסם קארי (Curry)?

מה מזכיר לכם התבלין קארי?

לא ולא! התשובה היא, ככל הנראה, שהמילה 'קֶרי', מזכירה לבעלי ראש כחול במיוחד את המונחים 'בעל קֶרי', ו'קֶרי לילה', כלומר פליטת זרע.

במקורותינו נקרא הדבר 'הוצאת זרע לבטלה', והוא איסור חמור במיוחד שאין לו כפרה. 'התרחק מן הכיעור ומן הדומה לו', אומרים לעצמם מן הסתם פרנסי 'המבשר' ו'המודיע' (יוצא דופן לטובה הוא העיתון החרדי 'הפלס', שמאיית את שמו של קרי כהלכה וללא חשש), וכדי שאיש מקוראי העיתון לא יתגרה מראיית השם המפורש 'קרי', ואז אולי, טפו טפו, יקרה לו מקרה לילה, ויראה, חס וחלילה, קרי  נו, עדיף כבר להפוך את ג'ון קרי לתבלין הודי.

תרזה היינץ רואה קרי כל הזמן

הוספה (6 באפריל 2014) פרי עטו של הקריקטוריסט מאיר מירב מקיבוץ נחשונים:


ד. אסטרולוגיה קבלית

וכדי שלא אואשם באובססיה אנטי-חרדית הנה משהו מן הים הכללי.

במוסף 'גלריה' של עיתון 'הארץ' מיום 23 בינואר 2014 נדפסה המודעה הזו, המזמינה את קהל חובבי האזוטריקה להרצאה על 'אהבה, זוגיות ואסטרולוגיה קבלית' (עם 'מה זאת אהבה' כבר אסתדר, אבל מהי אסטרולוגיה קבלית?).

עילגות לשון כזו כבר מזמן לא ראיתי, כולל שגיאות קשות במיוחד (תכום האסטרולוגיה, לוח השנה העיברי, המפת האסטרולוגית, מובלי דעת קהל, הילה נכשון, יוצאים חגים, ועוד).


אז איך אפשר לסמוך על עצות בענייני אהבה וזוגיות ממישהי שאפילו לכתוב נכון אינה יודעת?


18 תגובות:

  1. אהבתי את הכיתוב מתחת לתמונה של הזוג קרי

    השבמחק
  2. מזכיר לי את המתכון לעוף בקרי שהתפרסם פעם ב"דבר אחר".

    "קח עוף שלם. טחן אותו היטב. יש לך עוף בקרי. בתאבון".

    השבמחק
  3. זה שהאסטרולוגית הקבלית לא שולטת בעברית תיקנית, אינו סותר את יכולותיה המיסטיות, ובוודאי שלא את האינטואיציה שלה. לא הייתי מבטל את האפשרות להוועץ בה במקרה הצורך, רק על סמך האיות.

    השבמחק
  4. אי אפשר להבין את המונח 'אסטרולוגיה קַבָּלִית' בלא להכיר את ה- CONDENSATOR הלועזי ובתרגומו 'קַבָּל'. זהו כלי קיבול חשמלי ליותרת הזרם המאוחסן כל עוד אין צורך בו להפעלת המנגנון (המכונה). אגב, יש אותו בכל מנוע מצוי למניעת בזבוז.

    כך גם כל נבואות האסטרולוגיה שעלו על גדותיהן ונשפכו עד היום לחינם כמים הזדונים, נאספים אל כלי הקיבול הנ"ל ששינה את מינו לנקבה קַבָּלִית. לפיכך, 'אסטרולוגית קַבָּלִית' אינה אלא מחסן שכלי-אנושי משוכלל וכמו בּוֹר-סוּד, אינו מאבד אף טיפת אסטרולוגיה.

    חבל ללגלג על מושג עילאי כמו 'תכום האסטרולוגיה' – לגלוג המעיד על בּוּרוּת. להווי ידוע כי המילה 'תכום' עולה בגימטריא (466) – והיא מרמזת על 'קִרְקוּס' (ג"כ 466), מילה המוכיחה לוליינות אסטרולוגית מדורי דורות, ירושת עקומי עכו"ם שנחלנו ברינה באבוד רשעים.

    ומדוע שלא נתפעם מן הביטוי והמכתם המרנין כל נפש חפצה: 'מוּבָלֵי דעת קהל'? הלא המה פרנסי כל תכניות הריאליטי (בלי קשר לסימפונות הריאה המלאכותית). אלה הם העוקבים אחר ה'פִּיפְּלמִיטֶר' וקובעים את יצירתם על פי גחמות 'שתו העדרים" המנעימים לנו בחליל - לִילִילִי. מוּבָלִים אלה הופכים באחת למובילים וחו"ח והדרה שטותא לדוּכְתָא ואכמ"ל.

    השבמחק
    תשובות
    1. וברוח זו: דודו אלהרר (בגימטריה 456), בתוספת מניין בעלי קארי (10) = תכום.

      מחק
    2. קֶרִי בְּקִרְיוּתֵיה ידע...

      מחק
    3. Capacitor ולא המילה הכתובה לעיל, פרט לזה, הכל נכון.

      מחק
    4. יש כאלה עם שני שמות ויותר... אני בטוח שיש לך שם נוסף על "טכ"...

      http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A7%D7%91%D7%9C

      מחק
    5. כל הכבוד על העיון בויקיפדיה ועל הזדהותך בשמך המלא.ברם, נער הייתי וגם זקנתי ומעולם לא ביקש מישהו במחסן האלקטרוניקה condenser שמשמעותו מעבה, החלק במזגן שמקבל גאז מצד אחד ומחזירו כנוזל מצד שני. אולי כדאי שנדון כאן גם בניבי והוואי האנשים המתעסקים בטכנולוגיה

      מחק
    6. טכ
      יכולתי לבחור בין שם עט לראשי התיבות של שמי, מקווה שלא תשפוט אותי לכף חובה.
      http://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%9D_%D7%A2%D7%98

      מחק
    7. אנונימי יקר... אנסה כאן בזהירות מתבקשת לבקשך לשוב אל הכתוב ולהיווכח במו עיניך הטובות שלא כתבתי condenser כפי שאתה מאשימני על לא עוול בכפי... כתבתי בפירוש CONDENSATOR באותיות גדולות ומאירות... ואם יורשה לי להצטנע ולצמצם עצמי למינימום, אעיד על עצמי שהתעודה המקצועית היחידה שאני מחזיק היא תעודת מכונאי רכב... אמנם לא חשמלאי רכב העוסק בקונדסטורים (קבלים)... אבל ככל אלה שלמדו מכונאות חייבו גם אותי להיבחן בחשמלאות רכב... אזי אני מכיר לשמחתי את כל מערכת החשמל ברכב למן המצבר (בטרייה) ולפניו המחולל או הספק או אפילו ה"דינמו" (אלטרנטור) ועד לניצוץ המצת (פלאג) בתא הבעירה בראש הגליל (צילינדר)... זהו הנושא היחיד שאינני זקוק בו לוויקיפדיה...

      מחק
  5. למה למה למה הזכרת שיר כלכך אהוב עלי עם כל הבוקי סריקי האסטרולוגי הנואל הזה? "שתו העדרים" הוא שיר מתוק ונהדר, אולי אתה דודו אלהרר שרת אותו פעם? מתאים לך לשיר אותו. נזם זהב באף חזיר הוא ביטוי עדין מדי מכדי לבטא את הרגשתי לגבי ערבוב השיר הזה עם הקבלה האלטרנטורית הזאת. נכון אלטרנטור מתאים לעניין החשמלי הקבלי שדיברת בו? חזור בך רבי דודו, חזור בך! הלוא כצאן אשר אין להם רועה, ואפילו
    משכוכית הם חסרים נוהים המוני הבהמות הדקות אחרי אסטרולוגים, אובות וידעונים למיניהם, מה להם נעימות חליל רועים או זמר רועים תמים ישן ומתוק.
    אםהמקרה השתרבבו בסיפא אי אלה אותיות חסרות פשר אות היא כי לא גיליתי מנהיגות ראויה לשמה לגביהטאבלט שלי, טל"ח.









    םכלהבוקי

    השבמחק
  6. והנה בדיחת קרי מוצלחת ששמעתי פעם: חסיד חשוך בנים הגיע לרבו וביקש ממנו ישועה - להיפקד בבנים. אמר לו הרבי שיתרום צדקה כמנין זרע, השיבו החסיד: "אין לי מספיק כסף כדי לתת צדקה כמנין זרע, אבל אני יכול להפך, לתת זרע כמנין צדקה...

    ואגב, במצב האומה - ממש לאחרונה - טענה אורנה בנאי כלפי החרדים הנחרדים כל כך מהוצאת זרע לבטלה: "לאונן זה ממש כיף, אבל מה שאתם עושים מהזרע, מביאים ילדים שלא יוצאים לעבוד, זו בדיוק הוצאת זרע לבטלה"....

    השבמחק
  7. רוכשי הדירות בהר יונה עמדו במילתם ולא משכו ערלתם חלילה וחס. ועל כך תודתנו נתונה

    השבמחק
  8. די ברור מהשפה שבה כתוב הסיפור שהכוונה הייתה ל"פאק" בפ"א דגושה. גם לקללות יש כללים תחביריים ("הו פאק, למרבה הצער נקרעו מכנסיי!" למשל, לא עובד)

    השבמחק
  9. הנה נמנעתי מאלמוני... שניכם לא פתחתם ויקיפדיה (אנגלית ועברית), ולפיה הקפאסיטור אכן נקרא גם קונדנסר (ולא קונדנסאטור). באנגלית רשום: A capacitor (originally known as a condenser) is a...

    אכן כמו שכתב האלמוני שלפניי, ברור שמדובר בצליל קריאת המכנסיים פּאק!!

    לגבי האובססיה לחרדים, - אני מאשים. אני מאשים שיש לך אובססיה לחרדים. אני מאשים שאתה מנסה להסתיר את האובססיה על ידי הבאת מאמר מהארץ, אך לא די בכך שלא כיסית את צאתך, אלא אף הוספת חטא על פשע והבאת מאמר נגד מישהי מקובלת מאוד על עולם החרדים. ויעידו הכוכבים ממסילותם.

    לגבי המושג קבל, חבל שרוב הקוראים כאן לא מכירים את הנושא כלל וכלל.
    ידוע לכל ש"קבל" הוא שם קוד לניאוקון, יהודי אמריקני התומך ישראל, והשנוא על ידי ניאו נאצים, ניאו אנדיאנים, ניאו סטליניסטים, ישראלים יורדים, קוראי "הארץ" לשעבר, ועורכי ידיעות אחרונות (שזה בערך אותו דבר)

    כידוע לכל, הקבלים (הכוונה ליהודים, אבל הם עוד יאשימו אותך ב"אנטישמיות") שולטים בעולם, הפילו את התאומים, גרמו לפריצת מלחמת העולם הראשונה, המציאו את שקר השואה, את שטיפת המוח של הפרסומות, את הפסיכולוגיה, וקנו את אולפני דיסני. הם גם המציאו את הקומוניזם ואת הפשיזם, את פצצת האטום, ואת גז העצבים ציקלון ב', את סחר העבדים, ואת הכחשת שואת הארמנים, את המזון המהונדס ואת המרכולים הגדולים (סופרמרקט למי שצריך את המילה ביוונית). הם גם מעוררי המהומות בכל העולם, ומוכרי מערכות הנשק הגדולים בעולם. הם הובילו את מלחמת איראן עירק, את הטבח בטימור, את הרצח בקמבודיה, את המלחמה בויאטנם, את השלטון המטורף בצפון קוריאה, ואת הבאת ערפאת אויב הפלסטינים (או הפלשתינים, תלוי את מי אתה שואל ובאיזה מבטא) חזרה ארצה.

    ואני שואל: עד שמישהי כזאת מוכנה להיפגש איתנו, אתה מעודד את כולם להתעלם מהמודעה שלה?

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.