יום רביעי, 19 במרץ 2014

ברוך הבא: נלבישך שלמת בטון ומלט



כתב וצילם ברוך גיאן

כבר כמה חודשים – ואולי כבר שנים – שמרחיבים את כביש הכניסה (והיציאה) לירושלים וממנה, ועדיין הפקקים אתנו, כנראה לעוד הרבה זמן.

בחורף האביבי הזה יצאתי כמנהגי לטיול באזור מוצא. צילמתי את 'בית ילין' בחורבותיו ובבניינו, את 'בית מקלף' בבדידותו, ובעיקר את הטרסות היפות ואת עצי השקד, שמזמינים אותך לצלמם עוד ועוד. בחורפים אחרים (כלומר, רק לפני שנה), שבהם ירדו גשמי נדבה, הוסיפה זרימת המים בנחל שורק מימד דרמטי לנוף.

בשבועות האחרונים השינוי בנוף הוא קיצוני, ואי-אפשר שלא לשים לב אליו. הערוץ היורד מ'קניון הראל', שבראש מבשרת ציון, לעבר בית ילין שבעמק מוצא, הפך מנחל בראשיתי לחניון ענק של בולדוזרים ומנופים. העמק שוּטח וצוּפּה כורכר בחלקו. עמודי בטון ענקיים נבנים כדי לתמוך בגשר עתידי, והנוף המוכר והאהוב הולך ומשתנה. פה ושם צצות הטרסות העתיקות והיפות, אבל הן נבלעות ובטלות בשישים בעבודות הענק שנערכות שם.

הכביש הוא כורח המציאות, וכמוהו גם קו הרכבת המהירה שנסלל בסמוך, ודווקא בגלל זה צריך לקוות שהמתכננים ישכילו לשמור את מה שניתן.

הנה כמה תמונות שצילמתי מאזור העבודות.











בשנה שעברה, בדיוק בעונה הזו, צילמתי בעמק מוצא את הפריחה השופעת של השקדיות. מראות כאלה כבר לא יחזרו כאן כנראה.





ובתוך כל המהומה הזו נערכה אז בעמק הירוק גם חפירת הצלה ארכיאולוגית, שבמסגרתה נתגלה מקדש עתיק.



6 תגובות:

  1. אכן אחד המקומות היפים

    השבמחק
  2. אם היתה אפשרות - הייתי יכולה להוסיף כאן מפת תכנון לצומת הזאת... הרבה פעמים שירטטתי אותה בממסגרת עבודתי כגרפיקאית במשרד לתכנון תחבורה בירושלים. אכן מפלצת בטון - אבל כמו שנאמר בחכמה - הכרחית לפיתוח תחבורה עוקפת עיר בירושלים. כל הארץ אכן עטתה "שלמת בטון ומלט" . רק לאחרונה נסעתי במקרה באחד הכבישים הישנים בין מרכז הארץ לצפונה והתגעגעתי לנוף התמים הזה...

    השבמחק
  3. הנסיעה בכביש ממבשרת למטה' אל הוואדי ומשם לכביש מס. 1 או לבית זית' כנראה תימנע מאתנו, עם סיום, או התקדמות העבודות בכביש החדש לירושלים. זו דרך יפה, משוכות הצבר עדיין מקשטות את שוליה, ונראים עוד פה ושם שרידי הכפר קולוניה. גם את חפירות ההצלה ראינו. השקדיות פרחו לאורכה, השנה בפריחה קצרה מאוד. אין מנוס מהפיתוח, רק שישאירו משהו, סמלי אפילו, ממה שהיה. אני משערת, עדיין לא הייתי שם (ינען דינה השַפָּעת!!), שמה שנעשה לאחרונה בעמק הארזים שבין ירושלים לכביש היורד ממבשרת, יהיה בו משום ניחומים, ואולי אף יותר מכך. תודה על הצילומים, ברוך גיאן!

    השבמחק
  4. הרכבת לירושלים בהקמה עוד מעט בעשרים שנה, השר הנוכחי הבטיח לפני מספר שנים שהיא תושלם לפי הבטחתו מזמן כבר הייתה פועלת - אי אפשר לדרוש מפולטקאי ברברן גם לבצע!!! אבל הצילומים של ברוך הם נהדרים

    השבמחק
  5. ביקרתי לפני כשבועיים בבית ילין במוצא עם קבוצה. בזמן שהם שמעו את ההרצאה יצאתי לטייל סביב המטעים והגעתי עד חומת אבן שכוסתה בצמחיה עבה. מאחרי החומה מצאתי שרידים של בתי אבן ישנים שהיו בתיה של הכפר קאלוניה שתושביה ברחו ממנה במלחמת העצמאות. לך לבקר שם, ברוך!! מבטיח לך ממצאים מרשימים ותמונות יפות של החורבות שעדיין נותרו מהכפר.

    השבמחק
  6. רק עכשיו הגעתי אל הפוסט הזה.

    אמנם עברו כמעט 3 חודשים, אבל רציתי להודות לך במיוחד על נקודת המבט הציורית על עבודות הבנייה המתקדמות, וגם על התמונות למזכרת מפריחת השקדיות שלה תמיד ציפיתי בנסיעות בין ירושלים לתל אביב.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.