יום שני, 3 במרץ 2014

ברוך הבא: בשולי 'הפגנת המיליון'



כתב וצילם ברוך גיאן

אתמול אחר הצהריים השחירו רחובות ירושלים מההפגנה החרדית הגדולה, שמארגניה כינו אותה ביומרנות מסוימת 'הפגנת המיליון'. ב-12:45 בצהריים תפסתי את הרכבת הקלה האחרונה שיצאה מהר הרצל. אחר כך סגרו את העיר עד שעות הערב... 

ירדתי בשכונת קרית משה. על גג המבנה היפה של מוסד הרב קוק עמדו משכימי הפגנה בודדים. ברחבה שמתחת לגשר המיתרים כבר התחילו אנשי זק"א בהתארגנות, מרכז איתור לילדים שצפויים ללכת לאיבוד ותחנת מגן דוד.





היו גם 'גזלנים' חרדיים שעשו 'קופה' והציעו שתייה קרה ו... צ'ולנט.


בטלוויזיה ראו את ים האנשים, אבל אני ניסיתי לתפוס דווקא את השוליים. הצבע השחור השליט התערבב באובך הצהוב שכיסה את עין הארץ, ויצר תערובת צבע סוריאליסטית. היו מראות הזויים, של חיילים במדים שנכנסו לעיר ומצאו עצמם בלב ההפגנה.





תיירים ותיירות תמימים שנקלעו למקום מצאו את עצמם בלי משים בלב ים שחור ומאיים. הם נראו נבוכים ומודאגים.



העלונים הרבים שחולקו, עפו ברוח וטינפו את הרחובות. הילדים הרבים אספו את הניירות, שתהיה מזכרת להראות בבית... נזכרתי איך בימי ילדותי נהגנו ביום הבחירות ללקט את פתקי ההצבעה שפוזרו בכל מקום.







משאית ובתוכה מאות מוטות עם שלטים נגד גזרת הגיוס ונגד הפגיעה בתורה פרקה את מטענה והמפגינים שמחו להניף את השלטים אל על. החרדים מגלים סוף סוף את הכיף של ההפגנות, שמפגיני השמאל והימין כבר שכחו.


באתר בניה בפינת רחוב יפו פרצו החרדים פתח בחומת הפח, ובזריזות שאינה מביישת חיילים קרביים קיפצו מעל מכשולים כדי להגיע לגג נטוש ומוגבה. כושר גופני לא רע יש להם לצעירים הללו שתורתם אומנותם.




היו צופים שהתמקמו על גגות תחנות אוטובוסים, כדי לתפוס תצפית טובה.




והיו שהביאו מצלמה משוכללת.


הכבישים היו סגורים לתנועה, אך רוכבי אופניים חצו בקלילות את ים הפליירים.



במרפסות הבתים ברחובות הרצל (כמה סמלי!), יפו וקוליץ צפו מאות משפחות ממרפסות גבוהות. ילדים נדחסו לחלונות וצפו בהמונים. היה בזה משהו שהזכיר את המצעדים של צה"ל ביום העצמאות של פעם...




בשעה ארבע החלה תפילת מנחה ואחר כך נקראו פרקי תהלים נגד הגיוס, ועל הדרך גם למען הגשם שלא מגיע. קולם של מאות אלפים נשמע ברמה. והגג של מוסד הרב קוק כבר היה מלא עד אפס מקום.


גם אם היו פחות משש מאות אלף איש, דבר כזה לא רואים כל יום. בין כל המפגינים היה מעניין להציץ גם בעזרת הנשים ובבנות הצעירות שהתפללו בדבקות מתוך הסידורים שבידיהן.




הכל יחד יצר תחושה של הפנינג חרדי שמח, הרבה יותר מאשר זעם קדוש. משנכנס אדר מרבין בשמחה!

מעניין מה הרצל היה חושב על 'מדינת היהודים' הזו...


הנה עוד כמה מראות שלכדה מצלמתי. הן מדברות בעד עצמן.


 
 

 











20 תגובות:

  1. כחרדי החובב את הבלוג בדרך כלל. הרגשתי שלא בנוח עם הסיקור הנ''ל. אמנם שביטויי גנאי מפורשים נגד המגזר לא היו... אך רוח שאינה אוהדת נשבה מבין השורות, וחבל.

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן חבל שאתם סומכים על הקב:ה סמכתם עליו בזמן השואה !!
      היום נסמוך על צה"ל מפני אויבינו העומדים עלינו לכלותינו !

      מחק
  2. אנונימי יקר צר לי אם נפגעת.בדכ אני בא עם אמפתיה לעולמכם הייחודי ומעריך את המורשת והמסורת.אבל בעניין השוויון בנטל יש לנו בעיה גדולה.חיל חלוץ של חברת לומדים הוא בהחלט לגיטימי.אך כשהמספרים משתנים למימדים גדולים ,לנו כמדינה יש בהחלט בעיה.ואני מודע לכך שהחברה החרדית איננה מיקשה אחת.בברכה

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על הזווית המעניינת.
      כחרדי לא מצאתי בתיאורים שלך "רוח שאינה אוהדת", אך מניין לך מה חשבו התיירים? האם שיתפו אותך בחששות שלהם?
      איני רוצה להיגרר לשיח הפוליטי, אך היטבת להביע את רחשי ליבם של חילונים רבים: מצד אחד תביעה לשוויון בנטל והשתתפות במרחב הציבורי, מאידך - חשש מהאיום הדמוגרפי והמון חרדי מאיים. פרדוקס.
      ובאשר להרצל, ייתכן כי היה דוקא מרוצה למראה השתתפותם של קבוצות מיעוט במשחק הדמוקרטי, בצורת מחאה לא-אלימה.

      מחק
    2. "ויאמר אדני יען כי נגש העם הזה בפיו ובשפתיו כיבדוני וליבו רחק ממני ותהי יראתם אתי מצות אנשים מלמדה: לכן הנני יוסף להפליא את העם הזה הפלאופלא ואבדה חכמת חכמיו ובינת נבניו תסתתר" (ישעיה כט פס' יג-יד)

      מחק
  3. לא הייתי נדרש לתגובה, לולא נחשפתי לכמה הגיגים אופייניים כל כך לאנשים כמוך.

    בנוסף, לולא פרסום החינם אותו מעניק לך "וואלה" ברוב טובו, לא הייתי מגיע לעולם לאתר אווילי זה.

    משנכנסתי וקראתי, אני חייב לומר מספר מילים:

    כשראיתי את התמונות הראשונות וקראתי את טקסט השנאה שהדבקת להן, הבנתי מיד מי אתה, מבלי שיש לי כל היכרות קודמת איתך ועם משנתך.
    בתמונה נראים חיילים צועדים בינות לחרדים, בחורה שעוברת לאיטה בין גברים חרדים אשר אף אחד מהם אינו מעיף מבט לעברה, ואתה בחרת לתת את הכותרת הבאה: "תיירים ותיירות תמימים שנקלעו למקום מצאו את עצמם בלי משים בלב ים שחור ומאיים. הם נראו נבוכים ומודאגים" אין לך בושה? הבחורה נראית מודאגת?מישהו נראה מאיים עליה? מישהו מביט בכלל לעברה?
    לאחר מכן הבאת את הציטוט הבא: "אלפי העלונים הרבים שחולקו, עפו ברוח וטינפו את הרחובות. הילדים הרבים אספו את הניירות, שתהיה מזכרת להראות בבית... נזכרתי איך בימי ילדותי נהגנו ביום הבחירות ללקט את פתקי ההצבעה שפוזרו בכל מקום" שמת לב להבדל? אלפי העלונים הרבים (עברית למדת?) מטנפים את הרחובות. פתקי ההצבעה של ילדותך לא טינפו חלילה. הם רק פוזרו, בעדינות!!, בכל מקום....."

    אני בז לך ולשכמותך.
    המשך להתרפק על ההרצל המשומד שלך. על ספרו "מדינת היהודים" האוגנדית. על האיש הנקלה הזה, אשר לא נותר כל נצר יהודי ממשפחתו המטורללת. על הטיפוס הנאלח הזה ששאף לנצר את כל היהודים כדי שירגישו טוב בין הגויים.
    המשך לייחל לכך שיפקח את עיניו. גם אנחנו מייחלים לכך. שיפקח את עיניו ויגלה את מדינת היהודים היהודית. לא את זו הנוצרית אותה הזה במוחו הקודח יחד עם דמויות ההוד היהודיות שלכם, דוגמת מקס נורדאו שהיה נשוי לגויה. יורם קניוק שהיה נשוי לגויה. אליעזר בן יהודה - ממית השפה היהודית, אשר בצביעותו רבת השנים התהלך ברחובות קריה כשהוא לבוש בשטריימל וקפטן אותנטיים ובביתו חילל שבת במוצהר, רק כדי שיוכל להפיל עוד ועוד יהודים ברשתה של הציונות הגויית, ועוד אחרים כמותם.
    עם כל הכבוד, אני במקומך הייתי מתבייש.
    להתפאר ב"יהודים" אלה?!?!
    בושה.

    השבמחק
    תשובות
    1. טיפוס נאלח (שהבן שלו משרת בצבא השמד)יום שני, 03 מרץ, 2014

      לכתבה אמפטית כזאת אתה קורא 'טקסט של שנאה'?
      כמה טיפשות, בוּרוּת ובכיינות, ועוד באיזה אורך!
      לך סחוב את העגלה המלאה שלך, כפוי טובה פתטי שכמותך, ותעזוב אותנו בשקט.

      מחק
    2. קובי הירש החמוד כתב: "אליעזר בן יהודה - ממית השפה היהודית". תגיד, איך א ת ה מדבר? (תרתי משמע!)

      מחק
    3. כדאי שתקרא את "מדינת היהודים". כסמל לתקומת העם במדינתו מתאר הרצל את...בית המקדש בעבודתו!! ממש הפתעה, על מה המשומדים האלה חולמים, נכון? קצת ידע מעולם לא הזיק לאיש, אז לפני השתלחות, כדאי ללמוד...

      מחק
  4. משום מה הכותב סבור שהכתבה שלו מגלה אמפטיה. למשל הים השחור והמאיים, שכבר העירו עליו מגיבים קודמים. למשל ה"גזלנים החרדים" שכל פשעם שהעיזו למכור שתיה ברחוב העיר, וחלק מהם, ראיתי בעיני, חלקו את השתיה בחינם. אם זו אמפטיה, שנאה מהי?
    אתר זה מתמחה בראיה עקומה של הציבור החרדי, ונדמה לי שכך התחושה של כל מי שקורא את הפוסטים כאן, והייתי סבור לתומי שהכותבים בו יודעים את שנאתם לחרדים, ועומדים מאחוריה. הופתעתי לראות שהם חושבים שהם מגלים אמפטיה. על זה נאמר במקורות (של אותם חרדים), עושה מעשה זמרי ומבקש שכר (על מעשה זה עצמו, לפי ראייתו העקומה של הדברים) כפנחס.

    השבמחק
    תשובות
    1. ברור שאתה גדול בתורה אבל לא למדת לימודי ליבה בישראליות!
      'גזלן' הוא כינוי חיבה לבעל מכונית אוכל, שמגיע עם הטרנזיט שלו למקומות הנידחים ביותר ששם נמצאים חיילים, ומוכר להם מתוך האוטו שלו שתייה קרה, גלידות, סנדוויצ'ים, מכין חביתות וכו'.

      מחק
    2. המקורות (שמאחד מהם ציטטת) הם לא של החרדים בלבד. הם שייכים לכל העם, כי הם המורשת התרבותית שלנו. בעוונותינו, כל החכמה הצפונה במקורת אלו נוכסה על ידי החרדים שהתנהגות של חלק מהם יוצרת רתיעה כלפי מקורות אלו.

      רחל

      מחק
  5. אכן לא חשבתי שתפרגנו בצורה יוצאת דופן למפגינים שהביעו את מחאתם בצורה שקטה ומכובדת על פי כל קנה מידה...
    לא חשבתי שתפרגנו לכל אותם האנשים שביוזמה ספונטנית רכשו שישיות מים מינרלים וחילקו לכל דורש -- חינם אין כסף!!
    לא חשבתי שתציינו את עשרות מאות מתנדבי ההצלה והחרום החרדים שנפרשו במקום משעות הבוקר לטובת האזרחים.
    לא חשבתי שתציינו את העובדה שמתוך חצי מיליון פנו לקבלת טיפול רפואי רק 74 אנשים - על רקע הצפיפות ששרה.
    לא חשבתי שתתפעלו מהעובדה שרק מגזר אחד יכול לצאת בשלמותו ובאחדותו לרחוב בהתראה של ימים ספורים.
    מה שכן חשבתי זה מה שנכתב, סיקור קר ומאכזב שיודע רק לצבוט ולעקוץ בשעה שמאות אלפי בני אדם מרגישים מאוימים, ושתהא הסיבה שולית ומוזרה בעיניכם ככל שתהיה.

    השבמחק
  6. חילוני לא אנונימייום שלישי, 04 מרץ, 2014

    החרדים - לפחות אלה שמעני"שים את עצמם לדעת - תובעים בפה אהדה והתחשבות בכמות שלא היתה מביישת ילדה בת שנתיים.
    הלו?
    אתם יוצאים לרחובות, וכולנו צריכים לעבור לדום? הציניות מותרת וגם החיוך!
    תתעוררו, אנשים מוזרים חסרי-יכולת-תקשורת...

    השבמחק
    תשובות
    1. אף אחד לא ביקש אהדה בכמות חריגה. להפך , ידענו שכך יראה הסיקור, בצורה ''צינית'' ומחויכת על חשבון מגזר שלם שמרגיש שלא בנוח עם המתרחש סביבו. אבל אנשים אטומים רגשית כמוך אינם יודעים להבחין בין ציניות והומור לגיטימי לבין זריית מלח על הפצעים. והערה קטנה לעורכי האתר -- חשבתי להזמינכם בחג הפורים הקרוב לתוככי בית מדרשנו כאורחי כבוד, ע''מ לתעד את הפולקלור הנדיר שמתרחש ביום הפורים. נראה לי שזה כבר לא אקטואלי, וחבל.

      מחק
  7. עלי כהן, קופנהגןיום שישי, 07 מרץ, 2014

    לברוך גיאן - אין כמוך - אני מלא הערכה והערצה למצלמתך המופלאה, שתפסה את הנקודות ה"אנושיות" מזוית בלתי מקובלת בהפגנה הזו, שכמובן לא היה בה צידוק - בייחוד הצילום של החיילים שמגיעים לירושלים ומוצאים עצמם בלב "עיר הקוידש", אלה שמשלמים את מחיר הנטל וד"ל--ירושלים היתה נצורה ב-1948, בדיוק לפני 66 שנים. ההיסטוריה חוזרת על עצמה - להזכירכם : בין אבותיהם של אלה שבאו בבגדיהם השחורים להפגין ב-2014 נגד "התביעה המחוצפת לחלוקה צודקת יותר של הנטל היו כאלה שהניפו באותה שנה, 1948, דגלים לבנים.

    השבמחק
  8. לחרדים הרגישים
    אולי תהיו פעם אחת רגישים גם להורים ששולחים ילדים לצבא וחרדים כל לילה מפני דפיקה על הדלת.
    אולךי תפסיקו להיות ארוגנטים ותבינו שיש עוד אנשים אחרים במדינה שגם עובדים!!!
    אולי תתחילו להפנים כי אנשים לא סובלים אותכם לא בגלל הבגד השחור אלא בגלל מה שאתם מייצגים בורות, פרזיטיות ושנאת האחר

    השבמחק
  9. צילומים מצוינים! אחד אחד! אלה שנראו בתקשורת הדיגיטלית באותו יום הדגישו את המספר הגדול של המפגינים, והצילומים שלך, ברוך גיאן, הראו אנשים ונשים בעלי פנים ומראה, ברגעים קטנים ואופייניים להפגנות בדרך כלל (כמו שציינת), ולא חזית אחת בצבע שחור. צילום החיילים על רקע התכנסות המפגינים הוא זה שמצליח לבטא במבט אחד את המפגינים ונושא ההפגנה גם יחד. בבחינת: הנה זה העניין! תודה על החוויה העיתונאית-אמנותית!

    השבמחק
  10. איש יהודי בבירהיום שבת, 08 מרץ, 2014

    עלי כהן - איזה מזל שאתה הרחקת לקופנהאגן והותרת את המדינה מאחוריך. כך, בעוד חבריך מחרפים נפשם בשקם ובמשרדי הקריה, אתה ממקום שבתך שם הרחק, מרגיש בטוח מספיק כדי להשתלח בציונים האמיתיים, אלה החיים כאן לטוב ולמוטב.
    כמה ציניות, כמה אירוניה, כמה הומור רע, צריך אדם להיות מלא, כדי לשבת בקופנהאגן ולהשתלח כך באלה שדומים לאבותיו ולאבות אבותיו.
    ובאשר לדגל הלבן (אמנם אין זה הנושא כאן, אבל אתה התחלת..): אני דור שישי בירושלים. סבא שלי, שיצא ב-48 מן העיר העתיקה בידיו על ראשו - סיפר תמיד, שלא היתה להם כל בעיה עם הערבים, אדרבה, הם היו ביחסי שכנות טובה עד מצויינת - עד שבאה הציונות לארס העולם.
    בעיית הבעיות היא, שאת מפעל הציונות הקימו ותיחזקו אנשים מאירופה - "אשכנזים" בלע"ז. היות שאתה יושב בקופנהאגן (לא שכחתי), אני משער שאתה נמנה על אלה. הם, אנשי אירופה, לא הבינו קצה-קצה של המנטליות הלבנטינית ששררה כאן. הם באו בחיל ובכוח, לקחת ולכבוש, ולא שמו על לב איך הם דורסים ורומסים את יושבי הארץ הזו - גם אם ישבו כאן שלא כדין. מאוחר יותר, כאשר באו גם המזרחיים - לא איפשרה להם ההגמוניה האירופית להתפתח כראוי, וראו בהם חסרי תרבות.
    זהו עיוות היסטורי משווע. הכל יכול היה להיות אחרת.. לו היו מפקידים את עשיית השלום בידי סבא שלי, ובידיו של יוסוף, חברו משכבר הימים שגר בשכנות ואהב במיוחד את הטשולנט של שבת של סבתא-רבתא - השלום היה כאן מזמן.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא כל כך הבנתי מה/איפה/מי ואיך אבל אין דנים אדם כאשר המילים נשפכות מעטו לנייר הסובל אותם לבליל מבולבל ויש לשער שה"איש יהודי בבירה" לא מבין אפילו בעצמו מה הוא כותב ומה הקשר בין משפט למשפט ואם הוא לא מבין - מי אני כי אגלה הבנה? תמשיך להשתטות והעיקר - תהייה בריא ותיהרג באוהלה של תורה ותאמר "קדיש" על אלה שנהרגו על הגנתך מ-1948 עד היום.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.