יום ראשון, 17 באוגוסט 2014

הנגידה והמנקה: קרנית פְלוּג ולקץ' מָלְקוֹ


חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (מפלגת העבודה) פרסמה אתמול, במייל השבועי שלה, את הדברים הבאים, שאני תומך בהם במאה אחוז ועל כן משתפם ומביאם כאן כלשונם. מי שיכול להשמיע את קולו ולסייע  יבורך.


מאת שלי יחימוביץ'

את המייל הזה אקדיש ברובו למצב העניינים הנוכחי בכל הקשור לנגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, ולעובדת הנקיון בבנק, לקץ' מלקו, ששכלה לפני חודש את בנה סמ"ר משה מלקו בקרב בסג'עייה, מאז שסמנכ"ל עמותת "ידיד" רן מלמד תיעד והעלה לפייסבוק את מודעת האבל המגעילה שפרסם הבנק. 

סמ"ר משה מלקו ז"ל, נפל בקרב בסג'עייה

מלקו היא עובדת קבלן בבנק, מה שהבנק, כזכור, טרח לציין בגסות רוח על מודעת האבל שפרסם עם נפילתו של משה. הנגידה, האמונה על מדיניות מקרו-כלכלית, פשוט מסרבת להתעסק במיקרו ולעשות את המעשה האנושי הפשוט של העסקתה הישירה של מלקו בבנק שהיא ממילא עובדת בו, באמצעות קבלן הנקיון "אשמורת". זה אקט שהיה אמור להיעשות בצנעה וכמעשה אנושי מובן של סיוע וסולידריות כבר בעת השבעה, בוודאי אחרי פרסום המודעה המכוערת. מה גם שאין לצעד הזה שום עלות כספית. אבל לנגידה, המעשה הפשוט הזה נראה בלתי אפשרי. דמיוני. חורג ממדע הכלכלה ומנוגד לסדר הטבעי ביקום. 

מזמן לא נתקלתי בהתנגשות כזאת בין כאב וסבל ובין אטימות אכזרית וגסות לב. מזמן לא קיבלנו שיעור כזה באי-שוויון. בפער הנורא בין הסולידריות והרעות ומסירות הנפש בשדה הקרב, ובין האפלייה העמוקה, הניכור, הדיכוי המבני, הפערים והחומות הנפשיות והביורוקרטיות שנבנו בכוונה תחילה בין שווים פחות ושווים יותר לכאורה. 

המחריד מכל הוא דווקא העובדה שאין כאן זדון. שהפרשה הזאת מתגלגלת לה בכל שלביה במין אטימות בהמית וטבעית שכזאת, ואין כאן אפילו אנשים רעים. רק קבלה מוחלטת וטוטאלית של הסדר הקלוקל הקיים, כאילו היה מדובר בלוחות הברית. אני חושבת שעיוות ועוול ואי-צדק באים לידי ביטויים החריף ביותר דווקא ברגעים כאלה. כשהם מתרחשים באופן לא מודע לעצמו. לא מתוך רוע צרוף אלא מתוך עיוורון לרוע והתמסרות לשיטה. 

מבקשת את עזרתכם. מיום שפרסמתי סטטוס בפייסבוק בעניין הזה, אני מטפלת בפרשה בדרכים שקטות, ביניהן התכתבות עם הנגידה פלוג, שאותה אני מפרסמת כאן לראשונה. אני מדווחת כאן בצער שזה לא הצליח, ומבקשת את עזרתכם.

רוצים להצטרף למאבק למען העסקתה הישירה של לקץ' מלקו? כתבו לנו. רוצים לכתוב לנגידת בנק ישראל מה דעתכם? כתבו לדוברות הבנק למייל הזה.

אבל הבנק הביא לה אוכל בשבעה! על השיח הנאו-ליברלי המזוייף והמעוות. במהלך העיסוק שלי בנושא בשבועות האחרונים, היו מי שטרחו להסביר לי בבנק ישראל כמה הם נחמדים ואנושיים. איך הבנק הביא המון אוכל לשבעה. כל כך הרבה אוכל עד שנשארו כמויות ענקיות! אחד מבני המשפחה, כך טרחו בבנק לפרסם בתקשורת, אפילו התקשר להגיד תודה ולהסתייג מזה שמעליבים את הבנק! על רן מלמד, שפרסם את מודעת האבל, אמרו לי שהוא "פגע בצנעת הפרט של האמא", לא פחות. שימו לב איזה היפוך ערמומי ואורווליאני של היוצרות יש כאן. להשתמש ברטוריקה של "זכויות", ב"צנעת הפרט" שכביכול הופרה (שקר בפני עצמו) כמגן לדיכוי. בבנק אפילו אמרו לי בתרעומת: "מישהו שאל אותה מה היא רוצה?" כן בטח. היא רוצה להיות עובדת קבלן באשמורת. מתוך בחירה חופשית. על כך שהשוויתי את עובדי הקבלן לעבדים מודרניים נאמר לי בהתחסדות: "למה את פוגעת בעובדי הקבלן וקוראת להם עבדים? בעינינו כל בני האדם שווים". זה הזכיר לי את משפטו הידוע של הסופר והעיתונאי הצרפתי אנטול פראנס, שכתב בראשית המאה הקודמת: "החוק הוא נשגב בשוויוניותו: הוא אוסר על עשירים ועל עניים כאחד לישון מתחת לגשרים."

יש קווי דמיון בין הנגידה קרנית פלוג ובין מי שמנקה את משרדה, לקץ' מלקו. שתיהן נשים, שתיהן אזרחיות ישראליות, שתיהן עובדות באותו מקום עבודה, לשתיהן ילדים בצבא. בזה מסתיים הדמיון, והן חיות בשתי מדינות שונות. במדינה אחת יש השכלה ושגשוג ושכר גבוה ואין קץ אפשרויות, סטרט-אפ ניישן. ובמדינה השנייה דיכוי והדרה ועבדות מודרנית שאין ממנה נתיב חילוץ, על פי איזה צוו אלוקי מדומה שהמציאו בני אדם שהשיטה הזאת משרתת את נוחותם.

נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג

"מעשה אנושי מינימלי מתבקש ותיקון נקודתי וצנוע של עוול." מכתב ראשון לנגידה קרנית פלוג, 28 ביולי 2014:


 

"לקיים דיון ציבורי מעמיק," תשובת הנגידה מיום 30 ביולי 2014:


תשובה פורמליסטית מקוממת שאיני משלימה אתה. תשובתי לנגידה מיום 7 באוגוסט 2014:




שירים על לקץ' מלקו ועל בנק ישראל. במהלך המלחמה, בתוך כל העיסוק הבלתי נמנע בסוגיות הביטחוניות והמדיניות, הכלכליות המוסריות והלאומיות – דיברו אתי הרבה אנשים על לקץ' מלקו, על משה מלקו ז"ל, על מודעת האבל, על ההתנהגות של בנק ישראל. רבים מכם הרגישו רע מאוד עם הפרשה הלא סגורה הזאת, שכמובן אינה עומדת בפני עצמה, אבל מביאה לכדי צרימה עזה את כל יסודות השיטה הקלוקלת שאסור להשלים אתה. יובל אלבשן, דיקן הפיתוח החברתי בקריה האקדמית קרית אונו ופעיל חברתי, וגם דני זמיר, ראש המכינה הקדם-צבאית רבין, שלחו לי ולחבריהם שירים שכתבו. הנה:

כי מהקבלן הגעת ואליו תשובי/ יובל אלבשן
(בנק ישראל, צוק איתן, 2014)

שלא תשכחי, לקץ', שלא תעזי לשכוח, 
כי מהקבלן הגעת
וכי אליו, עוד שישה ימים,  
אולי אף פחות, גם תשובי. 

ואנחנו הרי כל כך יפים, 
בשעות האלה, 
כל כך מאוחדים, 
כל ישראל זה לזה ערבים, 
שלמרות שלימי הכיף של ילדי העובדים, 
בנך שנפל מעולם לא הוזמן, 
אנחנו משתתפים, באמת משתתפים, 
בצערך. 

ושלא תחשבי, לקץ', 
שכתבנו את זה בחוסר רגישות, 
להיפך. להיפך. 
הייתה לנו כוונה כל כך טובה, 
פשוט רצינו ששאר העובדים יידעו מיהי האם השכולה. 
שהרי איש לא מכיר את שמך 
ועבורנו אינך אלא סחבה שקופה 
בלי פנים ובלי שם 
וכעת גם בלי בן.

ואל נא תקשיבי לקולות מסיתים
של דמגוגים חברתיים ושאר טפילים 
שנטפלים להשוואה בין מתים לנופלים 
ומדקדקים בין צער לבין אבלים
הם פשוט שוכחים
כי מהקבלן הגעת ואליו תשובי.

להגנת הגברות והאדונים/ דני זמיר

אני עובדת קבלן
שחורה
בבנק המדינה 
ששלחה
את בני
למות להגנתה
ולהגנתי
ולהגנת הגברות והאדונים
שאצלם אני מנקה
כי זה מה שאני
עובדת קבלן
שחורה.
וביום מותו בקרב
של בני,
וביום ההלוויה,
ובימי השבעה,
יצקצקו הגברות והאדונים
בלשונם
ויאמרו:-
אכן זה נורא.
הנופל הוא בנה 
של עובדת קבלן
שחורה.
מסכנה.
גם כך היא ענייה.
ועכשיו זה.
ויגידו לי:-
בנך גיבור.
אשרי הוריו, 
שזכו.
ואחר כך ייפרדו
ממני, 
וייכנסו,
למכונית המנהלים
החדישה,
וירשמו
באיי פד אייר
שרכשו 
בקוסטה בראבה 
בחופשה האחרונה
אימייל קצר
ומלא רגישות:-
אבוי זה נורא.
נהרג בנה
של עובדת קבלן 
שחורה.

סוף דבר

בעקבות הלחץ הסכים בנק ישראל לקבל את הגברת מלקו כעובדת מן המניין. כך דווח השבוע בעיתון 'דה מרקר':




40 תגובות:

  1. עונ"ש יקר,

    לרוב אני מסכים עם כל מילה בבלוג הזה. אבל הפעם זה נוטף צהוב. נוסח המודעה אמנם לא מוצלח (בלשון המעטה), אבל התשובה של ד"ר פלוג נראית אמיתית ונכונה. אם ח"הכ יחימוביץ חושבת שיש להוציא את ההעסקה של עובדי קבלן מחוץ לחוק, היא מוזמנת ליצור דיון ענייני בעניין (ורצוי שיכלול גם מספרים וניתוחים של כלכלנים). הדרך ה"עיתונאית" שבה בחרה לעשות זאת, מעלה את החשד שהיא היא הנצלנית האמיתי של לקץ' מלקו היקרה.

    בתקווה שמשפחת מלקו לא תידע עוד צער.
    יוסי השחור

    השבמחק
  2. יחימוביץ' ביקשה מן הנגידה לעשות מחווה יוצאת מן הכלל לאם שכולה, בלי קשר לדיון העקרוני במעמדם של 'עובדי קבלן' שנמשך - ומן הסתם עוד יימשך - שנים; התשובה שהיא קיבלה הייתה דומה לשלך: חסרת רגש וחסרת גמישות. יחימוביץ פרסמה את ההתכתבות רק לאחר שקיבלה את תשובתה המאכזבת של הנגידה. איני רואה בכך שום ניצול או ציניות - אם כבר אז ההפך.

    השבמחק
    תשובות
    1. עצם הבקשה מקוממת. קשה לי להאמין שזה מה שינחם את לקץ' מלקו. למעשה קשה לי גם להאמין שהנושא הזה בכלל הטריד את לקץ' מלקו. איכשהו יותר קל לי להאמין שכריכת האבל הפרטי של משפחת מלקו בקידום מסע הצלב נגד עבודות הקבלן היא יוזמה של יחימוביץ' שנועדה להעלות את הנושא לכותרות העיתונים.

      יתכן שכוונותיה של חברת הכנסת כנות, ופעולותיה הם יותר מסתם קידום עצמי של פוליטיקאית משופשפת, אבל הדרך בה היא פועלת מבזה את המשפחה, וגם מונעת דיון אמיתי על תנאי ההעסקה של אנשים קשי יום.

      מחק
    2. נדמה לי שאתה לוקח פטרונות קצת מוגזמת על רגשותיה של האם. מי בכלל אמר לך מה היא רוצה ומה לא? דיברת איתה? ניחמת אותה?

      מחק
  3. בוקר טוב.

    גם אתה צודק...
    ובבחירות האחרונות הצבעתי למפלגת העבודה, בלי קשר למי שעָמַד בראשה.
    ולא אכתוב כאן את דעתי על שלי יחימוביץ'. וגם לא על כל הפוליטיקאים - לדורותיהם - בכל המדינות הדמוקרטיות, כזה-כאילו.

    בכבוד רב ובברכה,
    משה קלרטג

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה לי שאתה קצת מגזים. זה בסך הכל 99% אחוז מהפוליטיקאים שמוציאים שם רע לכל השאר.

      מחק
    2. סליחה, אני מגזים? נעזוב נא אחוז אחד. רק שֵם אחד, בבקשה. פוליטיקאי אחד - באיזושהי מדינה דמוקרטית, כזה-כאילו. להביא שמות של פוליטיקאים, שהם הכי-פחות-לא פוליטיקאים?
      אשתי הצביעה בשביל לובה אליאב. והיא מנסה לחנך אותי - להגיד רק דברים טובים על בני-אדם, או שלא להגיד עליהם כלום.

      * * *
      ובהזדמנות חגיגית זו - מן הראוי אולי להזכיר את פרופ' מן המניָן אריאל רובינשטיין. אוניברסיטת תל-אביב. ואת פעולתו למען עובדֵי הקבלן באוניברסיטת תל-אביב. אולי מתקציב מחקר של הפרופסורים.

      מחק
    3. אכן, קדיש לוז. נדמה לי כי היה נהוג לומר, שֶיֵש גם פוליטיקאים הגונים. קדיש לוז, למָשָל.
      וההמשך: את קדיש לוז - כבר הזכרתי?

      על יאיר צבן - אני לא יודע הרבה. אולי הוא תמיד התנגד לסטאלין.

      מחק
  4. יישר כח מגיע לשלי יחימוביץ' . ההתייחסות לאם השכולה גב' לקץ' מלקו, ציון העובדה שאינה עובדת מן המניין אלא הדגשת הסטטוס שלה אינו מקרי ומעיד על חידוש מעמד העבדות דווקא כאן בישראל. מישהו בבנק ישראל, כנראה באגף כ"א חשש שמא האם השכולה תעיז לתבע מעמד של עובד מן השורה אם לא יודגש מעמדה במפורש וח"ו תדרש שכר מתאים.

    המקרה מחייב בדיקת כל הנושא השערורייתי של מעמד "עובדי קבלן" שנולד כתוצאה משחיתות בחסות החק וכל כולה נועדה להעשיר מקורבים על חשבון אותם עובדים. הטיעון שבכך נחסך הון הוא שקרי שכן את החיסכון כביכול מרוויח הקבלן , ובנוסף מה זה הדבר הזה לחסוך על גב העובדים שאין להם מגן. את התופעה המושחתת הזו יש לבער ולעקר מן השרש.

    השבמחק
  5. שתי הערות:
    א. הבושה ששמה "עובדי קבלן" נובאת מתופעה שקדמה לה והיא בין הורסי הכלכלה במדינה: ההטבות והכח שיש לכל עובד מדינה כל ימי חייו גם כאשר הוא כבר לא מועיל, או שלא הועיל מתחילת העסקתו. אני מניח שזה מה שעומד בבסיס הסירוב של בנק ישראל לקדם פועלי נקיון למעמד של עובד ישיר. יש להם מספיק דרישות מועד העובדים גם בלי עובדי הנקיון.
    ב. מצוקתם של עובדי הקבלן היא גדולה. ובזה צריך לטפל. דווקא הגב' מלקו היא שיכולה עכשיו, בזכות הקיצבה הלא קטנה שתקבל כאמו של חלל צה"ל, להיחלץ ממצב זה ולנוח קצת עד שתוצע לה עבודת בתנאים טובים יותר. אבל מה יהא עם שאר עובדי הקבלן שאין להם הפריבילגיה לחלום על מקום עבודה חלופי מכיון שזה המקור היחיד ללחם שהם מביאים למשפחותיהם?

    השבמחק
  6. פרופ' אסף,
    אינך מבין מאומה בכלכלה, תתרכז בהיסטוריה, ספרות ותרבות, בזה אתה ממש טוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. ובמה אתה מבין, אנונימי יקר וחצוף? אתה נחמיה שטרסלר או מישהו כזה?

      מחק
    2. למה? נחמיה שטרסלר מבין בכלכלה?

      מחק
    3. היסטוריה, בבקשה: "כי חלקית היא ידיעתנו" (המאה הראשונה לספה"נ, אגרת שאול אל הקורינתים פרק יג).
      נקרתה לך, אנונימי יקר, הזדמנות להרחיב את ידיעותיך והבנתך. ר', למשל, בספרו של חתן פרס ישראל לכלכלה, פרופ' אריאל רובינשטיין (אוניברסיטת ת"א ופרינסטון) "אגדות הכלכלה", הוצאת כנרת (2009)

      מחק
    4. אתה יוצא מהנחה שכלכלנים מבינים בכלכלה...

      מחק
  7. ההיטפלות הצבועה לנגידת בנק ישראל, על רקע המציאות המבישה, שבה מדינת ישראל לא הוציאה אל מחוץ לחוק - בדומה לסחר עבדים ובני אדם - את כל נושא עובדי הקבלן, אופיינית לנו. יוצרים הסחת דעת קטנה בתוך המערכת המבישה, כדי למנוע את הצורך לדון בגופו של עניין.
    מדינה שבה מתאפשר סחר בבני אדם, גם אם הוא מוסווה במכבסת מילים כמו "עובדי קבלן", היא מדינה ששלטון החוק בה הוא הפקר גמור.

    השבמחק
  8. איזה כיף לשחק בלהיות צדקת - על חשבון התחת של אחרים.
    שלי יחימוביץ, במקום לעשות לביתה (כן כן, הפרסום הזה הוא במידה רבה יחס"צ עצמיים!) ובמקום לנעוץ אצבע מאשימה בקרנית פלוג - תואיל נא להפעיל את קשריה הרבים כדי למצוא מקום עבודה ראוי לאם השכולה.
    "אני מטפלת בפרשה בדרכים שקטות, ביניהן התכתבות עם הנגידה פלוג..." - דרכים שקטות, ממש. מתחיל בשקט ונגמר בקול רעש גדול. ללמדך שאצל פוליטיקאי/ת - כל 'שקט' הוא שקט זמני. עד שיתאפשר להשתמש בתוצרי ה'שקט' המדומה הזה - לקידום עצמי.
    אם יש צורך להוסיף, אז אוסיף שכמובן אני תומכת במציאת פתרון תעסוקתי הולם לאם השכולה, בין אם בתוך בנק ישראל ובין אם אצל מעסיק אחר.
    ואני מסכימה שמודעת האבל המדוברת מגונה ואטומה.
    אבל לטעמי, במקום 'לנענע' את קרנית פלוג ולנסות לקושש עוד קצת אהדה ציבורית דרך הטרגדיה הכפולה של עובדת הקבלן - עדיף לה לשלי יחימוביץ שתמשיך לטפל בפרשה באופן שיביא תוצאות מיטיבות עבור גב' מלקו, ולא סתם תרכב על גבה לצורך קידום עצמי.
    כי במבחן התוצאה - זה כל מה שקרה בינתיים, וזה עדיין לא מצדיק שום מחיאות כפיים.

    השבמחק
  9. מפתיע אותי שמרבית המגיבים מתייחסים לנושא כאל נושא פוליטי ומתעלמים מהצד האנושי שמודגש כאן. כפי שכתב דוד אסף- שלי יחימוביף העלתה את ההתכתבות רק אחרי שהתאכזבה מתגובתה של קרנית פלוג. (וסהדי במרומים שאיני מחסידיה של יחימוביץ). אין חולקין על כך שלהיות עובד/ת קבלם היא האפשרות האחרונה של הבלתי מועסקים להיות מועסקים. אין לי ספק שאין עובד/ת קבלן שלא יהיה מוכן להיות עובד רגיל בעל זכויות. הבקשה של יחימוביץ היתה לפעול לפנים משורת הדין, בלי קשר לכל העובדים האחרים. למה צריך לגלוש לפוליטיקה בנושא אנושי כל כך?

    השבמחק
  10. נא להסביר, מה כל כך רע בעובדי קבלן? כל המגיבים, ובודאי כותב הבלוג, מזועזעים מהדבר, אבל לא הוסבר כאן למה, ומאד אשמח להבין על מה יצא הקצף.
    אני שכיר בחברה, המספקת שירותים לאחרים. זה נקרא עובד קבלן? אני צריך להיות ממורמר? (אשמח להתמרמר, אם אוכל כך לקבל שכר יותר גבוה, או לפחות להתפרסם).

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה באמת לא מבין. כנראה החברה שלך לא נותנת שרותי נקיון.

      מחק
    2. אז למה אתה אנונימי?
      אני לא מאמין לאף מילה שלך!
      לדעתי אתה שכיר של עושי דברם שרה&ביבי.

      מחק
  11. עם כל הסלידה שאני חש מנוסח המודעה עדיין לא הצלחתי להבין את מאבקה של ח"כ יחימוביץ'. אם קיימת בעייה בעצם העסקת עובדי קבלן ע"י המדינה (או בכלל) - הרי שצריך לקרוא לילד בשמו ולהאבק להסדרת העניין בחוק.
    אם ח"כ יחימוביץ' חשה לעלבונה של האם השכולה, הרי שיש לדאוג להתנצלות, ואולי אפילו פיצוי ראוי. מתפקידו של בנק ישראל להחליט על אופי הפיצוי, ובנקודה זו צודקת הנגידה - אין לקשור בין שני הנושאים.

    לפי ההגיון הצרוף של חה"כ יחימוביץ' עליה להביא להצבעת הכנסת הצעת חוק בנוסח הבא:
    "במידה ופגע המעסיק ברגשות עובד/ת הקבלן בצורה ישירה, עקיפה או משתמעת עליו לקלוט את העובד/ת לשורות החברה כעובד מן המניין תוך שלושים יום. זכויות והטבות העובד/ת יחולו למפרע מתאריך הפגיעה ברגשות".

    השבמחק
  12. שמואל, חוששתני שהעִסקה שמציעה ח"כ יחימוביץ היא עוד יותר נועזת,משהו בנוסח: את תקריבי קורבן למדינה את הבן שלך - אנחנו נסדר לך עבודה עם זכויות סוציאליות. כח"כית חרוצה בוודאי גב' יחימוביץ תחשוב גם על הפרטים הקטנים כגון: נפל הבן בקרב - זכאית האם לתעסוקה במשרה מלאה + משכורת 13 + חופשה סופ"ש באילת. נפל הבן באימונים - זכאית האם לתעסוקה בהיקף עד 75% משרה + נופשון בים המלח לא כולל שבתות וחגים. התאבד הבן במהלך שירותו הצבאי - זכאית האם לתעסוקה עד 50% משרה כולל ערבים, שבתות וחגים ללא חופשות. התאבד הבן בכלא צבאי - זכאית האם לתעסוקה עד 25% משרה כולל ערבים, שבתות וחגים וכן תשובץ לאולפן ללימוד עברית כאשר שכר הלימוד ינוכה ממשכורתה. וכו' וכו'.
    מי שחושב שאני צינית - זו לא אני, זו היא.
    בינתיים פורסם שבנק ישראל החליט לקלוט את האם השכולה לתעסוקה ישירה בהיכל השן.
    לפני 3 שעות פרסמה הח"כ בדף הפייס שלה: "הי זאת שלי, ניצחנו."
    NOT MY CUP OF TEA

    השבמחק
  13. With a couple dozen comments I thought this would be a lively discussion.
    Instead - more bolitica.
    In English there is no word from "shchol" it is a concept that unfortunately
    has become commonplace among us. Accordingly, there is a special status for
    people in that place. Note, for instance, that the right even cuts David Grossman
    some slack (or at least more than it gives others) for that same reason.
    Of all the comments above - RIVKA got it right. Mrs. Malko gave her son
    and deserves special consideration. PERIOD
    All the rest is blah blah

    השבמחק
    תשובות
    1. I understood Rivka's comment to be a sarcastic take on the politician's cynical PR stint. Special benefits should be granted to bereaved family members - yet this discussion is not about that.
      Employment via agencies is a growing social injustice here in Israel. It is only now - in light of the tragic and farcical circumstances - that we get a chance to attach a face to the problem
      The plea to grant Mrs Malko a special status is a feel-good attempt to bury away the real problem

      מחק
    2. Isn't that what politicians do ? - make hay when the sun is out (or strike the
      iron when it's hot).
      The rabid privatization and denying workers rights through contractors is
      an ill that should be addressed; but in the meanwhile there is a bereaved
      woman who lost her son and should be treated with deserved dignity.

      מחק
  14. אין סוף טוב. החייל שוכן עפר ורק אמא שלו קיבלה סולם קצר לעליה מתוך הסחי. שאר עובדי הקבלן - לא.

    יש עוד ח"כים הגונים. לא מכבר לקחתי את שר החינוך אהרון ידלין בטרמפ לתחנה המרכזית בירושלים משם הוא לקח אוטובוס לקיבוצו שבנגב... גם על אילן גילון אין שום פוזה.

    השבמחק
  15. "גם על אילן גילון אין שום פוזה"
    מבלי להתעמת עם הקביעה עצמה - את הבדיחה כבר קלקלת :)

    השבמחק
    תשובות
    1. השם הוא אילן גלאון (מרץ)

      מחק
  16. תדע כל אם עבריה עובדת קבלן, שכדי להחלץ ממעמדה המוגדר בחוק, עליה להקריב את בנה באחת ממערכות ישראל העתידיות.

    השבמחק
  17. ציון היותה של לקץ' מלקו עובדת קבלן, הרי איננו מקרי.

    מישהו בבנק אולי חשב שהוא עושה כאן מעשה אציל - מפרסם מודעה, למרות שהאם איננה עובדת הבנק בכלל (האם הקבלן עצמו פרסם מודעה ואיך הוא בכלל הגיב ומיהו בעצם?).

    ויתכן שההערה בסוגריים היא בבחינת "מבלי לפגוע בזכויות הבנק". נכבד את האישה - עד גבול מסוים..

    כך או כך המודעה הבליטה באופן אומלל את התופעה המבישה של העסקה באמצעות קבלנים.
    ההתנצלות של הנגידה היא עניין טכני, מכיוון שאיזה ברירה אחרת היתה לה?

    אני מנסה לדמיין לעצמי - מעסיקים אותי כעובדת סוג ג' ונזכרים בי כשבני נפל במלחמה - ובכל זאת, בכל זאת גם אז במודעה מוכרחים לסייג ולהזכיר לי מי אני ומה אני? למה?

    תיכף מתנפלים פה על יחימוביץ, שעשתה מעשה מתבקש, הרי מישהו היה צריך להגיב על החרפה הזאת - או שלא?
    ובכן - כן. ויחימוביץ הגיבה. ומחקה את הבושה.
    וכן דרשה להעביר את העובדת להעסקה ישירה - מלחמה אחת פחות על ראשה של העובדת כשהיא קמה בבוקר ולא צריכה להילחם כל יום מחדש על זכותה לביטחון תעסוקתי מינמלי בעבודת נקיון. היא לא מנהלת בנק. מגיע לה לישון קצת בשקט, אם היא בכלל מסוגלת עכשיו.

    כמה מכוערים אנחנו רוצים להיות?.

    תודה דוד על הפרסום.
    תיקון לערב שבת לא יזיק לאף אחד.

    השבמחק
  18. כשמשה מלקו הי'ד נפל במבצע צוק איתן החלטתי שהוא יהיה החייל שאת שמו אזכור תמיד. ידעתי שמשפחתו עטופה בטוב ליבם של הרבה ישראלים במשך השבעה ואולי גם בשך השלושים ולכן לא הלכתי לניחום אבלים.
    אבל החלטתי שבעוד חודשיים - שלושה, אולי בסוכות , אולי בחנוכה ואולי בסתם יום של חול אבוא לבקרם. בינתיים אני אוספת את כל מה שנכתב עליו ואני מודה לכם על הכתבה הזאת.
    אני מקווה שאוכל לעזור לבני המשפחה בדברים שהם זקוקים להם.
    שבת שלום, מלכה גוטגליק

    השבמחק
  19. שלי, האם את מודעת לכך שכל פעם כשאת נכנסת לקניון למשל, את פוגשת עובד קבלן בשער ?האם את יודעת מה עבר עליו בימים אלה של מלחמה ומצוקה? האם את דואגת לפנות לטייקון הקניון ולדרוש שיעסיק אותו כעובד הקניון? וכך כשאת נכנסת לבית חולים ולעוד מקומות רבים בשרות הצבורי?
    עד הארוע הזה צדדתי בך., אני חושבת שתופעת עובדי הקבלן וההפרטות הנוראיות היא זוועתית ומחייבת טפול מן השורש, עד הארוע הזה תמכתי בך כי נראה היה לי שאת באמת נקייה ממניעים פופוליסטיים ומפלגתיים. לו ניצלת את הארוע כדי לדרוש רוויזיה בכל נושא עובדי הקבלן בשרות הצבורי, אבל את הלכת בראש הפוליטי של מעשה צדקה, שהוא מעשה חסד שהחזק עושה למען החלש ודרך אגב מרוויח כמה נקודות זכות. לא פעלת למען הצדק אלא רכשת לך מוניטין כמחלקת צדקות ובדרך פגעת במי שאת אומרת שאת מעריכה כל כך. זה לא נראה כך, נראה שחברת דווקא ללפיד במטרות אפלות...

    השבמחק
    תשובות
    1. 1. שלי יחימוביץ היתה בין מי שיזמו את המאבק העיקש בהעסקה קבלנית ובהפרטה שמוליכה עובדים כמו עדר לחסות הקבלנים..
      אם אנונימי למעלה לא מודע לזה, יש מה לקנא בו - אולי הוא בכלל לא חי פה.
      אני לא מאנשיה של יחימוביץ ואפילו לא מהמפלגה שלה.
      אבל יש גבול.
      אי אפשר למנות בכלל את מספר הפעמים שבהם התיחסה יחימוביץ בדיוק לעובדים האלה שנזכרים בתגובת אנונימי למעלה.
      ואני בחום הזה לא אטרח אפילו להמציא קישורים.
      מי שרוצה יחפש וימצא בקלות.

      2. שלי יחימוביץ הגיבה למודעת האבל - עניין אישי בהחלט.
      אם היתה משתמשת בעניין הזה כמנוף למאבקה העיקש בעבדות הקבלנים - הרי מיד היו זועקים נגדה שהיא צינית וכו'.

      3. במאבק עקרוני לטווח ארוך צריך לדעת מתי עושים מה. במקרה הזה נכון עשתה לדעתי יחימוביץ

      4. אי אפשר, מפעם לפעם, להתיחס באופן אנושי בלי לדחוף מיד כל מיני ספקולציות על מניעים כביכול נסתרים?

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.