יום שני, 3 בנובמבר 2014

יוקר המחיה בראי ההיסטוריה

עמוס בידרמן, הארץ, 10 באוקטובר 2014

מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ. יֵשׁ דָּבָר שֶׁיֹּאמַר רְאֵה זֶה חָדָשׁ הוּא כְּבָר הָיָה לְעֹלָמִים אֲשֶׁר הָיָה מִלְּפָנֵנוּ (קהלת, א 10-9).
רון שפיר, שאוהב לקרוא עיתונים ישנים, גילה שלא הרבה השתנה בארץ חמדת אבות. תמיד קיטרו כאן על יוקר המחיה, גם כשלא הייתה לכך הצדקה, וגם העיר ברלין הייתה מחוז ערגה לאנשי הארץ (חוץ מאשר בתקופה קצרה וממש לא חשובה בשנות השלושים והארבעים).

ב-22 בפברואר 1912, לפני יותר ממאה שנה, יצא העיתון היומי 'האור'  עיתונו של אליעזר בן יהודה, שראה אור בירושלים  נגד האגדה כאילו המחירים בארץ יקרים יותר מאשר ב'ברלין הזולה'.

שר האוצר הטורקי חייך בסיפוק ונמנע מלמסור תגובה.



עיתון 'האור' סיפק גם כתובת מועילה לאנשי ארץ ישראל שהחליטו לבקר בברלין, אולי כדי לייסד שם רפובליקה ספרותית חדשה:

האור, 29 בפברואר 1912

מלון שמידט בימים הטובים (תודה לדוד קנמון)

היות ומלון האורחים הזה כבר לא פועל, על אף שהבניין עצמו שרד מהפצצות ברלין (ראו בתגובה של דוד קנמון), עיינתי באתר האינטרנט 'דפי זהב ברלין: לעסקים דוברי עברית' (!), ומצאתי בו מודעה שתתאים לישראלים תפרנים שמחפשים סעודת שבת חינם:




4 תגובות:

  1. עונ"ש בוקר טוב,

    אולי זה לא מעניין כל כך, אבל הנה מלון שמידט בברלין:

    http://www.ak-ansichtskarten.de/shop/ak/34/3451228/AK-Berlin-Schmidt-s-Hotel-Berliner-Hof-Neustaedtische-Kirchstrasse-14-Blumenladen-und-Friseur.jpg

    http://www.ak-ansichtskarten.de/shop/ak/34/back3451228/back-side-AK-Berlin-Schmidt-s-Hotel-Berliner-Hof-Neustaedtische-Kirchstrasse-14-Blumenladen-und-Friseur.jpg

    הבניין של בית המלון שרד את ההפצצות של מלחמת העולם והוא עומד עד ימינו:

    http://www.abload.de/img/p10404604ruqq.jpg

    מלון שמידט כבר לא קיים כנראה ואין יותר הנחות לאנשי ארץ-ישראל במקום, כנראה. הבניין משמש כיום כמרכז אדמיניסטרטיבי לחברי הבונדסטאג. השיפוץ של המבנה אפילו זכה בפרס של המכון הממשלתי לבנייה:

    http://www.bbr.bund.de/BBR/DE/Bauprojekte/Berlin/Politik/BT/NeustaedtischeKirchstra%C3%9Fe14/ergebnisse.html

    השבמחק
  2. שמתם לב לתאריך פרסום המודעה?---זה היה בסך הכל לפני 25 שנים, שכן ה-29 בפברואר חוזר רק פעם בארבע שנים קלנדריות (ובאותה נימה : חמומת ברלין נפול נפלה אף היא לפני 25 שנים, כך שהמודעה "לאנשי ארץ ישראל" היא
    מ-1989.......

    השבמחק
  3. בזמן שבארצנו הקדושה התרחשה "מחאת המילקי" טיילתי בק"ק ארה"ב. חשקה נפשי בבייגל המצוי בפינת כל רחוב. והנה נפלו פני. 3 דולר לאחד ו-4 דולר עם תוספת למיניה. ואני קונה בארצנו בשעות הבוקר 5 בייגלס ב-10 ₪ (בתחנה המרכזית). אז לכל הזועקים מרה - במקום מילקי איכלו בייגל כשר למהדרין ממאפיות ארצנו.
    גם טעים - גם מזין - גם משמין ובעיקר - חונק.

    השבמחק
    תשובות
    1. חחחחחחחחח. מצחיק מאוד!
      אבל ברצינות,יקר בישראל כמעט יותר מבכל העולם כי אנו עם הגנבים.גמר חתימה טובה.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.