יום שלישי, 7 באפריל 2015

ברוך הבא: סתם יום של חול... המועד



כתב וצילם ברוך גיאן

יצאתי בשני הימים הראשונים של חול המועד פסח תשע"ה למסע צילום מיוחד בשכונת מאה שערים. זו לי הפעם הראשונה שאני מסייר בימי חול המועד עם מצלמתי בסמטאות הצרות, בחצרות ובקרפיפים, שמוכרים לי היטב משאר ימות השנה.

הרעיון היה לצלם את אנשי השכונה כמנהגם בשבת ובחג, רק שהפעם צויידתי בהיתר המיוחד של 'חול המועד'. ואכן, יכולתי לחוש ולתעד את הרוגע השרוי על הבריות, את השיחות הנינוחות בפינת הרחובות תחת קרניה של שמש הבוקר האביבית, ובעיקר את לבוש החג ההדור שבלט בכל מקום. 




רבים מן העוברים ושבים עטופים בטליתות, ומראה זה מוסיף לאווירת החג.



בחנויות הבגדים החרדיות נערכו מראש לקראת החג. בחנות 'בני מלכים' ימכרו לכם קפוטות לבנות וצהובות וכן 'דזובה'. מה היא 'דזובה'? זוהי הג'וּבֶּה, המעיל העליון החום שאותו נוהגים ללבוש החסידים הירושלמים, המזוהים עם 'היישוב הישן'.



החלטתי לצלם בשעה מוקדמת יחסית, בין שמונה לתשע בבוקר. בשעות כאלה רק בודדים עשו את דרכם לבית הכנסת או אל המקווה ובחזרה. רבים נשאו על כתפיהם מגבות.





היו כאלה שהתפללו בהליכה.




ראיתי את חסידי 'תולדות אהרון', שמקפידים במיוחד על לבוש חגיגי. קפוטה עם פסים, שטריימל ענק ו'גאַרטל'  חגורת הבד הרחבה, שמשמשת גם מקום לתחיבת היד.



הבחנתי בנעליהם ההדורות של חסידים 'ירושלמים' צעירים ובמכנסיים המכסים אותן. לצידם מתהלכים חסידים 'קלאסיים', בנעליים שטוחות ובגרביים הבולטות שבתוכן מאופסנים קצות המכנסיים.




חלפתי על פני בית הכנסת של חסידי ברסלב ברחוב מאה שערים. בחוץ עמדו כמה חסידים שהתכוננו להיכנס פנימה.



ברחוב שבטי ישראל ניצב חסיד עטוף בטלית והוציא כסף מהכספומט.



חצרות 'בתי אונגרין' היו נקיים, מה שאין כך רוב ימות השנה. בורות המים בלטו על רקע הבתים המוארים.



מתפללים עלו במדרגות לבית הכנסת שבחצר. המבנה הישן הוא בעצם המחסן של בית הכנסת. 



בהמשך בלט חלון חלוד ,ש'התאים' לחסיד עם הגלימה החומה שחלף לצידו.




בבית הכנסת חת"ם סופר היה מתפלל בודד בבית המדרש שבמבואה ועוד כמה שהתפללו בתוך בית הכנסת עצמו. כל השאר היו בדרכם לכותל המערבי לברכת הכוהנים המסורתית. 



ב'בתי נייטין' בלטו לעיניי המעברים המקורים והמיוחדים.



פתאום תפסתי עד כמה המראה הוא בלתי שגרתי: בחזיתות הבתים שבחצרות לא הייתה תלויה כביסה...



'חול המועד', כבר אמרנו?

במפגש רחוב הנביאים ושבטי ישראל נראו ביום ראשון אתיופים נוצרים בדרכם לחצרם בדיר א-סולטאן, לחגיגות יום ראשון של הדקלים. לצידם פסע מתפלל בלבוש חג, מרוכז בהליכה ובתפילה.




מועדים לשמחה!


13 תגובות:

  1. תמונות יפות

    השבמחק
  2. סדרת תמונות פנטסטית. ישר כל ברוך גיאן. הבחירה שלי החרדי המרוכז כולו בתפילה תוך כדי הליכה חולף על פני תמרור חץ המראה שהוא צועד בניגוד לכיוון....אין לו צל צילו של ספק שהוא בכיוון הנכון

    השבמחק
    תשובות
    1. תגובה מענינת ומשעשעת... חג שמח...

      מחק
  3. תודה לברוך על התיעוד היפה אשר מעביר בהצלחה את האוירה המיוחדת של חול בחג, ושמש הבוקר מבליטה יפה את אבניה של השכונה, אשר נראית באמת מצוחצחת, שלא כרגיל.
    הערה בענין הנעלים של המתנגדים- לא ראיתי אף ליטאי, זה שמכנסיו משתלשלים על נעליו חובש שטרימל, אז למי כוונתך?

    השבמחק
  4. אביב תודה על התגובה היפה.בתמונה העשירית רואים ליטאי עם קפטן שחור ושטריימל.מועדים לשמחה

    השבמחק
  5. תודה רבה לברוך על התמונות!
    לענ"ד בתמונה העשירית של הבחור עם הקפטען והשטריימעל, הוא לא ליטאי אלא חסיד צעיר. היום כמעט ולא ניתן למצוא ליטאים שהולכים עם שטריימיל - רק זקנים ומבוגרים מאוד, כמו הרב שמואל אוירבך או הרב אלישיב זצ"ל. אמנם, ישנם ליטאים שהולכים בחול המועד עם חליפה ארוכה, אך זהו 'פראק חתנים' ולא 'קפטן' חסידית.

    השבמחק
  6. בתמונות יפות העברת את אווירת החג.
    ♥ ♥ ♥

    השבמחק
  7. תודה על העבודה (הזרה?) ששיתפת אותנו בה. יש יופי בכיעור...

    השבמחק
  8. עלי כהן, קופנהגןיום חמישי, 09 אפריל, 2015

    למראה הצילומים הנהדרים של ברוך גיאן לא נותר לי אלא 'להוריד את הכובע' ו/או להצדיע. מעניין איך יגיבו המצולמים השונים למראה שלהם בצילומים היפים- מה שבטוח שהם לא היו מסירים את הכובע אני מפקפק שכן בעיניהם מדובר בהווי היום יומי שלהם שאין לסור ממצוותיו ולו סטייה קלה שבקלות . (תרתי משמע, למי שעוד לא שם לב למשחקי המילים).

    השבמחק
  9. התצלומים של השכונות החרדיות הן חד פעמיים. אכן, למעט הלכלוך ליד הכספומט הכול נקי. התצלומים כל כך שונים מימי חול. מציאות ממש שונה. הבגדים לא זולים, אבל מן הסתם רוכשים אותם פעם במספר שנים. בתמונות קשה להאמין שזה מאה שערים. גם השעה שבחרת לצלם עשתה את העבודה. אני מקנאה בך. בעבר נהגתי להסתובב שם הרבה, ולפני כ-15 שנה הייתי בסוף שבוע בבית משפחה של חסידי קרלין. החוויה שהייתה בבית הכנסת בערב שבת לא תישכח. הכתוביות שצורפו לתצלומים חשובות.

    השבמחק
  10. שרה אכן השכונה לבשה חג.הסתובבתי אתמול וחשכו עיניי מהרי הזבל שאחרי החג.אני מניח שהיום כבר יותר טוב.וחוזר חלילה...

    השבמחק
  11. איזה תמונות מעולות...נפלא!!!! מכירה את ברוך מאחרי ששת הימים בנופש שאני ובעלי לקחנו בי-מ כשהוא הדריך אותנו. נהדר זה היה. אה, גם הניאה-שאיש אינו מכיר כיום-או שאני
    טועה? ועמודי-חולדה-גם אותם ראינו אז...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.