יום ראשון, 17 במאי 2015

ברוך הבא: ירושלים עֵדוֹת סביב לה

פסיפס קיר ברחוב ארנון בשכונת נחלאות 

יום ירושלים תשע"ה
כתב וצילם ברוך גיאן

את השיר 'מעל הר הצופים', שכתב אביגדור המאירי בשנת 1928 (על בסיס שיר ישן ביידיש ולחן של אופרה פולנית), מכירים כולם, בעיקר את הבית הראשון. הבית השני של השיר מוכר הרבה פחות. ממרומי החזון המופלא של בניית העיר ההרוסה יורד המשורר אל חיי היום-יום של העיר, והם, אללי, נראים רע מאוד: 

בְּלֵב בּוֹטֵחַ בָּאתִי הֲלוֹם
הָקִים אֶת הֲרִיסוֹתַיִךְ
אַךְ אֵיךְ אֶבְנֶה אֶת בֵּית מִקְדָּשֵׁךְ
אִם אֵין שָׁלוֹם בֵּין בָּנַיִךְ?

סְפָרַדִּים, אַשְׁכְּנַזִּים, תֵּימָנִים, פָלָשִׁים
אוּרְפָלִים וְגוּרְגִ'ים וַחֲרֵדִים וְחָפְשִׁים.


יְרוּשָׁלַיִם, יְרוּשָׁלַיִם
לֹא זֹאת חָזִיתִי בַּחֲלוֹם!
יְרוּשָׁלַיִם, יְרוּשָׁלַיִם
בֵּין בָּנַיִךְ הַשְׁרִי נָא שָׁלוֹם!


אפשר להצטער על כך, אפשר לשמוח בכך, אבל עובדה היא שעד היום ירושלים היא עיר של עדות רבות, השומרות בקנאות על זהותן ועל מסורותיהן. שום 'כור היתוך' לא יצליח, כנראה, להתיכן. 

ש"י עגנון דווקא התפעל מהערבוביה העדתית הזו שהתקבצה בירושלים מכל קצוות תבל, כולל מחוזות נידחים מאסיה ואפריקה. בספרו 'תמול שלשום' הוא תיאר את שיטוטיו של הכלב בלק בחוצות העיר. לקראת סופו של הסיפור מגיע הכלב לרחוב יפו הריק מאדם, ועגנון מספר  דרך עיניו של הכלב  מה לא היה ברחוב:


ש"י עגנון, תמול שלשום, שוקן, תשכ"ח, עמ' 582-581

הגיוון המדהים, השטף והמקצב של שמות העֵדות שרשם עגנון ריתקו אותי. שאלתי את עצמי מה מכל אלה אוכל למצוא היום בחוצות העיר, ולוּ רק באזכור של שלט או בית כנסת? והנה מצאתי יותר ממה שחיפשתי... 

השלטים וכתובות ההקדשה מרתקים ושולחים אותך בדמיונך למחוזות רחוקים ולא ידועים. מי שמע על בורסה, נזירה וקמשלי, ואיפה נמצאות נצבין ויאנינה? ומי הם היזדים או הג'רמוקלים? 

צילמתי שלל כתובות ומבנים, ברובם בתי כנסת באזור הרחובות אגריפס ובצלאל (נחלאות, מחנה יהודה), מקצתם בשכונת הבוכרים ובית ישראל, ומיעוטם במקומות אחרים בעיר. במקצת בתי הכנסת עוד ניתן לראות את זקני העדה 'המקוריים', אבל אלה הולכים ונעלמים, ואוכלוסיה אחרת, חרדית בחלקה, מאכלסת את בתי הכנסת ובתהליך איטי מטשטשת את הסגנון המקורי ומשליטה מנהגים חדשים. 

התמקדתי הפעם ביהודי ארצות המזרח והאסלאם. ובהזדמנות אחרת 'אטפל' גם בעדות האשכנזיות, שגם הן מטפחות בתי כנסת לכל עיירה ולכל חסידות, קטנה כגדולה.

בשוק מחנה יהודה היזדים, הכורדים והפרסים חיים בשלום... 



בית הכנסת התימני 'צלחה ומזל' נמצא ברחוב שבזי 31 בשכונת נחלת אחים. מי יודע מי הן צלחה ומזל?

בית הכנסת הכורדי הראשון נבנה בשנת 1910 בשכונת שבת צדק, שנודעה כח'ארת א-טאנק (שכונת הפחים).
בית הכנסת נמצא ברחוב ביבאס.

סנוב, בנצבין וקמשלי כבר היית? על פי התלמוד, התנא יהודה בן בתירא גר בעיר נציבין שבבבל, והיא מזוהה עם עיר בשם זה בדרום-מזרח טורקיה, לא הרחק מקמישלי שבצפון סוריה. גם בית הכנסת הזה נמצא ברחוב ביבאס.

בית הכנסת הספרדי 'עדות ביהוסף' נמצא גם הוא, כמו שני קודמיו, ברחוב ביבאס.

בית הכנסת של הצעירים הפרסים (רחוב אגריפס 127).

את השלט הענק שבחזית בית הכנסת של יהודי דייארבקיר (דרום-מזרח טורקיה) במורד רחוב בצלאל אי אפשר לפספס. 
לא יימכר ולא ייגאל!

יאנינה היא קהילה בצפון יוון. בית הכנסת של יוצאי הקהילה נוסד ב-1922 בשכונת אהל משה שבנחלאות והוא שמור היטב.

בית הכנסת הכורדי של בני משפחת בראשי נוסד ב-1937 ונמצא ברחוב הרב יצחק בראשי בשכונת זכרון יוסף שבנחלאות.

וזה בית הכנסת הכורדי 'עזרא הסופר' של בני משפחת עַמֶדי, בשכונת נחלת ציון.

עמאדיה נמצאת בכורדיסטן. בית הכנסת שנוסד ב-1918 נמצא בשכונת זכרון יוסף.

בית הכנסת של הג'רמוקלים נמצא במעלה רחוב בצלאל. העיירה ג'רמיק (Cermic) בדרום-מזרח אנטוליה, סמוכה לאורפה (Urfa).

בית הכנסת 'עדס' שבשכונת נחלת ציון הוא בית התפילה של יהודי חאלב (ארם צובא), והרמז בשלט 'עיר תהלה וכתר' הוא לכתר ארם צובא, כתב היד הקדום והמפורסם של התנ"ך.

בית הכנסת 'שערי אהבה' של יהודי ג'זירה (כורדיסטן) נמצא ברחוב ארנון בנחלאות.

הרב נתן אדלר מלונדון התרים כסף עבור בתי התימנים המכונים 'בתי גורל', שהם חלק משכונת משכנות ישראל, שבנחלאות.
בשכונה התימנית היו בסך הכל 12 דירות, והדיירים זכו בהן באמצעות הפלת גורל.

בית כנסת 'הגורל' על שמו של שלום שבזי – בית הכנסת התימני הראשון בירושלים (1884)  נמצא בקומה השנייה של אחד הבתים.


מן הנחלאות המשכתי לרחוב הנביאים ולאזור שכונת הבוכרים.

הבורסה הירושלמית נמצאת ברחוב הנביאים ונוסדה בתרצ"ג (1933). בורסה (Bursa) נמצאת בצפון-מערב טורקיה.

זה אותו בית כנסת, אבל השלט כאן גורס שהוא נוסד בתש"ג (1943). 

על עדת התרגום שמעתם? גם הם סוג של כורדים.

בית הכנסת שמואל הנביא נמצא, כמובן, ברחוב שמואל הנביא 55, בשכונת בית ישראל.

שלט קרמיקה בכניסה לבית הכנסת של אנוסי משהד שנוסד ב-1882. בית הכנסת נמצא ברחוב אדוניהו הכהן.
משהד נמצאת באיראן ויהודי הקהילה נאנסו לחיות כמוסלמים במשך כ-120 שנה ושמרו על יהדותם בסתר.

דלת בית הכנסת חאג'י אדוניהו הכהן של יוצאי משהד, פרס.

בית הכנסת של היזדים עולי פרס נמצא ברחוב אדוניהו הכהן 26 בשכונת הבוכרים.

בית הכנסת הבוכרי 'בבא תמא' נמצא - כמה מפתיע - בשכונת הבוכרים. התאריך העברי של ייסוד בית הכנסת (תרמ"ה) לא ממש תואם ללועזי (1895). התאריך הנכון הוא כנראה הלועזי...

בית הכנסת של מוסאיוב ברחוב יואל שבשכונת הבוכרים נבנה ב-1894. הוא לא יימכר ולא ייגאל עד ביאת הגואל.

לא הרחק משער שכם הייתה פעם שכונת הגורג'ים (נקראה בשם 'אשל אברהם'). היא הוקמה בסוף המאה ה-19 אך נעלמה לחלוטין מהנוף. בית הכנסת לעדת ההרריים הקווקזים נמצא לא הרחק משם, ברחוב שמואל הנביא 31. 

אברך משי ואשת 'שאַל' צנועה במיוחד ליד בית הכנסת הקווקזי.

16 תגובות:

  1. כרגיל מרתק. הצילומים והכתבות שלך ברוך גיאן על ירושלים הן כנופת צופים . אל תפסיק.

    השבמחק
  2. סקירה נהדרת!

    כדאי להוסיף את בית הכנסת של עדת האורפלים. (סמןך לביה"כ של הגרמוקלים ברחוב בצלאל.

    השבמחק
  3. ההרריים אינם גרוזינים
    יהודי ההרים הוא כינוי ברוסית ליהודי מזרח קווקז בעיקר, מה שנקרא קווקזים.
    גרוזיה היא מדינה נוצרית עם שפה שונה. גם התפילה וההגייה לא דומים.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על ההערה יואל.אכן אין ההררים גורג'ים...
      הקווקז עליו מדובר כאן כולל את תחומי אזרבייג'אן, דגסטאן , 'צצ'ניה.
      קרוב לגאורגיה.

      מחק
  4. רשימה מרתקת ומענינת כרגיל.
    באתר זמרשת מופיע ביצוע של השיר בגרסתו המלאה [ביצוע מספר 7 בדף של השיר].

    השבמחק
  5. עלי כהן קופנהגןיום שישי, 22 מאי, 2015

    ברוך גיאן - ברוך תהייה. אין כמוך: החזרת אותי הרבה שנים אחורה, לתקופה שבה הייתי ילד והתגוררנו ארבעה נפשות בחדר אחד בנחלת אחים (מה שקורין היום "נחלאות"). לא הייתי דתי ולא נמנייתי על באי בתי הכנסת שחלקם היה בקרבת מקום לדירת החדר שלנו אבל הם היו חלק בלתי נפרד מן השכונה המיתולוגית. עד כמה שאני זוכר היו יותר מבית כנסת תימני אחד , זה המצולם בסידרת הצילומים הנהדרת של ברוך גיאן. בשלל העדות הרב גווני חסרים (לי!) האורפלים? אם זכרוני אינו מטעה אותי היה גם בית כנסת של עדת האורפלים. והערת חיוך אחת - מעניין האם היו מגבלות גיל לכניסה לבתי הכנסת שנוסדו על ידי "צעירים"- מי שהיה צעיר בשנת 1922 ("צעירי פרס") או "צעירי עמדי(ם)" - הזדקן והלך לעולמו מטבע העולם, כמו שנאמר "נער הייתי וגם זקנתי".

    השבמחק
  6. נהנתי " לטייל" בעקבות התמונות היפות עם הכתובות המענינות
    תמיד לומדים ורואים מראות חדשים
    תודה.

    השבמחק
  7. נהדר.
    מה המשמעות הכתובת "לא ימכר ולא יגאל" שמופיעה בשלטי חלק מבתי הכנסת. האם פרושה שבית הכנסת לא ימכר?
    שהבניין לא ימכר? ומה המשמעות, בהקשר לבית הכנסת, "לא יגאל?

    השבמחק
    תשובות
    1. ע"פ ויקרא כז כט.

      מחק
    2. אני מנחש שמדובר בהקדש, וואקף, כך שלא ניתן למכור את הנכס.
      מוטי ענברי

      מחק
  8. כמה תיקונים והערות לרשימה:

    1. בית הכנסת "צלחה ומזל" אינו תימני, למרות השם. בית כנסת ספרדי-ירושלמי כיום, ומזה למעלה מחמישים שנה, כנראה מאז ייסודו. גם הן עצמן לא היו תימניות, ככל שידוע לי.

    2. בית כנסת שערי אהבה של יהודי ג'זירה ולא נזירה -לפחות כך נהוג לכתוב על פי רוב.

    3. כדאי לציין שבתי הכנסת "עדות ביהוסף" ו"רבי יהודה בן בתירה" אינם פעילים מזה עשרות שנים ארוכות.

    4. בית הכנסת עולי בורסה אכן נוסד בשנת 1933 ולא 1943.

    5. אזכור שכונת הג'ורג'ים ליד בית הכנסת הקווקזי מעט מטעה - הם בכלל היו יוצאי השכונה הקווקזית הקטנה "בית שמואל", שהייתה אף היא סמוכה לשם.

    השבמחק
  9. Aviva Herman Waldsteinיום שני, 25 מאי, 2015

    נהדר היה לטייל ולפגוש שוב את עדותינו המגוונות, המעשירות את דתנו ותרבותנו... תודה ברוך ודוד וכן למגיבים המשכילים. כמה שאלות לגבי מינוח : יהודי הנקרא 'חאג' ' הוא עולה לירושלים? מניין המונח 'אברך משי' ומה משמעותו ? האם האשה שליד בית הכנסת הקוקזי היא יהודיה? ובעקבות חג מתן תורה, אני מאחלת שנזכה לעומק ועושר רוחניים ותרבותיים, וכן בריאות לכולם...

    השבמחק
  10. Aviva Herman Waldsteinיום שני, 25 מאי, 2015

    נהדר היה לטייל ולפגוש שוב את עדותינו המגוונות, המעשירות את דתנו ותרבותנו... תודה ברוך ודוד וכן למגיבים המשכילים. כמה שאלות לגבי מינוח : יהודי הנקרא 'חאג' ' הוא עולה לירושלים? מניין המונח 'אברך משי' ומה משמעותו ? האם האשה שליד בית הכנסת הקוקזי היא יהודיה? ובעקבות חג מתן תורה, אני מאחלת שנזכה לעומק ועושר רוחניים ותרבותיים, וכן בריאות לכולם...

    השבמחק
  11. ככל הידוע לי היו מאנוסי משהד שנאלצו לעלות לרגל למכה ומכאן התואר חאג'.

    השבמחק
  12. אפשר בהחלט להוסיף את בית כנסת יגל יעקב של קהילת מונסטיר שברח' אלפנדרי יש לה עבר מעניין מאד והיא אם הקהילה הירושלמית

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.