יום שישי, 5 ביוני 2015

חידון עונ"ש למביני עניין: מי האנשים?

בחידון ההיסטורי הפעם שלושה צמדים. לא קל, אבל גם לא נורא קשה.

בכל צמד שתי חידות מצולמות, ובתוך החידה השנייה טמון גם רמז לחידה הראשונה.

צמד א

מי האיש הצעיר בעל הצילינדר הגבוה המצולם בתמונה?


אחד מכינוייו של האיש קשור למקום המצולם בגלויה נושנה זו.

מהו הכינוי והיכן נמצא מקום זה?


צמד ב

מיהו איש זה ומה הקשר בינו לבין הדגל שמתחתיו?



צמד ג

מי הם שני האישים הללו ומה משותף להם?



המשותף להם קשור לפסוק הזה. איך?


ולסיכום:
מה קושר את כל האישים המופיעים בשלושת הצמדים?

התשובות המלאות תופענה כאן אחר הצהריים.

הפתרון

חידתנו הפעם הוקדשה לחלוצי העיתונות העברית.

צמד א

הצמד הראשון הוקדש לנחום סוקולוב (1936-1859), בעל הטור, הסופר ולימים גם העורך והבעלים של עיתון 'הצפירה', שנוסד בוורשה בשנת 1862 על ידי חיים זליג סלונימסקי (חז"ס). סוקולוב, שהחל את דרכו בעיתון בשנת 1884 ככתב ובעל טור קבוע, היה עד מהרה שותפו של סלונימסקי וממלא מקומו, ולימים גם העורך והבעלים.

בתמונה, שצולמה בוורשה בשנות השמונים או התשעים של המאה ה-19 (שמורה בארכיון ייוו"א), הוא נראה עם רעייתו רבקה מנוחה לבית סגל ועם בנו.


נחום סוקולוב נהג לחתום על מאמריו בראשי התיבות נ"ס, ולכן כונה בעל הנ"ס.

הגלויה הנושנה, מראשית המאה ה-20, היא של קבר רבי מאיר בעל הנס בטבריה. ישיבת 'אור תורה', שנבנתה על הקבר, נוסדה בשנת 1900.

מקור: Lowcountry Digital Library

נחום סוקולוב נפטר בלונדון ב-17 במאי 1936. עשרים שנה לאחר מכן, ב-1956, הועלו עצמותיו ארצה ונקברו בהר הרצל.

צמד ב

הצמד השני הוקדש לאלכסנדר צדרבוים (1893-1816), המייסד והעורך המיתולוגי של עיתון 'המליץ', שנוסד באודסה בשנת 1860 ועבר ב-1871 לבירה סנט פטרבורג. צדרבוים, שהיה כתבן בלתי נלאה, חתם על מאמריו בשם ארז, תרגום לעברית של שם משפחתו.

הארז הוא סמלה של לבנון ומופיע על הדגל הלאומי שלה.

עמוד השער של הגיליון הראשון של המליץ, 11 באוקטובר 1860 

צמד ג

הצמד השלישי הוא של שני עורכי 'המגיד', השבועון העברי הראשון, שנוסד בשנת 1856 בעיר ליק שבפרוסיה  אליעזר ליפמן זילברמן (1882-1819) ושותפו וממלא מקומו דוד גורדון (1886-1831).


המוטו של העיתון היה הפסוק מזכריה 'והאמת והשלום אהבו'.


התמונות של צדרבוים, זילברמן וגורדון שמורות באוסף שבדרון, הספרייה הלאומית.

23 תגובות:

  1. לורד מנצ'ט/תל מונד/חוות מלצ'ט????????????לא הצלחתי לפתור!!!!!

    השבמחק
  2. אבישי ליוביץ'יום שישי, 05 יוני, 2015

    צמד ב' נראה לי כ:
    ר' יחיאל ברי"ל עורך "הלבנון"
    ודגל לבנון

    השבמחק
  3. אבישי ליוביץ'יום שישי, 05 יוני, 2015

    צמד ג' נראים לי כ:
    יואל משה סלומון
    מיכל הכהן
    שותפיו של ר' יחיאל ברי"ל

    השבמחק
    תשובות
    1. בצמד ג' הראשון הוא אליעזר ליפא זילברמן מיסד עיתון המגיד והוצאת מקיצי נרדמים, השני כנראה דוד גורדון שהיה ממיסדי העיתון והעורך אחרי זילברמן, הכותרת האמת והשלום הופיעה בעיתון המגיד בכותרת העיתון.

      מחק
    2. הידד לאנונימי שפתר את צמד ג'.

      אם היית מזדהה בשמך היית זוכה מיד במינוי שנתי ל'המגיד'.

      מחק
    3. אינני מזדהה מטעמי דת...
      יש לי מנוי באתר עיתונות יהודית היסטורית, ואני קורא בו בהחבא כמו בחורי הישיבה בעיירות קוראי הביכלאך...

      מחק
  4. האיש עם הצילינדר הוא לילינטל ממציא הדאון, המקום עם הכיפות נראה כמו מינכן
    האיש עם הזקן הוא ככל הנראה ממציא הצ'פלין שהתרסק בלבנון בשנת 1937

    צמד ג הם שני אוהבי שלום מפורסמים, משה וחיים

    השבמחק
  5. שלום להמייסד והעורך ר' דוד אסף,
    היהודי השני במורד החידון הוא:
    אלכסנדר הלוי צֶדֶרבּוֹים (צדר = ארז) (1816 זמושץ' - 1893 סאנקט פסרסבורג), מייסד ועורך ראש וראשון לעיתונים העבריים "המליץ"
    לזכותו יאמר שהעיתון היה לביטאון חובבי ציון, והוא אף השתתף בועידת קטוביץ, 1884.
    הדגל הוא כמובן דגל לבנון ועליו עץ הארז.
    מה שמזכיר שבארץ היה כמובן עיתון "הלבנון", שערכו יחיאל ברי"ל, מיכל הכהן ויואל משה סלומון.

    היהודי השלישי הוא:
    אליעזר ליפמאן זילבערמאן (1819 קניגסברג – 1882 ליק, פרוסיה = אלק
    הפולנית) עורך העיתון "המגיד".
    יתכן שמתחתיו העורך הנוסף של "המגיד" דוד גורדון (1831 ליטא – 1886 ליק) העיתון "המגיד" הופיע בעיר ליק בפרוסיה ואח"כ בברלין בשנים 1856-1903.
    המוטו של "המגיד" הוא "והאמת והשלום אהבו" מתוך זכריה.
    ברור שהמכנה המשותף הוא: עורכי עיתונים יהודיים אירופה בסוף המאה ה-19.

    השבמחק
    תשובות
    1. הידד לישראל שק, שזוכה במינוי לעיתון 'המליץ'.

      נותר לזהות את הצמד הראשון...

      מחק
  6. התמונה הראשונה - נחום סוקולוב עורך הצפירה.
    זכיתי במנוי ל"הצפירה"?

    השבמחק
  7. התמונה השניה היא כמובן קבר רבי מאיר בעל הנס בטבריה

    השבמחק
    תשובות
    1. התשובה נכונה אבל חלקית, משום שלא התייחסת לקשר שבין סוקולוב לבין הקבר.

      בשל כך זכית רק בפרס ניחומים: כרטיס כניסה חד-פעמי לחמי טבריה.

      מחק
  8. נחום סוקולוב ייחס את הצלחת ״קרן היסוד״ למנהג היהודי הותיק (שעדיין קיים) לתרום לקוּפוֹת הצדקה של רבי מאיר בעל הנס.

    בספרו ״מאלבומי הארץ-ישראלי״ כתב:
    ״מי יודע, אם זכינו עתה ל"קרן היסוד", אלמלי לא קישקשו הרבה, הרבה דורות בקופת רבי מאיר בעל הנס"

    לגבי הפרס, לא נראה לי שבקרוב אצליח להגיע ולרחוץ בחמי טבריה (מקום שהיה אהוב מאוד על סבתי ז״ל לפני שנים רבות) ואני מסכים שתקח שם אמבט במקומי (אבל, נא להשאיר את המגבת ... ;-) )

    השבמחק
    תשובות
    1. ויש עוד קשר בין סוקולוב ומאיר בעל הנס.
      נחום סוקולוב, עורך עיתון הצפירה, היה גם ידוע בפי מוקיריו בכינוי "הנ"ס" - משמע, האדון נחום סאקאלאוו.

      מחק
    2. אחד מכינוייו של נחום סוקולוב היה: נס,
      והגלויה היא של קבר מאיר בעל הנס

      מחק
    3. הידד לתמימה (אבל בינינו זו לא חכמה, הרי כתבת עבודת גמר על סוקולוב!) ולבני.
      החידה נפתרה.

      מחק
    4. אדרבא, דוד. הידע האישי שלי מבוסס על מקור אמין...

      מחק
    5. טיבריוס חממייום שישי, 05 יוני, 2015

      אל תתפתו ל"מתנות" ולפרסים של פרופ' אסף. הזהרו מחמי טבריה

      רבי ליעזר ורבי יהושע ורבי עקיבה עלון למיסחי בהדין דימוסין דטיבריא חמתון חד מיניי אמר מה דמר ותפשיתון כיפה א"ר ליעזר לר' יהושע מה יהושע בן חנינה חמי מה דאת עבד מי נפיק אהן מינייא אמר רבי יהושע מה דמר ותפש יתיה תרעה והוה כל מאן דעליל הוה יהיב לי' חד מרתוקה וכל מאן דנפיק הוה יתיב ליה בנתיקה אמר לון שרון מה דעבדתון אמרין ליה שרי ואנן שריי שרון אילין ואילין מן דנפקון אמר רבי יהושע לההוא מינייא הא מה דאת חכם אמר ניחות לימא מן דנחתין לימא אמר ההוא מינייא מה דאמר ואיתבזע ימא אמר לון ולא כן עבד משה רבכון בימא אמרין ליה לית את מודה לן דהליך משה רבן בגויה אמר לון אין אמרון ליה והליך בגויה הלך בגויה גזר רבי יהושע על שרה דימא ובלעיה
      (תלמוד ירושלמי מסכת סנהדרין פרק ז דף כה טור ד)

      מחק
    6. תודה, דוד ומשיבים, היה משובב נפש... טיבריוס חממי, או מאן דהוא, תרגום מארמית אפשר? האם הארמית שבתלמוד הירושלמי והבבלי שונות הן? מהי איתבזע? ישר כח דודוחברים על הארותיכם המשכילות...

      מחק
  9. הנה התרגום:
    http://www.fxp.co.il/showthread.php?t=13441728

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.