יום שני, 28 בדצמבר 2015

שלטים מקומיים: השֵׁד העדתי



כתב וצילם איתמר וכסלר

ברגע הראשון לא שמתי לב שאצל 'תבליני חלפון', מרחוב אבו חצירא 8 בפרדס כץ, מוכרים בנוסף לקטניות, פירות יבשים וממתקים גם מיסטיקה. ברגע השני זה נראה כמו טעות, במיוחד כאשר מישהו שואל את עצמו לְמה בעצם התכוון חלפון במילה 'בולפעה' המופיעה בסוגריים מעל שמו.

כשניגשתי לצלם את השלט הופיעו מיד שניים בפתח, ולאחר שראו שפניי לשלום, אפשרו לי להיכנס לחנות, שמבפנים לא היתה שונה במאומה מחנויות המכולת של פעם. אחד מהם התייצב מאחורי הדלפק, וכך הבנתי שהוא חלפון האמיתי, והשני הוא סתם אחד.

על המדפים היו מונחות כל מיני צנצנות ושקיות ניילון מלאות בגרגרים שנראים כמו פלפל שחור, גושים שנראים כמו אבני חצץ או פירורים שנראים כמו נסורת. למוצרים של חלפון יש סגולות לגירוש שדים ולביטול עין הרע, ובלבד שמשתמשים בהם נכון. התעניינתי במחירים, והוא הוריד מן המדף שתי קופסאות וכמה שקיקי ניילון. קופסה אחת עם כיתוב בערבית מצאה חן בעיני, אבל חלפון הסביר שיש בתוכה תשעה שקיקים קטנטנים שעולים 15 ש"ח כל אחד. קצת יקר.

'עזוב, זה למתקדמים', הוא אמר והציע לי משהו למתחילים  מיכל פלסטיק קטן עם תערובת של גרגרים, גושים ופירורים, שגם הוא עולה 15 ש"ח בדיוק. מן המדבקה מבינים שמדובר בקטורת המכילה שבעה סוגי סגולות  זוגיות טובה, פוריות, אהבה ואחווה, פרנסה בשפע, שלום בית, נגד עין הרע, חרדות ופחד – כלומר קצת יותר משני שקלים לסגולה. השימוש בכלל לא מסובך. שופכים את תכולת השקית לכלי קיבול חסין אש, שורפים ומסתובבים בבית כדי שריח הקטורת ימלא את כל החלל.


מספרים שבמעבדה של נילס בוהר, חתן פרס נובל לפיזיקה, היתה תלויה פרסת סוס, שמשמשת אצל הגויים בדיוק לאותן מטרות. כשנשאל בוהר, שהיה ממוצא יהודי, אם גם הוא מאמין באמונות טפלות, אמר שלא, אבל הפרסה נמצאת אצלו בכל זאת, על כל צרה שלא תבוא. מה שטוב לבוהר טוב גם לי, אלא שבניגוד לפרסה האחת שהייתה לבוהר, המגוון אצל חלפון בילבל אותי לגמרי, כי אצל יהודים הלא הכל חייב להיות יותר מסובך. התעניינתי אפוא בהבדלים.

– 'בכללי', אמר חלפון, 'הכל עושה אותו דבר'.

 'ובכל זאת?', הקשיתי.

 'תלוי מאיזה עדה אתה. המרוקאים למשל אוהבים גַ'אווי', הסביר והראה לי שקיק עם שלוש אבני חצץ בחמישה ש"ח; 'העיראקים מעדיפים עופרת', והצביע על צנצנת מלאה בכדורים מוכספים; 'והטריפוליטאים משתמשים רק בעוּשַק, שזה גם הכי יקר'.

כאן התערב חברו של חלפון, ששתק עד אז. 'המרוקאים אומרים'  אמר והצביע על עצמו  'שמרוקאי אחד חולה שווה שני טריפוליטאים בריאים. טריפוליטאים צריכים חומרים חזקים במיוחד'.

הוא צחק מן הבדיחה של עצמו, אני חייכתי בנימוס וחלפון 
 שצריך למכור לכולם  שמר על נייטרליות.
לקחתי את הערכה למתחילים וביקשתי גם שקית ג'אווי, כדי שהמרוקאי יחשוב עלי טובות. בסך הכל 20 ש"ח, שזה כמעט בחינם. 

כש‫הושטתי לחלפון את הכסף הוא נתן לי עוד טיפ חשוב: 'לא לשכוח, גם בשירותים וגם במרפסת', ואז הוסיף, 'כל שני וחמישי אחרי הצהריים, אחרי העלייה לתורה'.

 ‫'זה מתחיל להיות קצת יקר', הערתי בזהירות.

–  ‫'החיים יותר יקרים', הוא סיכם. 'רק בריאות!'.

 'בעזרת השם', עניתי, ושמחתי שאני לא טריפוליטאי.

אם הניסוי יצליח, אשאל אותו בפעם הבאה מה זה 'בולפעה'.


10 תגובות:

  1. יופי של רשימה, החל מן הכותרת השנונה וכלה בסיום המלבב. וכמובן כל העונג שבאמצע.
    המתקתם לי את היום, תודה!

    השבמחק
  2. תודה על הבלוג שלך, כל הודעה על פוסט חדש היא היבהוב אור גם בימים האפורים ביותר בארצו של נילס בור, משם נשלח המייל.
    בגירסה שאני מכירה עונה המדען, 'ודאי שאיני מאמין בזאת, אבל אומרים שזה עובד גם אם לא מאמינים בזאת'.

    השבמחק
  3. שברירי-ברירייום שני, 28 דצמבר, 2015

    בולפעה הוא שם משפחה צפון אפריקני, בדיוק כמו חלפון. אני מנחש שחלפון רומז כאן שהוא בן לפלג הבולפעי של המשפחה (להבדיל מחלפונים אחרים).
    העופרת הנזכרת כאן כאמצעי להוצאת עין הרע היא אמצעי ותיק ומוכר, ופופולרי במיוחד במגזר החרדי. הגרי"ש אלישיב זצוק"ל נהג לעשות שימוש רב באמצעי זה (הקישו נא בגוגל אלישיב ועופרת), ואכן זכה להאריך ימים...

    השבמחק
  4. לילה אחד התגלגלתי לעירה רחוקה באוסטרליה ונעצרתי במכולת פינתית היחידה שעדיין היתה פתוחה בתקוה לקנות שתיה ומשהו לאכול.
    התפלאתי מאד לראות על המדפים תחמושת לרובים, מה שנקרא אצלינו "0.3.
    המוכר הבין מיד שאני לא מקומי והסביר שלחקלאים שמגדלים בקר וצאן יש רובים (ברשיון!) והצעירים אוהבים לצאת לצוד חזירי בר.
    ביקשתי בקבוק קוקה קולה, שתי לחמניות עם נקניקיות עם חרדל ומרגמה טו אינצ'.

    השבמחק
  5. בולפעה =כנאה שיבוש של השם אבולעפיה= אבי הבריאות. נגזרת מהמילה הערבית עפי או עפיה בקרב יהודי המאגרב (וחבל שאיני יכול להקליד בערבית במחשב זה)ובמיטב הברכות אללה יעתיק אל עפיה = שהאל יעניק לך בריאות.

    השבמחק
    תשובות
    1. אפשר להקליד במחשב בלמעלה מ-30 שפות. אתה רושם בגוגל: "מקלדת וירטואלית בערבית" או בכל שפה אחרת. מקליד את הטקסט ושומר אותו בעזרת "העתק הדבק" כמסמך רגיל. כתוב שם שניתן גם לעשות "שמור". אני לא הצלחתי.

      מחק
    2. الله يعطيك العافية - כך בערבית; ובתעתיק נכון לעברית: אללה יעטיכ אלעאפיה...

      מחק
  6. נפלא כרגיל... מעניין לשאול את הסבתות המרוקאיות, אם היו מזהים את החומרים הנ"ל... אגב, אצלן ב"מלאח" הן היו מכבדון בחומרים ובענני הרוח בחינם! שבוע טוב!

    השבמחק
  7. שמעתי את הבדיחה על נילס בוהר בגירסה שונה וטובה יותר, כששאלוהו אם הוא מאמין בשטויות הללו הוא השיב: "אני לא מאמין, אבל שמעתי שזה עוזר גם למי שלא מאמין"...

    השבמחק
  8. תחושה אישית.
    כמה טוב לקרוא את כל הכתבות והבלוגים בנושא הזה ודומיו ולחשוב שאנחנו באיזה ביבר ומסתכלים במבט אנתרופולוגי על "יצורים אחרים" (בירושלים, בבני ברק ובמקומות אחרים) מבעד לצג המחשב הסטרילי והמרוחק.
    זה ודאי מרתק, משעשע ולעתים גם מחכים, אין ספק.
    תתעוררו - זה "אנחנו", זה כאן מעבר לסף הדלת של כולנו. והמדרון חלקלק, כל כך חלקלק. האמת היא שכבר מזמן יש רבים במקומות הללו שמסתכלים בכיוון ההפוך "עלינו", המיעוט קורא העונ"ש (נניח, כמשל) כסוג של מנותקים מן המציאות (המטרידה) המתחוללת, המתהווה, המתרבה והמשפיעה - על קמעותיה וכשפיה - פוליטית, חברתית, כלכלית.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.