יום שני, 29 בפברואר 2016

פה ושם בארץ ישראל: אהבת חינם; עֵירֹם וְעֶרְיָה; מתקן בלי גיל; 'שבעה'

א. למה לא מאה אחוז?

ערן כהן צילם את הדבקית הזו במזכרת בתיה.


ב. בשירות הוד מלכותה

ד"ר רוחמה אלבג צילמה ברמת אביב את כלוב הגננים הנגרר הזה. 

האם על זה נאמר 'וְהִפְשִׁיטוּ אוֹתָךְ בְּגָדַיִךְ וְלָקְחוּ כְּלֵי תִפְאַרְתֵּךְ, וְהִנִּיחוּךְ עֵירֹם וְעֶרְיָה' (יחזקאל, טז 39)?



ג. מלאו את החסר

שמעון קופרמן צילם שלט שהציבה עיריית ירושלים לצד מתקן שעשועים בגן סאקר (לחיצה על התמונה תגדיל אותה).

מציבי השלט לא הצליחו להחליט מה הגיל הנכון שבו מותר להשתמש במתקן, ולכן השאירו אותו פתוח...


ד. כמה ימים יושבים שבעה?

גם ממודעות אֵבֶל אפשר ללמוד.

המחלקה למדעי בעלי חיים באוניברסיטה העברית פרסמה בשבוע שעבר מודעת תנחומים והשתתפות באבלו של אחד מעמיתיה על מות אמו. כמשתמע מן הפרטים שבמודעה מדובר במשפחה ערבית-מארונית מנצרת, אך הניסוח מלמד עד כמה חלחלה הישראליוּת  ויש שיאמרו 'ה'אוריינטליזם היהודי' (שהרי את המודעה ניסחו מן הסתם יהודים) או שמא 'האוריינטליזם הפנימי'  גם לעולמם של נוצרים בישראל.

העניין הוא לא בכך שה'שבעה' נמשך בעצם רק שלושה ימים, אלא עצם השימוש במונח היהודי-הלכתי 'שבעה' בהקשר נוצרי מובהק. אין צריך לומר שאצל נוצרים כלל לא 'יושבים שבעה'...

כדי לסבך את תמונת הרב-תרבותיות הזו, ה'שבעה' שנמשך שלושה ימים (מיום ג' עד ה') מעיד אולי על קרבה דווקא למנהגי המוסלמים, שמתאבלים במשך שלושה ימים.


תודה לפיני גורליק

4 תגובות:

  1. לגבי מודעת האבל, השערתי פשוטה. בגופים מוסדיים יש תבנית מוכנה מראש להודעות מעין אלו וכך נוצרה הטעות המביכה. דבר זה תקף גם לשלט של עיריית ירושלים שלהערכתי פזורים שכמותו בגנים שונים ברחבי הבירה.

    השבמחק
    תשובות
    1. שבעה ? מי קבע ? לכול הדתות ? ומתי להתחיל ? הרב אבידור הכהן (צולם ביום חול) , סיפר פעם על יהודי רפורמי באמריקה , שפנה בשאלה לרבו , רבי , כך אמר , אנו מייצרים כובעים במפעלנו המשפחתי , עוד מעט תחל העונה ואבינו חלה במחלה קשה . רופאו "נותן" לו רק חודש לחיות , אחיי ואני שואלים אותך , האם אפשר להתחיל ב"שבעה" , כבר מעכשיו ?

      מחק
    2. מי בכלל יודע מהי משמעות המילה "חינם" , המדינה עצמה סירסה את המושג הזה , שאלו כול הורה לילדים , כמה כסף עולה לו " חינוך חובה חינם " ויאמר לך . והתלמיד עצמו לומד גם את המושג "חצי" , אם כך "חצי חינם" לא בא במקום "חצי מחיר" , אלא מרמז על קבלת הטובין ועוד חצי הערך במזומן . לימים - קש בק . ההסבר בחינם .

      מחק
  2. אהבתי מאוד את לוח ה"כיסתוח" ששמו המכובס "הוראות שימוש" ניצב מעליו בגאון. נזכרתי בהזדמנות זאת וכמובן בצער במקרה המחריד שבו נפל עד כמה שזכור לי עמוד כדורסל על נער תל אביבי ומחץ אותו עד מוות. אכן ,הגיעה העת ששמות מכובסים לא יסתירו מעינינו ,עד כמה שרק אפשר את המציאות וסכנותיה !

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.