יום שלישי, 15 במרץ 2016

גנבו את האריה של בית בורוכוף!



מאת ברוך גיאן

אין מדריך טיולים בירושלים שלא מכיר את הסיור הקלאסי של 'גילוי אריות'. האריה  סמלה של ירושלים החדשה  מסתתר במקומות רבים בעיר, למן התבליטים שעל 'שער האריות' (שלמעשה הם ברדלסים ולא אריות) ועד לפסלי אריות גדולים וקטנים שמפוזרים ברחבי העיר. בעתיד אולי נקדיש להם רשימה מיוחדת.

אך בינתיים שוד ושבר. זוג האריות, שבמשך עשרות שנים ניצבו קוממיות על שער הכניסה לבית בורוכוף ההיסטורי שברחוב יפו 64, התייתם. היום נגנב אחד האריות ואיננו. האם נותץ על ידי תלמידי דאע"ש שבמקומותינו? כנראה שלא. לפי כל הסימנים הוא פשוט נגנב.



היום ירדתי בתחנת הדוידקה של הרכבת הקלה, לערוך 'סידורים' לקראת נעילתה של העיר ביום שישי הקרוב ('מרתון ירושלים'). כדרכי, התבוננתי בחזיתות הבניינים ובחנתי את יחסי האור והצל המוטלים על הבתים שאותם רציתי לצלם. 

וכך, בעמדי מול בית בורוכוף, שמשמש היום כסניף בנק מרכנתיל, שפשפתי את עיניי בתדהמה ולא האמנתי. אריה אחד חסר! לאחר שהתאוששתי מן ההלם נכנסתי לבנק, כדי לדווח למנהלים על האריה שהלך לאיבוד. במשך כמה דקות הסתכלו עליי הפקידים כעל מי שנטרפה דעתו. ביקשתי מהם לצאת אתי החוצה, וכך עמדנו, אני וארבעה פקידים מן הבנק, מול החזית המיותמת ומלמלנו צורות שונות של הצירוף 'לא יאומן'.

האריה נגנב כנראה בשעות הלילה. בסיס האריה השני גם הוא נפגע, ומסתבר שניסו לגנוב גם אותו אך מסיבה כלשהי לא הצליחו.

'בית בורוכוף' הוקם בשנת 1908 על ידי הסוחר הגרמני וילהלם דויסברג. לימים נרכש הבית על ידי משיח בורוכוף, שבשנת 1882 עלה מבוכרה עם אביו, ברוך ג'יהן (אין שום קשר אליי...), והתיישב בשכונת נחלת שבעה. משיח היה אדם אמיד שעסק גם בפעילות ציבורית. הוא ניהל את בית היתומים הספרדי, שמשפחת בורוכוף תרמה להקמתו (מבנה זה, שנחנך ב-1908, נמצא לא הרחק מכאן, ברחוב משיח בורוכוף, המחבר בין רחוב יפו לרחוב אגריפס). 'בית משיח בורוכוף' נמכר כבר בשנות השלושים של המאה הקודמת. לימים נרכש הבית על ידי בנק דיסקונט ומאז הוא משמש כבנק.

פקידי הבנק הבטיחו לי שיודיעו להנהלת הבנק ולמשטרה. אולי המצלמות שבסביבה הצליחו לקלוט משהו... בדרכי חזרה ברכבת הקלה הצצתי בחשש אל המבנה העתיק של תחנת המשטרה הסמוך לשוק מחנה יהודה, שגם היא נמצאת ברחוב יפו וגם היא מעוטרת בזוג אריות מאבן. לשמחתי האריות שם עדיין ניצבים במקומם...

לפני... 

 ואחרי...



בעלי התוספות

23 בפברואר 2021

האריה הגנוב לא נמצא עד היום. אבל דוד (דוכי) כהן, אמן ומבקר אמנות ירושלמי, החליט לעשות מעשה ולהניח על כן האבן המיותם פסל אריה משלו. לא סתם אריה אלא מהדורה מוקטנת של פסל האריה המפורסם של אברהם מלניקוב מתל חי. 

כך כתב היום כהן בדף הפייסבוק שלו:

אריה שואג בירושלים
י"א באדר היום, 101 שנים לקרב המפורסם בתל חי. קרב שהפך לסמל שהשפיע עמוקות על היישוב בארץ ולאחר מכן על המדינה שהוקמה פה מאוחר יותר. טרומפלדור וחבריו נקברו בקבר אחים בכפר גלעדי הסמוכה לתל חי וקברם הפך לאתר עלייה לרגל (וגם לאתר של מלחמות יהודים על "שייכותו" של טרומפלדור לזרם זה או אחר). בשנת תרצ"ד, 1934, נחנכה מצבת הקבר הקבועה על קבר האחים – אריה שואג ופניו מזרחה – מעשה ידיו של הפסל אברהם מלניקוב.
בית משיח ברוכוב (או ברוכוף) בירושלים הוקם עוד קודם. הבית נבנה בשנת 1908 על ידי סוחר גרמני ונרכש (כנראה לא הרבה אחר כך) על ידי משיח ברוכוב, עסקן ונדבן יהודי בוכרי. בחזית הבית עמדו למשך יותר ממאה שנה זוג אריות אבן על שני עמודי שער הכניסה לחצר, עד שלפני חמש שנים נגנב האריה הימני מבין השניים ומאז בן זוגו, וגם העמוד שנשא אותו, עמדו מיותמים.
לפני זמן מה החלטתי לחבר בין שתי הפסקאות שקראתם הרגע. החלטתי למלא את מקומו של האריה החסר באריה אחר, גלילי. האריה של תל חי לא צריך להישאר רק באתר בקצה המדינה שרואים פעם במיליון שנה כשבאים לביקור, הוא יכול להתנוסס גם בכיכר העיר בירושלים. אין טבעי יותר מאריה ברחוב ירושלמי ואין סיסמה מתאימה לרחוב יפו במאה ה-21 מאשר "טוב למות בעד ארצנו".
אז זהו, האריה של תל חי עלה לירושלים. אני לא יודע כמה זמן הוא ישרוד שם ואם הוא יהיה אורח לרגע או יהפוך לבן בית, בואו נראה ביחד. מוזמנים לצלם ולעדכן כשאתם עוברים ברחוב.
על הצילום -
דידי כליפה
, על העזרה והסולם –
Shira Shamian
. תודה.
אריה שואג בירושלים
טכניקה מעורבת
46*27*60 ס"מ



15 תגובות:

  1. נורא נורא! ראיתי את הדיווח הבוקר בקבוצת "ירושלים של פעם".

    השבמחק
  2. מקווה שהגנב יתפס והאריה (סמלו של שבט יהודה) יושב למקומו.

    אולי יגנבו את האריה שעל בנין ג'נרלי, היכן שדואר ישראל נמצא, ונוכל להחליפו בצב יבשה.

    השבמחק
  3. האריות שמעטרים את שער האריות הם אכן אריות ולא ברדלסים! אמנם, הרעמות שלהם צנועות, אבל בהחלט מדובר באריות ממין זכר ולא סתם איזה לביאות פושטיות. ההסבר פשוט: בניב הטורקי שאותו שוחח בייברס המרכז-אסייתי, משמעות שמו היא "אריה". בכל אופן, גניבת האריה מבית בורוכוף היא עוד שלב בירידת העיר האומללה הזו מנכסיה. כואב, אבל צפוי.

    השבמחק
  4. עצוב מאד לשמוע. הסיכויים להחזירו בוודאי קלושים.

    השבמחק
  5. פשוט ברברים.לא יאמן!!!!!

    השבמחק
  6. והשער נטול האריה הימני (לנכנסים!), עומד כך עירום ועריה כאשר רעו , האריה השמאלי ש"התגלמד" רק מבליט את היותו של עידננו חשוף למעשים נכלוליים אשר מכלימים ומגמדים את כולנו.

    השבמחק
  7. עלי כהן ירושלמי בעברויום שישי, 18 מרץ, 2016

    בא לבכות.... ובל נשכח שמלבד האריות הנזכרות ברשימה הכואבת על היעלמות האריה גם סימלה של עיריית רושלים היא אריה.

    השבמחק
  8. לא גנבו את האריה, לאחר שנים שהיונים מחרבנות לו על הראש, פשוט נמאס לו, אז הוא קם מרבצו לתפוס את המלשלשות....

    השבמחק
  9. ירושלמי דור אחדיום ראשון, 20 מרץ, 2016

    טוב הכלב החי מהארי המת...
    ויש לזכור שלאריה הימני בכניסה לתחנת המשטרה ברחוב יפו בואכה השוקה, נשמטה הלסת! כנראה זה קרה בעקבות נסיון גניבה...

    השבמחק
    תשובות
    1. הלסת שמוטה כבר יותר משישה עשורים.

      מחק
  10. אני מתחיל להבין וגם להסכים עם הנוהלים של בני דודינו בכמה מארצות ערב.
    לדעתי, (אף כי בהחלט לא לטעמי) הגיעה העת להנהיג כריתת יד גם בארץ המקודשת ל..
    גנבים, רוצחים, וכמה פוליטיקאים. אחר-כך נשקול מעשה בעורכי הדין, מנהלי הבנקים ושאר מזיקים.
    י.א.ג.

    השבמחק
  11. לא תעשה לך פסל וכל תמונה אשר בשמים ...

    השבמחק
    תשובות
    1. על התגובה האחרונה ניתן רק להוסיף - "אידיוט" ו"טיפד"

      מחק
    2. לא "טיפד" כי אם "טיפש"

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.