יום שלישי, 26 באפריל 2016

שלטים מקומיים: געגועים למַחַצְ'קָלָה ברחוב 2040


מאת איתמר וכסלר

לעיתים בשבתות, כשמזג האוויר יפה, אני נוסע לחוף הים כדי לצעוד. אני מעדיף את חוף הצוק שנמצא בדיוק בגבול המוניציפלי שבו מסתיימת תל אביב ומתחילה הרצליה. מגיעים אליו מכביש צדדי, שנקרא במפות בשם רחוב 2040 ואורכו כשני קילומטרים. הכביש חוצץ בין גבעות הכורכר הגולשות לחוף הים לבין שטח בּוּר שחלקו הצפוני כבר בנוי. הוא תחום בין כמה ספק רחובות, ספק כבישים אחרים, הנושאים כולם שמות תקניים לגמרי, כמו 'צבי פְּרוֹפֶּס', 'יצחק ארצי', 'שושנה פֶּרְסִיץ', וכמובן 'קדושי השואה', שהוא הרחוב הראשי של שכונת היוקרה הסמוכה.

נכון הדבר שבשכונות העיר היותר נידחות פזורים עדיין כמה וכמה רחובות מאותגרי שמות, אבל במקרה הזה נראה לי שהמספר מייצג את אורכו של הכביש במטרים – מעין מחווה שמציעה עיריית תל אביב למודדיה. ניסיתי לאמת את התיאוריה שלי במדריך הרחובות של עיריית תל אביב-יפו, החושף את הסיפורים שמאחורי השמות, אלא שלרחובות הממוספרים, חלקם ותיקים מאוד, אין שם זכר. גם שירו הסאטירי של יעקב שבתאי, 'רחובות תל אביב', החותם את המדריך, לא עזר. בדיקת השמות שמנה שבתאי בשירו מצביעה על כך שהמשורר הגביל את סיוריו לסביבה הבטוחה של מרכז העיר, עם גיחות קצרות לשכונת פלורנטין או לרמת אביב הישנה. את יפו, למשל, שבה יש ריבוי של רחובות ממוספרים, השאיר למשוררים אחרים, ואלה, מצידם, העדיפו להתמקד בצדדים אורבניים אחרים שלה. 

בשלב זה או אחר 2040 יהפוך גם כן לרחוב ראשי ואז בוודאי יזכה בשם תקני. אני מניח שזה יקרה עוד לפני שנת 2040, ועד אז לא מעט דמויות ציבוריות נושאות אליו עינים, בתקווה ששמן יעלה בגורל כאשר יגיע רגע ההנצחה הנכסף. יש הטוענים שהדבר יקרה רק כאשר יוקם כאן בעתיד פארק גדול, דוגמת פארק הירקון. לי דווקא נראה שזה יקרה כאשר גם כאן ייבנו בצפיפות אותם רבי-קומות שאמורים לסתום את רצועת הנדל"ן המבוזבזת הזאת. אני מוכן להמר שהדירות שייבנו שם לא תהיינה כלולות בתוכנית כלשהי לפתרון מצוקת הדיור. 

ובינתיים תקועה לה בלב איזור הספר הזערורי הזה תחנת דלק קטנה שנראית כמו טעות סופר – כתם מקרי בתוך סביבה נטולת זהות. לא הייתי מתעכב עליה אילמלא סיקרנה אותי האות 'למד' התלת-מימדית המתנוססת מעל, כתבליט כחול על רקע צהוב, ומדגישה את תחושת הארעיות האופפת את המקום. זוהי 'למד' ללא פשר. התחלה של שם? מילה? גמגום? אולי מחווה לשיכון ל' הנמצא כשני קילומטר מדרום? לא ברור. לי זה נראה יותר כמו משהו שמישהו התכוון פעם לומר, אבל הרים ידיים והתחרט מיד בהתחלה. 

לא מזמן, בחזרה מן הים, נכנסתי לתחנה למלא דלק ותוך כדי כך יזמתי שיחה עם המתדלק, ושאלתי מה לדעתו פירוש הלמד. האיש היה בלי ספק אינטליגנטי. אני, לעומת זאת, נראיתי לו סוג כלשהו של ליצן. אבל הוא זרם איתי. 

– 'אני חושב, אדוני איש מאוד מאושר אם אלה בעיות שלך', הוא אמר במבטא רוסי כבד.

– 'בכל זאת', גיששתי, 'לו אני הייתי עובד כאן, זה הדבר הראשון שהייתי מברר'.

הוא לא שיתף פעולה ומלמל משהו כללי על איכות החיים כאן בארץ. 

הנחתי לו להתבטא בחופשיות, ואחרי שלוש דקות כבר ידעתי שהוא צייר ובעברו לימד ציור באקדמיה לאמנות בעיר מחצ'קלה (Makhachkalaשבדַאגֶסְטָן, שם דווקא היה לדבריו טוב מאוד עד לנפילת הקומוניזם. 

– 'באנו בישראל אחרי גורבצ'וב. בברית מועצות יש מקבל משכורת. אחר כך דאגסטן יש עצמאי, אין יותר משכורת. אין פרנסה. סוכנות אמרו בוא בישראל מקבל סל קליטה. באנו פה. פה אין עבודה מלמד ציור. פה יש עובד נקיון. עובד סופרמרקט. עכשיו עובד תחנה דלק'. 

– 'ומה עם הציור?', התעניינתי. 'אתה ממשיך לצייר?'

– 'אין כח מצייר', הוא נאנח. 'לפעמים מצייר קצת איך זוכר מחצ'קלה'.

– 'מתגעגע?'

– 'מתגעגע'.

נפרדנו בלי שקיבלתי תשובה שתבהיר לי את טיבה של ה'למד' שבשם התחנה.

כשהגעתי הביתה בדקתי בוויקיפדיה ולמדתי שמחצ'קלה, בירת דאגסטן שבצפון הקווקז, שוכנת לחופו המערבי של הים הכספי ומספר תושביה עולה במעט על זה של תל אביב. כרגע זה בערך מה שאני יודע עליה. אני מניח שלמישהו שמעולם לא ביקר בתל אביב, או אולי עזב אותה לפני שנים רבות, היא נראית בתמונות כמו שמחצ'קלה נראית לי מכאן – עיר יפה עם שמים כחולים וים שמימיו צלולים.

יש לו, למתדלק, למה להתגעגע.

14 תגובות:

  1. למרות שראיתיו, לא הקדשתי לשם הרחוב "2040" ולו בדל מחשבה אך בזכות הדברים הללו, אני מבקש להוסיף השערה משלי לעניין המספר: יתכן ומדובר באותה שנה אוטופית בה יתגשם חזונו הציוני של אלחנן לייב לוינסקי בחוברת המפורסמת: מסע לארץ-ישראל בשנת ת"ת באלף השלישי" והלא שנת ת"ת היא שנת 2040 למניינם. מה שעשוי לחזק סברה לא מבוססת זו לבחירת שם הרחוב, הוא שלא הרחק משם ממוקם סמינר לוינסקי ע"ש כותב החוברת הנפלאה הזו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא יתכן שמישהו התקין אות אחת מתוך כמה שהוא התכוון, וחדל . ולמה דווקא ל' ? ועוד תלת מימדית ? להלן הצעה לפתרון התעלומה , החלק המזדקר מעלה באות ל' , מזכיר אנטנה , תלת המימדיות מרמזת על מתקן סודי בחלל השלט , כך הגעתי לפתרון אפשרי לכתב החידה . השלט הזה מכיל מגבר סודי , של אחת מחברות הסלולר .

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  3. תודה על כתבה יפה -- גם אם לא נפתרה חידת ה"ל".

    השבמחק
  4. המלית "קאלה" נפוצה למדי בשמות מקומות. מקורה ב"קלעה" הערבית, כמו ב"קלעת נמרוד", ופרושה מצודה, מבצר. הנה כמה דוגמאות: בתורכיה- פאמוקקאלה (פאמוק- כותנה; כלומר- מצודת הכותנה. מי שבקר שם יבין מדוע); בספרד- קאלאטראווה (קלעת רבה= מצודה גדולה, חזקה, כמו מונפור; נתנה שמה לאדריכל הידוע סנטיאגו קאלאטראווה); בסיציליה- קאלאטבלוטה (המכונה בפי דוברי יידיש"קאלטע בלאטע").
    חג שמח

    השבמחק
  5. מהו ה"ל" ?
    זהו הסוף של "סונול" שנמכרה לפני מספר שבועות.
    חג שמח

    השבמחק
  6. תשובות
    1. לפי הרקע של השלט - זהו סונול.

      מחק
    2. הפירוש של ה"ל" הוא פשוט - כל מי שיש רשיון נהיגה בכיסו עבר את כור ההיתוך הזה, הקרוי "בית ספר לנהיגה", עם מורה משועמם לידך והוא פותר בדרך כלל תשבצים בעת שהחניך מרגיש עצמו כ"מלך הכביש. האות "ל" היא גם האות האמצעית של "מלך" והנה פתרון ' חידת ההגיון'.

      מחק
    3. ל(מה)? ל(מה)?

      מחק
  7. הדבר המדהים בעיניי הוא שמדובר בעיר בת שלושה מיליון תושבים. לנו במבט על מת"א המעטירה (בפסגתו של העולם, קצת מעל ירושלים) זה נראה כמו חור שכוח אל שנפלא בעיניי שיש מי שיודע את שמו בכלל. מחצ'קלה היה נראה לי כמו מחכנובקה או כתריאלבקה, או לכל היותר ראדין. ואולי גם בהן היו כמה מיליונים?...
    מחצ'קלה היא ממש כגודלו של הר המלך (60 ריבוא עיירות/כרכין) עם ביצת הבר יוכני הזכורה לטוב שהטביעה את כולן. יהי זכרן ברוך.

    השבמחק
    תשובות
    1. בל נגזימה,דאגסטן כולה מונה מעט פחות משלושה מיליון תושבים, ותושבי מחצ'קלה בירתה מונים כ-600,000.

      מחק
  8. הפתרון לתעלומת ה-"ל" הבודד ברחוב 2040 הוא הרבה יותר פשוט:
    בשנות השישים קודמה תכנית בשם "תכנית ל'" לתכנון עבר הירקון שממזרח ל"דרך חיפה" (נמיר של היום) עד לגבול הרצליה. שכונת ל' שממוקמת בפינה הדרום מזרחית של התכנית, ונבנתה ראשונה ירשה את השם הזה.
    תחנת הדלק שבה עסקינן עומדת במרכז אזור תכנית "ל" וכך קבלה את השם "למד".
    זה גם שמה הרשמי באתר חברת פז.
    אני מניח שמי שתלה את השלט רצה לחסוך שתי אותיות....

    השבמחק
  9. זו שמה של תחנת הדלק באתר פז - 'למד'. http://www.paz.co.il/index.aspx?id=4340

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.