יום רביעי, 20 באפריל 2016

היסטוריה חלופית: בובר האוסטרלי, אהבת איתמר והמכון הוולקני

לפעמים נדמה לך כי דיוק בהצגת העבר הוא סוג של לוקסוס. ההיסטוריה כגן שעשועים שכל אחד עושה בו מה שמתחשק לו. הנה כמה דוגמאות של בּוּרוּת מביכה שהגיעו לשלחן המערכת בזמן האחרון.

א. איפה נולד מרטין בובר?

פרופסור גיא מירון השתתף לא מכבר באירועי 'שבת ישראלית', בבית ספר ממלכתי בפרבר אמיד במרכז הארץ. את חוויותיו ומחשבותיו על האירוע הוא חלק עם קוראיו בדף הפייסבוק שלו.

בין היתר הופתע גיא לגלות היכן נולד מרטין בובר...


ב. היכן התאהבו איתמר בן אב"י ולאה אבושדיד?

סיפור אהבתו של בן-ציון (לימים איתמר) בן אב"י, בנו של אליעזר בן יהודה, ללאה אבושדיד, הוא מן המיתוסים הידועים של היישוב, וכמובן סיפור אהבה נוגע ללב. גיל חובב (הנכד) שילב אותו ברבים מסיפוריו הקצרים שהתפרסמו בטרילוגיה של סיפורי ילדותו ('מטבח משפחתי'; 'סוכריות מהשמיים', 'עשרים וארבע דלתות', הוצאת קרפד); דבורה עומר כתבה על זה ספר ('אהבת איתמר', עם עובד, 2001), ודודו ברק כתב על זה את השיר 'אהבת איתמר בן אב"י' (הלחינה נורית הירש, כלת פרס ישראל השנה).

הנה עדנה גורן:



הנה ורטט בעורפי שוב יעבור, 
איכה דיברה האהבה של פעם.
בעיר ירושלים איש טהור טהור,
אהוב אהב כאוב כאב בזעם. 
וזהו דבר אהבתו 
עולה בלהבה, 
אשר שמעה נסיכתו 
לאה האהובה.


עובדה ידועה היא כי סיפור האהבה הנואש הזה, שהסתיים כמובן בהפי-אנד, התנהל כולו בירושלים – בין רחוב החבצלת (שם גרה  משפחת אבושדיד) לבין רחוב האתיופים (שם גרה משפחת בן יהודה): החיזור הנואש, החתונה, ואחר כך החיים המשותפים...

החתונה תהיה במלון אמדורסקי בירושלים, ברחבת שער יפו (הצבי, 1 באפריל 1912; הספרייה הלאומית)

אבל אם צריך למכור נדל"ן אין שום בעיה להעביר את הסיפור ל... תל אביב.

בשנת 1925 הקים הרופא ד"ר אברהם אבושדיד, אחיה של לאה, בית מידות ברחוב השרון (היום לבונטין 16) בתל אביב. ללאה ולבעלה איתמר, שכבר היו נשואים באושר שלוש-עשרה שנים, לא היה שום קשר לא לתל אביב ולא לבית הזה. אבל מה חשובות העובדות? העיקר שיש כאן סיפור עסיסי וכך יכול היזם החרוץ להפוך את זה ל'סיפור האהבה הגדול של תל אביב' ולקשור לבית המשופץ כתרים שלא היו ולא נבראו.


תודה לניר אורטל.

ג. המכון הוולקני

שר החקלאות אורי אריאל החליט להעביר את 'מרכז וולקני' (המוכר יותר בשם 'מכון וולקני'), שעוסק במחקר חקלאי, ממקומו הנוכחי בבית דגן שבמרכז הארץ לגליל. על ההחלטה כשלעצמה ניטש, כרגיל במקומותינו, ויכוח מר, וזה בסדר גמור. אבל לוויכוח נכנסה גם בּוּרוּת מביכה.

בערוץ 7 (הכותב, עורכיו ומגיהיו וכל אשר עמהם) הוחלט להוסיף לשמו של האגרונום יצחק ווֹלקני-אלעזרי (1955-1880), איש העלייה השנייה ומחלוצי המחקר החקלאי בארץ, שעל שמו נקרא המרכז, את ה' הידיעה.



מרכז המחקר הפך אפוא להר געש בפוטנציה, וזה דווקא מתאים לאדמת הבזלת הגעשית שבצפון (אזור כורזים ורמת הגולן).

חנוכת המעבדה לקרקע ומים ברחובות, 1935. מימין: וולקני והנציב העליון סר ארתור ווקופ; משמאל: ורה וחיים וייצמן 
(מקור: מרכז וולקני)

ואולי בכלל הכוונה למכון  שאכן חסרונו הורגש זה מכבר אצל חובבי הז'אנר  שיתמקד במחקר התרבות והשפה הוולקנית (תרבות המוכרת היטב לחובבי סדרת המדע הבדיוני 'מסע בין כוכבים')?

מיסטר סְפּוֹק (לנרד נמוי) הוא בלי ספק מן הבוגרים הידועים ביותר של המכון הוולקני.
כאן הוא מציג את ההצדעה הוולקנית (חיקוי מוּדע של ברכת הכהנים שלנו): 'Live long and prosper'

תודה לזאב קינן.

8 תגובות:

  1. מקום הולדתו המקורי של בובר הוא אכן אלפי קילמטרים הרחק מאוסטרליה, אבל הטעות מתגמדת כאשר נוכחים כי סך הכל נשתרבבה לה למ"ד מיותרת למילה "אוסטריה".

    השבמחק
  2. קצת קטנוני מצידך להיטפל דווקא לערוץ 7, אתה מוזמן לחפש בגוגל "המכון הוולקני" (עם מרכאות) ולהיווכח עד כמה הטעות הזו נפוצה.

    השבמחק
  3. לאף אחד לא הייתה בעיה שאיתמר בן אב''י התאהב באבושדיד כשהייתה בת 11 והחל לחזר אחריה כשהייתה בת 14 והוא היה בן 26. נבוקוב מסמיק.

    השבמחק
    תשובות
    1. בוודאי שלא מפריע מפני שכך היה מקובל באותה תקופה שהיו מתחתנים הרבה לפני גיל 18 ובמיוחד בירושלים והאפשרויות שלו מצד המאפיינים הסוציולוגים שלו היו מעטות מאד

      מחק
    2. אביו של פרופ' דוד ילין , התחתן עם בח"ל בהיות שניהם בני י"ג שנים . אבי הכלה ( המיליונר ) , התרשם מהדרשה שנשא הנער בר המצווה , יזם , אירגן ומימן את החתונה ואת הזוג הצעיר , לאורך זמן . הבן הנולד , היה ממחיי השפה העברית .

      מחק
  4. http://www.eilatgordinlevitan.com/kurenets/k_pages/volcani.html

    השבמחק
  5. שאלת תם (לא ההוא מהארבעה...) האם לנרד ספוק לא היה מאנ"ש? בן ברית? כך נדמה לי ושמא היה אחד מ"כהניך ילבשו צדק"(ראו תהילים קל"ב)?

    השבמחק
  6. אכן כן. https://youtu.be/2s2YRI13QUs

    והקטע הרלוונטי לספוק:

    https://youtu.be/DyiWkWcR86I

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.