יום רביעי, 25 במאי 2016

מחירון ל"ג בעומר

ל"ג בעומר בקבר רשב"י במירון, 1939 (צילום: הנס פין; אוסף התצלומים הלאומי)

היום בערב שוב יוארו שמי מדינת ישראל, ממורדות הלבנון עד ים המלח, באורן של עשרות אלפי מדורות ל"ג בעומר. קרשים ורהיטים ישנים, שנלקחו מפחי זבל או מאתרי בנייה, נאספו בקפידה והובלו על גבי עגלות שנגנבו מהסוּפֶּר, יועלו לאש כקרבן; תפוחי אדמה עטופים בנייר כסף יפוחמו במדורות וייאכלו בשקיקה על ידי עוללים והוריהם משל היו המעדן המשובח בעולם; לוחמי האש (מה שפעם קראו סתם 'מכבי אש') יעברו עוד לילה מתוח, חסר שינה ורב פעילות; תלמידים בבתי הספר ייצאו שוב ליומיים של חופש  חג או לא?

וכל זה עוד תמים וזך לעומת החגיגות ההמוניות שצפויות עלי קבר רבי שמעון בר יוחאי במירון, בהשתתפות עשרות אלפי חוגגים וזובחים, גברים, נשים וטף, דתיים וחילוניים, בני כל הגילים והעדוֹת. מדורות והילולות, גזיזת שיער ילדים בני שלוש ('חלאקה'), ועוד הרבה מנהגים עתיקים ומומצאים.

ל"ג בעומר הוא אכן חג, אבל מן המוזרים ביותר שיש לנו בלוח השנה העברי. האם יש באמת מישהו שמאמין ברצינות שלרבי עקיבא היו 24,000 תלמידים (!), שכולם מתו במגפה בגלל 'שלא נהגו כבוד זה בזה', ומותם הסתיים בל"ג בעומר? אם הם מתו רק בגלל שלא התנהגו בנימוס, מדינת ישראל הייתה צריכה כבר מזמן להיות גיא הריגה המוני. והמדורות ופולחן האש, שהמיתולוגיה הציונית מכרה להורינו ולנו שזה קשור למרד בר כוכבא – אני תוהה אם יש ארכאולוג או היסטוריון אחד בעולם שלוקח הסבר כזה ברצינות?

אבל מסורת  גם אם היא מאוחרת  היא מסורת. ומנהג הדלקת מדורות  כדי לקבל את פני עונות השנה המתחלפות או כדי לגרש שדים ורוחות רעות  הרי קיים מאז ומעולם אצל עמים רבים ובתרבויות רבות, אז מה רע? שיהיה גם אצלנו.

על היבטים מגוחכים והזויים שקשורים בל"ג בעומר, כבר כתבנו בעבר (למשל, 'איזה כיף להיות חרדי: טירוף ל"ג בעומר'; או, 'גלגולו של איור: התמונה האמתית של רבי שמעון בר יוחאי'), והפעם נסתפק בכמה השלמות נחוצות.

א. זהו, אין כבר כוח...

כמדי שנה בשנה כן גם השנה נדחפה לתיבת הדואר שלי חוברת צבעונית, שכל תכליתה לעבוד על אנשים תמימים בעיניים ולמכור לאומללים וקשי היום אשליות וחלומות. הכל תמורת תרומות שכביכול 'מוכרות לצרכי מס', והמאמין יאמין.

זה כל כך מטומטם, אז מה הפלא שכל כך הרבה אנשים מתפתים להאמין בזה.

הנה כמה דפים למזכרת ממהדורת האשליות, 2016.

היסטוריה בפתח המערה
מֶמֶנְטוֹ מוֹרִי
ההזדמנות שלא תחזור על עצמה...
בשנה שעברה 3,842 אנשים נושעו, ספרנו!

משה איתן, שקיבל מהדורה שונה של החוברת, שלח לי עמוד מתוכה ובו מגוייסים רבנים שונים לעידוד התרומות. אז חושו והתקשרו ל'מוקד הישועות'.


ואביתר חלימי שקיבל הודעה ממוקד הישועות של רשב"י החליט לבדוק מה קורה שם...


ב. שיר המחירון

ואכן, ל"ג בעומר הוא יופי של יום להשלמת משכורת, ועל זה נאמר 'כדאי הוא רשב"י לסמוך עליו בשעת הדחק'.

לקראת אירועי ההילולה בשכונת מקור ברוך בירושלים התפרסמה כרזה מיוחדת ובה המחירון המעודכן של ההוצאות לשנת תשע"ו. הציבור מתבקש לתרום בעין יפה.

צילום: יונתן ק.

מרשימת העלויות של ר' מרדכי ויספיש אפשר ללמוד.

למשל, שרוחות השוויון הגיעו גם למירון. אמנם גברים ונשים ישתו בנפרד בשעת ההדלקה, כדי שהמעמד יהיה על טהרת הקודש, אבל לפחות העלויות שוות ולא תהיה כאן אפליה מגדרית. לעומת זאת, ברור שמבחינה עדתית הרוח האשכנזית שורה כאן. הכיבוד הקל כולל 'קוגל'; והממתקים לילדים בכלל ולילדי ה'חלאקה' בפרט, כוללים 'פעקלאך' (חבילות; והכוונה לשקיות).

ג. סִינָר לחלאקה

די לסבל המיותר, די לצרחות של ילדך. השנה יש פיתרון!

איך לא חשבו על זה קודם?

צילום יונתן ק.
היו ימים במירון.... חגיגות ל"ג בעומר, 1939 (צילום: הנס פין; אוסף התצלומים הלאומי)

19 תגובות:

  1. המודעה עם המחירים משכונת מקור ברוך, כנראה בירושלים. לא ממירון. גם השיוויון לא ממירון...

    השבמחק
  2. ע"פ מה ששמעתי מאבי ד"ר עמנואל גרין ז"ל. מתו במגפה - מתו בהפסד לרומאים במלחמה.
    אותו מלחמה שרבי עקיבא נכזב ממנה ומבר כוכבא. מלחמה שהביאה לחורבן המקדש ולחורבן הישוב בא"י.
    ואיסיף שמפסר פעמים בתנך מופיע ניגף כתאור הפסד במלחמה.
    "וַיִּרְאוּ בְנֵי בִנְיָמִן כִּי נִגָּפוּ וַיִּתְּנוּ אִישׁ יִשְׂרָאֵל מָקוֹם לְבִנְיָמִן כִּי בָטְחוּ אֶל הָאֹרֵב אֲשֶׁר שָׂמוּ אֶל הַגִּבְעָה." שופטים פרק כ פסוק לו.

    השבמחק
    תשובות
    1. המקדש כבר נחרב קודם לכן, אבל מלחמה זו אכן הביאה חורבן נורא על קהילות ישראל.

      מחק
  3. הדילמה היחידה היא לבחור מי הוא הנכון והאמיתי מבין כולם, ורק שתי תמיהות נותרו: למה אין כלל תאריך עברי באף אחת מהמודעות, והאם "ע"ב הפתילות הקדושות" אתן מדליקים את הנר השביעי הן למעשה 72 בתולות (טעות העתקה?).

    השבמחק
    תשובות
    1. בעניין "הבתולות הקדושות".
      הבתולין אינם דבר קדוש ליהדות, אדרבא, הורים המאחלים הצלחה לבתם ביום היוולדה! קוראים את שמה "בעולה", כלומר שיש לה בעל, ומדרך הטבע, בועל (גואל).

      מחק
    2. עצם הפיכתו של מוצר תעשייתי , כגון : נר עשן ומסריח ,העולה פרוטות ,לנר קדוש , הוא שמאפשר להרוויח עליו אלפי אחוזים רווח . גם הפיכתו של מקום טמא , כגון קבר , למקום קדוש , נועד לגזול כספם של תמימים ומוכי גורל . תעשיית המרמה והאשליות הזו , גם קידשה קברים מפוארים של אנשים אמידים שחיו כאן בעבר , והדביקה להם שמות של יהודים חשובים . אם קונים בקבוק שמן , "מקדשים " אותו ומוכרים באלף שקלים , זו תעשיית האשליות , אין הגדרה מתאימה יותר .

      מחק
    3. זו אולי גם תעשית אשליות, אך קודם לכל זו עבודה זרה.
      מבחינה הלכתית גרידא, כל אדם שנכח בטקס הזה הוציא עצמו מכלל היהדות.

      מחק
  4. קבר רשב״י ועגנון - ריבוי הכאפיות בתמונה הראשונה מקבר רשב״י מסתדר עם סיפור ״ההדלקה״ של עגנון - מישהו יודע אם באמת היה דבר כזה?

    ״כיוון שהגיעו אצל מערת רבי שמעון בן יוחאי מצאו ערביים עומדים שם לפני המערה ובלויי סחבות טבולים בשמן בידיהם. אמרו להם הערביים לישראל, אחינו בני ישראל, ברוך המקום ברוך הוא שהביאכם לכאן וברוכים אתם לאלוקי אברהם אבינו שבזמנכם באתם. כל אותן השנים שלא באתם הדלקנו אנחנו על קברו של אותו צדיק, עכשיו שבאתם טלו את שלכם והדליקו.
    הדליקו ישראל על קברו של רבי שמעון בן יוחאי, עד שהאירה כל הארץ מאורם״.

    (ש״י עגנון, ההדלקה)

    (הסיפור מתייחס כנראה לתקופת מלחה״ע הראשונה - שאז לא באו יהודים להדליק, וכשנתסיימה המלחמה חזרו ובאו) - ואולי זהו בכלל המקור להדלקת המדורות?

    השבמחק
    תשובות
    1. הנחה והגדלת החשבון בבנקיום שישי, 27 מאי, 2016

      חיני חינם - עשיתי חשבון שאם אודיע על הנחה (הבה נאמר - בשיעור של 10 אחוזים שהרי עם ישראל אוהב הנחות) על לוח המחירים המפורט (שהסך הכל בו הוא "רק" 13.250 שקלים) ויבואו אלי "רק" מניין יהודים תמימים אוכל להגדיל את חשבון הבנק שלי בסכומים לא מבוטלים.

      מחק
  5. שלמה טיקוצינסקייום שישי, 27 מאי, 2016

    בענין ל"ג בעומר, כתבתי השבוע בפייסבוק שלי:

    כך היו נקיי הדעת מלגל"גין בעומר. אתה נוטל את אבותיך ואבות אבותיך שבפולין, ליטא, גרמניה והונגריה, ומחזר עימם על אוכלוסי ישראל שבארץ הקודש האידנא, וכל מדורה ואבוקה שרואין נענים ואומרים: לֹא בָאֵשׁ ה', לֹא בָאֵשׁ ה', לֹא בָאֵשׁ ה'. ואתה מבקש לעורר זכרונם ומזכיר להם שמעון, מדורה, חלאקה, מירון, ח"י רוטל, והם זוקפין גבותיהן ושואלין: מה אלה? מעניינת דתכם, מה שמה? ואתה מראה להם רמץ וגחלים, אודים עשנים, בולבוסין מפוייחין ושיירי ספות, והם אומרים מי שילח אש בציון הלא ה' זו חטאנו לו. ואתה אומר להם זרעו של אברהם הם, וכך מנהגם בדור זה, מרקדין סביב הלהבות, מעשי תלאובות, ידעונים ואובות, כמנהג שבטים שבאפריק"י. והם פוכרין ידיהם ואומרים, איה המאור שבתורה, איה הזוהר שבזוהר, ואם קבלה היא ממי קיבלוה? ידענו יומא דפגרא, פסקו מלמות, פסקו מאמירת תחנון, ובנעורינו יצאנו ליערות וירינו בקשתות לזכר חיצים ביד גיבור כן בני הנעורים, ותו לא מידי. לא כילינו בעשן ימינו, עד שבא הכורת עלינו. מן התנ"ך ועד הפלמ"ח לא עבדוהו באש ולא העלו זבחים בעשן. היזהרו נא בנינו שבי ארץ אבות, הסירו הסרח, עצרו באבינו אברהם, אל תמשיכו לתרח.

    השבמחק
  6. סח לי ברסלבר אחד:
    בעומדי ליד ציונו של רבי שמעון שמעתי בעל תשובה תמים מאד שאף הוא מאנ"ש שאומר: רבי שמעון אני נזקק מאד לישועה בעניין .... באם אוושע , אני מבטיח לך שבראש השנה אזכיר אותך על ציונו של רבינו באומן.

    השבמחק
  7. http://www.ateret4u.com/online/f_01528_part_221.html

    השבמחק
  8. http://m.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/2582618/jewish/-24000.htm

    השבמחק
  9. http://www.aish.co.il/h/o/48871042.html?mobile=yes

    השבמחק
  10. רק תזכורת, שהבקורת הפנים חרדית על זה גדולה כמו שלכם.

    השבמחק
  11. על המתווכחים על מהותו, ו/א חשיבותו, של מרד בר-כוכבא נמנו בשעתם פרופסור יגאל ידין ופרופסור יהושפט הרכבי.
    ידין, שלצורך הדיון השיר מעליו אצטלה של מדען וענד כתפות של איש הצבא טען בלהט כי בר-כוזיבא צדק בצאתו למלחמה נגד הכובש הרומאי. וכראיה הביא את תעוזתו של בן גוריון שהביא להקמת המדינה.
    כנגדו טען הרכבי כי היציאה למלחמה הייתה שגיאה חמורה והיא היא שבעצם חיסלה את הישוב בארץ ישראל והחלה את הגלות בת י"ח מאות השנים.
    ידין שגה והרכבי צדק ולו רק בנקודה משמעותית אחת. ידין לחם כנגד צבאות כושלים וחסרי מוטיבציה בעוד שב.כ. יצא כנגד מכונת המלחמה החזקה והמשוכללת בעוחם של אז.
    כדוגמה ניתן להביא את ההערכה הבאה.הכוחות הלוחמים של מדינת ישראל הנולדת מחליטים להלחם בצבא האמריקאי.
    כך שלחגוג את "נצוחונו" של "הנשיא" האחרון ביהודה בצורת אש ותמרות עשן וקרטושקעס, לא זו בלבד כי מבחינה היסטורית זו איוולת ומבחינה מעשית זוהי רעה חולה המשלחת אנשים חולי ריאות אל בתי חולים.

    השבמחק
    תשובות
    1. ידין (בחור בן 35 בסך-הכל) נלחם עם 1500 פלמ"חניקים (חציים בנות) נגד שבעת צבאות ערב בגיבוי בריטניה הגדולה ומשרד-החוץ האמריקאי.
      בר-כוכבא ייסד מדינה שתפקדה 4.5 שנים למופת, כשהוא כותש חלקית חמישה לגיונות רומיים, ומתוך תקוה לסיוע האימפריה הפרתית שממזרח. אגב, המרד התחיל רק לאחר שהובטחה קואליציה מקיר אל קיר (מעשה ברבי אליעזר...) ולאחר הכנה מדוקדקת של תשתית תת-קרקעית (לא החמאס המציא את לוחמת המנהרות).
      נכון, בסוף בר-כוכבא נכשל והחורבן היה נורא, אבל בזמן-אמת השיקולים היו רציונליים לפחות כמו בתש"ח.

      מחק
  12. לתמיהה דלעיל מדוע אין במודעות תאריך עברי, יש כמדומני תשובה פשוטה: כמה מכותבי ההודעות (ובכלל) יודעים מתי חל ל"ג בעומר לפי הלוח העברי? מתיה קם

    השבמחק
  13. לא מבין איך האנשים שמגיבים כאן לא מבינים את העוקץ שבא לעשות תיקון במוחם של הוזי גאולה מסכנים ואולי לקרוא לתיקון פלילי בשקר רמייה גניבת דעת ולהכניסם לאן שמתאים להם להיות שבת גאולת מטומטמים.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.