יום שני, 30 במאי 2016

בורא מיני מזונות: שמירת הלשון; אפס; בית מרקחת; מבט בשקל

א. הזירה הלשונית


הרב ישראל מאיר מראדין, הידוע בכינויו 'החפץ חיים', כתב ספר מוסר חשוב ונפוץ שנקרא 'שמירת הלשון'. הספר עוסק בהלכות ובאיסורים הקשורים במה שמוציאים מן הפה: רכילות, לשון הרע, בִּיוּש ('שיימינג') ועוד דברים שהחיים והמוות בידם.

מה הפלא אפוא שבמפעל הבשר הנקרא 'מטעם חפץ חיים' מככב מוצר שממש מתבקש: לשון כבוש...

צילום: גדי איידלהייט

ב. אני ואפסי

ואם כבר אנו בסוגית שמות מוצרים, מה דעתכם על הבירה הטורקית החדשה?

צילום: יונתן ק.

ג. בית מרקחת בהשגחת בד"ץ תכב"ץ

בחדרה שוכן לו 'בית מרקחת לבשר' של בני משפחת דדוש. 'בית מרקחת' זה לא השם שהייתי בוחר לקצבייה, אבל אני מניח שבעלי הבית רוצים לשדר לקונים סוג של ניקיון, סדר והיגיינה מחמירה במיוחד, כמו בית מרקחת.

בית המרקחת גם מציע מנעד כשרויות מגוון  מסתם 'כשר' ועד ל'חלק' המובחר שבמובחר  כולל חותמות נאות של ארגוני כשרות, שמעטרות את השלט בשני צדדיו (כדאי לעדכן את החותמת של כשרות 'בית יוסף' משמאל. עובדיה יוסף כבר לא שליט"א).

צילום: יואב בילר

אני חייב להודות שלא הצלחתי להבין מה הן ראשי התיבות 'בד"ץ תכב"ץ' בחותמת הכשרות של הרב שלמה מחפוד. בד"ץ זה 'בית דין צדק', ותכב"ץ זה בדרך כלל 'תִּיכּוֹן בצדק' (או 'תיכּוֹן בציוֹן'), אבל חוץ מהחרוז איך זה מסתדר יחד מבחינה לשונית?


ד. מבט אחד חטוף

בגלידה מוסלין הנפלאה, ברחוב הערמונים שבשוק מחנה יהודה בירושלים, גובים רק שקל על הסתכלות (בצחוק כמובן).



14 תגובות:

  1. בירת אפס איננה חדשה. היא קיימת כבר חמישים שנה כמעט, וקבוצת הכדורסל אפס פילזן עשתה הרבה צרות למכבי ת"א בזמנו. וזו בירה משעממת להפליא, אגב.

    השבמחק
    תשובות
    1. אבל שמתי לב שבארץ קוראים לה "בירה ים תיכונית", אולי בגלל ההסתה האנטי טורקית הנרחבת.

      מחק
    2. אפס היא העיר אפסוס שלטייל בעתיקותיה זו חוויה נחמדה.

      מחק
    3. הקבוצה ההיא נקראת פ.צ. בייארן מינכן כשה-פ נהגית בלתי דגושה. אין E לפני ה-F כך שאין כאן ולא כלום עם המילה אפס. אבל עוד משהו על המועדון הלזה בתקופת הנאצים קראו כאן:
      https://goo.gl/6J2JOd

      מחק
  2. לא מסובך. בית דין צדק (קהילת) יורה דעה תיכון בצדק.
    שיהיה בתיאבון.

    השבמחק
  3. הבירה הטורקית אפס אינה חדשה כלל ובארץ האם היא משווקת בדרך כלל בבקבוקי זכוכית. שמה הוא על שם העיר הידועה אפסוס או אפסום בשמה הקדום יותר, בקרבת הים האגאי, לא רחוק מאיזמיר. אפסוס מופיעה עוד במקורות החיתיים ובתקופה הרומית היא הפכה לעיר משגשגת ששרידיה מהוים כיום את אחד מאתרי התיירות הפופולאריים ביותר בטורקיה. אפס הוא שמה של אפסוס בטורקית של ימינו.

    השבמחק
  4. מר"ן אכן נפטר.
    אך כדי שיוכל להמשיך ולהשגיח על כשרותו (ולצורך כך בלבד) נוהגים בו לצורך עניין זה (והכל לשם המשך העסק המשפחתי) כדרך שנוהגים הרבי מליובאוויטש לגבי כל דבר ועניין. והכל לשם שמים, ועל מנת לזכות את הרבים ולהגדיל תורה ולהאדירה.

    השבמחק
    תשובות
    1. שליט"א , ר"ת שיחיה לימים טובים ארוכים . ולמה רק הוא ? , ומה הם בכלל ימים ארוכים ? שיהיו לו לצדיק מספיק שעות במשך היום , שיוכל לעסוק בתורה וגם לבדוק חלפיהם (סכיניהם) של השוחטים שבהשגחתו . ההכשרים השונים , נקבעים עפ"י מין , ורמת המשגיח על השחיטה ( לא של חיים נחמן ביאליק ) , באותו היום . ובאשר להארכת חייו של הצדיק , עד אין קץ , אל דאגה . אפשר להמשיך ולגלגל את העסק , ולא צריך לדווח לשלטונות המס , גם את תעודת הזהות - אין צורך להחזיר ( קלפי , בחירות ) . אז מה עושים בבוא היום ? לא קוברים , מציינים . כך אין בונים מצבה , אלא ציון . וציון זה כבר משהו אחר . עד מאה ועשרים .
      שבת שלום .

      מחק
    2. לדעתי ארוכים בכף לא דגושה. מלשון ארוכה=רפואה.

      מחק
  5. תכב"ץ = תיכון כבוד בעיר ציון. תוספת שגורה למוסדות שמקום מושבם הוא בירושלים. זה כנראה נכון גם לגבי בד"ץ יורה דעה של הרב מחפוד. פשוט.

    השבמחק
    תשובות
    1. בית דין - לשון זכר. היה צריך להיות: יכב"ץ - יכון בצדק. לא?

      מחק
    2. זה כמו זיע"א - זכותו יגן עלינו אמן, ולא זכותו תגן.

      מחק
  6. בעניין הגלידה: פעם היו נפוצות כאן בדיחות עדתיות על קמצנותם של הסקוטים, שאחר כך הומרו בעיראקים, פרסים וכו'. הבדיחה הספציפית סיפרה על סקןטי אחד אומר לבנו, שאם יתנהג יפה, יקח אותו לראות איך אוכלים גלידה. כנראה שבגלידה מוסלין יש הרבה לקוחות סקוטים, ואצלנו העיראקים אומרים - גם לטוב הלב של ג'וחא יש גבול.

    השבמחק
  7. אפס הוא השם הטורקי של אפסוס, אתר תיירותי ידוע בטורקיה.
    ד"ר אבישי טייכר

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.