יום שני, 13 ביוני 2016

בורא מיני מזונות: רצח בשופרסל; תודה, באמת תודה ; נקניק חברתי ושמו גולדה

א. חונקי כמרים מצוננים

נשמע מטורף, אבל זה אמיתי. כך החליטו ברשת 'שופרסל' לקרוא לפסטה הזו...

אפשר לדמיין איך חונקים את הכמרים המצוננים האלה, עם כל הנזלת והאפצ'י. הם בטח אנטישמים ומגיע להם גזר דין מוות, וכשהם מצוננים הם כנראה הרבה יותר מסוכנים.

בכל אופן, המחיר בזיל הזול. רק 8.90 ש"ח. לדעתי, עבור הזכות לחנוק כומר מצונן צריך לשלם הרבה יותר.




זאב קינן, ששלח לי את התמונות הללו, תהה אם מדובר רק בכמרים קתולים או שמא גם כמרים פרוטסטנטים נכללים בגזירה. מכל מקום, הוא טרח לברר מה עומד מאחורי השם המוזר הזה. מתברר שיש רגליים לדבר, וכינויה באנגלית של הפסטה Strozzapreti הוא אכן priest-choker. יש כל מיני הסברים למקורו של שם זה, ואף אחד מהם לא ממש משכנע.

אבל האם באמת הידלדלו כוחות היצירה וחייבים לתרגם לעברית מילולית שם כזה? בארץ המוטרפת שלנו הרי מישהו עוד יכול לקחת את זה ברצינות. ובכלל, איך היינו מגיבים אם היו מוכרים באיזה שהוא מקום בעולם מאכל ושמו 'חונקי רבנים'? 

בעלי התוספות

ד"ר גדי שגיב הפנה את תשומת לבי למאכל קטלני אחר העשוי להזיק ל'כלי קודש'. זהו תבשיל הרווח במטבח הטורקי ושמו Imam bayildi. למאכל זה אמנם אין שם רשמי בעברית אך תרגומו המילולי הוא 'האימאם התעלף'...

האימאם התעלף (מקור: ויקיפדיה)

ב. טוב להודות לה'

ערן כהן צילם את חלון הראווה הבוהק זה בתחנת דלק באזור לוד שמחלק פאלפל חופשי.

מרוב רגשי תודה לקדוש ברוך הוא, שהציפו את לבו של בעל הבית, הוא שכח לציין את שעות הפתיחה של מזנונו. לא ברור מתי פתוח, אבל ברור בהחלט מתי סגור.


ג. גולדה – הנקניק החברתי

כבר ראינו בעבר איך עשו מביאליק נקניקיה, ועכשיו כנראה הגיע תורה של גולדה מאיר שיעשו ממנה נקניק, ולא סתם נקניק כי אם נקניק חברתי.

שמריה גרשוני צילם את דוכן האוכל הביזארי הזה בתחנה המרכזית בבאר שבע.



'רעבים אש? תחשבו גדולה', או אולי 'תחשבו גולדה'?

והמחיר? עבור גולדה קטנה רק 10 ש"ח, ועבור גולדה מוגזמת  23 ש"ח.


זה כנראה מה שגם מסביר את בחירת השם גולדה. למי שזוכר, פעם היה כאן שטר של עשרה שקלים שנשא את דמותה...


19 תגובות:

  1. לגבי חונקי הכמרים - התרגום מאנגלית מאיטלקית הוא מילולי ויש לשם הזה לא מעט הסברים. במקרה שלפנינו מטרידה רק בעיית הנזלת.
    One of the legends created to explain the origin of the name goes back to the tradition that women Romagna preparing this type of pasta to offer it to the priest of the country, while the husbands, extraction evidently more anticlerical, wished the priest to "choke" while he abbuffava soup. Graziano cockpit, cooking expert and local tradition, suggests that the etymology of the name can be traced back to the 'good consistency of Strozzapreti ... I needed to tame hunger, so that even the priest (which popular imagination has always drawn heavy eater) it it would be strangled '. Mr. cockpit, in the same book ( "The local cuisine", Franco Muzzio Publisher, 1995) also gives another interpretation of the name, linking it to the dry firm motion with which the ' azdora [the Adriatic housewife] memo' strangle 'the dough strips to get strozzapreti:' ... at that particular time it is assumed that the ' azdora express anger (perhaps triggered by poverty and hardships of life), as to strangle a priest ...!'.

    השבמחק
    תשובות
    1. https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%97%D7%95%D7%A0%D7%A7%D7%99_%D7%9B%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D

      מחק
  2. Strozzapreti זה באיטלקית כמובן, לא באנגלית.

    השבמחק
    תשובות
    1. וחוץ מזה, צריך לברר אם הכמרים מצוננים או החונקים מצוננים :)

      מחק
    2. לפי התמונות המצורפות - החונקים מצוננים

      מחק
  3. ישראל שרנצל, תל אביביום שני, 13 יוני, 2016

    "חונקי כמרים" רווח מאוד באיטליה מולדת הפסטה, וכנראה מקורו משם. זה מופיע בכל תפריט כמעט בארץ המגף. נשמט ממני השם האיטלקי לצערי, אך אולי מגיבים אחרים יזכרו טוב ממני. לא ידוע לי על עלייה במקרי הרצח שם בשל כינוי זה(אולי אומברטו אקו המנוח עשה מזה "מטעמים"...)

    השבמחק
  4. חונקי כמרים
    בצרפת מכנים עוגה יבשה שבקושי יורדת בגרון- Etouffe Chretien > חונק נוצרים. יתכן שהמשמעות קרובה, דבר שקשה לבלוע.

    השבמחק
    תשובות
    1. בישיבות קוראים לעוגה כזו - עוגת 11
      אחד אוכל, ועשרה דופקים לו על הגב

      מחק
  5. כבר לפני הרבה שנים אכלתי בכמה מסעדות איטלקיות בארץ מנות שהופיעו בשפת הקודש תחת הכינוי "חונקי כמרים". זה לא תרגום חדש או מקורי של שופרסל.

    השבמחק
  6. "חונקי כמרים / נוצרים" מזכיר את עוגת החנק שהיינו מקבלים בצה"ל (היום מקבלים ?) כאשר ההוראות היו לאכול בזוגות. אחד בולע והשני טופח לו על הגב שלא ייחנק.

    השבמחק
  7. ההערה על "חונקי רבנים" אינה במקומה, שכן במקרה זה ברור שאין מדובר באיזושהי הסתה לשנאת כמרים ולפיכך ההקבלה אין לה על מה שתסמוך. מעבר לזה - רשימה משעשעת וכיפית. רועי כוכבי.

    השבמחק
    תשובות
    1. המלך בגין ,
      כולנו עוד זוכרים , את הסתייגותו של מר בני בגין , מההחלטה לקרוא לדרך פתח-תקוה , בשם דרך בגין . הוא לא רצה שידווחו ברדיו על מצב התנועה בבגין . עמוס בבגין , או תאונה בבגין . אבל מי שואל אותו ? בדיעבד , אין רחוב אחר בתל-אביב המתאים יותר להנצחתו של מנחם בגין , מאשר זה שנקבע במקרה . זו בדיוק הדרך , בה הוביל מנחם בגין , שש מאות מחיילי הארגון הצבאי הלאומי , כדי לכבוש את יפו הערבית . ובכן , במגדלי עזריאלי הסמוכים , נפתח סניף של רשת , המוכרת קציצות בשר בלחמניות . שם המותג של הקציצולחמניה , כולל את המילה האנגלית "קינג" . היום ראיתי מודעות ענק בתחנות האוטובוסים , המעוטרות בכותרת - המלך בגין , וגם קינג בגין . על אורז בן-גוריון , כבר שמענו בעבר , אז למה לא צ'יפס רבין , נעלי גולדה וכו' .
      אגב , לפני שנים פעלה ברחוב העלייה בתל-אביב , חנות נעליים בשם יצחק בן צבי .
      לאן נגיע ?
      שבת שלום .

      מחק
    2. בן-גוריון אכן יזם את המצאת פתיתי אוסם, כתחליף לאורז (שמדינת ישראל הצעירה לא יכלה ולא אבתה לייבאו) לעולי עדות-המזרח שזה היה מזונם העיקרי בארצות-מוצאם.
      נעלי גולדה הן הוריאציה הציונית-הפועלית למזמור "אשת-חיל", על כל משמעויותיו הסמליות.

      ובגין? קציצה שהפכה למלך, כמאמר שירו של יהונתן גפן אודותיו "הליצן נהיה למלך, הנביא נהיה ליצן".
      אין ראוי ממנו לזכות בכבוד של בעלי מקצצות-בשר נוטפות שומן ומזיקות לבריאות.

      מחק
  8. בגין ו 600!!! אנשי האצ"ל כבשו את יפו? שקר, גם אם תחזור עליו 1000 פעמים, עדיין יישאר שקר. יפו נכבשה ע"י ההגנה. בגין לא פיקד על כלום. לפרטים עיינו ב"ממאורעות למלחמה", עמ' 57-49, שרות תרבות של צה"ל, תל אביב (1951), מאת יוסף אוליצקי

    השבמחק
    תשובות
    1. מנחם בגין אכן הוביל 600 מאנשיו לכיוון יפו במטרה לכבשה . מכחישים סדרתיים לא יאמינו גם אם אומר זאת 1000פעמים . באזור מנשיה נלחם האצ"ל בעיקר נגד הבריטים . אולי גם צריך אלף אנדרטות בגן הכובשים , שגם אחרוני שונאי האמת ישתכנעו . בקרבות מנשיה נהרגו 41 מחיילי האצ"ל ו80 נפצעו . אכן האצ"ל הצליח רק לכבוש את אזור מנשיה , כולל את מסגד חסן בק . אני יודע , כי גרתי שם . בליל 27-28 באפריל , הצטרפה "ההגנה" לקרב על יפו (מבצע חמץ). במאמץ עיקרי פרץ צוות קרב מחטיבת גבעתי בגזרת תל-א-ריש , שם נבלם תוך אבידות כבדות . בהמשך , נכבשו הכפרים סלמה , יאזור , חיריה וסאקיה ממזרח , וכך הורחבה טבעת הכיתור על יפו . הכיתור של "ההגנה" ממזרח , ופריצת קווי ההגנה מצפון בידי האצ"ל , מוטטו את הכוח הערבי . הרעשה כבדה של יפו באמצעות שתי מרגמות של האצ"ל, הביאה למנוסה מסיבית של ערביי יפו . הבריטים עשו כול מאמץ כדי למנוע את בריחתם , אך ללא הועיל . ב13 במאי נכנעה העיר . לעיר המשוחררת נכנסו במשותף יחידות "ההגנה" והאצ"ל . בראש השיירה נע משוריין אצ"ל . מה לעשות , אני הייתי שם .

      מחק
  9. strozzapreti או בלשון הקודש "חונקי כמרים" היא פסטה ידועה לשם באיטליה. אני תוהה על הכותרת בשופרסל: חונקי כמרים מצוננים.
    שאלתי היא: האם החונקים מצוננים, או שמא החונקים תוקפים רק כמרים מצוננים? את זה אי אפשר להבין מן הכותרת.

    השבמחק
  10. "ברוח" גולדה קטנה בפיתה, סעדנו לאחרונה עסקית זוגית באלתרמן. (ובהחלט לא מזון רוחני...)

    השבמחק
  11. אלה שרואים ב'חונקי כמרים' ביטוי ישראלי מעליב לדת הקתולית שיש למחותו מעל פני האדמה, מחמיצים את הסיבה שהאיטלקים עצמם הם שהעניקו לה את השם המעליב כביכול. זהו אחד מעשרות שמות של מאכלים איטלקיים שלכאורה פוגעים בכמרים (ובנזירות ובשאר המשמשים בקודש). רובם נולדו בימי הביניים (ובועטים עד היום) כתגובה עממית רחבה על צביעותם של הכמרים, שאינם יכולים לעמוד בפיתוי קולינרי או מיני (מאכל אחר נקרא 'הפילגש של הכומר').
    בספרי השלישי, שאותו אני מכינה לדפוס, יתפרסם פרק שנקרא 'מלאכים צחורים ושדים שחורים' והוא עוסק בדיוק במאכלים ומאפים - בעיקר בארצות קתוליות, אך לא רק בהן - ששמותיהם מלגלגים על אנשי דת.
    אילו היו מעניקים לפסטה הזאת שם עברי חדש ו'פוליטיקלי קורקט', קרוב לוודאי שהאיטלקים הם שהיו נעלבים מאיתנו, ובצדק.
    אגב, 'חונקי הכמרים' מתוצרת בית ידועים במסעדות איטלקיות טובות בישראל כבר עשרות שנים וגם נמכרים ללקוחות. החידוש באריזה שצולמה במרכול הוא רק בכך שככל הנראה יש דרישה למוצר הזה הנמכר רק כשהוא טרי, ולכן התעשייה החליטה לייצר אותו ולמכור אותו טרי ומצונן, ולא קפוא.

    השבמחק
  12. בעניין חונקי הרבנים.
    הרבנית שלי מכינה קניידלאך וקוגל שיכולים בקלות לחנוק את הרב יחד עם כל חסידיו.
    העובדה שהם זוללים זאת בכל פה נובעת מאמונתם, שומר פתאים יי!

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.