יום רביעי, 31 באוגוסט 2016

העגלה המלאה: למה גדולי ישראל שותים מים ולא קולה?



לפעמים צריך לחזור ולרענן את הרלוונטיות של המשל הידוע שהמשיל החזון איש באוזני דוד בן גוריון על 'העגלה המלאה' ו'העגלה הריקה'  מי מפנה את הדרך מפני מי?

קחו לדוגמה את אחת התרומות האחרונות לארון הספרים היהודי: קונטרס בין המצרים: אבלות, השקפה וחינוך מאת הצב"י [הצעיר בבני ישראל] משה נחמו הכהן מטבריה. מדובר כנראה בספר פופולרי מאוד. עובדה שכבר יצאו ממנו כמה מהדורות (כך לפחות מוצהר על שער 'מהדורה רביעית' של החוברת, שראתה אור בשנת 2014). לפני חודש ראתה אור מהדורה נוספת. הספר גם זכה להסכמתו של הרב דב קוק מטבריה, שהמחבר הוא ככל הנראה מתלמידיו.

מהדורת רביעית, תשע"ה
מהדורת יום שני, י"ב בתמוז תשע"ו

ד"ר ניתאי שנאן, שעיין בספר, דלה מתוכו כמה מרגליות שהן מופת לעילגות לשון ולגיחוך.

הנה, למשל, מה שיודע הרב חיים קנייבסקי, ממנהיגי הציבור החרדי-ליטאי (יליד 1928), על 'טעם החיים'.

רקע הלכתי נחוץ: המונח 'חֶמֶר מדינה' (יין מדינה) משמעו משקה מקומי נפוץ, למשל בירה, שבהעדר יין גפן ניתן לעשות אתו קידוש או הבדלה. בין הפוסקים יש חילוקי דעות אם משקאות שאין בהן אלכוהול (כמו קוקה-קולה או מיצי פירות) יכולים להיחשב 'יין מדינה'.

אז מצד אחד, לרב קנייבסקי אין מושג מה זה קוקה-קולה, משקה שאין כמדומה אדם בעולם שלא שמע עליו; מצד שני, כשתלמידיו אומרים לו, שיש הסבורים כי שתיית קולה היא בבחינת עונג שבת, עונה להם הרב בשום שכל: 'שתיית מים זה יותר עונג משתיית קולה'.

ומעניין לא פחות ההסבר 'הרציונלי' שנתן התלמיד החרוץ, למה לא כדאי לשתות קולה: יש שם עשרות מרכיבים, וכל אחד מיוצר בבית חרושת אחר. האם אין זה סביר שמשגיח הכשרות יירדם בשמירה באחד מן המקומות הללו?


והנה עוד פנינה, מאותו מחבר, שמראה לאיזה תהומות של הבל אפשר להגיע.

נשאל המחבר  במסגרת 'הלכות תשובה'!  על מי שמקפיד לאכול מזון אך ורק בהשגחת הבד"ץ, והנה קרה לו אסון. שוד ושבר! הוא שתה מיץ (!) בהכשר של הרבנות הראשית לישראל...

השואל רצה לדעת איך יכול להיות שאדם כזה לא עמד בניסיון, וההסבר ברור ופשוט: מדובר בבעל תאווה שאינו יודע לשלוט על יצריו. מגיל קטן צריך לחנך ילדים לשלוט על יצריהם, ולכן ילדים שגרים באזורים בהם כל האוכל הוא בהשגחת בד"ץ אינם יכולים לרסן את תאוותם כאשר עומד בפניהם 'פיתוי' אחר (למשל, מיץ בהשגחת הרבנות). ובלשונו הזהב: 'ואז כשנמצא באזור שלא הכל בד"ץ, קשה לו שלא לאכול רבנות, ולפעמים יכול להכשל'.


ובספר אחר פרי עטו של אותו מחבר (קונטרס המועדים, תשע"ד) הוא נדרש לשאלה ממש חמורה: האם 'גוי הגון' רשאי להכניס לביתו 'מכשיר ששומעים או רואים בו חדשות' (קרי: רדיו או טלוויזיה)?

כמובן שלא! הרי מראים שם דברים איומים של כפירה, גילוי עריות ושפיכות דמים, 'שמשחיתים את הנפש היפה'. ואיך ידע הגוי מה קורה בעולם? נו, אם אין ברֵרה אז שיהיה מנוי על עיתון חרדי ('הרע במיעוטו')...

קונטרס המועדים, מהדורת תשרי תשע"ד

יש בספריו של הכהן מטבריה עוד פנינים מבהיקות כאלה ודומות לאלה, אך די בזה למבין.

24 תגובות:

  1. לגיטימי בהחלט לא להסכים להיגיון הליטאי הקיצוני שמוצג כאן, בבחינת "לשכנע את המשוכנעים", אבל כדאי בכל זאת לציין כי יש כאן בהחלט היגיון פנימי עקיב וקוהרנטי, שיש לו בסיס עמוק ביהדות. הרי כל הרעיון של נשיאה בעול מצוות מבוסס על ריסון הייצר. לכך יש להוסיף את ההסתגרות הקיצונית בד' אמות של תורה, שהליטאים לקחו עד הקצה. אם מבינים זאת מבינים גם שעל-פי היגיון זה, לא לדעת מה זה קוקה-קולה אינו חיסרון אלא יתרון ומעלה, וכך גם חינוך קיצוני לריסון עצמי. אגב, הרב קנייבסקי, כאביו הסטייפלר, מוכר כ"סמן ימני" בהקשרים אלה, וידוע שבבית הכנסת "לדרמן" לא הותקנו בהנחייתו מזגנים במשך שנים ארוכות (עד שאחד המתפללים התעלף מחום...). אני עצמי בהחלט משתומם על ההיגיון הזה, אבל לא לועג לו.

    השבמחק
  2. כן אבל איך אפשר לפסוק כי מים עדיף מקולה, רגע אחרי שלמדת לראשונה על קיום המשקה?. איזו הגיון הלכתי הוא זה. שלא לדבר שהרב קנייבסקי גם נתבקש להכריע בעניין הכשרות של המשקה שרק עתה למד על קיומו.

    השבמחק
  3. חֲמַר מדינה ולא חֶמֶר.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא, חֶמֶר היא מילה סגולית והניקוד לא משתנה בנסמך (כמו: חרב-פיפיות, חבל-ארץ). הניקוד בחטף פתח ובפתח בצורת הנסמך קיים רק במילה חדר.

      מחק
    2. יתכן שמר אנונימוס העיר הערתו בעקבות הפסוק מפיוט "אקדמות" (הכתוב ארמית):
      חֲמַר מְרַת דְּמִבְּרֵאשִׁית נְטִיר בֵּי נַעֲוָתָא
      (יין עסיס שמבראשית משומר ביקבים)

      מחק
    3. יתכן שהוא רק מציין את הביטוי הרגילה ונורמלי של המונח ההלכתי הנפוץ הזה בעולם שעליו מדבר מר פרופ' החוקר ולועג עליו.

      מחק
  4. מה שלא מבינים. שלחרדים זה גם חוברת בידור. סוג של בידור פנימי כזה...

    השבמחק
  5. ר' חיים קנייבסקי גם חשב שהעיר בית שמש היא באמריקה

    http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp?topic_id=2877955&forum_id=771

    השבמחק
  6. לחרדים יש "בעיה" עם משקה שהלוגו שלו "טעם החיים".
    כפי שאמר המלמד שלי בת"ת "לויכטר" בית וגן "קוקה קולה טעם החיים? התורה היא טעם החיים". אגב ישנם שני מוסדות שאני מכיר בירושלים שנקראו ע"ש אנשים חיים אצטדיון טדי ות"ת לויכטר . לויכטר, היה ניצול שואה וראה את שיקום היהדות החרדית כמטרת חייו.

    השבמחק
  7. גם בציבור החרדי מתייחסים לקונטרסים מסוג זה כהבל מוחלט.

    השבמחק
  8. חחח.... מי בכלל מתייחס לקונטרסים הללו ברצינות....
    המחבר מסתובב בבתי הכנסת ומניח את קונטרסיו על השולחנות....

    השבמחק
  9. ...וכבר סיכם זאת הנביא במשפט קולע: "וילכו אחרי ההבל ויהבלו"

    השבמחק
  10. הנטייה של בעל יומן הרשת ללגלג על עניינים ממין אלה בקרב הציבור החרדי, ברשימות כאלה ואחרות, צורמת לי. הדברים הם אכן הבלים בעיניי, ומצד שני - תחושה לא נוחה של התנשאות כלפי החרדים.

    השבמחק
  11. גם אני מסכים עם תחושותיה של יעל. גם אני נהנה מהבלוג מידי שבוע אבל מרגיש אי-נוחות עם היחס המתנשא-מלגלג הנושב ממנו כשזה מגיע לנושאים הקשורים לחרדים ונעלם כאשר הבלוג עוסק ברצינות תהומית בנושאים איזוטריים הקשורים בדברים של מה בכך שכתב משורר משכיל זה או אחר. קצת צניעות וקצת יותר כבוד לזולת ולמורשת לא תזיק לאף אחד...

    השבמחק
  12. בשיא העדינות ורק מתוך הערכה לבעל הבלוג שכולנו ענו"שים על ידו מדי שבוע בשבוע באהבה רבה (ספרו של בעל הבלוג על ר ישראל מרוזין מצוי בספרייתי),אענה ואומר שהלעג של בעל הבלוג זה בסדר, ה'פרופסור' עלה לו לראש, אבל עדיין אין בכך פירכא לכך שהעגלה הדתית והחרדית יותר מלאה. אנא בטובך צעד כמה פסיעות ברחבי הקמפוס היפהפה שבאוניברסיטת תל אביב אל המקומות שלומדים והוגים בתורת המגדר וכיוצא באלו הבלים (גם בבוכמן), והבא לנו מפירות מחקריהם (שכולנו מממנים אותם). ניתן ללעוג להם ולחוקרים בהם פי כמה וכמה.

    ודרך אגב, אנא ואנא, אם אתם במסעכם הקרוב לביילורוס קופצים וואלוזינה, אל תמנעו מעצמכם ומאיתנו ביקור בישיבה שלנו. תודה רבה

    השבמחק
  13. 1. אין לי אלא להצטרף לדבריו של שאול בר אילן. לא כהגנה על בעלי הקונטרס האווילי אלא כהשוואה מרחיבת דעת. ולדעתי שטותם של האחרונים גדולה הרבה מזו של הראשונים.
    2. ועוד הערה שאיני מצליח להתאפק על הפנינים עצמן: הגוי שרוצה לדעת מה קורה בעולם יקרא עיתון חרדי. מה לזה ולמה שקורה בעולם? זה אולי מה שקורה ב"עוילם", אבל אין לזה שום קשר למה שקורה בעולם. שמישהו יעדכן את הגוי האומלל שכבר רץ להתמנות על יתד נאמן. אולי יחזירו לו את הכסף מדין מקח טעות.

    השבמחק
  14. הרשימה נחמדה והסבה לי הנאה רבה.
    לו אני הכותב , הייתי טורח לציין שמדובר בקונטרס (הזוי מה) שאינו מייצג את אוצר הספרים החרדי.

    למה הדבר דומה - לניתוח תכני שיר של "הצל" והשלכה מזה על השירה העברית בכללותה.

    השבמחק
  15. ויש מבין הצדיקים (החסידים) שנהגו שלא לשתות מים צלולים כלל אלא רק כאלה שניתן בתוכם טעם אחר.

    השבמחק
  16. יש בעולם אלפי דתות וכולן מספרות לנו סיפורי הבל ורעות רוח. אם תרצה ללעוג לדת היהודית, אפשר להתחיל באיסור על אכילת חזיר או על אכילת לחם בפסח, או סיפורי יציאת מצריים, או סיפורי דוד המלך, או הסיפורים על שלמה המלך, וכו' וכו' כל הדברים האלה הם שטויות. למה להטפל דוקא למדגם מצומצם זה? יש כמובן גם שטויות חילוניות, וטוב שמישהו הזכיר את לימודי המגדר. מחקר אקדמי יכול לתרום על ידי בדיקת המקורות להמצאת סיפורים מסויימים או איסורים מסויימים. הרשימות המוצלחות יותר בעונ"ש מלמדות אותנו משהו שלא ידענו על ספרות או הסטוריה.

    השבמחק
  17. שלום
    כבר קדמוני הנהנים מן הבלוג אך מצרים על הלגלוג המתמשך על תופעות בחרדיות הישראלית ועל רבניהם וחכמיהם.

    אווילים יש בכל מקום (אין צורך בדוגמאות).

    רבנים זקנים ומלומדים בתורה יש בהם חכמה רבה ואף שיש לא פעם ביקורת על הנהגתם, על חצריהם - חושבני שאין לזלזל בציניות ולהתמיד במנהג המגונה זה.
    מכבוד הבלוג שלא כל מציאה של ביקורת על חרדים תהיה לנושא קבוע בבלוג - שיש בו הרבה דברים אחרים להחכים - וחבל שהמו"ל נכנס שוב ושוב לפינה זו.

    אגב מים מול קולה - אני בטוח שאם היה אומר את זה איזה חכם ניו-אייג'י "שתו רק מים" (מזכיר למישהו משהו - אז עוד לא היו ניו אייג') זה היה מתקבל בתשומת לב ובכבוד רב-תרבותי, מכיל ומקבלץ אבל כשאומר את זה רב שעמל עשרות שנים בתורה ויש לו הסתכלות עמוקה ואחרת על העולם - אוי ואבוי.

    לסיום - water vs. Coke - עי' 8 REASONS TO DRINK WATER INSTEAD OF COCA-COLA
    ועוד

    השבמחק
    תשובות
    1. קוקה קולה= מים עם תרכיז + כימיקלים + הרבה הרבה הרבה סוכר (הרעל הלבן)ובמקור עם תמצית קוקאין .עד שה-FDA אסר הוספת חומרים ממכרים למזון .









      מחק
  18. אני חדש בפורום, ונהנה מאוד לקרוא אך אני בדעה אחת עם ה"אנונימי" הראשון בדף זה .
    אין אני מבין מדוע הלעג. ומהו הבל. שהרי אין שום הגדרה נכונה להבלים. וכל הגדרה תהייה רלטביסטית.
    אני מצר על כי עורך עונ"ש שהוא אקדמאי לעילא, חוקר ובעל שם מאשר כזאת.
    שכן מדובר בכתיבה שאינה מכבדת אנשים באשר הם, ואימן תורמות לדיון.
    הנח לנו להחליט או הבלים אלו הן אם לאו.
    שבת שלום

    השבמחק
  19. מול כל המאשימים את בעל הבלוג באובססיה להבלים חרדיים, אני חושב שיש דווקא חשיבות להצבעה שלו על הבלים כאלה, המצביעים על הקצנה הולכת וגוברת של מגזרים מסויימים בציבור החרדי, הקצנה שמטרתה העירית היא התבדלות והסתגרות. אכן, קל לצחוק על הבלים כאלה (גוי הגון, חטאי אכילת "רבנות" וכו') אך מעבר לצחוק, צריך לראות את המגמה הכללית בדאגה רבה. אספר כאן סיפור אישי: לפני שנים רבות (ב-1969) שירת תחת פיקודי במילואים במוצב בבקעה חייל איש חב"ד. הלה הקפיד שלא לאכול "רבנות" והסתפק כל השבוע באכילת פירות וירקות ממטבח המוצב, בתוספת שימורים שהובאו בהתאם לבקשתו במיוחד עבורו. לקראת שבת הוא היה נוטל את החלה ובקבוק היין שגם הם הובאו במיוחד עבורו, בתוספת מצרכים שאינם "רבנות", ויורד איתם למשך השבת לבונקר, שהיה אז בבנייה ולא היה בו אור. בין היתר הוא לא אכל חלב ומוצרי חלב של תנובה, וגם לא של מחלבה אחרת, כי היה מוכן לאכול רק "טרה" שלא סופקה לו. שאלתי אותו מה רע בחלב של תנובה והוא הסביר שקיבוצניקים של השוה"צ נוהגים לערבב חלב של בהמות טמאות בחלב שהם משווקים לתנובה. שאלתי אותו אם נראה לו הגיוני שקיבוצניק כזה, שונא דתיים, יהיה מוכן ללכת לאורווה, להסתכן בבעיטה מרוצצת גוגולת מסוסה מיניקה כדי לחלוב ממנה ליטר אחד של חלב שאותו יוכל לשפוך למיכל החלב הכללי (10000 ליטר) ותשובתו הייתה שלא רק שזה ייתכן אלא הוא שמע ממקורות מהימנים ביותר שזה אכן קורה. זה היה לפני קרוב לחמישים שנה ומאז המגמה הבדלנית הולכת וגוברת. אכן, סיבה לדאגה.

    השבמחק
  20. וואלה - סיפור מ 1969...
    אכן "הקצנה הולכת וגוברת"
    כמה מדעי ונאור

    כפי שכבר נאמר. הכל במידה ובמשקל.

    אפשר להגחיך כל דבר.

    בא נצחק *קצת* על מגזרים שונים - על הבלים של דתים, חרדים, חילונים, אקדמאים, שרלטנים (או גם וגם), ימין, שמאל, הזוי - או גם וגם...

    ואת העיקר נשאיר ללמוד דברים מעניינים על עם ישראל בגולה ובארץ, על אנקדוטות מעניינות, על ציונות וכו'

    שוב אני חוזר על עצתי ובקשתי לעורך המלומד - אנא שנה את המיקס.

    תודה

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.