יום רביעי, 2 בנובמבר 2016

מי רוצה קש מן המִזְרָן של הרבי?

כך מילאו פעם מִזְרָנים בקש (מקור: The history of the mattress industry timeline)

א. המִזְרָן הקדוש

בבית הכנסת 'בית דוד שאול', ברובע ז' באשדוד, שמשמש את חסידי בלז, הודבקה לפני ראש השנה מודעה משמחת במיוחד מטעמו של מוכר סכינים 'תוצרת אירופה'.

ברשותו של המוכר יש מגוון סכינים גדולים ומיוחדים: גם מתקפלים ואיכותיים וגם כאלה שנועדו במיוחד 'לפאר את שולחן השבת'. על הדרך אפשר גם לרכוש משחיז סכינים ('משחיז הפלא'), וכנהוג, יש גם ציטוטים והמלצות של גדולי ישראל.


אבל הקורא הנאמן י' שם לב דווקא למה שהסתתר בתחתית המודעה, שמרמז, כמעט בדרך אגב, על סחורה מופלאה שמסתיר בחיקו מוכר הסכינים.

ובכן, תאמינו או לא, האיש מוכר גם קש מהמִזְרָן (כך צריך לומר בעברית תקנית, ולא מִזְרוֹן  אבל לך תשנה את העולם...) של הרב הקדוש מורנו הרב אהרן מבעלז זכרו יגן עלינו!!!


רבי אהרן רוקח (1957-1880)  שאת שרידי מזרנו אפשר להשיג עד היום  היה האדמו"ר הרביעי של חסידות בלז, ודודו של האדמו"ר הנוכחי. הוא חזה על בשרו את אימי השואה, שבה נספו כל בני משפחתו. ב-1943 הוברח מגטו בוכניה ועבר עם אחיו מרדכי לבודפשט, משם נמלטו השניים לארץ ישראל בסוף 1943, לא לפני שהבטיחו לבני עדתם שמאומה לא יקרה ליהודי הונגריה (מה שלאסונם הופרך בתוך כחודשיים וחצי, כאשר הגרמנים כבשו את בודפשט).

מיוסר וכאוב הגיע רבי אהרן לארץ ב-5 בינואר 1944 והחליט לקבוע את מקומו בתל אביב (ולא בירושלים או בני ברק), ובה הקים מחדש את חסידות בלז. הוא התגורר תחילה בשדרות רוטשילד 79 ואחר כך עבר לדירה קבועה ברחוב אחד העם 63  עד היום חיים באזור זה חסידי בלז רבים לצד שועי ומגניבי הארץ. הוא נפטר בירושלים (אולי הקש של המזרן שבר את גבו) ונקבר בהר המנוחות. את מקומו תפס אחיינו, ישכר דב רוקח, שהיה אז בן תשע ועל כן כונה 'הינוקא', שהוא הרבי מבלז הנוכחי.

מקור: משה יחזקאלי [פראגר], הצלת הרבי מבלז מגיא ההריגה בפולין, ישורון, תשכ"ב, עמ' 136

הבה נניח שבאמת נותרו שרידים ממזרנו המקורי של האדמו"ר  שכאמור מת לפני שישים שנה  למה שחסיד ירצה לרכוש את הקש הקדוש? ומה הוא יעשה אתו  ישים מתחת לכרית או למזרן שלו-עצמו? יניח בקופסת האתרוג? ואיך בכלל מוכרים את הקש הזה – סופרים גבעולים? שוקלים אותם?

מכל מקום, מי שמעוניין  יש טלפון, ואולי נותרו עוד כמה גבעולי קש למכירה.

ב. היין הקדוש

סיפור המזרן הזכיר לי פוסט שפרסמתי כאן ב-2012, וגם הוא קשור בזיכרונו של הרבי הקדוש מבלז. הנה הוא  לא נגעתי.

יין משמח לבב אנוש, זה ידוע, ויין קדוש  על אחת כמה וכמה. יין קדוש הוא גם מהנה וגם מועיל, ועליו נאמר 'ותומכיה מאושר', שכן גם המוכר וגם הקונה שמחים ומרוצים.

הנה קחו למשל את היי"ש של חסידות בֶּלְז, שמופץ בימים אלה בקרב אנ"ש, וכולו פלאי פלאים. 





עוד פרטים  כאן.

יי"ש, דהיינו יין שרוף, הוא בדרך כלל וודקה. אמנם איש לא מוכן להתחייב על הטעם או האיכות של היי"ש הקדוש, אבל בטוח שהוא ישן נושן, בציר עתיק יומין בן 55 שנים לפחות.

הוא השתמר  לא יאומן כי יסופר!  מהשיריים של הרבי מבלז זצוקללה"ה [לאט לאט: זכר צדיק וקדוש לברכה לחיי העולם הבא]! והרי זה נס בתוך נס.

ה'שיריים' הם דברי המזון והמשקה שעולים על שלחנו של הרבי ('טיש'), ועליהם הוא מברך ומהם הוא טועם כזית ואת השאר הוא מחלק לחסידים. מדובר כאן אפוא  ביי"ש שנאגר מהשיריים שנמזגו לכאורה משלחנו של רבי אהרן רוקח מבלז, שנפטר בשנת 1957, דהיינו לפני 55 שנה... והמאמין יאמין ויזכה לטעום ביי"ש את טעם המן.

אוצר גנוז זה הוא מעין נס פך השמן, שכן במודעה לא צוין שמספר הבקבוקים מוגבל. אדרבה, המכירה נמשכת, יש משלוחים עד הבית ואפשר גם לשלם בתשלומים.

והערת אגב העולה מן המודעה המשתמשת בנוסח 'בעלזער רוּב'. אכן, חסידי בלז נוהגים לכנות את אדמו"רם בתואר 'רב' (roov או ruv) ולא 'רבי' (rebbe), אות וסימן לכך שאין הוא רק צדיק חסידי אלא גם רב ותלמיד חכם.


16 תגובות:

  1. מקווה שיש צנזורה על כתבה זו. אם חו"ח יראה אחד מבני דודינו את המודעה, וישים ליבו שהרב הקדוש מלובלין נהג להסתובב עם סכין חד וחלק בכיסו (אמנם רק בראש השנה - אבל למה לדקדק בקטנות), הרי שלא נוכל להאשימו (אם נמצאה סכין בכיסו) בכוונת מחבל או לנטרלו שהרי הוא מאנ"ש והולך בדרך הישר וזכות צדיקים צריכה לעמוד לזכותו.

    השבמחק
  2. מנין לך שהוא הבטיח שלא יקרה כלום ליהודי הונגריה?!

    השבמחק
    תשובות
    1. שאלתך במקומה. אכן לא הוא זה שדיבר כי אם אחיו(הרבי מבילגוראיי) שדיבר בשמו! נא ראה מחקרו של ד"ר אמנון שפירא ומאמריו בעניין.

      מחק
  3. אהבתי את כריכת "שועי ומגניבי" בכפיפה אחת...

    השבמחק
  4. ידידי חסיד בעלז, שאף נקרא על שמו, אמר לי בעקבות עניין הקש ממזרונו של ר' אהרן מבעלזא, שזה היה קש מתחת רגליו ביום כיפור או בעת הכריעות. הוא בעצמו היה לו "א בינטל שטרוי", כלשונו, עד לאחרונה.

    השבמחק
    תשובות
    1. מן העיתונות :
      מורים ומשגיחים במוסד של בעלז, ברחוב אחד העם בתל-אביב, נחקרו בחשד להתעללות בתלמידיהם, האם יש גם קשר למזרונים קדושים ? אתמהה.

      מחק
  5. מבחינת השיריים של הי״ש הכמות כנראה לא מוגבלת כי כפי שצוין במודעה מדובר ב׳יי״ש שנמזג בו שיריים׳ ר״ל שבכל בקבוק יש טיפה אחת, במקרה הטוב ( או הלא טוב, תלוי את מי שואלים) מהשיריים של ׳הבעלזער רוב׳

    השבמחק
    תשובות
    1. עלי כהן- משער הגולן לקופנהגןיום שישי, 04 נובמבר, 2016

      לפני שנים רבות הגעתי ביום חם במיוחד לעמק הירדן ולקיבוץ שער הגולן כדי להצטרף לחברת נוער ישראלית של נערים אידיאליסטים.ואיך עבר עלי היום הראשון באותו פרק בחיי? במילוי קש למזרן שעתיד היה לשמש אותי לשינה בצריף הלוהט. יממה לפני הגיע לאותה מטרה גם ילד-נער שענה לשם "שלמה זלטין" .מאחר ושלמה זה ידע כבר כיצד ממלאים את הקש במזרון הוא נתמנה לעזור לי במשימה הראשונה שלי בקיבוץ. היום אני כבר לא ישן על מזרון של קש ושלמה שינה את שם משפחתו ל"פז" ושימש שנים רבות מנהל אולפני הרצליה. היסטוריה אישית בצל מזרון קש....

      מחק
  6. מה זה "סכין לשבת" ? מה חותכים בה?

    השבמחק
    תשובות
    1. מקובלני מבית אבי: זו סכין שמייחדים אותה לחיתוך החלה בשבת. כמו גם לשימושים אחרים בשבת. בהרבה בתים בפולין הסכין הייתה סכין מתקפלת (אולר ענק שלהבו משונן [30-25 ס"מ אורך הלהב לערך]

      מחק
  7. בנוגע למזרן איך לא ניזכר בהלצה של דרויאנוב בן האלמוות:זו המיטה של הרבי.... וזו המיטה של הרבנית....

    השבמחק
  8. על המת אומרים ז"ל - זכרו לברכה. פשוט ויפה. על צדיק - זצ"ל. אבל כשההידורים הולכים ומצטברים מה שמתקבל זה -זצוקללה"ה....הם לא שמים לב כמו מה זה נראה ????

    השבמחק
  9. כמה הערות, מן הקל אל הכבד. להערת התיקון של הטהרן לעניין מזרן, יותר חשוב לדעת שצ"ל "מה יעשה בו" ולא מה יעשה אתו. ילד הייתי בירושלים כשהרבי מבלז בא לפוש בקיץ בשכונת קטמון ברח' חזקיהו המלך. מחמת זקנותו וחולשתו הרבה ומשום שהיה צריך לעלות במדרגות לא מעטות, העלוהו יושב על כסא, חסיד מזה וחסיד מזה, מה שמלמד לא רק על חוסנם של השניים אלא במיוחד על מידת קרבתם לרבי. אחד מהם היה ר' משה טוביה גרינצוייג השטריימלמאכער, מקרובי משפחתי. רמ"ט מונה להיות בין חונכי הינוקא להכשרתו לאדמורות. לאחר שנים מספר דחקו חסידי בלז להכריז על הינוקא שגדל מעט כאדמור, ורמ"ט סבר שעדיין לא הגיעה השעה. חסידי בלז רדפוהו, הוא נאלץ לעזוב את ירושלים ועקר לבני ברק, הצטרף לחצר קטנה של אדמור משושלת בלז, שכנע אותו להוסיף את השם "בעלז" לתוארו, והרדיפות החריפו. פעמיים ניסו לרצוח אותו, פעם כשטבל במקווה ובשנית בדרכו למקווה בדריסה על המדרכה. לפני שנה שנתיים החצרות השלימו ביניהן, ובתגובתי לידיעה בערוץ 7 דרשתי מהרבי הנוכחי וחסידיו שיעלו לקברו של רמ"ט ויבקשו סליחה. והאחרונה, על הברחתו של הרבי בימי השואה, תוך מסע בין חסידיו שהסתירוהו ואמירותיו לחסידיו ראו בספרו של פרופ' אליעזר שביד "בין חורבן לישועה" (1994).

    השבמחק
  10. יש חסידויות שבהן יש רבי (רבה, האדמו"ר) ויש רוּב (הרב מורה ההלכה). מה שמראה משהו אחר על האדמו"ר, ודי לחכימא.

    השבמחק
  11. לאנונימי ששאל על הנאום של אחיו של הרבי מבעלז. ראה למשל:
    https://he.m.wikipedia.org/wiki/יציאת_האדמו%22ר_מבעלז_מהונגריה

    השבמחק
  12. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.