יום רביעי, 23 בנובמבר 2016

שיר מזמור לעמי הארצות: מחזיקי הדס


כבר מזמן חשבתי לפתוח מדור חדש בבלוג שייקרא 'שיר מזמור לעמי הארצות', על שם הפתיחה המופלאה של זלמן שניאור לספרו פנדרי הגיבור (תל אביב תשי"ח), שרק את ראשיתה הבאתי כאן. זלמן שניאור כתב על אותם עמי ארצות בחיבה, כי ידע שעל כתפיהם הגרומות והמוצקות יושבים בנחת כל היהודים ה'יפים' (שיינע ייִדן), תלמידי החכמים, המיוחסים והמתנשאים.

עמי הארצות (בלשון הדיבור ביידיש: עָמָרָצים) של ימינו הם מסוג אחר. סתם בּוּרים שמעמידים פני מלומדים.

והנה נקרתה הזדמנות לפניי ובה נפתח לרווחה את המדור. יש לי הרגשה שרבים עוד יבואו להתארח בו.

*

'מחזיקי הדת' הוא הארגון האורתודוקסי המודרני הראשון. הוא הוקם בלמברג (היא לבוב) בשנת 1878 בהשראת צדיקים חסידיים (בעיקר הרבי מבלז) ורבנים נכבדים (הרב שמעון סופר מקרקוב), כדי להתמודד עם מה שתפסו כאיום על המסורת מצד המשכילים וארגונם 'שומר ישראל', שהוקם עשור קודם לכן, ב-1868. 'מחזיקי הדת' הוציאו עיתון שנקרא גם הוא בשם 'מחזיקי הדת' (ולפרקים, משיקולי צנזורה, גם 'קול מחזיקי הדת'), ולימים הורישו את שמם לקהילות חרדיות רבות ברחבי העולם, שמתנאות בשמות כמו 'קהל מחזיקי הדת' או 'קהילת מחזיקי הדת'. גוף הכשרות העולמי של חסידי בלז ובית הדין שלהם נקרא גם כן בשם 'בד"ץ מחזיקי הדת'.


בהגייה האשכנזית, כלומר בלשון הדיבור של יהודי מזרח אירופה, מבטאים ת' רפוייה (שאינה דגושה) כאילו היא ס', ולכן את המילה העברית 'דת' כותבים DAS – ראו את התעתיק הלטיני של כותרת העיתון מחזיקי הדת – ואומרים DOS (כי הד' הקמוצה נהגית כחוֹלָם). ומכאן גם השתלשלו מילים כמו 'דּוֹס' (דתי) וצורת הריבוי הישראלית 'דּוֹסִים'.

אבל את הדבר הפשוט הזה לא יודעים צברינו החמודים והעוקצנים היושבים על הגאי החדשות והאינטרנט.

בשבוע שעבר דיווחו בחדשות ערוץ 2 (מהדורת האינטרנט של האתר MAKO) על תקרית אנטשימית של ריסוס כתובות נאצה בבית כנסת באוטווה, בירת קנדה:


בית הכנסת נקרא אפוא 'מחזיקי הדס'. במה או במי הם מחזיקים שם, היה הכתב אמור לשאול את עצמו: בהדס של ארבעת המינים? בילדה שקוראים לה 'הדס'?

הפנינה הזו, של 'מחזיקי הדס', לא נעצרה בחדשות 2 ומצאה את דרכה לאתר חדשות נכבד נוסף: חדשות וואלה.

ב-20 בנובמבר פורסמה שם הידיעה הזו:



יהודה בן דור, שהעביר לי את הקישורים הללו, המשיך לחטט. מה לנו כי נלין על עיתונאים זריזים – כתב לי – שעה שגם באתר הרשמי של משרד החוץ הישראלי קוראים כך לבית הכנסת באוטווה:


ומי שרוצה לראות את המקור, הנה אתר הבית של בית הכנסת מחזיקי הדת באוטבה. האתר הוא באנגלית, אך שמו הנכון מתנוסס שם לתפארה.



בעלי התוספות

אגב שמות בתי כנסת בגולה, פרופ' בני בראון הפנה את תשומת לבי לכתבה שהתפרסמה בשבוע שעבר (23 בנובמבר) באתר Ynet יהדות, ודנה בקהילה היהודית בסנט לואיס שבארצות הברית.

כל מי שקצת מכיר את העולם האורתודקסי המודרני, במיוחד בארה"ב, שמע על תנועת 'ישראל הצעיר', ששמה הרשמי באנגלית הוא National Council of Young Israel. לקרוא לבתי הכנסת שלהם 'יאנג יזרעל' זו לא בורות, זו סתם עלגות.



19 תגובות:

  1. ומה המקור למילת הגנאי "ווזבוזים"? האם זה מהמשפט "וואס איז דאס"?
    בלע"ז ?What is this
    משפט שכנראה נאמר כאשר דוברי יידש ראו לראשונה קוסקוס.
    ואולי "וואס איז דאס" זה גם המקור ל"דוס"?

    אסיים בבדיחה שקוסקוס קיבל את שמו מצרפתים. כאשר צרפתים ראו מאכל זה הם שאלו
    "Qu'est-ce que c'est?"

    בדומה לספינג'שהוא בעצם ספוג (בלע"ז sponge)

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן "ווזווז" מקורו ב"ווז" או "ואָס" היידי. הצרפתים נקראו "צפרדעים" בפי החיילים האמריקאיים לא בגלל חיבתם למאכל המקפץ אלא בגלל QUOI = "מה" בצרפתית ומבוטא "קווא".

      מחק
  2. גדולה שנאה ששונאין עמי הארץ לתלמיד חכםיום רביעי, 23 נובמבר, 2016

    לבניין של אירגון הסגל באוניברסיטת בר-אילן קראו בזמנו "שיכון המרצים"
    והיו שהקפידו לכנותו שיכון הַמָרָצים

    ובמס' פסחים מ"ט: נאמר בזה"ל: ולא ישא בת עמי הארץ, מפני שהן שקץ, ונשותיהן שרץ, ועל בנותיהן הוא אומר "ארור שכב עם כל בהמה"

    השבמחק
  3. "– ראו את התעתיק הלטיני של כותרת העיתון מחזיקי הדת – ואומרים DOS (כי הד' הקמוצה נהגית כחוֹלָם). ומכאן גם השתלשלו מילים כמו 'דּוֹס' (דתי) וצורת הריבוי הישראלית 'דּוֹסִים'."

    הרי אני כבן שישים שנה, וכל ימי גדלתי בין דוברי אידיש. עס איז מיין מאמע-לשון. וכן כל בית כנסת וקהילה של חסידי בעלז ברחבי תבל נקראים "מחזיקי הדת" ואף פעם (כן אף פעם) לא שמעתי אף אחד אומר Hados.
    This could be easily verified


    השבמחק
    תשובות
    1. ההסבר לכך הוא פשוט
      גם בהגייה האשכנזית המבטאת קמץ כמו O לועזית, עדיין יש הרבה מילים בנות הברה אחת המבוטאות במבטא ה'ספרדי', זה שריד לימים קדמונים בהם גם באשכנז דיברו במבטא 'ספרדי', כך למשל 'שטַר', חודש שבַט, תפילין של יַד, רבינו תַם, ועוד ועוד. בכל אלו מדובר בקמץ 'ספרדי'. גם המילה 'דת' שייכת לקבוצה זו, והאשכנזים אומרים אותה בקמץ 'ספרדי'.

      מחק
  4. רוצים להגיד שאף אחד מהשגרירות לא הגיע אף פעם לבית מדרש חסידי בעלזא בבני ברק?
    https://fb-s-d-a.akamaihd.net/h-ak-xtf1/v/t1.0-0/s526x395/15134596_1737931316533517_2098552120907169768_n.jpg?oh=282064c4661cd934fc62748351293250&oe=58C0F064&__gda__=1489821554_eea4fd09033fc50f1c1504d47e6249e2

    השבמחק
  5. איני יודע אם זה קשור, אך הערב בחדשות ערוץ 2 במסגרת הפיכת כל 'ערבי ' ל'פלסטינאי' שאלה יונית לוי את אהוד יערי מה תגובת 'העולם הפלסטינאי' לשריפות בארץ.

    השבמחק
    תשובות
    1. דובר הרשות הפלסטינאיתיום שישי, 25 נובמבר, 2016

      אתה צודק, זה באמת לא קשור.

      מחק
  6. וזה מזכיר לי: כאשר נפטר ה'ברך משה' מסאטמאר, עשו בטלוויזיה כתבה עליו ועל ירושתו, חסיד סאטמאר אמר כי היורש הוא בנו של המנוח ר' אהרן, שהיה הרב של............ וכאן בא בכתובית העברית השם 'קירישג'ול'. את דברי הדובר עצמו לא שמעתי, ושברתי את הראש איזה שם של עיירה הונגרית מסתתר כאן ונתעוות בידי המתרגם. במהדורת החדשות של חצות שוב שודרה הכתבה, והפעם עשיתי אזני כאפרכסת לשמוע מה אומר החסיד. מסתבר שלא עיירה הונגרית היתה כאן אלא פשוט Kiryas Joel - העיירה הסאטמארית במדינת ניו יורק.

    השבמחק
  7. נדמה לי שכינוי הגנאי DOS יש לו שני גורמים. מצד אחד, לגלוג למבטא האשכנזי של החרדים. מאידך, העובדה שביידיש המילה ’דאָס’, שמובנה הוא ’זה‘, משמשת לשון נקייה לכל מה שלא מהוגן לקרוא בשמו הפשוט: אחוריים או אבר המין או כל סוג אשפה או צואה. גוזרים מ’דאָס‘ את שם התואר ’דאָסיק‘, המכסה מגוון של תכונות שליליות בלתי מוגדרות. איני מתאר לי שקהילת יהודים דוברי יידיש, אפילו אם הם מבטאים את המילה שלנו דווקא DUS, תכנה את עצמה MAKhZIKEY HADOS.

    השבמחק
  8. הבורות בכלל - והלשונית-עברית בפרט - חוגגת בארץ והגיעה מן הסתם - כבר מזמן - לעיתונות ולרדיו, שהיו פעם, בילדותנו המקור לעברית נכונה בהגיה נכונה :) :(

    השבמחק
  9. ועוד משהו בענין כתובות הנאצה - עוד לפני שראיתי את זה, רק מתוך שמיעה וצפיה בוידיאו ביו-טיוב בכנס נאצי ממש בארה"ב לאחרונה כתבתי לידידי בקנדה (גרתי שם 13 שנה)
    Good luck Canada - Annexation is coming soon...
    והאסוציאציה היא, כמובן, ה"אנשלוס" בין גרמניה הנאצית ואוסטריה. רואה שלא טעיתי...

    השבמחק
  10. היום פורסמה כתבה ב- ynet על יהודי קהילת סנט-לואיס בארה"ב. בצילום רואים את בית הכנסת
    ששמו AGUDAS ISRAEL.שבת שלום

    השבמחק
  11. הריבוי הוא "עמי ארצות", או "עמי הארץ" (ככתוב לעיל באחת התגובות)? לשאלה זו חשיבות רבה לאור פתיחת המדור!

    אבל זה ש"אגודת ישראל" באוטווה (על אי-האחידות בכתיב של משרד החוץ נדלג) - היא/הוא קונסרבטיבי - שומו שמים!

    השבמחק
  12. Enjoyed your post on "Machzikei Hadas" in Ottowa. Of course, the classic example is the well known synagogue, in Chicago known today as K.A.M. (and located opposite the home of Barack Obama). K.A.M., according to its mid-19th century founding documents, stands for "Kehillas Anshe Maariv". Historians often try to correct the name to "Maarav" which was intended, but the documents read Maariv.

    השבמחק
  13. הרצון המיידי שלי היה להצטרף למקהלת המצקצקים וללעוג לבורותם של עמי הארצות. פרופסור אסף - כמה מבני ביתך ומהסביבה הקרובה לך יודעים על ארגון "מחזיקי הדת"? מסתמא אף לא אחד, למעט מי שזהו מקצועו ועיסוקו.
    כמה קל לבוז לאלו שאינם יודעים על ארגון שהוקם בלבוב לפני 150 שנה...
    כן, הם ראו בית כנסת בשם מחזיקי הדס, אולי חבר ל"כפות תמרים" וכד'.
    האם היה עליהם לברר? כנראה שכן.
    האם היום בישראל 2016 זו בורות לא לדעת על הארגון?

    אני מניחה שהפינה החדשה תמשוך ותשעשע.הנה מצאנו עוד פינה שתהיה רק שלנו, יודעי הח"ן. אני רק מבקשת לנקוט זהירות בדרך שבה אנו דנים את הזולת ומלעיגים עליו, פשוט משום שאינו מכיר את תחום הדעת שלנו.
    שהרי בבחירה בין עם הארץ לאדם, נדמה שהתשובה קלה.

    השבמחק
  14. לפני זמן סיפר ברדיו זמר ישראלי חרדי מפורסם על חוויותיו מביקור בשכונת בורו פארק בברוקלין, ובין היתר סיפר בהתלהבות על בית כנסת בשם קונג, שראה שם על הקיר כתובת בעברית והתפעל מאוד מהעברית היפה שלהם, אך לא ידע שזו הייתה מובאה מהרמב"ם הלכות תלמוד על מידת החיוב של מצוות תלמוד תורה וכו'.
    לגבי שם בית הכנסת הוא פשוט קרא שם על קיר הכניסה את המלים קונג, ולא הבין שזהו קיצור של המלה קונגרגיישן = קהילה = בית כנסת. כפי שמכונה באנגלית כל בית כנסת! זהו בית הכנסת הידוע בשדרה ה-14 בבורו פארק ששמו בית הכנסת הספרדי ובלשון אנשי המקום: ספרדיש'ע שוהל (אגב בביכ"כ זה היה מתפלל הגאון ר' אהרן קוטלר כשגר שם.
    להבדיל מבית הכנסת המפורסם יותר בשם אנשי ספרד, שהוא בשדרה ה-13, ומהווה בית כנסת מסוג שטיבלאך, כמו זכרון משה בירושלים או איצקוביץ בבני ברק. אגב במרתף של בית כנסת זה יש חדר אירוח לכל מבקש בחינם, של כל מיני השתיה, חמה או קרה, מיני מזונות ולאחרונה מפעם לפעם אף כריכים מסוגים שונים ואף תבשילים חמים (כמו קוגלים ופשטידות ואף תבשילי בשר, זו בעיקר תרומת מוכרי המזון המוכן באיזור שמביאים את הסחורה שלא נמכרה לטובת האורחים (כנראה גם שם אסור למוכרי אוכל מוכן להשאיר סחורה מבושלם מיום ליום אחר).

    השבמחק
  15. ע.ש. לפני כמה שנים פורסם בעיתון הארץ האריסטוקרטי (אל ארד) לאנשים חושבים, ידיעה מובלטת, על מחסור באגסים לקראת חג הסוכות, ועל עליית מחירם באופן מופקע! לא הייתי מופתע אם גוסטב שוקן עצמו ניסח את הידיעה, או 'מלומד' אחר ממערכת העיתון. איני חושד בהם שהבינו אפילו את טעותם!

    השבמחק
    תשובות
    1. גרשם שוקן, אותו אדם שאתה מכנה בלעג גוסטב, מת לפני 26 שנים, כך שמושגי הזמן שלך 'לפני כמה שנים', אמינים בערך כמו ההאשמה שלך. מה ששוקן ידע בענייני תרבות יהודית, לא אתה ולא הדומים לך יודעים.

      מחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.