יום רביעי, 15 בפברואר 2017

פרנסות של יהודים: הכריכיה של דוד טרבולוס

מאת יובל מלחי

צילומים: יובל מלחי

לבני הדור הצעיר שם כמו 'כריכיה' עשוי להישמע כמו עוד דוכן תל-אביבי אופנתי לכריכים. אבל המקום הזה הוא הכי רחוק מאופנתיות. 'כריכיה – זֹהר' היא מעין שמורת טבע עירונית, שמזכירה את תל אביב של פעם. 
דוד טרבולוס הוא כורך מאז שנת 1955. ביקרתי אותו בחנותו שברחוב צ'לנוב 51 פינת דרך סלמה בתל אביב.
דוד, שכבר עבר את גיל שמונים ועדיין ממשיך בעבודת יומו, עלה לארץ מטורקיה בסוף שנת 1949. הוא התכוון להצטרף לקיבוץ רמת הכובש, שם התגורר בן-דודו, אך עם ירידתו מהאונייה גויס לחיל הים ושירת בספינת הקרב אח"י משגב (ק-30)לאחר שנתיים השתחרר והחל להתפרנס מעבודות כפיים מזדמנות כמו מסגרוּת. אחר כך החל לעבוד בדואר, שם עבד שנתיים, אך פוטר כל חצי שנה כדי שלא יוכל לזכות בקביעות. הוא עבד במפעל מנועים וגם שם  – ראו זה פלא – פוטר כל חצי שנה. לבסוף החליט דוד להיות, כדבריו, 'הבוס של עצמו' ופתח עסק לכריכות יחד עם שותף.

הכורך דוד טרבולוס

באותם ימים הביקוש לכורכים היה גבוה ופרנסה לא חסרה. דוד כרך ספרים, חוברות, ספרונים להצגות, ספרים לספריות ופרוטוקולים של בתי משפט. אבל מאז השתנו הזמנים...

השלט הישן נמצא עכשיו בתוך החנות
משהו לעבוד איתו...

רשות הדיבור לכורך הוותיק דוד טרבולוס:
לא היה לי ניסיון בכריכה חוץ מקצת התעסקות בזה בבית הספר בטורקיה. כיום החנות נמצאת בדמי מפתח, אחרת לא הייתי מסוגל לשכור אותה. היום אני עובד בעיקר כדי לא לשבת בבית. מה אני אעשה בבית תגיד לי? הבנים שלי כבר עובדים בהייטק, הם לא רצו להיכנס לעסק. 
החנות הראשונה שלי הייתה חמישים מטרים מכאן, מול 'קולנוע זהר' (דוֹד שלי היה סדרן שם). קראתי לחנות הכריכיה 'זהר', כי הייתי ממש מול הקולנוע. כשהייתי צריך לפרסם את עצמי הייתי אומר: 'הכריכיה נמצאת בחצר מול קולנוע זהר'. 
בהתחלה הייתה לנו מכונה ידנית לחתוך את הספרים. הייתה לי עובדת וביחד עבדנו כל יום עד הערב. היום אני סוגר את החנות פעמיים בשבוע. בגילי כבר לא צריך לעבוד כל השבוע. בימי שלישי אני יוצא לסידורים עם אשתי וגם קצת לטייל. בן אדם בחיים צריך מכל דבר קצת – קצת לעבוד, קצת לטייל, קצת לנוח, קצת לאכול, וקצת לבקר את המשפחה... 
צודק!

פינת בישול בכריכיה
___________________________________________________

יובל מלחי הוא עורך הבלוג ואתר הפודקאסט קטעים בהיסטוריה.

5 תגובות:

  1. ילמדנו רבנו איש ה'פרקים בהיסטוריה', את הפרק בהיסטוריה על קיבוץ 'עין הכובש'.

    השבמחק
  2. נהדר יובל! אוהב אנשים כאלה ומקומות כאלה

    השבמחק
  3. כורך היה מקצוע מכובד במזרח אירופה. בין שמות המשפחה שנגזרו ממקצועות (שניידר, שומאכער ואחרים) יש מקום כבוד לבוכבינדער, כידוע.

    השבמחק
  4. שאפו יובל, האם אתה יובל מלחי המפורסם מקטעים בהיסטוריה? אם כן, יש לי ההזדמנות והזכות להביע ברבים את הערצתי לפודקאסט, ואת זה שאני מאזין אדוק שלו.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.