יום רביעי, 1 במרץ 2017

איזה כיף להיות חרדי: מלשינון; סיר המעלות; בבא סאלי; ייִדישע פּיראַטן

א. המלשינון למפגעים רוחניים

כמו בכל מקום, גם בביתר עילית, 'עיר התורה והחסידות', לא אוהבים מפגעים, ובמיוחד לא מפגעים רוחניים, ובמיוחד שבמיוחד מפגעים רוחניים בנושאי צניעות וכדומה.

כדי לטפל במפגעים רוחניים כאלה – שעל פי מסורת 'הראש הכחול' מתמקדים תמיד בענייני מין וצניעות – הקימו בעיר מלשינון שבו תוכלו לדווח על המפגע והתקלה, והשאר כבר עלינו. בשביל מה הקמנו 'סיירת צניעות'?

המודעה הזו צולמה בחשאי באחד השטיבלים הרבים שבשכונה המכונה גבעה ב'. מסיבות מובנות המדווח ביקש לשמור על עילום שמו ונמנע מציון מירב הפרטים האפשריים.


ב. סיר המעלות לש"ס

מפגע רוחני של ממש חולק השבוע בתיבות הדואר בעפולה. תקליטור תעמולה של מפלגת ש"ס שכותרתו 'מתגעגעים' (לרב עובדיה יוסף המנוח, כמובן).

יכול להיות שיש כאן איזה מסר רוחני שלא הצלחתי לעמוד עליו? אולי זה סיר שאפשר לטגן בו בצל?

צילום: יריב שיזף

ג. דער בבא סאלי

מסקנות 'ועדת ביטון' והחפירות הוולגריות של השרה מירי רגב מחלחלות היטב לשטח, וכבר עתה ניכרת מגמה של העצמת התודעה המזרחית גם במבצריה של האשכנזיות החרדית.

פעם כשהיית אומר לאדם חרדי 'בבא', הוא היה חושב קודם כל על התלמוד ושואל: בבא קמא, בבא מציעא או בבא בתרא?

לימים נוספו לארון הספרים האשכנזי עוד בבות: בָּבָא דאנטונא, או בָּבַא-בּוּך, אפוס אבירים איטלקי המספר על פלוני ושמו בוֹבוֹ, שתורגם ליידיש על ידי רבי אליהו בחור במאה ה-16. לימים השתלשל שם הספר והיה לבָּבַא-מעשׂה (כלומר סיפורו של בּוֹבוֹ), וממנו השתבש הביטוי, שמוכר לכל ילד, אשכנזי כמזרחי, בּוֹבֶּה מַיְיסֶה, כלומר סיפורי סבתא...



ובכן, מספר לי ד"ר יוסי במברגר, בבא בוך – אַרויס; בבא סאלי – אַרײַן.

בסיבוב שערך בחנויות הספרים בשכונת גאולה נפל מבטו על מדור הספרונים לילדים, שבהם מסופר על חייהם ונפלאותיהם של צדיקים וקדושים.

צילומים: יוסי במברגר

והנה, לבעל ה'תולדות יעקב יוסף' מפולנאה, לרבי נחמן פון ברסלב ולרבי משה פיינשטיין הצטרף חבר חדש. הבבא סאלי...

והשאלה היא מה משמעות הדבר. האם יש כאן ניסיון לרענון פנתאון הקדושים והגדולים החרדי והכנסת דמויות חדשות לתוכו, ברוח המלצת הוועדה הידועה, או שמא משאלה כמוסה שגם החרדים מצביעי ש"ס יואילו כבר, בטובם, ללמוד יידיש? 


ד. החרדי המעופף 

'ההולנדי המעופף'  ציור של אלברט רידר, 1896 (מקור: ויקיפדיה)

יוסי במברגר בקושי התאושש מהמעבר החד מבבא מעשה לבבא סאלי, ויפן כה וכה והנה ספר קומיקס חדש לפניו.

ספר ילדים זה נותן פרשנות חדשה ומקורית למיתוס ההולנדי המעופף (The Flying Dutchman) – אותה ספינת רפאים, או שמא רב חובל, שנגזר דינם להפליג לנצח ולעולם לא להגיע לחוף מבטחים.


ובכן, מתברר שההולנדי המעופף האמתי אינו אלא פיראט יהודי חרדי.

הוא נמלט על פני הימים מן האינקוויזיציה וממלט ילדים יהודיים בחרוף נפש, ממש כמו נחשון בן עמינדב, לא פחות. אגב, בראש הספר מובאת הקדמה על פיראטים יהודים שהיו, וכולם זכו לשוב בתשובה שלמה בסוף ימיהם.

הקלקה על הצילומים תגדיל אותם

13 תגובות:

  1. אם כבר כתבת, הייתי רוצה את עזרת הציבור בבדיקת מקורות הערך הוויקיפדי שודדי ים יהודים:
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%93%D7%93%D7%99_%D7%99%D7%9D_%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D
    בפרט כל הפרק שעוסק בשודדי ים בתחילת העת החדשה נראה לי מתבסס על מקורות מפוקפקים. אבל לא יצא לי לבדוק בצורה רצינית.
    ואם כבר מזכירים את הערך, מתבקש להזכיר בהקשר הזה ערך שמקושר ממנו: יידישע פיראטן.

    השבמחק
  2. הבבא סאלי אינו ה"פרענק" היחידי בסדרה.
    בצילום ניתן לראות גם את החוברת של הר' עובדיה סומך. (מה שאולי מלמד לאיזו סיעה משתייכים מחברי הסדרה)

    השבמחק
  3. ולכן כדאי להאזין לשיר הזה מלהקת חיל הים https://www.youtube.com/watch?v=5Y0z4su9cCg

    השבמחק
    תשובות
    1. שמעתי פעם (ולא מצליח לאתר היום) ביצוע של השיר על ידי להקת "איש חסיד היה" (כמדומני). מיוחד יותר מהביצוע של להקת חיל-הים.

      מחק
    2. עלי מק"ק קופנהגן (לא בבא ולא בטיח)יום שישי, 03 מרץ, 2017

      ואין לשכוח את ה"בבא ברוך" המהולל, שגם ישב במעשייהו וחימם את מיטות הכלא לקראת בואו של מכלוף דרעי ואחרים מאותה מפלגה מהוללת, שחתנו בזה אחר זה קבע על תאי מעשייהו -- הנה מקצת ממעללי ה"בבא ברוך" ע"פ הויקיפדיה

      חצי שנה לאחר פטירת הרב מאיר אבוחצירא, בנו בכורו של הבאבא סאלי, הלביש האחרון את גלימתו על רבי ברוך ואמר: "אני הולך בקרוב ואתה תמשיך מקומי"[דרוש מקור].
      בצעירותו עסק גם בפוליטיקה מקומית וכיהן כסגן ראש עיריית אשקלון. הורשע בלקיחת שוחד וריצה בשל כך עונש של חמש שנות מאסר בכלא מעשיהו. לאחר פטירת אביו, בעת השבעה, לבש את גלימת אביו והכריז על עצמו כיורשו, לאחר שהתנער ממעשיו בעבר. לאחר ההכרזה הגיעו לתקשורת מכתבי אהבה שכתב לאישה, שאתה ניהל מערכת יחסים מחוץ לנישואין. למרות ניסיונו למנוע את פרסום המכתבים, הם התפרסמו בעיתון "חדשות"[

      מחק
  4. במוזיאון הימי בחיפה יש תערוכה על פירטים והתייחסות גם לאלו היהודים. אולי דרכם אפשר לאתר מקורות מידע

    השבמחק
  5. חשוף מאות - לנשק את כפות הידיים של הבבאים למיניהם!!!! בא לי על (רחוב) באלי באור יהודה

    השבמחק
  6. נראה לי שהרב עובדיה
    הוא האייקון הפוליטי הכי פופולארי במדינה,
    בפרט לאחר פטירתו..

    השבמחק
    תשובות
    1. ב"ה יתברך --צ'מע :רבנו הגדול עובדיה יוסף איננו יותר בין החיים והוא דואג לעם ישראל במרומים לצידו של בורא עולם הקב"ה, אז תטייחס אליו בכבוד הראוי לו ותוסיף אחרי שמו את תוארו - זצוקלל"ה והמעטירים לשמו מוסיפים עוד קל"לה

      מחק
  7. האם הם באמת מתגעגעים או שמא כל זה דמעות תנין מבוצלות. וכנאמר במקורותינו אִישׁ בַּעַר לֹא יֵדָע וּכְסִיל לֹא יָבִין אֶת זֹאת... ואז בפְרֹחַ רְשָׁעִים כְּמוֹ עֵשֶׂב וַיָּצִיצוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן ונמשיך וירוצו אלי כנסת ובכיסא יתרווחו!
    ובנוסף: הרב עובדיה היה מגדולי הפוסקים בדורנו, פוסק בעל ראייה למרחוק (למרות קוצר ראיית עיניו), מי שחיפש בהלכה שפנים רבות לה את אותם פנים שיבואו לקראת הזולת, המך והנתמך. אבל הסובבים אותו ה' ישמור באיזו קלות דעת הם משתמשים בו גם לאחר מותו למען הרווח הפוליטי הצר.

    השבמחק
  8. משנכנס אדר, "סיר המעלות" נראה לי הלצה פורימית.
    אולי יכול יריב שיזף לדווח (לא בשבת חו"ח) לקוראי עונ"ש מה בדיסק פנימה?

    השבמחק
  9. לתשומת לבך מר אסיף, "בעיות" צניעות הוא עיבוד של המילה פדופיליה ושאר מרעין בישין, כתבניתו וצורתו ישנו בכל כניסה למקווה עירוני, וכהאי גוונא, ולמען הסר ספק אין לו כלל קשר לסקריים וכדו' שכבר תם השרב וכולי,

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.