יום שני, 10 באפריל 2017

אגדות צפת: מי הישועות, ומי הם ישראל מרינין ואדיב שושקי?


אין מקום כמו העיר הקסומה צפת (אולי רק ירושלים), שבו נולדות, בין הסמטאות המתעקלות וצופנות הסוד, אגדות הזויות ומעשיות עסיסיות, כאלה שאפילו זקני צפת המיתולוגיים אינם יודעים להסביר את מקורן.

הנה, לכבוד החג, כמה סיפורים צפתיים. בתיאבון.

א. ושאבתם מים בששון

חדש בעולם המים! מעיין חדש התגלה בארצנו ושמו 'מעיין הפרנסה', והוא סמוך לציונו הקדוש של רבי משה בן מכיר, שבעין זיתים ליד צפת. 'המים נשאבו על ידי חכמי ורבני מכון סדר היום', מעידה התווית על מבקבקי המים הקדושים.

משה בן מכיר היה מקובל שחי בצפת במאה ה-16. הוא ייסד ישיבה קצרת-ימים שפעלה בכפר עין זיתים וחיבר ספר הקרוי 'סדר היום' (ונציה 1599).

אז לרוויה, והרבה ישועות. ורק ילמדונו רבותינו, שואבי המים: האם הבקבוק הריק, בהיותו כלי המחזיק קודש, חייב גניזה? ומה דינו של הפקק?


ב. מי אתה ישראל מרינין?

מי שמע על ישראל מרינין?

אני מודה שמעולם לא שמעתי עליו וגם לא על מקום בעולם שנקרא רינין.

ואף על פי כן מתברר כי בעיר הקודש צפת יש סמטה לכבודו של איש זה, שבוודאי היה איש חשוב בדורותיו.

צילום: יוסי סטפנסקי

כתב לי יוסי סטפנסקי איש צפת:
שלט סמטה חדש יחסית, ופרטי בעליל, צץ ברובע היהודי בצפת: 'סמטת ישראל מרינין'. האם אתה מכיר איש בשם זה הקשור לצפת? 
אם זה בצפת – מן הסתם מדובר ברבי חסידי, ולדעתי הפתרון פשוט. כיוון שזו סמטה המובילה מכיכר המגינים אל בית הכנסת העתיק של חסידי סדיגורה (שחזיתו עדיין עומדת בגאון בגן המשחקים של ילדי הרובע היהודי), טעה מי שכתב את השלט והתכוון בעצם לרבי ישראל מרוז'ין.  
אך האם גם באנגלית טעה? נראה לי שכן. כותב השלט כנראה טעה בהעתקת השם בעברית ואת טעותו זו הנציח גם בתרגום. נראה לי אפוא שישראל מרינין לא היה ולא נברא, ואם היה אשמח לדעת עליו. 
רבי ישראל מרוז'ין אמנם לא היה מעולם בצפת, אך הוא וחסידיו השפיעו עליה רבות – הוא בוודאי ראוי לרחוב ראשי ולא לסמטה פרטית...
 אגב, בלוח מחירי הדירות של אתר הנדל"ן Yad2 כבר מופיעה סמטה זו.


ג. מי אתה אדיב שושקי?

שמוליק שדה מיובלים, שליח עונ"ש בצפון, הצפין לצפת, ומשם הוא מדווח:

ברחוב ירושלים, הרחוב-ללא-סוף (מכיוון שהוא מעגלי), עומד מבנה משטרה ישן מימי המנדט הבריטי, המשמש כיום את מכללת צפת. מולו, בצדו השני של הכביש, השתמרו שרידי 'פּילבוקס' שהיווה עמדה קדמית להגנתה של משטרה זו.

יש בצפת לא מעט אתרי זיכרון והנצחה לקרבות שהתחוללו בה ערב קום המדינה (אפריל-מאי 1948), וגם ה'פילבוקס' צורף לאתרי המורשת הללו והוקדש לכבודם של מגיני צפת ומשחרריה. המבנה עצמו מוברח בדלת ברזל, אף כי לא ברור על מה בדיוק צריך לשמור. מבעד לסורגים אפשר לראות את ההזנחה והלכלוך שהצטברו שם, והמראה מכוער ולא מכבד.

צילומים: שמוליק שדה

דרך סורגי הברזל צילם שמוליק את שלט הזיכרון הנמצא בפנים. על השלט מוזכר שמו של מפקד הכוחות הערביים. אלא מאי? שוב הסתבכנו עם השמות...


על המשמר, 30 בנובמבר 1951

מיהו 'הגנרל אדיב שושקי הסורי'?

מדובר כמובן באדיבּ שִׁישָׁקְלִי (1964-1909), לימים נשיאה לזמן קצר של סוריה, שבימי מלחמת העצמאות נשא דרגות קולונל ולא גנרל. שישקלי הצטרף לפלוגות ההצלה של קאוקג'י ונחל תבוסות קשות בקרבות על יחיעם ועל צפת, מה שלא הפריע לו לשוב לארצו כמנצח, לעמוד בראש הצבא, לארגן מהפכות ולהיות 'האיש החזק' של סוריה.

לאחר תקופת נשיאות קצרה (1954-1953) גורש שישקלי מסוריה וסופו שנרצח בברזיל על ידי מתנקש סורי-דרוזי שנקם בו על הפצצות חוזרות ונשנות של ג'אבל דְּרוּז.

 מבט חקרני בסורגי הדלת מעלה גם הוא תמיהות.

אומן הברזל עיצב שם שלושה סמלים: סמל הפלמ"ח וסמל אצ"ל מזוהים בקלות, אך מהו הסמל השלישי? האם ייתכן שזהו עיבוד כלשהו של שתי האצבעות הזקורות שאפיינו את סמל לח"י?


ככל שידוע לי, חלקם של חיילי אצ"ל בשחרור צפת, ועוד פחות מזה לח"י, היה מזערי. עיקר הנטל נפל על אנשי ההגנה בפיקודו של מאיר מיבר ועל חיילי הגדוד השלישי של הפלמ"ח בפיקודם של משה קֶלמן ואלעד פלד. זאת ועוד, לוחמי אצ"ל שהיו בעיר הסתפחו אז ל'הגנה', נטמעו בתוכה וקיבלו על עצמם את סמכות מפקדיה.

לא ידוע על לוחמי לח"י שהיו בצפת. אבל ברוח הימים האלה, של 'פייק ניוז', מסתבר שלכל ארגון יש משקל שווה בתהילה...



8 תגובות:

  1. חכמים הזהרו בדבריכםיום רביעי, 12 אפריל, 2017

    אכן לא ידוע על השתתפות נבדלת של אנשי לח"י במערכה על שחרור צפת (היו אנשי לח"י. הם חברו לאנשי האצ"ל ויחד איתם נטמעו בכוחות ההגנה ללא שום ייחוד קבוצתי).
    אולם אל תמהר לפסוק שיש כאן "פייק ניוז" ונסיון לשכתב את חלקו של הלח"י בשחרור העיר כל עוד לא ברור מהו הסמל השלישי בדלת המסורגת. אני לא הצלחתי לראות בו איזו ואריאציה על סמל הלח"י.
    פשר הסמל נשאר תעלומה והנסיון לראות בו "פייק ניוז" עשוי להתברר בעצמו כפייק ניוז.
    חכמים הזהרו בדבריכם

    השבמחק
  2. וידועה האמירה של זקני צפת, שהעיר ניצלה במלחמת השחרור בזכות המעשה ובזכות הנס. המעשה, שישבו אנשי צפת והתפללו והנס, שהפלמ"ח הגיע. הסמל השלישי בכתובת שבור ואולי מדובר בזוג פמוטים, שמרמז על האוכלוסיה המקומית.

    השבמחק
  3. רצה לאמר - זה שהפלמח הגיע הוא בבחינת נס.
    למקומות אחרים לא נעשה נס כזה

    השבמחק
    תשובות
    1. יש אומרים שצפת ניצלה בשילוב של מעשה ונס. המעשה: יהודי צפת התכנסו בבית הכנסת והתפללו ביחד. הנס: הפלמ"ח הגיע.

      מחק
  4. שלום דוד
    אכן צריך להיזהר בהגדרות הפייק ניוז. אחוז נכבד ממגיני צפת המקומיים היה מאנשי האצ"ל. כנ"ל מאגרי הנשק והתחמושת. הצלחתו של מאיר מייבר לאחד את הארגונים הלוחמים זמן משמעותי לפני הקמת המדינה, החלטה שנתקבלה בסיועם של רבני צפת ומשה פדהצור, הייתה אחד הניסים שבהם נשתבחה צפת יתר על ירושלים.
    כמו כן בלי להפחית מחלקם של יגאל אלון, משה קלמן, אלעד פלד ואנשי הגדוד השלישי - אין להפחית בחלקם של תושבי העיר, אנשי הישוב הישן ברובם, ואפילו בחלקה של המתנחלת האמיצה בהר כנען:שרה לוי (אשמח אם תתייחסו לדמות 'פיקנטית' זו בהזדמנות אחרת). התבוננות בסמל עצמו שלא באמצעות תמונה מחזקת את ההשערה שמדובר בפמוט - זכר לקהילת צפת עצמה? חלק מהנתונים בתוך: שילר וברקאי, עורכים: צפת ואתריה, אריאל 2002; ארכיון בית המאירי - צפת; ואפילו בספרו של איש הפלמ"ח אלעד פלד - צפת בתש"ח.
    בני קלמנזון

    השבמחק
  5. גלעד הרשושניםיום שישי, 14 אפריל, 2017

    לעניות דעתי הסמל הוא כף יד האוחזת באבוקה. הסמל מופיע על האנדרטה למגיני צפת הנצבת בכניסה ל"גן המצודה" בצפת.
    וכך הוא מתואר בעמוד אנדרטה למגיני צפת - ארגון ההגנה:
    האנדרטה למגיני צפת נצבת בכניסה ל"גן המצודה" בצפת. על המצבה שבנויה מאבני בזלת שחורות קבוע לוח שיש לבן, המנציח את הלוחמים שנפלו בקרב על כיבוש ה"מצודה" ושחרור העיר.
    על הלוח חקוקים צללית של רכס הר מירון, הנכלל גם כסמלה של העיר צפת, כף-יד אוחזת באבוקה והמלים: "מגיני צפת. זיכרון עד לגבורים שנפלו במצודה זו בקרבות על כבושה ושחרור העיר".
    באותיות שחורות מופיעה רשימת 14 הנופלים, שהיו חברי ארגון ה"הגנה" בצפת, שנפלו בין כ"ז בניסן לב' באייר תש"ח. בצד שמות הנופלים מופיעים סמלי ה"הגנה", מגן דוד וסמל הפלמ"ח, וכן "ארגון חברי ההגנה".

    ותמונה מתוך החוברת "אריאל כתב עת לידיעת ארץ ישראל" מספר 157-158 העוסק ב"צפת ואתריה" טבת תשס"ג עמוד 124.

    השבמחק
  6. מעיין מגעיל
    מים שלא הוחלפו מהמאה ה-16
    מי ששותה מזה יצטרך ישועות גדולות בבי"ח זיו או בפוריה

    השבמחק
  7. כבר לא צריך לנסוע לצפת, על האנדרטה הגדולה בבית העלמין בנחלת-יצחק, נקבעו עם הקמתה, שלושה סמלים של המחתרות. סמלי אצ"ל ולח"י נעקרו, ולא פעם אחת. נשאלת השאלה מי עקר, ומה נשאר. בין הפותרים נכונה, יוגרל בקבוק שמן לסגולה, הנמכר כאן באלף שקלים. כבר לא צריך להרחיק לצפת.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.