יום שני, 12 ביוני 2017

פה ושם בארץ ישראל: ניכור ואהבה; שעה עליזה וקומת מסד

א. מה העניינים? מה קורא?

לכבוד שבוע הספר שנפתח השבוע הנה פסל לא כל כך מוכר, מעשה ידיה של קלרה פלדמן מהרצליה. הפסל היפה הזה, שהוכתר על ידי האמנית בשם 'ניכור', מוצב על ספסל ב'גן הברושים', שברחוב קרן קיימת לישראל בראשון לציון.

למה 'ניכור'? מעורר מחשבות...

צילום: גדעון נח

ב. גאווה?

ב'מצעד הגאווה' שנערך ביום שישי האחרון בתל אביב נסעה משאית שמחה ועליזה עם שלט הנושא מסר רב-משמעי: 'אהבה זות אהבה'...

אז עם כל הכבוד לאהבה בשלל צורותיה, בּוּרוּת היא לא מקור לגאווה. אם כותבים בשגיאות עדיף לפחות לעשות זאת באותיות קטנות...

(טוויטר; תודה לקרל פרקינס)

ג. הפי עוור? 

ובקצה אחר של הארץ, בשוק מחנה יהודה בירושלים, יש מי שלקח את המושג Happy Hour (שעה עליזה?) צעד מיותר אחד קדימה...

צילום: מנחם רוזנברג

ד. מן המסד

אי אפשר רק להתלונן ולפעמים מגיעה גם מילה טובה.

הנה ציון לשבח לשילוט העברי הנאה בקניון עזריאלי בבאר שבע (לשעבר קניון הנגב).

ובכן, לא קומת קרקע ולא חניון או מרתף אלא 'קומת מסד', שהיא קומת הבסיס, היסוד, וכנאמר בתנ"ך 'וּמִמַּסָּד עַד הַטְּפָחוֹת' (מלכים א, ז 9).


צילום: יפתח מזור

13 תגובות:

  1. נראה לי שהאיות של "זות", נכתב כך הכוונה תחילה, קריצה שכזו. (הם אפילו טרחו לנקד...)

    השבמחק
  2. אין בור ירא חטא12 ביוני 2017 בשעה 12:16

    במקרה הזה בורות היא אכן מקור לגאווה.

    השבמחק
  3. שילוט 'קומת מסד' ניתן לראות במקומות נוספים.
    ולא נשכח גם את בנק מסד ובנק טפחות
    וכן תקרה ומעזיבה (פעם היתה כאן רשימה על השער 'הוי אחים נריעה')

    השבמחק
  4. ברור ש"זות" נכתב בכוונה זאת יידע כל תל אביבי

    השבמחק
  5. נראה לי שפספסת בעניין ׳זות׳ שכפי הנראה אצל אנשי גאוה מסמל ז׳ ותחת

    השבמחק
  6. בפסל ה"ניכור", לפחות מישהו מחזיק ספר ולא טלפון חכם

    השבמחק
    תשובות
    1. רוב הניכור בעולם בא מהספרים...

      מחק
  7. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  8. בהמשך להסבר האות ת ב"זות" אנסה לסנגר על הקופירייטר שהתי"ו מציינת סיומת למלים בלשון נקבה. נמצא אפוא התייחסות שוויונית לאוכלוסיה זו. נקווה ש"זות" לא תדחוק עצמה ללשון העברית ומרוב תשמישה עלולה האקדמיה ללשון לאשרה.

    השבמחק
  9. על גאות (-מצעד) ושפל (-מסד)

    השבמחק
  10. למרות השם ״ניכור״ שהפסלת נתנה לפסל. לדעתי, כצופה, האוירה שמשרה הפסל אינה של ניכור. האשה עם הספר נראת מקריאה מתוכו לגבר שנראה קשוב מאוד אליה. המרחק בינהם מקרין מעין ביישנות, לא ניכור. הוא מאפשר גם להצטרף ולשבת יחד עם הדמויות. בפירוש לא ניכור.

    השבמחק
  11. שעה שהמורסה הלשונית "זותי" שגורה בפי כל, לרבות שדרנים, עיתונאים וכיוצ"ב, מה לנו כי נלין על השמטת היוד. והיה ותושמט גם התו וחייתה נפשנו.

    השבמחק
  12. ואורשה להתייחס גם להתופעה המיותרת המכונה מצעד הגאווה. מדוע ולמה יש בו צורך, שהרי איש אינו עוצר (עדיין) את הקרנבל ואיש לא שם במאסר (עדיין) איש/ה מבין המפגינים.
    העילה היחידה לקיום המצעד היא החשש .המבוסס למדי, שפרת התרבות והשור הנגח המופקד על חינוק ההשכלה, יאסרו בחוק על המפגן ועל עצם התופעה

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.