יום שישי, 30 ביוני 2017

'מכל פח מציץ זנב': על 'שיר החתולים' של ע. הלל ועל מלון חתולים

צילום: דוד אסף (לחיצה על הצילומים תגדיל אותם)

א. שיר החתולים

כשצילמתי לא מכבר את זוג חתולי הפרא האלה, מעל מְכוּלַת זבל ריחנית באזור התעשייה תלפיות שבירושלים, לא יכולתי שלא לפזם לעצמי את 'שיר החתולים' של ע. הלל, שהולחן על ידי סשה ארגוב ובוצע על ידי 'התרנגולים' בתכניתם השנייה (1963).

זהו שיר נהדר, שמלא וגדוש במשחקי מילים ובשעשועי לשון. משום מה נשכח השיר ולא זכה לכבוד המגיע לו. למיטב ידיעתי, הוא לא נכלל באף אחד מספרי שיריו של ע. הלל ונדפס רק באוספי לחניו של סשה ארגוב.

קסם של יומיוֹמִיוּת אורבנית-חילונית, נטולת מלחמות, הרואיות חלוצית או קדושה דתית, מתפרצת מכל שורה בשיר הזה, שכמותו, כנראה, יכלו להיכתב בישראל רק בשנות השישים.

תשכחו מ'מיצי' או 'פיצי', חתולי הבית המטופחים והמפונפנים; כאן מדובר במאבקי הישרדות מסוג אחר, שהם מנת חלקה של 'כיתת חתולים אמיצים' וקשוחים (עד שכלבלב מזדמן מפיץ אותם לכל עבר בנביחתו החלושה). זהו שיר על ארבעה חתולי רחוב, שני זכרים ושתי נקבות, שגרים בפח הזבל של רחוב מנדלי 79, ורק אזכור שמותיהם המופרכים – אִיבָן האיום, אבּוּ-גִ'ילְדָה השודד, לוֹלָה ופְרִידָה שׁוּבֶּרְט – מעורר בך צמרמורת מתוקה של עונג.
'אִיבַאן הָאָיוֹם' הוּא זֶה  
הַשָּׂרוּט וְהָרָזֶה,  
'לוֹלָה' חֲתוּלָה שַׁרְמַנְטִית,  
חַיְּכָנִית, קְצָת נִימְפוֹמַנְטִית.  
'פְרִידָה שׁוּבֶּרְט' הַגְּרוּשָׁה-שָׁה,  
יֶשׁ לָהּ רֶגֶל קְצָת קְרוּשָׁה-שָׁה. 
צילומים: דוד אסף

כאמור, 'שיר החתולים' הולחן על ידי סשה ארגוב ובוצע על ידי 'התרנגולים' בתכניתם השנייה (1963):



והנה המילים בשלמותן.

את מה שרציתי: משירי סשה ארגוב, ידיעות אחרונות, 1983, עמ' 11

הלל עומר – הוא ע. הלל – אהב חיות. מי לא זוכר ואוהב את שירו 'יוסי ילד שלי מוצלח', על הילד התמים והחולמני (היום קוראים לו 'חְנוּן'), שאמו שולחת אותו לקנות בקבוק חלב אבל בדרך הוא מוצא 'גּוּר כְּלָבִים מִסְכֵּן צוֹלֵעַ ... חֹמֶד שֶׁל כְּלַבְלַב', ושוכח את מה שביקשו ממנו.

ע. הלל גם כתב שיר אהוב ושמו 'מעשה בַּחֲתוּלַיִִם', על חתול לבן וחתול שחור, שבטוחים, אבל בעצם לא כל כך, שהצבע של כל אחד מהם הוא הכי יפה...

 


נחזור לחתולים של רחוב מנדלי.

לפני כמה שנים יצאתי לחפש את ה'חצר' של רחוב מנדלי 79 בתל אביב, עיר מגוריו של ע. הלל. רציתי לצלם את פח האשפה המהולל, ולאכזבתי התברר לי שברחוב מנדלי האמתי (זה שליד חוף פרישמן) אין בכלל מספר 79. מיטב השיר – כזבו.

לעומת זאת ברחוב מנדלי 5 יש בית מלון יוקרתי ('המלון ברחוב מנדלי'), וזה מוביל אותנו לפרק הבא...


ב. מי יתנני מלון חתולים

בכיכר קדומים ביפו, ליד המוזיאון, הוקם לאחרונה מלון חדש לחתולים (Cat's Hotel). לפי הממדים הצנועים שלו  ארבעה חדרים בסך הכל, וגם הם פתוחים לכל רוחות השמיים  הייתי מכנה אותו יותר 'הוסטל'. מעניין כמה כוכבים משרד התיירות היה נותן לו. על כל פנים, בביקור האחרון לא נמצאו דיירים במלון.

צילום: יהושע לביא

לא רק ביפו.

לפני זמן מה, בחודשי החורף, צילמתי ברחוב הרכבת בירושלים מלון מקורי לחתולי רחוב שנפתח באדיבות אחד השכנים בתוך מארז ישן של מחשב HP שקרביו רוקנו. בעל המלון אף טרח והביא מזון משובח לדייריו.

המלון הזה אוכלס לפרק זמן על ידי חתולה ששמרה בו על גוריה הקטנים, ומשגדלו הגורים והשמש שוב זרחה על הארץ ננטש המלון הממוחשב על ידי דייריו וסופו שהושלך לאשפה.

צילומים: דוד אסף

ג. יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ

ולסיום, קצת קולטורה.

החתול הלמדן הזה צולם בניר עציון...

צילום: יחזקאל חובב


12 תגובות:

  1. קשה שלא להשוות ל cats של ט.ס. אליוט והמחזמר של וובר שהועלה לראשונה בברודווי ב 1981 שהפך ללהיט היסטרי.

    השבמחק
  2. עלי כהן, "שגריר" עונ"ש בבירת דנמרקיום שישי, 30 יוני, 2017

    איזה 'בשורה טובה' למעריצי עונ"ש יש בכך שנצטרך לעבור את יום ששי בלי התענוג האמיתי לו אנחנו מצפים מידי יום ששי בבוקר, כאשר ב"תיבת הדואר" שלנו (האי מאיל) מחכה לנו היצירה השבועית משובבת הנפש של "עונג שבת". מה אוכל עוד להוסיף מלבד ברכת הדרך- סע לשלום וחזור בשלום ו"יתומיך" יצטרכו לחכות ליצירה הנפלאה הזו הקרוייה "עונ"ש" ואיננה אלא תענוג אמיתי?....

    השבמחק
  3. להיות (שמח) או לא להיות (שמח),זו השאלה,לכן אני מצטרף לתגובתו של עלי כהן מלמעלה.

    השבמחק
  4. לא רק : לעלי ולגדעון היקרים -
    הייתם לי לפה כשלוחי מצווה אמיתיים ואני מקווה כי אכן בעוד ארבעה עשר ימים , כמניין י"ד (כלומר מניין חזק וחכם מתמיד!) נחזור ונקבל את העונ"ש ,בתיבות דואלינו -ועד אז תשקוט הארץ בציפייה אילמת ...
    מלכה

    השבמחק
  5. אחד השירים האהובים עלי. גם ע. הלל שהיה גיבור ילדותי. תודה רבה לך דוד העונש שלך הוא תענוג אמתי עבורי. כל טוב ונסיעה טובה.

    השבמחק
  6. עצוב, עצוב מצבם של חתולים חסרי בית. הם לא מוצאים מספיק אוכל, ובכלל גם חתולים לא רוצים לאכול מהזבל אבל איזו ברירה יש להם? למזלנו - ולמזלם של כמה חתולים - יש אנשים עם לב גדול שמאכילים אותם. קונים אוכל חתולים על חשבונם. אבל לא כל החתולים זוכים לזה. חתול רחוב חי 4-3 שנים, חתול בית חי כ-20 שנים ואף יותר. כל מי שיש חמלה בליבו שיאכיל. בבקשה שימו קערה עם מים בפינה מוצלת בחצר. גם זו עזרה. אגב, לא כל החתולים פוחדים מכלבים, יש כלבים שפוחדים מחתולים. ויש הרבה הרבה בתים שם גרים כלבים וחתולים יחד.

    השבמחק
  7. מזיכרונות נעורי בכפר מעש : 2 כלבים גדולים, 6 חתולים (כל החתולות - מעוקרות)וכולם בחצר אחת, בלי מריבות , בלי צעקות/נביחות/יללות ורק מסיימים את הארוחה- נכנסים להמתנה לארוחה הבאה- תוך כדי נמנומים. רק שלא צילמתי - וחבל!

    השבמחק
    תשובות
    1. אוהד של חבורת שהםיום שישי, 30 יוני, 2017

      למוטקה שלף
      למי שעוד לא זיהה אותך בשימך המלא - בכפר מעש מתאספת "חברת שהם" שבהנהלתך וחבריה מתאספים בלי צעקות/נביחות/יללות , מסיימים את הכיבוד ("ארוחה") ונכנסים להמתנה ל...שיר הבא(בלי נימנומים, ע"פ התוצאות היפות. לא צילמת אז - היום יש כבר צילומים מהתכנסות החבורה.

      מחק
  8. כאשר באחד מימי השישי לא הגיעו עלוני השבת לביהכנ"ס והציבור תהה מה נעשה בשבת ללא העלונים עניתי להם שבלית ברירה ניאלץ להתפלל. אולם מה התחליף היהודי לעונ"ש ?

    השבמחק
  9. תודה! החזרת אותי באחת הרבה שנים לאחור... האם קיימת הקלטת ווידאו של הופעת התרנגולים הזו, עם התנועה המוקפדת וההיגוי המושלם שעליהם הקפידה נעמי פולני?

    נסיעה טובה ובילוי מהנה!

    השבמחק
  10. ועוד הערה -- ע. הלל אחראי גם לספר הנפלא "דודי שמחה" שמפיו אנחנו מצטטים עד היום "בלי חיות אי-אפשר לחיות".

    השבמחק
  11. אם הכוונה לרחוב מנדלי מוכר ספרים בירושלים, אין בו 79 בתים, אלא אם כן כל חדר ב"פרימה רויאל" ייספר כבית. אני יודע, אני גר ברחוב זה. זה אולי הרחוב הכי קצר עם השם הכי ארוך.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.