יום רביעי, 8 בנובמבר 2017

סיבוב בתל אביב

א. איזה קטע: רחוב גנסים

הסופר האנין וידוע החולי אורי ניסן גְּנֶסין (1913-1879), חברו הטוב של יוסף חיים ברנר, היה מתהפך בקברו שבוורשה לוּ היה יודע איך מתעללים בשמו בעיר העברית הראשונה.


ב. וילה בג'ונגל

ברחוב מהר"ל 17 נמצאת הווילה היפה הזאת.


כשמתקרבים רואים את שלט הזיכרון לאחד מגיבורי תרבות יידיש: שחקן התיאטרון והקומיקאי ישראל שׁוּמָאכֶר  החצי השני של הצמד המיתולוגי 'דז'יגאן ושומאכר שגר כאן פעם.


ג. ביבי בצרות?

האש מלחכת את סביבתו של ראש הממשלה וברחוב ביאליק 1 בתל אביב כבר בחרו את המנהיג הבא: לא יאיר לפיד, לא אבי גבאי, סתם אחד  המשיח.


ד. אלו מציאוֹת

גם פרק בגמרא (במסכת בבא מציעא) שעוסק בדיני השבת אבידה, וגם שם נאה לסימטה בשוק בצלאל.


ה. לא נפסיק לרקוד, זה הבית שלנו

אנדרטה (לא-רשמית) שהוצבה לאחרונה לזכר הפיגוע הנורא בדולפינריום (1 ביוני 2001), שבו נרצחו עשרים ואחד נערים ונערות, רובם יוצאי ברית המועצות לשעבר. למעלה כתובת ברוסית: 'זה הבית שלנו'.


כל הצילומים הם של איתמר לויתן.

בעלי התוספות

יוסי צור מחיפה, אב שכול שהקים לזכר בנו אסף ('בלונדי') אתר ושמו 'ארץ זוכרת יושביה', שמתעד את אנדרטות ההנצחה לחללי טרור ברחבי הארץ, תיקן אותי: האנדרטה מול הדולפינריום איננה חדשה (אני עצמי הוטעיתי ממה שכתוב בוויקיפדיה), אלא מחודשת והיא נמצאת שם לפחות משנת 2004 או 2005. החידוש הוא בכך שעתה צבעו אותה והעבירו את הכיתוב ברוסית למעלה. הנה תמונה שצילם יוסי באותן שנים ונמצאת באתר שלו, בעמוד המוקדש לפיגוע בדולפינריום.


צילום: יוסי צור

6 תגובות:

  1. דז'יגאן ושומכר מונצחים יחד, בעילום שמם, ברחוב הקטן, רחוב השחקנים בשכונת רמות צהלה בתל אביב. המדריך לרחובות תל אביב מסביר:
    לזכרם של שני אמני המשחק היהודים, שמעון דז'יגאן (1905-1980) וישראל שומכר (1908-1961), שהפליאו לעשות בהומור ובסאטירה ביידיש על הבמה. הופיעו בפולין, ולאחר מלחמת העולם השניה- עלו לארץ ושחקו על במותיה.

    השבמחק
  2. אכן 'זה הבית שלנו' היחיד.
    שבת-שלום!!

    השבמחק
  3. יאיר לפיד = 345 + אבי (גבאי) = 13 = משיח
    רק שהאמת שיאיר איכזב כשהיה בקואליציה, ואבי ממש טירון.
    מצב מתוסבך!

    השבמחק
  4. ובל נשכח את העובדה הבלתי ניתנת לעירעור בדבר הקשר המשפחתי בין שומאכר ושי. ק. אופיר (הלא הוא שייקה האמן המדהים שהלך לעולמו בטרם עת ואיננו עוד איתנו).

    השבמחק
  5. מאחרי שמו של רחוב אלו מציאות מסתתרת דמותו המרתקת של א"ז בן-ישי, מי שעמד שנים רבות בראש ועדת שמות הרחובות בתל-אביב והותיר אחריו שורה ארוכה של שמות, שסיפורים מעניינים מאחריהם. כך אף רחוב 'אלו מציאות' – ששמו הוא ראשיתה של המשנה במסכת 'בבא מציעא' (בבלי, דף כ"א עמ' א') – והוא בא לרמז, ברוחו הטובה של בן-ישי, על... עושר הצע הפירות והירקות ב'שוק בצלאל' (שמו הקודם של רח' טשרניחובסקי).
    גם ב'שיכון "דן"' (הנושא את שם חברת התחבורה הציבורית ב'גוש "דן"') העניק בן-ישי לרחובותיו, באותה רוח טובה, שמות 'נוסעים' – אנשי-שם נודעים, שביקרו בארץ והותירו אחריהם ספרי-מסע מרתקים: 'בנימין מִטּוֹדֶלָה', 'פתחיה מִרֶגֶנְשְׂבּוּרְג' - או שמות ספרי-המסע עצמם: 'תבואות הארץ', 'אבן ספיר' ואחרים.
    ואם הזכרנו את שמו של רחוב טשרניחובסקי, מן הדין להביא גם סיפור מעשה מימיה הראשונים של מדינת ישראל – שעה שנחשול 'עולים חדשים' הציף אותה והמשטרה נזקקה לתגבורת מידית: כך נולד אז תפקיד 'שוטר הַמַּקּוֹף' – להקיף בלי-הרף את אזור פעילותו ולדווח על מפגעים; ומעשה בשוטר מקוף, שמצא ברחוב זה נבלת סוס – אך בקיאותו המוגבלת בכתיבה גרמה לו לגרור אותה אל רחוב הֶס הסמוך, שבשמו שתי אותיות בלבד (לעומת אחת-עשרה אותיות 'טשרניחובסקי')...
    צאו וראו, מה מידה של הרחבת-הדעת יש בשמותיהם של רחובות!

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.