יום שני, 29 בינואר 2018

חלוצים, חולמים ולוחמים: משכנות שאננים, חדרה, שליטה בים

א. מתי נוסדה שכונת משכנות שאננים?

'משכנות שאננים' היא השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות העיר העתיקה. היא נוסדה בשנת כת"ר לפ"ק, כפי שנחקק בכתובת שעל אבן הראשה, שנקבעה בבניין המוארך העומד עד היום על מכונו. זו היא כמובן שנת תר"ך (או 1859/1860 למניין אומות העולם).

ויקיפדיה

אבל אם תגיעו למקום, כמו רוב המבקרים, דרך שכונת ימין משה, הרי שתיפגשו עובדות אלטרנטיביות.

לפי השלט הזה משכנות שאננים נוסדה בשנת תר"ן! כלומר 1890, אף כי לדעת כותבי השלט (ובתוכם 'המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות') אינה אלא 1860...

כמובן שצריך להיות: בשנת תר"ך (1860).

צילום: זאב קינן

ב. לַבוֹצְ'קִין מחדרה

בחדרה יש רחוב הנקרא 'לבוצקין'. מי הוא לבוצקין?

מדובר מן הסתם בדוד לבוצ'קין (Lavochkin), מראשוני חדרה ובן דור החלוצים והמייסדים (1964-1874), ואולי הכוונה לכל בני משפחת לבוצ'קין, ששמם מונצח בצדק רב בעיר. כל מי שהתעניין בספורט, בשנות השישים עד שנות השמונים, זוכר את השוער המהולל של קבוצת הכדורגל מכבי חדרה יונה לבוצ'קין.

היה רצוי כמובן שיהיה גרש בשם לבוצ'קין, אבל כנראה שיש גבול למה שאפשר לבקש או לקבל.

אורי יעקובוביץ', תושב חדרה, שם לב לדבר משונה ביותר. לא פעם אנו מצביעים בבלוג על הרשלנות הכרוכה באיות השמות על גבי שלטים שונים שמוצבים באותו הרחוב, והנה בחדרה הגדילו לעשות: התעתיק הלטיני של השם 'לבוצקין' מאוית בצורה שונה משני צדדיו של אותו שלט עצמו!

צילומים: אורי יעקובוביץ'

איך קרה הבלבול?

'אני יכול לשער', כתב לי אורי, 'שאחד מצידי השלט ניזוק או נחבל, ואז הוחלף לחדש; אבל מדוע השלומאליות והפרטאצ'יות הזאת?!'.  

גמלים פורקים סחורה בחצר טחנת הקמח של משפחת לבוצ'קין בחדרה
(צילום: סוניה קולודני; ארכיון ומוזיאון החאן בחדרה, פיקיוויקי

ג. מעולם לא נוצח עם ששלט בים  האמנם?

צילום: איתמר לויתן

בכניסה לחיפה עומדת אנדרטה מרשימה לזכר ארבעים ושבעה החיילים ששירתו על אניית חיל הים 'אילת', שהוטבעה ב-21 באוקטובר 1967 על ידי ספינות טילים של מצריים. האנדרטה, שעוצבה בידי יגאל תומרקין בשנת 1994, הועברה למקומה הנוכחי בשנת 2010.

בחזית האנדרטה נקבעה הסיסמה 'מעולם לא נוצח עם ששלט בים', סיסמה שכנראה משננים מאז ומעולם לחיילים בחיל הים.

אבל מי בכלל הגה את הסיסמה הזו ומניין זה לקוח? ושאלה עוד יותר קשה: האם זה בכלל נכון?

19 תגובות:

  1. חיפוש הביטוי "מעולם לא נוצח" יגלה שפע דברים אבל לא תשובה ברורה. הביטוי נמצא גם בבסיס הדרכה של חיל הים והוא כנראה הסיסמה "הלא רשמית" של החיל. יש טענות שרפול אהב את הביטוי (ולאסונו דווקא הים הוא שניצח אותו), ויש כאלו שמייחסים אותו לצ'רציל. הגרמנים די שלטו בם עם צי הצוללות שלהם והובסו והם אינם הדוגמה היחידה כמובן.

    השבמחק
  2. הגרמנים לא שלטו בים, למרות האבדות המשמעותיות הם לא הצליחו למנוע העברה של אספקה מארה"ב לבריטניה ואפילו לא מבריטניה לברה"מ. הם לא יכלו כמעט כלל לפעול בים התיכון ולהעביר אספקה לכוחות שלהם בצפון אפריקה, ולא יכלו לקבל אספקה ימית (חוץ מאשר משוודיה הסמוכה). הם השתמשו בצוללות כיוון שספינות השטח שלהם לא יכלו להתרחק מהחוף בלי להחשף לעוצמה האווירית של בעלות הברית (להם לא היו נושאות מטוסים). הם גם לא יכלו למנוע את הפלישה לנורמנדי או לסיציליה.

    השבמחק
    תשובות
    1. עזוב מיכה, אל תהיה קטנוני, העיקר שלייצר ולמכור צוללות ו"כלי שייט" הם יודעים.
      אם נבדוק כיצד הם הפסידו בסיציליה אולי יתברר שהופקו לקחים מועילים בעניין מכירת צוללות, לנו ולשכמותנו.

      מחק
  3. זו היא סיסמא של הצי הבריטי, ומלווה אותו מן הניצחון על הארמדה הספרדית.

    השבמחק
  4. בכתובת המקורית בשכונת ימין משה כתוב 'כתר לפ"ק' ולא 'כתר לפ"ר' (לפ"ק = לפרט קטן). ניתן להבחין בכך בבירור גם בצילום שהובא כאן

    השבמחק
    תשובות
    1. כמובן. פליטת קולמוס... תודה על התיקון.

      מחק
    2. נראה בפוסט הזה שהקולמוס שלך סובל מפליטה מהירה

      מחק
    3. בגילי זה כבר קורה... שים לב שהאותיות ר' וק'סמוכות זו לזו במקלדת (כמו גם המספרים 8 ו-9).
      פלטיאל

      מחק
    4. ושאפו על השנינה הלשונית בשם המגיב...

      מחק
  5. ובאותה הזדמנות נעודד את פרנסי העיר ירושלים לשפץ/לשמר/לשחזר את הכתובת מעל לבניין הארוך במשכנות שאננים, לכבודו של יהודה טורא ע"ה.

    השבמחק
  6. כמדומני שהסיסמה "מעולם לא נוצח עם ששלט בים" מקורה אצל אלפרד ת'ייר מאהאן, שהיה אדמירל בצי ארצות הברית במאה ה-19, אך עיקר פרסומו בא מהיותו תיאורטיקן של הכוח הצבאי הימי, מעין קלאוזביץ' ימי. התיאוריות שניסח השפיעו מאד על הקיסרות הגרמנית של סוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20, כמו גם על בריטניה הגדולה ומדינות נוספות, ותרמו בעיקפין למירוץ החימוש הימי שהיה אחד מהגורמים למלחמת העולם השנייה. סליחה על ההרצאה המלומדת... אפשר עוד לקרוא עליו בערך בוויקיפדיהhttps://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9C%D7%A4%D7%A8%D7%93_%D7%AA%D7%99%D7%99%D7%A8_%D7%9E%D7%94%D7%9F
    (גילוי נאות: אני כתבתי את הערך...)

    השבמחק
  7. לא מצאתי שום סימוכין לפתגם הזה

    השבמחק
  8. העם הפניקי (הכנעני) שלט בים התיכון מאות שנים, ובכל זאת נוצח על ידי העצמה והאכזריות של רומא. מוטב לשחצני הצי לזכור עובדה קרובה זו. לא השליטה בים מבססת את כוחו הצבאי של עם אלא מכלול גורמים כמו גודל אוכלוסיתו, משאביו הכלכליים, אחדותו ואמונתו במנהיגיו. וגם בריטניה הגדולה, השלטת לשעבר בימים, ירדה בימינו ממדרגת מעצמה למדרגת מדינה בינונית עקב אי-יכולתה הכלכלית והפוליטית להמשיך ולקיים אימפריה.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון, ולעניין זה ראו
      Paul Kennedy, The Rise and Fall of British Naval Mastery (1987)
      אגב, הבריטים שלטו היטב בים לאורך המאה ה-18 ובכל זאת נוצחו ע"י האמריקאים במלחמת העצמאות שלהם. האמריקאים שלטו בים במלחמת וויאטנאם ובכל זאת נוצחו.

      מחק
  9. לגבי המשפט "מעולם לא נוצח עם ששלט בים" - אלפרד תֶ'יֶיר מֶהֶן - מויקיפדיה - אדמירל משנה בצי האמריקני, גֵאוֹ-אסטרטג והוגה תאוריית העוצמה הימית ויש הרואים בו את "קלאוזביץ הימי". ספרו החשוב ביותר התפרסם ב-1890, ונקרא "השפעת העוצמה הימית על ההיסטוריה, 1660–1783". יש להניח שהיו גם לפניו, אבל נראה שהוא השפיע על המחשבה, שלפי המקובל צ'רצ'יל חידד אותה למשפט הידוע. האם זה נכון - כנראה שהמשפט הנכון הוא "מעולם לא נוצח עם ששלט במה שנכון לתקופתו". הבבלים והאשורים לדעתי לא שלטו דוקא בים. בשנות השמונים, עת החלו להכנס מערכות ראיית לילה מתוחכמות, היה שלט בטייסת מסוקי הקרב הראשונה שאמר "מעולם לא נוצח עם ששלט בלילה". ואני מניח שבהמשך לא ינוצח עם ששלט בחלל, או ברשת או בתודעה.

    השבמחק
  10. מעולם לא נוצח בלוגר ששלט בבלוג שלו!

    השבמחק
  11. אורי יעקובוביץ', ידיד, שהציל אותי לא אחת משגיאותי, הוא היחיד שמסוגל לגלות פאשלה משני צדיו של שלט רחוב.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.