יום חמישי, 28 ביוני 2018

המשיח שוב לא בא

צילום: איתמר לויתן

א. ברכת המשיח 

השבוע התקיימה בכיכר העיר בתל אביב עצרת בשם 'משיח בכיכר', שאותה ארגן האגף המשיחיסטי הקיצוני של חסידות חב"ד, לרגל 'חג הגאולה' שחל בי"ב בתמוז. ביום זה מציינים חסידי חב"ד את שחרורו של יוסף יצחק שניאורסון, הרבי השישי, מגלוּתוֹ בעיר קוֹסְטרוֹמָה שברוסיה בשנת 1927 ואת ההיתר שקיבל מהשלטונות לשוב לביתו.

הרוחות בציבור סערו בשל ההפרדה המגדרית שנהגה שם בין נשים לגברים, כאילו אפשר לבודד הפרדה זו מן ההפרדה שנוהגים אנשים אלה כל ימיהם בבתי הספר ובבתי הכנסת, בדרך חינוך ילדיהם, בתפילותיהם, בשמחותיהם ובאבלם. כאלה הם.

אבל איש לא בא בטענות לעצם הטרלול המשיחי  אלפי אנשים, נשים וטף, שמשוכנעים ש'הרבי', שמת בחודש יוני 1994, עדיין עמנו (סתם 'הרבי' הוא מנחם מנדל שניאורסון, הרבי השביעי והאחרון). לא הייתי שם, כמובן, וכנראה שהחמצתי את 'ברכת הרבי שליט"א מלך המשיח למשתתפי העצרת'. אני בטוח שהיא נאמרה בקול צלול ובטוח. שיחה מארץ החיים...

המשיחיסטים מקפידים להצמיד לשמו של הרבי את ראשי התיבות 'שליט"א' (שיחיה לאורך ימים טובים וארוכים), וחס וחלילה לא זצ"ל.


השיגעון המשיחי של חב"ד, שמעוור גם עיני חכמים, מלווה אותנו כבר שנות דור. אפשר להודות בצער שהתרגלנו לחיות לצדו, למרות שזה באמת מביך ומביש.

אז אולי כבר הגיע הזמן לומר להם בידידות, בלשונו של התנא רבי יוחנן בן תורתא, שהוכיח את רבי עקיבא על אמונתו במשיחיותו של בר-כוכבא: 'יעלו עשבים בלחייכם ועדיין הרבי לא יבוא'. הרבי מת מזמן. כמו כולם, כמו כולנו. נגמר הסיפור ונשאר רק זיכרון. תרגיעו, שחררו כבר, ותתרכזו בדברים החשובים באמת.

אבל לשווא. הם ממשיכים להאמין, וכנראה ימשיכו, שהנה הרבי עומד אחר כותלנו ותיכף יתגלה לעינינו. שום טיעון הגיוני או דתי לא יזיז אותם מאמונתם.

כל זה קצת מזכיר את 'התוכי המת', המערכון הקלאסי של חבורת 'מונטי פייטון', על בעל חנות בעלי חיים שאינו מוכן בשום פנים ואופן להכיר במותו של התוכי שמכר ללקוח. הוא מתעקש שהתוכי עדיין חי, 'הוא רק נח', 'הוא חולם'...


הקריקטוריסט עמוס בידרמן – שלוּ רק בשל עטו החד והשנון כדאי לקרוא את עיתון הארץ  הפליא לתאר את הסצינה ההזויה הזו:

עמוד הפייסבוק של עמוס בידרמן

ב. האבטיח של המשיח

הנה עוד הבטחה מפי המשיח: אף יהודי לא ישאר בגלות! מילה שלי! וחוץ מזה: האבטיח אדום ומתוק. הרבי עצמו, אגב, מעולם לא ביקר בארץ וכל חייו גר בגלות.

צילום: איתמר לויתן

ג. בית משיח

המשיח או-טו-טו בא (נוסח אחר: 'הנה! הנה! הנה! המשיח בא'), וברחוב מזא"ה בתל אביב כבר מתארגנים על דירה להשכרה.

צילום: טובה הרצל

ד. המשיח והרב קוק

בית כנסת זה שבהרצליה 'סיפח' לעדת המשיחיסטים, בהינף סיסמה, את הרב קוק  מן הסתם הכוונה לאברהם יצחק הכהן קוק.

ואולי אין זה מקרה? כבר נאמר במקורותינו: 'לא לחינם הלך זרזיר אצל עורב, אלא מפני שהוא מינו'.

וזאת למודעי: כל כרוז, שלט או כיפה, שעליהם מופיעה הכתובת 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד', מקורם ב'משיחיסטים' והם נגועים בהזיות של משיחיות שקר.

צילום: י"ב

ה. כמה עולה יום במתנה?

בית חב"ד בכרמל צרפתי (שקרוי כך על שם המנזר הכרמליתי הצרפתי שבתחומי השכונה) יעניק לכם יום במתנה מלוח השנה. לא נאמר כאן כמה עולה מתנה זו, שאמורה לממן את פעילות בית חב"ד באותו יום, ואם מותר לשרים וראשי ממשלות לקבל מתנות כאלה מחברים.

צילום: איתמר לויתן


63 תגובות:

  1. הזרם המשיחיסטי של חב"ד, שהוא מיעוט בתוך חב"ד, יצא כבר מזמן מגבולות התורה למחוזות של עבודה זרה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין ספק שהזרם הזה הזוי ומטורף. אבל לא צריך להגזים. הם מקיימים באדיקות מוחלטת את התורה והמצוות על כל דקדוקיה ללא כל הסתייגות. ותחילתו של הבלוג יוכיח.

      מחק
    2. כתבתי "תחילתו של הבלוג" התכוונתי כמובן "תחילתו של הפוסט".

      מחק
  2. הנכס להשכרה ברחוב מזאה הוא מסעדת "ישורון" המיתולוגית של זושא ריבקין מכפר חב"ד שהיתה קיימת משנת 62(!). השלט נתלה שם בשנת 91. שים לב שלא נרמז שם מיהו המשיח.

    http://chabadpedia.co.il/index.php/זושא_ריבקין#.D7.9E.D7.A1.D7.A2.D7.93.D7.AA_.D7.99.D7.A9.D7.95.D7.A8.D7.95.D7.9F

    http://www.col.org.il/חדשות_חבד_הילדים_של_זושא_>_הסרט_שאסור_לכם_לפספס_צפו_בוידאו_67996.html

    השבמחק
  3. ובית הכנסת עש הרב קוק, יש לשער שהסיפור הוא הפוך - בית כנסת שהתרוקן מיושביו ועדת המשיחסיטים מחזיקה אותו כיום.

    השבמחק
    תשובות
    1. אגב, זו לא הפעם הראשונה שאמרו בקשר לרב קוק לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב, בשנות השלושים ביקר בארץ הרבי מגור דאז (המכונה ע"ש ספרו "אמרי אמת") והוא הלך לבקר את הרב קוק.
      הביקור של הרבי מגור לא מצא חן בעיני קנאי ירושלים, ומישהו שם הוציא עליו פשקויל חריף במיוחד, כשהדובדבן שבקצפת היה מניפולציה על הפתגם החזל"י האמור: "לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב אלא מפני שהוא מינות"!

      מחק
  4. והבטחת הרבי "אף יהודי לא ישאר בגלות" היא השטחה מחרידה של הסברו את ההבדל בין גאולת מצרים לגאולה העתידה בה מוכח מהכתובים ומהמדרש כי ייגאל כל אחד ללא יוצא מן הכלל. בכל מקרה זו לא הבטחת המשיח.

    השבמחק
  5. אם בשערה של עיר מותר לכל מיני בעלי גאווה לחשוף את גופם בפרהסיה הציבורית ועל ידי כך לגרום לילדים רכים לעיוות כאילו גוף האדם צריך להיות מוצג במערומיו, מדוע שיאסרו על בני אדם אחרים להפריד בינם לבין בני/בנות המין האח, כי כך אומרת להם אמונם? אשר לאמונתם של המשיחיסטים בחב"ד לגבי מי או מה הוא "מלך המשיח", שיבוסם להם כל עוד לא יפגעו באחר.

    השבמחק
  6. לא ברור מדוע העניין כל כך כואב לך, לא ברור מדוע אתה לוקח את הסיפור באופן אישי כל כך, ומעל הכל - לא ברור מאין לך הביטחון שמדובר במשיחיות שקר. הצעתי לך: הנח לעניין, תן לאנשים האלה להאמין במה שחפץ ליבם, כבד את אמונתם. הם לא עשו לך כל רע. וגם אין שום פסול בקיום אירוע בכיכר, פעם ביובלות, למשך כמה שעות, בהפרדה בין המינים בהתאם לאמונתם של מארגני האירוע ומשתתפיו. מדי שנה באופן קבוע (ולא רק "פעם ב..."), בעונה זו ממש, עשרות רחובות (ולא רק כיכר אחת) בעשרות ערים (ולא רק בעיר אחת) נחסמים למשך יום שלם (ולא רק למשך כמה שעות) על ידי מענטזים בעירום-למחצה, ואיש אינו מונע זאת מהם. לא בית המשפט ולא המוני אנשים שהתופעה הזו זרה, מוזרה ומגונה בעיניהם. אז על "משיח בכיכר" כואב לך? זה קטנוני, זה מכוער, ובעיקר זה מעיד על חוסר סובלנות תהומי. מי שלא אוהב אירועים בהפרדה, ממילא הוא לא מסוג האנשים ש"משיח בכיכר" מדבר אליהם, ומי שרוצה "משיח בכיכר" ממילא בוחר בהפרדה. בדיוק כפי שמי שלא אוהב את מצעדי הגאווה למיניהם לא יטריח עצמו אליהם, והיפוכו בגולם.

    השבמחק
    תשובות
    1. ע,כ, המקבל בחילה למראה הליצנים בנתב"גיום שישי, 29 יוני, 2018

      להזכירכם - בנתב"ג, באיזור הסטרילי, עומדת חבורת הליצנים המיסיונרים בניגוד לכל חוק בטחוני המוטל על כל אדםף ומשדלים במיסיונריות "להניח תפילין" --- לפני שנים יצאה הוראה בטחונית שאין למיסיונרים האלה זכות מיוחדת לשהות באולם הזה והם - מצפצפים על כל הוראה ואיש גם לא מעיז להגיד להם את המילים "החוצה". האם מיסיונרים מדתות אחרות יכולים אף הם להיכנס חפשי-חפשי לאיזור הסטרילי? תמהני ואולי שווה ניסוי שיעורר הדים!!!

      מחק
    2. אינני יכול לדעת מיהו האנונימי שהגיב כאן. וגם אינני מסוגל להבין מה 'מכוער' או 'קטנוני' בגישתו של דוד אסף. אני עצמי תל אביבי, ובאמת, כל ה'מצעדים',המרתונים וההתקהלויות-בלי-הפסקה מטרידים אותי באותה מידה. אינני קטנוני. אני רק רוצה שהמגורים כאן יהיו - איך אנסח זאת - כמידתו של אדם מן היישוב, ולא הטרדה בלתי פוסקת. ועכשיו אוסיף: הזרם המשיחי שבו מדובר,
      ולא אזהר בדברי (נו, מה יעשו לי?) - מכוער ומסוכן. נכון ש'איש באמונתו יחיה'(ובו בזמן, אליבא דיהודים אלה,'אישה באמונת בעלה תחיה', ולא משנה כיצד תחיה) - ובכן, במטותא, שהציבור הזה יתכנס במרחבים הציבוריים שלו, ורק שלו - אלה שאינני מסבסד אותם (כגון כיכר רבין) - ויממן בעצמו את כל מוסדות החינוך שלו ( לצערי, המסים שלי עדיין מסבסדים אותם), ויגן על עצמו, בלעדי - הווה אומר, יקים את המיליציה הפרטית שלו ויממן אותה ואת כלי הנשק שלה בעזרת תרומות משלו. ובקיצור, הפרדה מוחלטת, אוטונומיות ואוטארקיות מלאות, ושלום על ישראל (כך לפחות יש לקוות). ויש להקים, מתרומותיהם של היהודים הללו ובאחריותם הבלעדית, חברות תחבורה חרדיות עצמאיות, חברת תעופה חרדית (יש לי כבר שם לחברת תעופה זו: 'בני רשף יגביהו עוף'), ועוד כהנה וכהנה. ועוד אוסיף: את כל זה לא כתבתי רק כלפי הזרם המשיחי. ראשית, רבה המשיחיות היהודית ממילא; החל ברשת הענפה של התנחלויות ומאחזים ו'נוער הגבעות' וכו', ורבנים של מכינות צבאיות מסוימות, וכלה בכל מיני שדולות יהודיות אמריקניות ושותפיהן האוונגליסטים. רבה המשיחיות גם במאגר ההולך ומתרחב של תוכניות לימוד בבתי הספר הלא דתיים. וכמובן, רבה המשיחיות גם בחלקים לא מעטים של האוכלוסייה הלא-יהודית בארצנו. משיחיות זו, על כל סוגיה, מאיימת על עולמי הרוחני, היקר לי, שבכל מקרה מרחב קיומו הולך ומתכווץ, וחבל. אין שום הצדקה לכך שארצה להתפשר אתה בתוך החלקה הקטנה שהוקצבה לי כאן, בישראל. אני בעד הפרדה, ככל שאפשר. ואשר להתנסחות: המשיחיות הזאת אינה נזהרת בכבודי. לדידה - אני חוטא שבחוטאים, בוגד, עוכר ישראל (לעתים אני גם שומע שבני משפחתי, שנספו בשואה, מתו בגלל 'אפיקורסותם' או, בדיעבד, באשמת ה'אפיקורסות' שלי; ובמקרים אחרים אני הוא האשם בעצירת הגשמים). ומדוע אזהר בכבודה של משיחיות זו?

      מחק
    3. עודד אסף: כיכר מלכי ישראל אינה "שלך". היא של החב"דניקים האלה באותה מידה בה היא שלך, ובאותה מידה בה היא שלי, ובאותה מידה בה היא של יוסי מחולון, גילה ממזכרת בתיה, מושיקו מקריית שמונה ועזרא מאור יהודה. אתה חי בחברה, והחברה שלנו היא במידה רבה שמרנית, מסורתית, לאומית, יהודית, ציונית - וטוב שכך. וכמי שחי בחברה כזו, כדאי שתנסה להתרגל (מאחל לך שתצליח...), אבל לא תוכל לסלק אנשים שריחם או צורתם אינה נראית לך, מכיכר העיר. זה לא ילך. עם בג"ץ, בלי בג"ץ - זה פשוט לא ילך. חבל על הניסיון אפילו.

      מחק
    4. רוב החבדניקי"ם האלה עובדים למחייתם ומשלמים מיסים כמו כל אחד אחר שעובד במדינה. זכותם לקבל את מה שאחרים ממשלמי המסים מקבלים מהמדינה / העיר.
      לגבי ה"מסיונרים" בנתב"ג - הם לא מעבירים אנשים לדת אחרת ולכן אינם מסיונרים. מי שמוצע לו להניח תפילין יכול לעשות זאת או שלא. אף אחד לא כופה זאת עליו או מנדנד לו. חילונים רבים נוטים לעשות זאת לפני הטיסה. מה שבטוח...
      הם גם לא מהווים סכנה בטחונית יותר ממך או מדוכני האוכל והחנויות ועובדיהם בתוך המתחם.

      מחק
    5. בדיוק, Sim Ko29, אבל אוזניהם של הנאוריסטים אכולי השנאה - אטומות. וגם מוחותיהם ולבבותיהם אטומים. עצוב.

      מחק
    6. עודד אסף ,
      שירתי בשירות סדיר ומילואים בערך חמש שנים מצטבר.
      שילמתי מיסים במשך חמישים שנה.
      למה כיכר רבין שייכת לך יותר מאשר לי ?

      מחק
    7. עודד אסף ,
      אתה אינך מממן את כיכר רבין. המיסים שאתה משלם הם חלק זניח
      בהכנסות עירית תל-אביב. מי שממן את תושבי תל-אביב הם בעלי עסקים
      רבים שחלקם אינם כלל תושבי העיר , ואין להם אפילו זכות הצבעה.
      האמת הידועה - עירית תל אביב היא כמעט העיריה היחידה שאינה נזקקת
      לסיוע ממשלתי - בזכות המיסים שהיא גובה מעסקים.
      עירית תל-אביב מוציאה על חינוך ילד 14 אלף שקלים בשנה.
      עירית ירושלים - 5.6 אלפים
      אם מישהו חי פה על חשבון מישהו אחר - הרי הם ילדיך - ולא ילדי
      המשיחיים.
      לגבי הצעתך למערכות כלכלה נפרדות - הלוואי והלוואי.
      אבל לא נראה לי שמישהו באוצר יוותר על "זכותו" להטיל מע"מ
      על חיתולי ילדים וחלב ומים לילדים.

      מחק
    8. לא ברור מדוע אתה/את אנונימי?
      ממי אתה/את מסתתרים?
      והכי חשוב, למה אתה / את מסתתרים?
      (הרי עלינו החילונים לא הייתם טורחים להטיל מימכם גם אם היינו עולים באש לעיניכם. לא מאתנו אתם מסתתרים)
      המסקנה הפשוטה, אתם מסתתרים איש מרעהו.
      כל כך למה? שמא יבקרו / ילעגו / יביישו / יחרימו אתכם בקהילתכם.
      שמא לא יהיו שידוכים הגונים לילדיכם.
      שמא תפגע פרנסתכם, (מוסמך כשרות, שוחט, מוהל, חנות מכלת)
      את הגיהנום הזה אתם מייצרים לעצמכם, כך שולטים בכם ה"מנהיגים" שלכם.
      אין זה פלא שרבים הנוטשים את מחנכם.

      מחק
    9. מוישה,
      אל תשכח את אותם רבים הנוטשים את מחננו, וחוזרים לקיום מצוות באורח מלא.

      מחק
    10. מוישה צודק.יותר נוטשים לכיוון השני.כולנו יהודים.חלקינו לא ציונים לצערי.חלק קטן.

      מחק
  7. בהקשר זה של "משיחיותו" של הרבי מליובביץ' מעניין לשמוע את דברי הרב שך על הרבי מליובביץ', את הגיבוי שנותן לו הרב עובדיה יוסף הצעיר, ואת התהפוכה שעושה הרב עובדיה יוסף באותו הנושא בערוב ימיו.
    והרי שלושה לינקים מפלייליסט הקרוי "רבנים נגד רבנים"
    הרב שך נגד הרבי "המשיח"
    https://www.youtube.com/watch?v=ItJrH2LpT-U&list=PLAa-RkLEergmbrMKdk5A6hX4d8HvmyuAv&index=2

    הרב עובדיה יוסף נותן גיבוי:
    https://www.youtube.com/watch?v=vXhTLb9Dzc8&list=PLAa-RkLEergmbrMKdk5A6hX4d8HvmyuAv&index=10

    הרב עובדיה יוסף משבח את הרבי מליובביץ בערוב ימיו:

    https://www.youtube.com/watch?v=mZw1sfM-m70&list=PLAa-RkLEergmbrMKdk5A6hX4d8HvmyuAv&index=11

    השבמחק
  8. אלף סליחות אבל , אפילו ברשימה זאת נגע כנראה בסתר רבנו , המשיח שליט"א ברוח של היתול ולצון. שאחרת איך נבין מדוע נהפכו היוצרות וראיתי ברשימה "עט" כשמצורף לשם זה ,בלשון רבים -שם תואר בלשון נקבה? ובידוע היה הרבי השביעי- מלשון שבת קודש ,כמובן - חובב גדול של לצון ושמחה ואין ספק ,שגם חובבי עונ"ש צריכים להכיר שאין בלתו של מספר כשבע - גם, בכולמות התחתונים, כעולמנו- עמק הבכא...

    השבמחק
    תשובות
    1. לא הבנתי כלום. מקווה שהכותבת הבינה את מה שכתבה (ספק גדול)

      מחק
    2. אני הבנתי. תודה על התיקון.

      מחק
  9. הפלג המשיחיסטי כבר איננו מיעוט, לצערי הרב. ואם איננו רוב הרי הוא מיעוט גדול מאוד. דומה עלי שהפלג הזה הפיק לקחים מתולדות "שלום עכשיו" [ובזאת גם אני מקיים מצוות ערבוב פוליטיקה] שגם תנועה זו היתה קטנה וגדלה מאוד, אבל היא קָטְנָה במספר ובהשפעה. ללמדנו שיש תופעות שצריך לטפל בהן בעודן קטנות.

    השבמחק
  10. בקשה מפרופ' דוד אסף. נא הסבר בטובך מעט יותר את כוונתך בקטע המצוטט להלן. האם המשיחיות של הרבי ושל הראי"ה היתה אכן זהה במהותה ותכניה? תודה.

    בית כנסת זה שבהרצליה 'סיפח' לעדת המשיחיסטים, בהינף סיסמה, את הרב קוק – מן הסתם הכוונה לאברהם יצחק הכהן קוק. ואולי אין זה מקרה? כבר נאמר במקורותינו: 'לא לחינם הלך זרזיר אצל עורב, אלא מפני שהוא מינו'.

    השבמחק
  11. כבר אמר שר אוצר בשעתו : "משוגעים, תרדו מהגג " - וזה נוגע לענייננו

    השבמחק
  12. יש אתר בשם חב"דפדיה (אכן, אכן). ושם נאמר כך ביחס למועד לידתו ופטירתו של הרבי:
    הרבי נולד בניקולייב ביום י"א בניסן תרס"ב (18 באפריל 1902) להוריו רבי לוי יצחק וחנה שניאורסון. ביום ג' בתמוז תשנ"ד נעלם מעינינו; אם כי על פי דבריו מאמינים החסידים שהוא ממשיך לחיות בחיים נצחיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. מיותר לציין שהוא לא אמר זאת.

      מחק
  13. יצויין שהנזכר בשולי מודעת 'משיח בכיכר' כלומר זמרוני זליג ציק נלב"ע, ורק מאחר שמדובר במשיחיזם לא רושמים עליו תארי פטירה...

    השבמחק
  14. "האגף המשיחיסטי הקיצוני"
    find any card carrying lubavitcher, even a total "moderate", who will state clearly that the rebbe is not moshiah, full stop

    השבמחק
  15. "עמוד הפייסבוק של עמוד בידרמן"

    תעוט לאולם חוזרט. אבל אם כבר להשתעשע, אולי: "עמוס הפייסבוק של עמוד בידרמן"

    השבמחק

  16. מעלתו

    האם אתה זוכר עד כמה התרגשנו כשהגיע אלינו לישיבת וואלוזין (בהחבא) גליון חדש של השילוח ובו שיר חדש של ביאליק? הרי היינו ערים כל הלילה עד שידענוהו בעל פה עד תום. אחר כך, כמה התרגשנו למקרא כל סיפור של ברנר, וכשהזדקננו כמה התעגננו על כל סיפור של עגנון? ושופמן?

    וכמה כאבנו את המלחמה שהתנהלה בין שתי חבורות הסופרים בארץ ישראל, בהנהגת שטיינמן נגד ביאליק.

    הרי לא ניתן היה לפסוע פסיעה קטנה על המדרכת בתל אביב בלא שהדי המחלוקת יגיעו עדינו.

    היום מי זוכר אותם בכלל ומי בכלל פותח את הספרים שלהם.לך תשאל כל נער בתיכון מי כתב את תמול שלשום...

    אז הרבי אולי איננו איתנו אבל מספיק לטייל במזרח הרחוק במקומות הכי נידחים כדי לדעת שהרבי עדיין חי.

    אשריי שזכיתי שבני הקטן, השביעי, קרוי על שמו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ניכר בך כי חסיד חב"ד אתה, א"כ למה קראת על שמו את שם בנך השביעי?

      מחק
    2. קשה להיות חסיד חב"ד כשאתה צאצא ישיר של משפחות ברלין ושחור מליטא....(אבל גם צאצא ישירשל חתנו של הגר"א שהיה חסיד חב"ד, הרב צבי הירש דונחין)

      אבל אי אפשר שלא להעריץ של הרבי שמסר את נפשו כפשוטו על עם ישראל, וגם פעל ללא מורא מאיש מינקות ועד שיבה, ולא לחינם לא ניתן לתאר את מצבו הרוחני של עם ישראל כיום לולא המהפכה המדהימה שהרבי חזה ופתח בה.

      גם אשתי וגם אני מאמינים שזכינו לילדינו הקטן גם בזכות התפילות שאשתי התפללה בציון של הרבי לזכות לילד נוסף.

      רק לפני כשלושה שבועות נפתח בית חב"ד חדש בצפון הודו, בלה.

      מחק
    3. ר' אליהו צבי דונחין מתל-אביב הוא זקנך?
      קיבצתי בעבר אי אלו פיסות מידע אודות זקנו של רא"צ דונחין הנ"ל, החסיד ר' אליהו צבי דונחין מבוריסוב (התפרסם בגיליון 'התמים' גליון מז עמ' 62-63). אם אתה קשור אליו ויש לך מידע בעניינו אשמח שתודיעני.

      מחק
    4. לסתם סקרן - הילד הששי נולד כשהרבי עוד היה בחיים.לא מת.

      מחק
  17. היי. אני דווקא נגד הפרדה כמו שהוזכר כאן לעיל.. אני בעד כן להניח תפילין פה ושם בנתבג.כן לאפשר כינוסים בכיכר.זו לא הפעם הראשונה שמתקיימים שם.מה שכן יש לעשות זה להמשיך להראות לחרדים את האור. לגרות אותם לאט לאט בחיי החופש והקדמה.למשוך ולאחד את חלקי העם השונים בנרטיב הציוני ישראלי,לאט לאט,כמו שעשו כאן האבות המייסדים לפנינו.

    השבמחק
    תשובות
    1. באופן אישי אני נגד הנרטיב הציוני, ובשל כך דבריך אינם חביבים עלי.

      אבל בכל זאת אציין שאיני מחבב את דבריך גם בשל הפטרונות הנודפת ממנה. אתה נמצא ב"אור" "חיי החופש והקדמה" (מעבר לזה שהם יכולים להתווכח איתך על מהו 'אור' ו'חופש') ואילו הם נמצאים כנגד זה, היינו ב'חושך' וכו'. ועצתי לך בל תחשוב את עצמך לטוב מהם.

      אבל אני כן בעד המונח "חיי חופש" (אם לא התכוונת לפריקת עול) - כלומר, שיאפשרו לכל אדם להתנהג איך שהוא רוצה, לומר מה שהוא רוצה, לארגן איזה כינוסים שהוא רוצה, ומצדי אפילו הפרדה, אא"כ זה פוגע בצורה ישירה בתושבי המקום.

      מחק
    2. כנראה איתמר שאינך בקיא דייך בימי שקדמו להכרזת המדינה והימים שבאו לאחריה. מאז אותה רכבת של "ילדי טהרן" שרבים מהם גדלו בבתים דתיים בגולת אירופה ושנשלחו על ידי מועצת חכמי הסוכנות היהודית להתחנך בקיבוצים ובמוסדות שלא חינכו לאמונה ומצוות, כמו גם פרשת גזיזת הפאות של ילדי תימן לאחר פרוץ המדינה, ועל כולם העלמותם של אלפי הספרים של יהודי המגרב, תוניסיה, אלג'יר וטריפוליטניה-לוב תוך שליחת רבניהם לעבוד בעבודות דחק ובמסגרות אחרות. האם לחופש כזה התכוונת? חופש כפוי? אין ספק שיש להסביר וללמד ששבעים פנים יש לה לדת היהודית אבל חינוך לחופש מהסוג שמניתי בל ידכר שמי. ימים-כוונתי- מלשון שנים!

      מחק
    3. יחזקאל, אמנם איני מסכים עם איתמר אך כמה וכמה מהעובדות שציינת אינן נכונות.
      בעניין 'ילדי טהרן' רובם לא היו מבתים דתיים, שכן ביררו אצל כל אחד ואחד מהם אם זכורים להם סממנים דתיים, ורובם השיבו לשלילה, מה גם שהם לא רצו להיות דתיים.
      וחוץ מזה - עליך לזכור - שמי שהביא אותם לארץ זה לא דתיים, וארגון ביאתם ארצה נעשה על ידי גופים חילוניים (לא ממלכתיים).
      בעניין 'גזיזת הפאות של ילדי תימן' לא אכחיש את החי, ואמנם היה כן אך אותם מדריכים שעשו כן (ואני מבין אותם לחלוטין) ננזפו.
      בעניין היעלמות ספרים וכו' של איני בקי בנקודה זו. אך איזה ספרים כבר יכלו להיות להם מלבד חומשים וסידורים שארצנו ברוכה בהם. ולעניין רבניהם איני רואה הבדל בינם לבין רבני אירופה (אני פשוט מניח שאותם גופים חילוניים שהקימו את המדינה לא השתדלו להגביר את כוחם של הרבנים האירופיים לעומת המזרחיים).

      מחק
    4. חיים ,
      היו להם כתבי יד רבים , חלקם עתיקים ויקרים מאוד.
      אם תחפש במרשתת על הספרים האבודים של יהודי תימן מתצא
      הרבה חומר

      מחק
    5. מוזר, אם אני מנסה להבין את דבריך (ודברי קודמך יחזקאל) הרי יש להניח הנחה פשוטה אשר ברור שלא השמידו אותם! אלא מאי, ייתכן שהעבירו לבית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי בירושלים. ואם כן, טוב עשו שלקחום מהם, במקום שיתגוללו באשפתות יעמדו הללו לרשות הציבור כולו.

      מחק
  18. בהקשר של המת החי, ראוי להביא את דבריו של הרבי מקוצק (על-פי בובר): "יש צדיקים שמספרים שרואים את האושפיזין בסוכתם. אני מאמין, ואמונה חזקה מראייה." אכן, אין חדש תחת שמש החסידות.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא ללובשי המגבעות השחורותיום שישי, 29 יוני, 2018

      מעניין מדוע המשיחיסטים הללו מנסים בכל כוחם שנניח תפילין ונלך עם כל הקשקושים למיניהם ? זוכר אני משיחיסט כזה שבמתק שפתיים שאל אותי החילוני שבינינו אם אובה להתארח בצל קורתו כאושפיז לשבת. עניתי לו מה שעלה לי באותו רגע של חסד לראש--שאשמח עד מאד אבל בתנאי אחד שהוא יקדים ויבוא אלי--- שאתה תבוא קודם לכן להיות אושפיז בצל קורתי. תגובת המזיר בתשובה היתה צפוייה -- שאני אבוא אליו והוא מתכוון לבוא אלי.אני גם זוכר שהרבנית שלו לא נתנה לי יד לשלום-- כנראה שבחוגים הללו נכנסים להריון בנגיעת נימוסין.

      מחק
  19. עמוד התגובות מרתק שבעתיים מהמאמר אליו הוא מתייחס. שפתיים יישקו. שווה פרסום נפרד.

    השבמחק
  20. הרב קוק המשיחי: אחי יצחק מדווח (בעזרת יהודה, מוותיקי רחוב יעבץ הנושק לרח' הרב קוק ולביהכ"נ החב"די): בשנות ה40 נקרא הרחוב ״יורדי הסירה״. אחר כך שונה לרב קוק. חבד במקום אולי 10 שנים. השיכון נקרא שיכון המזרחי. בית הכנסת היה קטן יותר, ויהודה (בן הרצליה, בעשור התשיעי לחייו) לא זוכר איך קראו לו. נראה לי שבעיריה קראו לבית הכנסת על שם הרחוב וחבד לקחו את זה עוד צעד קטן קדימה והוסיפו את ע״ש הרב קוק.

    ועוד הוסיף: לא בטוח שהם יודעים בכלל מי זה הרב קוק.

    השבמחק
    תשובות
    1. במקורו הוא בית כנסת אשכנזי, והם שקראוהו "ע"ש הרב קוק" (כנראה בגלל הרחוב), לימים עבר לידיים חב"דיות והשם נשאר. חסידי חב"ד מנהלים את המקום במשך שלושים שנים לפחות. במתחם קיימים גם כמה מגני חב"ד בעיר (הייתי בהם בימי ילדותי).

      מחק
  21. The mishichistim give new meaning to the phrase- The Show Must Go On

    השבמחק
    תשובות
    1. : I think that what you meant is
      The Go Must Show On

      מחק
  22. אני נוטה להסכים על אחד המגיבים הקודמים: שפע התגובות כאן מרתק לא פחות מן המאמר עצמו ( לא מרתק יותר, זה ברור לי). מתברר, שוב, שהסוגיות האלה בוערות, קריטיות, ולא תיתכן הסכמה כוללת וגורפת סביבן. אני עדיין מחזיק בגישה שניסחתי בתגובתי הקודמת: יש כמה וכמה חלקים בציבור הישראלי שאינם יכולים, ואינם מעוניינים, להתערבב זה בזה - וכך יאה! אין הכרח בעירוב. אחת הבעיות היא, שצד אחד מסוים משתדל בכל הזדמנות לכפות עירוב כביכול, ובלבד שה"עירוב" הזה יהיה לטובתו, מלכתחילה. יהודים חרדים ( כפי שקראנו בזמן האחרון) מעכבים עשרות נוסעים במטוס, רק כדי לא לשבת ליד נשים, ובסופו של דבר- הם מנצחים. אין כאן שום שוויון כוחות, ולכן אין זו 'רב-תרבותיות' אלא שתלטנות של תרבות אחת. מי שהגיב כאן וכתב שככרות תל אביב "אינם רק שלי" - צדק רק במידה קטנה מאוד. הם שלי, משום שאני הוא המשלם את הארנונה לעיריית תל אביב, ורוב רובם של חסידי המשיח , שטרחו ובאו /הוסעו לכיכר רבין, אינם תל אביבים. כך או כך, אני לא העליתי בדעתי, מעולם, ארגון כנס פתוח המוקדש למורשת שפינוזה, שלא לדבר על מורשת ואלטר בנימין, בכיכר מרכזית בבני ברק או ברחבה גדולה בביתר-עלית. יתכנסו שם בני המקום ואוהדיהם, ויארגנו מה שיארגנו במורשתם הם! זאת ועוד: האם נציגים של מדעי הטבע והחברה והרוח באוניברסיטאות, או שליחים של האגודה לזכויות האזרח, מוזמנים להרצות ברשתות החינוך החרדיות או בבתי הספר הדתיים-לאומיים? מובן שלא. אבל שליחי חב"ד ונציגים של עמותות דתית שונות ומשונות נכנסים, ועוד איך, לבתי הספר הממלכתיים, ומארגנים בהם הרצאות וסדנאות והטפת מוסר. סובלנות הדדית? פתיחות הדדית? לא מיני ולא מקצתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז קודם כל, עודד אסף, כיכר העיר שייכת לכולם ולא רק לתושבי העיר. אם קומץ מצביעי מרצ תל אביבים ינכסו לעצמם את הכיכר (לא יקרה, אבל נניח לרגע שכן), אז תושבי גבעתיים לא יאפשרו לתל אביבים לאכול בסביח של עובד בכיכר נוח (בוודאי שלא להחנות את רכביהם בסביבה הצפופה והעמוסה), ותושבי רמת גן לא יאפשרו לערבים מיפו לבלות בפארק הלאומי או בפארק מרום נוה, וכך הלאה. אין לדבר סוף. לשמחתנו, הרוב השפוי לא יתן לך ולדומיך לנכס לעצמכם את כיכר מלכי ישראל ולא יפתח את הפתח לתופעות הבלהה הצפויות עקב כך.

      מעבר לזה, עודד אסף, אתה טוען ש"שליחי חב"ד ונציגים של עמותות דתיות שונות ומשונות נכנסים, ועוד איך, לבתי הספר הממלכתיים" וגו' (לא ממש מדויק, אבל ניחא), אך את טענותיך ומענותיך אתה מפנה כלפי חב"ד והעמותות "השונות והמשונות", במקום להפנות אותן לבתי הספר/העיריות/משרד החינוך. מה הטענה, עודד אסף? שחב"ד וכו' מתפרצים לבתי הספר בכוח? ניסית אולי לחשוב על האפשרות שהרוב הגדול כאן מסכים לכך/רוצה בכך? אתה לא מעלה על דל מחשבתך את האפשרות שאתה במיעוט, ומיעוט מבוטל. ובכל זאת, מתחשבים במיעוט הזה הרבה יותר מכפי שהוא מוכן להתחשב ברוב.

      ובכן, עודד אסף, האמת הפשוטה והבהירה היא שאתה ודומיך מהווים מיעוט זעום, ודווקא אתם אלה שמנסים לכפות את ערכיכם ואורחות חייכם על הזולת, ואין לך דוגמא טובה יותר מאשר הניסיון המאוס למנוע את קיום האירוע החב"די בהפרדה בכיכר. אבל מלחמתכם היא מלחמת מאסף ותבוסתכם ודאית. ישתבח שמו. א-גיט שאבעס, ר' ייד!

      מחק
    2. לאנונימי השחצןיום שבת, 30 יוני, 2018

      תודה מקרב לב שאתה מאפשר לנו, ברוב חסדך, לנשום ולחיות למרות שאנחנו במיעוט. באמת, איך לא שמנו לב שהפכנו למיעוט קטן, זעום ונקלה, והרוב 'השפוי' הוא של מדירי נשים ודתיים-משיחיים... איך הרצון למנוע קיומו של אירוע חוצות שמדיר נשים נתפס בעיניך כנסיון לכפות ערכים ואורחות חיים על הזולת? ואם נניח שהיה מקובל אצלם להכות נשים וילדים - גם זה חלק מזכויות הרוב אסור להתערב? ואם רוב החרדים מדירים מזרחיים ולא מוכנים לקבל אותם למערכת החינוך שלהם - גם זו זכותם ואסור להתערב? ודרך אגב, האם עיריית בני ברק הייתה מאפשרת קיומו של מצעד גאווה ברחוב הרב שך (לשעבר הרצל!). האמת הפשוטה והבהירה היא שאתה וחבריך לקיתם בהתנשאות חמורה, בחוסר הבנה מוחלט של מהי דמוקרטיה, ומה הפירוש המעשי של 'רוב' ו'מיעוט' יהיה טיבם אשר יהיה (רוב מוחלט של תושבי המדינה לא רוצים לשלם מסים).

      מחק
    3. למיטב ידיעתי מארגני הכינוס גרים בתל אביב ובפרבריה.

      מחק
    4. לא הייתה הדרת נשים, שכן הן השתתפו בכינוס(!), הן גם לא ישבו בפאתי המתחם, רק הייתה הפרדה בין גברים לנשים, כמתבקש על פי ההלכה.
      ואגב, הפרדה מסוג זה הינה לצנינים בעיני החברה החרדית, שכן בעיניהם לא יישר כל כינוס שבו גברים ונשים יחדיו, מבחינתם אפשרי כינוס לגברים בלבד, או לנשים בלבד. וזאת חומרה יתירה.

      מחק
    5. למגיב השחצן ל"אנונימי השחצן":

      אל תודה לי על כך שאני מאפשר לך לנשום ולחיות. תן לי ולרוב כאן לנשום ולחיות. זה הכל.

      האירוע כמובן לא "מדיר נשים" (נשים הן שותפות מלאות לאירוע, והנשים שהאירוע הזה רלוונטי להן - רוצות אירוע בהפרדה), וגם אם היה "מדיר נשים", זה הכי לגיטימי בעולם לקיים אירוע לגברים בלבד או אירוע לנשים בלבד. בדיוק כשם שיש קבוצות ספורט על טהרת הגברים וקבוצות ספורט על טהרת הנשים, ואף אחד (גם לא מטורללים מסוגך) אינו מוצא בכך פסול. בכל מקרה, הניסיון שלך ושל דומיך למנוע את האירוע של חב"ד הוא האמאמא של הניסיונות לכפות ערכים ואורחות חיים על הזולת. מותר להם לקיים אירוע בהתאם לערכיהם. אף אחד לא מכריח אותך להגיע לאירוע. אתה זה שמנסה למנוע מהם את חופש ההתכנסות ואת חופש הבעת הדעה. הם לא מונעים ממך כלום. ערב לפני כן או ערב לאחר מכן יכול להתקיים באותה כיכר אירוע על טהרת החילוניות ואיש אינו מתערב בכך.

      "ואם נניח שהיה מקובל אצלם להכות נשים וילדים". ואם אתה אונס קטינים להנאתך? אותה רמה של טיעון. אתה בונה איש קש ומתווכח איתו. עלוב ביותר. דמגוגיה במלוא מובן המילה. אז לא, לא "מקובל אצלם להכות נשים וילדים", תודה על ההתעניינות. ולהכות נשים וילדים זה מעשה בלתי חוקי, לעומת הכינוס החב"די שאין בו שום דבר בלתי חוקי. ואם אתה יודע על מישהו ש"מקובל אצלו להכות נשים וילדים", מה שאתה צריך לעשות הוא להגיש תלונה במשטרה ולא לנסות להפריע לכינוס של חב"ד.

      "ואם רוב החרדים מדירים מזרחיים" - שוב, איש קש. אז קודם כל, חב"ד בוודאי לא "מדירים מזרחיים" (מי שמכיר את חב"ד יודע שבחסידות הזו יש המוני חסידים "מזרחיים"). שנית, חרדים ש"סניקים בוודאי לא "מדירים מזרחיים". שלישית, הטענות על "הדרת מזרחיים" נמצאות בשולי השוליים, ואם ידוע לך על מקרים ספציפיים אתה מוזמן לפנות לגורמים הרלוונטים, במקום להתנפל על כינוס של חב"ד.

      לגבי "מצעד גאווה" ברחוב הרב שך בבני ברק (לא ברור מה הבעיה שלך עם החלפת שם הרחוב, בהתאם לרצון התושבים וערכיהם) - זו דוגמא שאינה ממין העניין. "מצעד גאווה" ברחוב הרך שך בבני ברק הוא פרובוקציה לשמה, ואפילו מארגני "מצעדי הגאווה" (בניגוד אליך) מבינים את זה ולא מנסים אפילו. בני ברק היא עיר בעלת אופי חרדי דומיננטי, בעוד שבתל אביב קיימות קהילות לא קטנות של דתיים, מסורתיים ואפילו חרדים (שלא מנסים למנוע את "מצעדי הגאווה" בעיר, ובכך הם מוכיחים שוב שהם הרבה יותר סובלניים ממך ומשכמותך). אני מבין שאתה תומך גם במצעד דגלים של איתמר בן גביר, ברוך מרזל וחבריהם באמצע אום אל פאחם, הלא כן? מצעד שהמשטרה לא מאפשרת זה שנים, או ליתר דיוק היא מאפשרת אותו מחוץ לעיר ובמרחק ניכר מבתיה הראשונים, וזאת למרות שמצעד עם דגלי ישראל בלב עיר בישראל שתושביה הם אזרחים ובעלי זכות הצבעה לכנסת כמוני וכמוך, ממש לא יכול להיחשב כ"פרובוקציה". יודע מה? אני בעד קיום "מצעד גאווה" ברחוב הרב שך בבני ברק - אבל בתנאי שהמצעד הזה יתקיים יום אחד אחרי שאיתמר בן גביר, ברוך מרזל וחבריהם יקיימו מצעד דגלים בלב אום אל פאחם. מקובל?

      ולבסוף, לגבי הבנת מהות הדמוקרטיה: לאור תגובה זו ותגובותיי האחרות כאן, מי שלא מבינים מהי דמוקרטיה הם אתה ודומיך. פשוט אין לכם מושג ירוק. אתה לא תזהה דמוקרטיה גם אם במקרה תיכנס בה עם המצח בזמן שאתה מהלך ברחוב. חופש ההתכנסות וההפגנה? יוק. חופש הבעת הדעה? יוק. כבוד לאדם באשר הוא אדם, גם אם דעתו שונה משלך? יוק. שיח מכבד, בלי דמגוגיה היסטרית, בלי הסתה ובלי אנשי קש? יוק. סובלנות? יוק. כבוד להכרעות הרוב? יוק. מה לך ולדמוקרטיה? מבחינתך דמוקרטיה היא זכותם של אחרים לחשוב כמוך ולפעול באופן המקובל עליך. זה הכל.

      מחק
  23. בני בית הלחמייום שבת, 30 יוני, 2018

    ההבחנה בין אמונות דתיות מטורללות ולא מטורללות אינה מובנת מאליה. מן הדיבור על משיחיות שקר משתמע שיש גם משיחיות אמת. האם זה פחות מטורלל? יש בעולם כ50,000 דתות, וכולן שוות מבחינת תוכנן וערכן. ממציאי כל הדתות הכניסו בהן אותה מידה של טרלול (אמונה בהשארות הנפש, עולם הרוחות, תחיית המתים, גאולה שלמה). האם שלשה עשר העיקרים הם פחות מטורללים מניסוחים של עיקרי האמונה בדתות אחרות? אם היינו בהודו, היו אמצעי התקשורת ה עוסקים באוכל שטומא על ידי נגיעה. בישראל מאמינים כל ה"חילונים" שנגיעת גוי מטמאת, אבל הם גם מאמינים שהאתיופים אינם מטמאים.

    השבמחק
  24. ניחא הזלזול באגף המשיחיסטי, אבל מה מקום יש לזלזל ברב קוק?

    השבמחק
  25. ואיך אפשר בלי המשפט משירו של אהוד בנאי "ברוקלין":

    "ברוקלין אומרת: אבא לא מת
    הוא רק ישן קצת בעולם האמת,
    הוא יחזור בגדול ובפיו שיר הלל
    והוא יעיף את ברוקלין עד לארץ ישראל."

    השבמחק
  26. גואל ראשון מת - ולא ידע איש את קבורתו.
    גואל אחרון לא מת - והכל יודעים את קבורתו...

    השבמחק
  27. הצעה לכותרת הקריקטורה של בידרמן:
    חוקי חמור-רבי

    השבמחק
  28. מערבבים פה דתיות משיחיות חרדיות וציונות. כח הדוסים פרימיטיבים. זאת כת .לא יעזרו המילים היפות. תבחרו בפוליטקאים שישכילו לפרק את הכת הזאת ולהחלישה עד היסוד.לצטט פסוקים לא עושה אותם צודקים.כת;עצובה,דלה מדירת נשים גזענית ומסוגרת.ילדים שנשבו .

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.