יום רביעי, 27 ביוני 2018

סיפורי רחובות: איך מנציחים אשה ששמה מַחְלָה?

צילום: מור אלטשולר

ברחובות נחנך בשבוע שעבר רחוב ושמו יצחק זאב אלטשולר, על שם אחד ממייסדי המושבה, שעלה לארץ בשנת תר"ן (1890). על נפתולי קביעת השם, שלכאורה אין פשוט ממנו, כתבה לי ד"ר מור אלטשולר:
לפני מספר שנים פנתה אחותי הדר לעיריית רחובות, וביקשה שייקרא רחוב על שמו של סבא-רבא שלנו, יצחק זאב אלטשולר (1934-1866). בעירייה נעתרו לבקשה, ובשעה טובה נקבעו הרחוב והשלט.  
יצחק זאב אלטשולר (האתר לתולדות רחובות)
אחותי נמנעה מלבקש, שהשלט יכלול גם את שמה של סבתא-רבתא שלנו. וכל כך למה? היא נקראה מַחְלָה, על שם אחת מחמשת בנות צְלָפְחָד ('וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֹתָיו: מַחְלָה נֹעָה וְחָגְלָה וּמִלְכָּה וְתִרְצָה במדבר, כז 1), ואחותי חששה שהשם ישובש בפי אנשים והם יקראוהו 'מַחֲלָה', לשון חולי.  
וכך, שמה של סבתא-רבתא שלנו חרץ את גורלה להיעדר משלט הרחוב הנושא את השם אלטשולר.
אנצל הזדמנות זו ואומר מעט דברים בשבחה: 
מַחְלָה אלטשולר (לבית וַגְנֶר) עלתה לארץ ישראל בשנת תרנ"א (1891), מספר חודשים אחרי בעלה. היא עברה לבדה את הדרך הארוכה והמסוכנת מהעיירה בּוֹבְּר (Bobr), שבפלך מוהילב ברוסיה הלבנה; בזרועותיה נשאה את התינוק שמאי, וברחמה את הבת רוחמה (לימים רעייתו של יוסף וַיְץ), שנולדה מיד עם הגיעה לרחובות.  
מחְלה התגלתה כאשת חיל, ונמנתה עם נשות המושבה שסככו בגופן על בוני הבתים הבלתי חוקיים ומנעו מהחיילים הטורקים מלהרוס אותם. היא הקימה בית ומשק חקלאי, וילדה גם את נקדימון, יהודית (לימים נישאה לגְּרוֹ גרא-קרישבסקי), אהרן ועמינדב, בסך הכול ארבעה בנים ושתי בנות.  
חלוצה בגאולת ארץ ישראל ובהתיישבות בה. אם לא זכתה לרחוב שנושא את שמה, זיכרונה נצור בלב צאצאיה הרבים. 
ואכן, מי 'יסתכן' ויקרא היום לבתו בשם תנ"כי זה? היחידה בקרב בני המשפחה שמשמרת בשמה את שמה של הסבתא הגדולה מַחְלָה, היא בת דודתי, ששמה בישראל מיכל...

מַחְלָה אלטשולר

40 comments:

  1. שלום רב
    ספרה של ד"ר מור אלטשולר על רבי יוסף קארו מרשים ומאיר עיניים.
    ועכשיו לעניין השם.
    מה חשב צלופחד כאשר נתן לביתו שם כזה?
    ומה קרה בינתיים?
    ברור שצלופחד אהב את בנותיו ונתן להן שמות יפים ומכבדים
    אז מאי "מחלה"?
    בימינו הוא היה קורא לה עדי תכשיט כנראה מזהב.
    ואין זה המופע היחיד גם מחלון נגזר ממחלה - גם הוריו היו קוראים לו עדי
    כפי שבימנו קוראים גם לבנים עדי
    וגם בשיר השירים חלאים מעשי ידי אומן. (ראו רש"י במקום)
    תכשיטים מעשה ידי אומן
    הורע כוחו של השם מחלה בגלל נבואות יחזקאל הנביא שמשתמש
    ב"מחלה" כדי לגנות את ההתנהולות הקלוקלת של בני ישראל.
    לכן אני מציע לא לותר על הנצחת מחלה אלטשולר
    ולקרוא רחוב על שמה בשינוי המסביר הבא:
    מחלה(עדי) אלטשולר
    ובא שלום וכבוד לזכרה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הערה בקשר למה שכתבת בתגובה שלך: "כפי שבימנו קוראים גם לבנים עדי". קודם כל, השם עדי הוא זכר, ראה במילון. שנית, אני יליד 1938 והשם שלי עדי ניתן לי לפי עצתו של דב לובמן אחיה של סבתי שעל שמו נקרא בית הספר "חביב" בראשון לציון. למיטב ידיעתי, בתקופתי היו בארץ עוד כשני ילדים ממין זכר שנקראו בשם עדי. לפיכך היית צריך לכתוב: כפי שבימנו קוראים גם לבנות עדי.

      מחק
    2. צלפחד גידל בנות אקטיביות
      כל שמות בנות צלפחד כשורות לתנועה - מחלה מלשון מחול, חגלה מלשון לחוג, נוה - תנועה , מלכה - הליכה , תרצה -ריצה....

      מחק
    3. מקבל את התיקון על פי ידיעה אישית שלך .
      אצלנו אי אפשר לתת את השם עדי לבן שהרי תרגומו באידיש "תכשיט"
      נו, זה מתאים לילד יהודי?

      מחק
  2. אבישי ליוביץ'27 ביוני 2018 בשעה 15:47

    הנה עוד כמה מחלות:
    אמו של ד"ר מאיר אבנר (1872-1955) ממנהיגי ציונות רומניה, המונצח בשדרה ברמת אביב, נקראה מחלה פרנקל.
    אחת מבנותיו של נתן נטע – הירש המבורגר, מיסד בנק המבורגר בירושלים, נקראה עלקה מחלה.
    הרב דב בר אברמוביץ (שחר, 1860-1926( ממייסדי "המזרחי" ואגודת הרבנים בארצות הברית וקנדה קרא לבתו שרה-מחלה.
    אמו של חוקר הלשון והתנ"ך אשר וייזר נקראה מחלה.

    שרק נהיה בריאים.

    השבמחק
  3. להשבחת הדיון בנושא הנה פסוק בדברי הימים
    דברי הימים א ד
    (ה) וּלְאַשְׁחוּר אֲבִי תְקוֹעַ הָיוּ שְׁתֵּי נָשִׁים חֶלְאָה וְנַעֲרָה:
    מי האיש שקרא לבתו חלאה?
    הסופרת יוכי ברנדס גינתה בכל לשון את האב שקרא לבתו חלאה
    ואין הדבר כן
    חלאה מלשון חלאים תכשיטי זהב
    חלאה ומחלה ומחלון עדיים מעשי ידי אבותם
    כמובן יבואו לקשות מכליון ששמו כביכול מלשון כליה ואין הדבר כן
    כליון מלשון ככלה תעדה כליה קישוטי הכלה נקראי כלים
    אם עסקנו במלחה בריאה

    השבמחק
    תשובות
    1. מרתק מה שכתבת !
      תודה.

      מחק
    2. גם אמו של נבל-עזריקם ואשת עכן בסיפור 'אהבת ציון' נקראת חלאה. אך שם היא מוצגת כרעה, ואולי בגלל שמה.

      מחק
  4. למרות שהשם מחלה אינו נפוץ, אצל החרדים עדיין ניתן למצוא נשים עם שם זה פה ושם, שכן אצלם נתינת שם על שם הנפטר או הנפטרת דוחה בהרבה מקרים כל שיקול אחר ונחשב כזכות גדולה, מה עוד שזה שם תנכ"י. כפי שידוע רב חיים קניבסקי ממליץ לתת רק שמות תנכיים ופעם המליץ לתת לבת את השם הצללפוני (וצ"ע עם הה"א מהשם או לא) מדברי הימים א פ"ד פסוק ג שבמדרש מובא שהיא אמו של שמשון. מענין מה תאמר הבת כשתגדל (בהניח שההורים אכן נתנו לה בסופו של דבר את השם הזה).

    השבמחק
    תשובות
    1. בחדרה של שנות השלושים נולדה ילדה בשם הצללפוני, וכשבגרה כולם קראו לה צלל

      מחק
  5. וישנה גם צורת מחלת. עשו לקח את בת ישמעאל ששמה מחלת [בראשית כ"ח ט']
    ויקח לו רחבעם אשה את מחלת בת ירימות... [דברי הימים י"א י"ח ]

    ואצל דוד, נעים זמירות ישראל מוצאים כלי נגינה השם מחלת. למנצח על מחלת משכיל לדוד... [תהילים נ"ג א'] וגם בתהילים פ"ח א'

    ויתכן שיש עוד נגזרות

    השבמחק
  6. ואני הקטן רוצה להציע שכל בנותיו של צלפחד נקראו על שם תנועה...
    מלכה על שם הליכה , נועה על שם תנועה, חגלה על שם חוגה, תרצה על שם ריצה ואחרונה חביבה מחלה מרמזת למחול...

    השבמחק
    תשובות
    1. מקורי! מאד יפה.
      ובאמת הלכו מאד רחוק (לתקופתן) הבנות הללו...

      מחק
    2. מוישה האחד והיחיד1 ביולי 2018 בשעה 1:22

      הרעיון יפה, אך נאמר כבר מזמן

      מחק
  7. לכל המשכילים שהגיבו וחלקו אתנו חכמה ודעת.
    נעמתם לי.
    האם אכן כל שם חייב שיהיה לו פירוש או שיהיה נגזר ממילה?

    השבמחק
    תשובות
    1. ממש לא חייב
      ובכל זאת, האם כל קומבינציה של הברות שם יקרא לה?

      מחק
    2. אכן, ממש לא חייב להיות הסבר לכל שם, אבל התנ"ך מלא "מדרשי שמות", לכל שם של מישהו חשוב ישנו הסבר בסגנון "על קרא שמו"...לכן התרגלנו לחפש משמעות לשם גם כשהכתוב סותם ולא מפרש.
      תודה לכל הפרשנים לעיל שהעשירו.
      נבל הכרמלי- כשמו כן הוא..דוד הוא דוד / אהוב...

      מחק
    3. אבן עזרא לשיטתו אין מדרש שמות פרט לשמות שהמקרא עצמו פירש טעמו
      כמו, משה.
      בכל מקרה האדם כפוי לתת משמעות לאירועים שסביבו ואפילו משמעות חסרת שחר
      כך לגבי השמות.
      ולכן לא נמצא היום שם אדולף מסיבה ידועה
      ולהבדיל גם לא ישמעאל שהוא שם דתי מהדרגה הראשונה
      למרות שהיה תנא מגדולי התנאים שנקרא רבי ישמעאל

      מחק
  8. גלגול נ שמות - אולי יש קשר ואולי לא:
    ייצגתי משפחה של 13 אחים, ילדים של אשה ממוצא כורדי (ילידת 00.00.1932 לפי מ. הפנים) שעלתה ארצה כאשר בני המשפחה קוראים לה "חלה". מצאתי כי חברת השיכון הלאומית כאן בארץ אכן החתים אותה (ב- 1964) על מסמכי החכירה בשם "חלה" ("החתים" בטביעת אגודל כי אז ובהמשך היא לא ידעה קרוא וכתוב...) וכך, כ"חלה", גם נרשם השם שלה במרשם המקרקעין. אולם מכתבים שנשלחו לה ממשרדי אותה חברת שיכון מוענו בהמשך ל"כלה"! משרד הפנים של מדינת ישראל, לעומת כל אלה רשם את שמה "רחל". ילדיה סברו וסוברים שבעירק/כורדיסטן כינו "רחל" כ"חלה" ואני, כאשר נברתי במסמכי חייה, מצאתי כי במשך השנים, ובעיקר לקראת העת ה"מודרנית", רוב הרשויות שאתם באה בקשר כינו אותה, והתכתבו לגביה, בשם "הלה".... כאשר באתי לרשום את הורשת דירתה הצנועה לילדיה, חששתי מפני הצורך והקשיים להוכיח לפקידים (המדקדקים מאד) של מרשם המקרקעין כי "חלה" ברישום הזכויות בנכס היא ה"רחל" שברישומי תעודת הזהות, תעודת הפטירה וצו הירושה. להפתעתי, פקידת מרשם המקרקעין ( אף שהיא בין הותיקות והקפדניות ומדקדקות) לא הנידה עפעף כאשר באתי להטעים את "רחל" ל"חלה" ובסוף הסברי אמרה לי שהיא עצמה כורדיה, היא יודעת שחלה היא רחל והיא לא דורשת ממני שום הוכחה או מסמך נוסף! וכיום, כעת, אני תוהה שמא יהודים בכורדיסטן קראו לבנותם "חלה" כ"עדי" וללא קשר ל"רחל"....

    השבמחק
    תשובות
    1. וכמעט כל הרעות הללו באות עלינו כי זנחנו בעה"ר את המצאת הניקוד . וכך במשך תקופה די ארוכה - הופיע בא"י עיתון יומי (יומון - לא כן?!) שהילל ושיבח בשמו את שמה של מחלה איומה שמגפותיה זכורות עד היום במורא ובחיל והדברים ידועים כידוע לכל בר בי רב.

      מחק
    2. המלה רְחֵלָהּ (או רָחֵל) משמעותה כבשה בוגרת, היינו פוריה.
      מכאן שם אשה רָחֵל ושם החיבה חֵלָהּ

      מחק
  9. השם מחלה. אחד מבניה של נעמי (במגילת רות) נקרא מחלון.
    כנראה הכוונה למתוק ולכן אין מה להתביש בשם. כך למשל:שמות פרק ו (יט) וּבְנֵ֥י מְרָרִ֖י מַחְלִ֣י וּמוּשִׁ֑י אֵ֪לֶּה מִשְׁפְּחֹ֥ת הַלֵּוִ֖י לְתֹלְדֹתָֽם:בדומה בערבית חל"ו הוראתו מתוק

    השבמחק
  10. באחת הביוגרפיות על המשוררת רחל קראתי כי כשהיגיע לראשונה לארץ, בדרכה לרחובות, ראתה בחור יפה תואר רוכב על סוס, היה זה נקדימון אלטשולר. אהבה ממבט ראשון בבן האיכרים האצילי.
    אחרי שחלתה ועמדה למות בגדרה, הוחזרה חזרה לתל אביב, וביקשה שהכרכרה תעבור ליד רחובות כדי לראות שוב את נקדימון, רק המבטים העצובים דיברו.

    השבמחק
  11. אגב שמות הנה תופעת-חסר שאפשר להסבירה מחמת בוּרוּת שגוררת שינוי טעמים. בהרבה מאוד יישובים יש רחוב ושמו רבי עקיבא או עקיבא. אין רחוב ע"ש חברו ובן פלוגתתו הלוא הוא התנא רבי ישמעאל, אפילו לא בבני ברק. לטוב המזל לא שונה שם המדרש 'מכילתא דרבי ישמעאל'. וזאת למודעי למי שאינם יודעים, כי במאה ה16-15 היו באיטליה שניים או שלושה חכמים ששמם היה ישמעאל. וישמעאל = שמעיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בצפת, הרב הראשי הספרדי חכם ישמעאל הכהן זצ"ל נרצח ע"י פורעים ערבים במאורעות תרפ"ט (1929).

      מחק
    2. הסיבה היא שבימינו ישמעאל אינו מובן כפשוטו הנאה והמכובד "ישמע אל", אלא מזוהה עם ישמעאלים (אלה שיוסף נמכר להם) וכיום אלה מזוהים כערבים. פשוט גזענות ובורות נטו.

      מחק
    3. לאנונימי - אתה מוזמן לקרוא לבנך בשם העדכני והמחודש "ישמעאל". בברכה.

      מחק
    4. בבני ברק יש.

      מחק
  12. מעניין באיזו סיטואציה הומצא השם הנפוץ: לאה...

    :(

    השבמחק
    תשובות
    1. מוישה האחד והיחיד1 ביולי 2018 בשעה 1:21

      לאה היא כנראה ע"פ אכדית = פרה (בדומה לרבקה, עגלה, ובשונה מרחל = כבשה)

      מחק
    2. תודה!

      לי זה היה נשמע כמו עייפה...

      מחק
  13. מכיר בחורה צעירה בשם מחלה.
    יהודי כורדיסתאן קראו לבנות בשם שרח. למשל לבת של ילין שהתחתנה עם פרופ' פיקרד.

    השבמחק
    תשובות
    1. יובל, דומני שכובד המשקל ההיסטורי והחברתי ראוי שינתן לאמו של דוד ילין היא שרח לבית יהודה. למיטב ידיעתי אביה הרב שלמה יהודה הגיע לארץ מבגדד. יהושע ילין יליד העיר העתיקה נשא את שרח בעידודו של אביה הגביר בעודו כבן י"ג שנים ועבר ללמוד ולהסמך על שולחן חמיו. זו היתה כנראה החתונה הראשונה בין עדות הספרדים או ליתר דיוק יהודי המזרח לבין האשכנזים(במקרה זה יוצאי פולין), והענין היה לצנינים בירושלים השמרנית. יהושע ושרח הם מגואלי אדמות מוצא היא קולוניה (1860) ומקימי בית האכסניה שם- בית ילין. במובן זה הם מפורצי חומות העיר העתיקה וממבשריה של ההתישבות הציונית. ואכן היו גם בין מקימי נחלת שבעה, אבן ישראל ומאה שערים.

      מחק
  14. הערות:
    (א) על פי המילון המדעי, השם מחלה הוא לא משורש חל"י אלא משורש מח"ל. היום לא יודעים מה המשמעות של השם הזה, אבל יתכן בהחלט שההגייה שלו היתה שונה מהמילה מחלה משורש חולי. בעברית המקראית האות ח' ציינה שני עיצורים שונים - ח' גרונית וח' חיכית.
    (ב) על פי השוואה לשפות שמיות אחרות, הח' של מחלה (sickness) היא ח' חיכית (נהגית כמו כ' רפה). מכיוון שדוברי העברית לא יכלו להגות ח' חיכית בשווא נח, המילה מַחֲלָה מנוקדת במקרא בחטף פתח. השם מַחְלָה לעומת זאת מנוקד בשווא, ואני משער שהסיבה לכך היא שהח' שבו היא גרונית.
    (ג) לגבי מחלון וכיליון - כדאי לשים לב שהתנ"ך מסופר על ידי סופר בעל דעה המרשה לעצמו לעתים לשנות או לעוות חלק מהשמות כדי להתאים אותם ללקח הסיפור ולאידאולוגיה. לדעתי בסיפור רות שני השמות מחלון וכיליון הם סמליים ואינם אמיתיים.
    (ד) פירוש המילה חלאה בתנ"ך לא היה טינופת (slime) כבימינו, אלא חלודה (rust). אני חושב שאין לפסול את האפשרות שהשם ציין צבע עור למשל ולא תכונת אופי. (ובכל זאת נדמה לי שהיתה לו גם כך משמעות שלילית וראוי לתמוה על זה).

    השבמחק
  15. שבתאי קוונשטוק29 ביוני 2018 בשעה 18:33

    דודתי נקראה מחלה

    השבמחק
  16. ואפשר לומר שם זה במילעיל וישמע נעים לאוזן.

    השבמחק
  17. הערה קטנה.
    בציבור החרדי ובפרט בחסידי, השם מחלה מצוי. מכירה אישית נשים ונערות בשם זה. את השם מחלה הופכים למחלי, ביום יום, כשמדובר בנערה, כמו רבקה ורבקי או ריקה וריקי, וכך משמעותו של השם מעומעמת.
    .
    ועוד הערה, שמות בנות צלפחד כולן מאותו פסוק, ובכל זאת עם השנים תוייגו והפכו לממותגים ומאופיינים.
    לדוגמה, נועה שם מודרני ונפוץ בחוגים דתיים ולא דתיים ולא מקובל בכלל בציבור שמרני מאד. ואילו תרצה ומחלה דווקא מוכרים בחוגים חסידיים ולא באחרים. בבית כנסת חסידי תוכלו למצוא מחלה ותרצה, וכמעט שלא נועה. וברחוב ישראלי תל אביבי תמצאו נועה. חוגלה אינו נפוץ, ומילכה מצוי מעט שוב, בציבור חסידי. כל השמות מצויים באותו פסוק ואומצו בחוגים שונים. מה שמדגיש שוב שמוסכמות חברתיות ותיוגים לא תמיד עובדים כמו משוואה מתמטית וניתנים לקיטלוג.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית "הגב כ:", לחצו על "שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא את 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי'. לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול – זהו.

מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.

תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.