יום רביעי, 11 ביולי 2018

להדליק לֶד של שבת ועוד חידושים

המון חידושים ופטנטים יש בתחום השבתות והחגים, שנועדו להקל על שומרי השבת ולאפשר להם ללכת 'עִם' ולהרגיש 'בלי' (או ההפך).

א. לֶד של שבת

הנה למשל ה'שבלד', המצאה יוצאת מן הכלל (וראה זה פלא, מכון 'צֹמת' אינו מעורב בה): מנורת לֶד שמותרת לשימוש בשבת 'לכל הדעות'. הבית מלא אורה ואין 'שום חשש של מוקצה'.

אין לי מושג מה בעצם החידוש כאן ומה ה'פקפוקים' שהועלו לגבי שיטות התאורה המוכרות, שעמן הסתדרו ומסתדרים שומרי שבת כבר עשרות שנים.

צילומים: זאב וגנר

ב. חַגָּז של חג

לעומת זאת, הפטנט 'חגז' – טיימר לגז ששמיועד לשימוש בחגים (שבהם, שלא כבשבת, ניתן לבשל) – הוא כולו פרי הראש היהודי של אנשי מכון צֹמת.

צילום: דוד אסף

ג. מזגן של שבת


ובימי הקיץ החמים הללו, מה יותר חשוב ממזגן יהודי?

'לאחרונה', כתב לי אחשתרן, 'פתחו חברות המזגנים בקמפיין על לבו של הצרכן החרדי, תוך שימת דגש על מאפיינים הלכתיים, לא פחות, ואף יותר, מאיכותו של המוצר שאותו הם רוצים למכור לנו. מזה כמה שבועות שחברת 'אלקטרה' מפרסמת על גבי לוחות המודעות בחוצות הערים החרדיות, שרק לה יש מזגן המעוטר בכשרות מהודרת.

ואם תשאל: מה ענין כשרות למזגן? ובכן, הדבר קשור למערכת החישה, שגורמת למזגן לפעול חזק יותר כשהוא 'מרגיש' התחממות, והרי זה פתח פתוח למחמירים ולדווקנים למיניהם לטעון שיש בעיה בשבת להיכנס לחדר שפועל בו מזגן, כי פתיחת הדלת עשויה להשפיע על תהליך החישה. ה'כשרות' באה אפוא להעיד כי במזגן שלהם אין בעיה כזו...

לאחרונה ראיתי כי חברת 'תדיראן' לא נשארה חייבת. כשרות מהודרת אמנם אין להם, אבל 'נקודה יהודית' יש ויש: 'תדיראן ושאינו תדיראן, תדיראן קודם', וזהו כמובן רמז למאמר חז"ל ידוע: 'תדיר ושאינו תדיר – תדיר קודם' (ברכות, נג ב). 

צילומים: אחשתרן

'מלי' שלחה לי פרסומת של מזגן סמסונג, שגם היא קשורה עמוק למה שנדמה למפרסמים שמשדר 'יידישקיט' או 'שטעטל'. כיוון שאין להם כשרות מהודרת עליהם להסתפק ביידיש רצוצה שלא מבחינה בין לשון דיבור (ייחֶס, נחֶס) ללשון כתיבה (ייחוס, נחת).


ד. ספוג של שבת

ועכשיו, כשהבית ממוזג ונעים, מה יותר כיף מלסבן כלים בשבת, ובמיוחד שגם הרבנים הגאונים מסכימים!

צילום: שמואל גביש

ה. גוי של שבת

המודעה הזו, שהודבקה בחוצות המועצה המקומית רכסים (עמק זבולון) ועליה חתום ראש המועצה הנוכחי, מתייחסת אמנם לחג השבועות שכבר עבר, אבל ניחוחותיה עמנו, 'כבכל שבת'.

מסתבר שכך תיראה השבת ב'מדינת הלכה' מדומינת. 'מוקדים' ובהם גויים יטפלו בכל הבעיות...


ו. ידית של שבת

בטרקלין 'דן' בנתב"ג יש כמובן מכונת קפה משובחת, ומתוך התחשבות בקהל הטסים שומרי שבת יש גם אפשרות להכין קפה של שבת עם ידית מיוחדת, בבחינת 'שבת בבוקר יום יפה, אמא שותה המון קפה'.

אבל הלו, לא התבלבלתם קצת? מי שאין לו בעיה לטוס בשבת, אכפת לו מחילול שבת קטן במכונת הקפה?

צילום: מנחם רוזנברג

18 תגובות:

  1. בורות אינה מצחיקה ואינה מכבדת גם את מציגה
    ניתן לשער שכבודו יודע שישנן בעיות הלכתיות בכל מוצר שהופיע בפוסט
    הנסיון להלעיג אינו מכבד אותך

    השבמחק
  2. מנורת שבת היא מנורה שדלוקה במשך כל השבת ובמקום לכבות אותה, מסתירים אותה בצורה כלשהי על ידי חלק אחר במנורה. יש כמה וכמה דגמים כאלו ופקפוקים אפשר למצוא תמיד. לי יש אחד מהדגמיםואני נהנה ממנו מאד.

    חגז - מומלץ מאד לרכוש ולזכור להתקין רק עם טכנאי גז. מאפשר הגדרה מראש של משך הזמן בו רוצים שהגז יהיה דולק ונמנעמים ממחלוקות בנושא אפשרויות כיבוי האש השונות שיש עליהן דיונים ארוכים

    הפרסומות של תדיראן חמודה. כמעט כולם משתמשים בשען שבת רגיל למזגן כמו לכל דבר אחר ואני לא ראוה שינוי מהותי בנושא. לא יודע מה אלקטרה עשו אבל רנאה יותר גימיק שיווקי מעניין הלכתי.

    בספוג באמת יש בעייה של סחיטה שאסורה, ולכן רבים משתמשים בליפות למיניהן שכנראה שודרגו במוצר זה.

    גוי של שבת - נושא מורכב מאוד איזו ואיך אמירה לנוכרי מותרת לפי ההלכה, אבל השירות בהחלט נחוץ ובימינו אפילו פשוט ביותר כאשר יש לא מעט נוכרים בכל מקומות היישוב

    השבמחק
    תשובות
    1. יהושע קלמנסוןיום רביעי, 11 יולי, 2018

      גבי שבת גוי הנה זה מוכרח דווקא בקבלנות, ולא באו"א (ראה שו"ע הל' שבת סי' רמד ואילך).
      בכלל רבו הפרטים בהל' אמירה לנכרי, ורבים נכשלים מחסרון ידיעה ועוברים בכמה לאווים.

      מחק
    2. כל הכבוד לך שהזהרת את קוראי הבלוג. מעכשו נקפיד יותר שלא ניכשל בעבירה חמורה כל כך.

      מחק
    3. יהושע קלמנסוןיום חמישי, 12 יולי, 2018

      שומר [?] שבת = וולגרי = עם הארץ

      מחק
    4. שימו לב שהפניה לגוי של שבת תבוא אך ורק אחרי התייעצות עם מורה הוראה. כניראה גם לצורך ניסוח הבקשה כך שלא תהיה אמירה לגוי שבודאי אסורה.

      מחק
  3. הספוג של שבת נמכר גם בקרב הציבור הדתי לאומי
    שם יש הכשרים של רבנים דת"ל
    אגב, המוצר קיים כבר מזה זמן בציבור זה. אני משתמש בשבת בספוג עם הכשר דת"ל ולא חושש לגן עדן שלי. כנראה שהמכירות אצל החרדים לא הצליחו עם ההכשרים של הרבנים הציוניים (החרדים לא סופרים אותם, בלשון המעטה). אבל עם הכשר של רב חרדי זה הפך לכשר.
    יאכלו ענוים וישבעו

    השבמחק
  4. ודוק, שאמנם *גוי* של שבת סובב ברחובות רכסים. אבל השירות הוא של *נוכרי* (האומנם יש הבדל?), שלא תיכשל חו"ח ב"ומי כעמך ישראל? גוי אחד בארץ"!
    ורבו הפקפוקים האם יש לומר "שלא עשני גוי" או "שלא עשני נכרי" (והמהדרין הפאזיטיביים יאמרו: "שעשני ישראל"), הילכך נמרינהו לתרווייהו.

    השבמחק
    תשובות
    1. פקפוקים כאלו היו רק אצל הצנזור, שהחליף גוי בעכו"ם.

      מחק
  5. אני חושב שהבעיה המנורות שבת הקיימות היא שקשה שלא לטלטל אותן מעט. איני יודע מה נפתר המנורה הזו.

    שנית, אלקטרה החלה במחול המטורף של כשרות למזגנים (ואף זיכתה את הציבור בבידור של אישור רפה נבוך מבדץ רובין שאכן אין שום צורך בהכשר, אך אלקטרה בקשו לבדוק שאין שום בעיה במזגן ועל סמך זה הכתירו אותו בהכשר. ויאכלו ענווים וישבעו), אך פספסת את האישור של המכון הטכנולוגי במודעה של תדיראן.

    בקשר לידית שבת בטרקלין דן הסיפור הוא כזה: ראשית מרבית המיחמים התעשייתיים בארץ מיוצרים עם פיקוד שבת מראש בין כה וכה. שנית למרבה האבסורד, על אף פעילות רשות שדות התעופה בשבת היא שייכת למדינת ישראל, במוסדותיה נהוגה חובת כשרות. כדי שלא תהיה בעיית כשרות בימות החול למוסדות המזון הפועלים בשבת תחת רש"ת, על אף שמוגש שם מזון הוא מוכן לפני שבת וכדומה.
    למשל במקדונלדס הקופאי נאלץ לציין שהאוכל הוכן לפני שבת.

    ובהצלחה למדינתנו החד לאומית (?)

    השבמחק
  6. טוביה בוריתןיום שישי, 13 יולי, 2018

    באשר למנורת הלד היא פתרון לאלה שאינם רוצים להנות מחשמל המיוצר בשבת, משום איסור הנאה ממעשה שבת, ומפני שהיא חומרא למיוחדים במינם, לא ירדו מכון צומת וחבריהם היוקרתיים לסוף דעתם ורגשותיהם, והשאירו מקום פרנסה להתגבר בו לשאר ישראל קדושים. יחי המלך!

    השבמחק
  7. דוד אסף עולה לבמה ומספר בדיחה:
    שמעתם? יש בעולם יהודים ששומרים על ההלכה...
    חה חה חה ....
    למה אתם לא צוחקים??
    אה, כבר ידעתם את זה? חבל, כי לא נשארו לי בדיחות אחרות

    השבמחק
  8. כל הפטנטים והמעקפים של "ללכת עם ולהרגיש בלי", שנראים תמוהים, במקרה הטוב, או תחמוניים, במקרים יותר לעגניים, בקרב חילוניים המביטים בדתיים, מקורם בהנחת יסוד שונה.

    עבור חילוני המושג: 'עבודה' נגזר מהמשוואה הפיזיקלית של כוח ומאמץ. ומכאן מנוחה זה היעדר מאמץ. לכן יאמר מי שיאמר, בשבילי לנסוע לטיול בשבת, זו מנוחה ואף תענוג.

    לעומתו עבור שומר המצוות, מלאכה זו רשימה מוגדרת (39) של פעולות והנגזרות שלהן. ומנוחה, לא נגזרת מאי עשיית מלאכה, אלא מהפסוק: "מנוחה שלמה, שאתה (אלוהים) רצית בה". כלומר לא מה שנראה לי האדם, מנוחה. אלא מה שנאמר. ולכן הדקדוק ההילכתי, יהיה לפי השאלה האם אני עובר על אחת מל"ט אבות מלאכה או תולדותיהן, ולא אם אני נהנה מאור, מזגן, מרק, בשבת וחג מבלי לחרוג מההגדרה של מלאכה בשבת, זה בסדר גמור.

    כמו שיש איסור מהירות מעל X קמ"ש, אבל ידוע ש X + 10%, אינו נחשב בשל טעות המדידה וכו'.

    הבעיה במשל שהמשלתי לעיל, שאיסור המהירות נובע מתוך הגיון (מניעת תאונות). המצוות והאיסורים, לא נובעים מהיגיון פיזיקאלי או רציונאלי. כמו שההפרדה בין בשר וחלב היא בראש ובראשונה חיוב הלכתי ולא חיוב רפואי, או אחר.

    כלומר אין אפשרות לבא לבקר הגיון של הלכות לפי הגיום של פיזיקה.

    השבמחק
  9. הבעיה היחידה לטלטל נורה דולקת בשבת היא לא בגלל הלכת "מוקצה", כשם שמותר לטלטל מאוורר ("כלי שמלאכתו לאיסור") לצורך גופו ומקומו (ובלבד שלא ננתק אותו מהחשמל).

    אסור לטלטל נר דולק בשבת, כנראה בגלל שכל שינוי קל בעוצמת הלהבה נידון כ'מבעיר' ו'מכבה' בהתאמה. לגבי נורת להט, נקטו הפוסקים שהיא נחשבת כלהבת אש, וקיים ויכוח האם מותר לטלטל אותה למרות שכנראה אין השפעה על עצמתה של ה"להבה" בנורת הלהט. מסיבה זו, טלטול נורות פלואורוסצנט יותר קל ורבים הפוסקים שמותר לטלטל או לסובב מנורה כזו. כנראה שיש מפקפקים גם על נורות אלו מסיבות שונות.

    נורת הלד, אמורה להיות יציבה יותר (חסינה להשפעה כלשהי כתוצאה מתנועה) ולכן סבורים המפיצים שהפתרון שלהם מיטבי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה לא מדייק, וע"כ נאמר "חכמים הזהרו בדבריכם וכו'".

      מחק
    2. אני לא חושב שמדובר בטילטול. ניראה לי שמדובר בכבוי האור כדי שלא יפריע לשינה. מכיוון שאסור להדליק ולכבות אור בשבת, פיתחו את המתקן הזה שניראה כמו מגירה אליו נכנסת הנורה כאשר היא מפריעה וממנה הנורה מחליקה ויוצאת החוצה כאשר צריכים אור.

      מחק
  10. אני רק שאלה! מה זה חברת אלקטרה הצליחה לצלוח את החרם החרדי שהוטל עליה על ידי הבד"ץ בגין תמיכתה בחילול קברים? נא ראו הקטה הבא מ"כיכר השבת": החרדים נגד אלקטרה: שותפים לחילול הקברים ביפו, להחרים אותם
    גורמים חרדיים מכריזים חרם על מותגי חברת "אלקטרה" ששותפה, לטענתם, בחילול הקברים ביפו. עד כמה החרם יהיה אפקטיבי? צפו
    זושא אייזנבך|ט' בסיון תשע 21:40 22.05.10

    תגיות: חרם, אלקטרה, מקרר, יפו, מוצרי חשמל"

    השבמחק
  11. מנורת הלד אינה יותר יציבה או פחות, היא פשוט עובדת בטמפרטורה נמוכה (אין כאן עקרון חימום של החומר) ולכן כל נושא האש שקיים במנורת להט אינו קיים כאן.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.