יום שני, 8 באוקטובר 2018

פרנסות של יהודים: ישמחו השמאים, גנבים, פסח, אופרת סבון

א. בית שמאי ובית הלל


כבר מזמן לא נתקלתי בשם מוצלח ושנון יותר.

מה יותר הגיוני, כתב לי אבישי ליוביץ' (בעצמו אקטואר בדימוס), מאשר לקרוא לבית ספר להכשרת שמאים בשם 'בית שמאי'?

ל'בית שמאי' יש גם דף פייסבוק ושלל פרסומים מפתים.

עסקים ושמם 'בית הלל' לא מצאתי, למעט כאלה הקשורים במושב בית הלל אשר בגליל העליון, ולמעט חנות ספרים בשם 'בית הלל' שניהלה חוה סלוצקי ומוקמה בתחילת רחוב הלל בירושלים. חנות זו נסגרה כבר לפני כעשור.

אגב, ברמת השרון נפגשים רחובות בית שמאי ובית הלל, וכפי שנאמר בתוספתא למסכת יבמות (פרק א, ג):
אף על פי שנחלקו בית שמאי כנגד בית הלל ... לא נמנעו בית שמאי לישא [נשים] מבית הלל ולא בית הלל מבית שמאי, אלא נהגו 'וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ' (זכריה, ח 19).

רמת השרון. צילום: דוד שי (ויקימדיה)

לא רק ברמת השרון נפגשים שמאי והלל אלא גם בחיפה, הודיעני רון מנדל. רון צילם את הבית הזה במפגש הרחובות:


אגב, בירושלים 'שמאי' ו'הלל', ליתר ביטחון, הם רחובות מקבילים שלעולם לא ייפגשו...

יואב בילר הזכיר לי את המערכון על הזוגיות של שמאי והלל מהסידרה הסאטירית 'היהודים באים':



ב. גנב יקר, אולי תחליף מקצוע?
ברחוב גרשון ש"ץ, בשכונת מונטיפיורי בתל אביב, פונים הדיירים למצפון המקצועי של הגנב ומבקשים שיימצא פרנסה חדשה...

צילום: גדעון נח

ג. מדוע לא יבוא פסח פעמיים בשבוע?

כותב המודעה הזו, שהודבקה ברחוב אבן גבירול בתל אביב, נראה לכאורה שבע ניסיונות ותסכולים בחיפוש אחר עובדת הניקיון המושלמת... למעשה  מתקן אותי איתמר לויתן הצלם  זו המודעה שנכתבה על ידי עובדת הניקיון בעצמה.

צילום: איתמר לויתן

ד. מכבסת מילים

ואם אנו כבר ברחוב אבן גבירול בתל אביב, הנה מכבסה עם טעם טוב, חוש הומור וחוש קצף.

צילום: שמוליק שדה

12 תגובות:

  1. המודעה באבן גבירול ,לדעתי,היא אישה המציעה את עצמה לעבודה.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון. אבל הניסוח מכשיל אותה. היתה צריכה לכתוב "כל יום ערב פסח". כי, אם כל יום פסח, המעסיק הפוטנציאלי עלול לחשוש מהתרוץ; שה"י פה"י . (-:

      מחק
  2. ברחוב הלל 4 בירושלים התקימה במשך שנים רבות, חנות ספרים בשם "בית הלל". נסגרה לצערנו.

    השבמחק
  3. בבני ברק רחוב בית שמאי מקביל לרחוב בית הלל
    מבדילים ביניהם שני רחוב . מה שבטוח בטוח

    השבמחק
    תשובות
    1. קותי רחוב בית שמאי הוא ברמת גן (למרות שנראה לי שיותר נכון שחלקו בני ברק חלקו רמת גן) אכן הם מקבילים אחד לשני אבל מי שמקשר בינהם זה רחוב הרא"ה על שמו של הרב קוק.

      מחק
  4. יתכן שהביטוי בית שמאי בהקשר זה בסך הכל חוזר למקור.

    העיסוק בשמאות או בבנין לא רחוק מהתאור במקורות.

    מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי א"ל גיירני ע"מ שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת
    דחפו באמת הבניין שבידו. בא לפני הלל, גייריה (גייר אותו), אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד (מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך)
    שבת לא, א.

    אמת הבנין - מקל שהוא אמת אורך ומודדים בו אורך הבנין. לפי רש"י, שם.

    יתכן שבין המקצוע ובין שמו של התנא יש קשר.
    וכך תשובת האקדמיה בקשר לתצורת המילה שמאי.

    על פי המילונים המילה שמאי נוצרה בלשון הרבנית של ימי הביניים. אכן במילה זו יש חילוף גזרות - שכן היא נוהגת כאילו השורש הוא שמ"י או שמ"א,...ייתכן שעל הצורה שמאי השפיע השם הפרטי שמאי – שמו של התנא הנודע.

    https://he.m.wiktionary.org/wiki/שיחה:שמאי


    השבמחק
  5. אי-שם בירושלים התקיימה (ואולי קיימת עדיין) חנות יד שניה בשם "טרומפלדור".

    השבמחק
    תשובות
    1. אכן גאוני- " יד שניה" טרומפלדור..... ולנו היה פעם כלב קטוע רגל שנקרא טרומפלדוג...ואם כבר העזתי להגיב פה אומר רק ששמות עבריים לחנויות ומקומות ציבוריים- שמות שיש בהם טעם ריח וחידוד- עדיפים פי אלף מכל אותם שמות פלצניים בלועזית ואנגלית.

      מחק
  6. 'רחובות מקבילים שלעולם לא ייפגשו...' - זה בירושלים.

    בתל אביב מיושמת גאומטריה אחרת.
    שדרות רוטשילד מקבילות לרחוב אלנבי. הרחובות בלפור ומאז'ה ניצבים לשניהם. אבל ... בהמשך שדרות רוטשילד ניצבות לרחוב אלנבי. למה ? - ככה ! אם אפשר לבנות עקום אז למה שיהיה ישר?!

    השבמחק
  7. לא זו בלבד, שביה"ס לשמאים מכונה 'בית שמאי' – זכורה לי אף מודעת-חוצות בירושלים ‏על אירוע צפוי ברחוב הַשַּׁמַּאי (המסתעף מ...רחוב הלל!). וזה אף המקום להזכיר את שמה ‏הערבי הקודם של קריית היובל [במלאות 50 שנה לייסוד הקהק"ל!)', ח'רבת בית-מַזְמִיל=‏‏'מקום האוחזים באִזְמֵל (=סתתים)', ואף את המעשה בעבריין-תנועה אשר הובא למשפט, ‏
    כשסמל-התנועה מונה רשימה ארוכה של עבירות באוזני השופט, שניסה לרמוז לו על אורכה ‏ושאל: 'אתה מבית שמאי???' והסמל הַתָּמֵהָ השיב: 'לא, אני מבית-מזמיל'... ‏

    השבמחק
  8. זו לי הפעם הראשונה שאני מבקר בבלוג הזה. הגעתי אליו בעקבות חיפוש המלה 'כרמילו' בגוגל, ו"נפלתי" על דף " 'זמר ליין': גלגולו של שיר אנטי-חסידי". מזמן לא נהניתי כך. מעמיק ודקדקני במידה שהיא נדירה כיום, מצחיק - בסגנון מענג שהוא נדיר כיום, מלמד, ועברית - שפתיים יישקו. חיפשתי את 'כרמילו' מכיוון ששילבתי את המלה בשיר יין שכתבתי, ורציתי לוודא שמלבדי יש עוד מי שמכיר אותה. שמחתי לגלותה בתרגום של קדיש יהודה סילמן בדף הנזכר, ולא עוד אלא בשיר יין אף הוא.

    עוד נכנסתי לדף מן ה-19.10, עם מודעות האבל מעוררות הצער והחיוך, והמכבסה שלא יצא עליה הקצף. ממש טינופת צופים להתענג.

    גם שפת התגובות, ככל שראיתי - לא ייאמן ומהנה עד מאוד - משובחת, כמעט חפה מן השגיאות והעילגויות הגסות שמאפיינות את הכותב המצוי. איזו הפתעה נעימה. איזו ציפור נדירה. אשוב שוב ושוב בידיעה שאיהנה. תודה.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.