יום שני, 19 בנובמבר 2018

פרידה מאמנון ברנזון

אמנון ברנזון (גפן: מגזין המושבות)

היום (19 בנובמבר) הובא למנוחות בקיבוץ כפר גלעדי אמנון בֶּרֶנְזוֹן, הזמר, השחקן והמפיק, שקול הבריטון החם והערב שלו ליווה אותנו בשירי זמר נפלאים, בעיקר בסוף שנות השישים ובשנות השבעים. הוא נולד ב-1941 בקיבוץ דפנה ובן 77 היה במותו.

לזכרו הנה כמה קלאסיקות ששר. פס קול עצוב שיישאר אתנו לדורי דורות.

ברנזון אמנם החל את הקריירה המוזיקלית שלו בלהקת הנח"ל (1962), אך התפרסם בעיקר בזכות המופע 'הלוך הלכה החבריא', שירים שנכתבו בברית המועצות על ידי דיסידנטים ולוחמי חופש. המופע עלה לראשונה ב-1969, זכה להצלחה עצומה ולימים אף למופע המשך.


הנה חברי הלהקה שרים את 'עץ תפוח' (מילים מיכאיל איסאקובסקי; תרגם: יעקב שבתאי; לחן: מאטווי בלאנטר). ברנזון שר את קטעי הסולו:



שיר רוסי נוסף שהקליט – שלא קשור ל'הלוך הלכה החבריא' – הוא 'שלום עירי נוחמה' (מילים: אלכסנדר צ'ורקין; תרגם: אברהם שלונסקי; לחן: וסילי סוֹלוֹבְיוֹב-סֶדוֹי). זה ביצוע נפלא:



השיר שפרסם את ברנזון יותר מכל היה 'העגורים', שהושמע בתכנית 'השטן ואשת האיכר' (1971) שאותה הוא גם הפיק. התכנית אמנם התרכזה בבלדות ובשירי עמים, בעיקר מימי הביניים, אך ברגע האחרון צורפו לה שני שירים 'רוסיים' (השני היה 'לְיוּשינקה'). המילים הן של דן אלמגור, שלא ידע רוסית ועל כן גם לא תרגם אלא חיבר גרסה משלו. ברנזון שר יחד עם מיכל טל והשיר הפך מיד ללהיט ענק:


הצ'ופצ'יק של הקומקום: משירי דן אלמגור, כנרת, 2012, עמ' 65

כרזה משנת 1972

ולסיום, מאותו מופע, שיר נוסף שחיבר דן אלמגור ללחן אמריקני, 'הגיטרה של פדרו':


הצ'ופצ'יק של הקומקום: משירי דן אלמגור, כנרת, 2012, עמ' 282

יהי זכרו ברוך.

11 תגובות:

  1. שירים נהדרים, ליושינקה אף מעפיל על העגורים הנהדר. יהי זכרו ברוך.

    השבמחק
  2. זכור לטוב... תודה על הרשימה.

    השבמחק
  3. דן אלמגור סיפר על חוסר הידע שלו ברוסית, שהיה בטוח שהשם "ליושינקה" זו נערה, וניסח את שיר האהבה והאכזבה לנערה זו "מדוע לא חיכית לו?". לימים הסבירו לו שליושינקה זה כינוי חיבה לאליושה, כמובן - שם של בחור.
    אבל למי אכפת העובדות! העיקר זה "אשת האיכר" והשירים הנפלאים שהתרפקנו עליהם עם אמנון, מיכל טל ושאר אנשי 'אשת האיכר' הזכורים לטוב.

    השבמחק
  4. ווואאאהו.
    חזרתי 47 שנים במנהרת הזמן. הקולות נשארו אותם קולות והרטט אותו הרטט.
    חזרתי ל"ראות" את המופע המדהים, חזרתי אל ימי עלומי ואל התקליט שכבא איננו.
    לא יודע להוריד שירים ביוטיוב, ולכן הקלטתי את השירים בעזרת "טייפ-מנהלים" קטן, והקשבתי שוב.
    אינני "אנין-שמע" ומסתפק בהקלטה הביתית. וכך "השטן ואשת האיכר" התווספו לכ-3000 שירים של פעם.
    תודה לאסף מאסף

    השבמחק
  5. כבן גילו ומי שהשתתף אתו בזמנו בעזרה ל בהפקת השטן ואשת האיכר אהבתי מאד את אמנון ברנזון ונדהמתי לקרוא את מודעת האבל הפתאומית הזו. איש יקר, לקח על עצמו הוצאות גם כשלא היה לו, כי היה אומן בגופו ונשמתו. יש לי הרבה מילים לזכותו. יהא זכרו ברוך.

    השבמחק
  6. כדאי להזכיר , בבלוג המוקדש לעניני יהודים , שהן מאטווי בלאטנר ,
    מלחין "עץ התפוח" , והן אדוארד קולמנובסקי , מלחין "העגורים" -
    הם מאחינו בית ישראל.
    שמות שניהם מופיעים באותו עמוד בספר "Jews In Soviet Culture"

    https://books.google.co.il/books?id=lzyecP30y0AC&pg=PA79&lpg=PA79&dq=jew+eduard+kolmanovsky&source=bl&ots=Ax8v4ckOJb&sig=J29zuM4l-MDx05VeqjqNqvPU20E&hl=iw&sa=X&ved=2ahUKEwjug-CN5u3eAhUjsqQKHaOnBYMQ6AEwAnoECAcQAQ#v=onepage&q=jew%20eduard%20kolmanovsky&f=false

    השבמחק
    תשובות
    1. גם 'קלינקה' המיתולוגי הוא מבית המדרש היהודי - רוסי שלהם

      מחק
  7. ביום הולדת השבעים של אמנון ברנזון (אירוע שהתקיים בבית של אחותו חומה בעמק חפר) קראנו לכבודו מקמה מיוחדת, שאף פורסמה באתר החדשות ניוז 1, ושם סקרנו את פעילותו רבת השנים למען הזמר העברי. בשנותיו האחרונות היינו שותפים למיזם של אמנון ברנזון לתכנית חינוכית לבתי הספר על הזמר העברי. הנה המקמה: http://www.news1.co.il/Archive/0023-D-66464-00.html הרצל ובלפור חקק

    השבמחק
  8. http://www.news1.co.il/Archive/0023-D-66464-00.html

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.