יום שני, 11 בפברואר 2019

סיבוב בתל אביב: ליל חניה, אשראי, הברבנאל, תבלינסקי ומָכּוֹלֵל, העיר הולכת

א. חניה בשבת תענוג

עיריית תל אביב המציאה תמרור חדש ומבורך, שמתיר לרכב פרטי לחנות בשבתות ובחגים במקומות המסומנים לתחבורה ציבורית בלבד.

התמונה צולמה (ביום חול) בדרך ההגנה.

צילום: דותן גורן

ב. אשראי וטוב לי

בשוק הכרמל, שם צולמה תמונה זו, מקבלים כרטיסי אשראי, ולמי שלא מבין את זה – נסביר עוד פעם ועוד פעם ועוד פעם...

צילום: איתמר לויתן

ג. הברבנאל, תבלינסקי ומכולל

במסורת הפרנסות המבוססות על שם הרחוב בו הן ממוקמות, יצוין בר הנקרא הברבנאל, שמקומו, כמה מפתיע, ברחוב אברבנאל בשכונת שפירא בתל אביב.

צילום: בני עורי

וברחוב לוינסקי נמצאת חנות התבלינים עם השם הנחמד 'תבלינסקי'.

צילום: מנחם רוזנברג

וכאן סתם חנות מכולת במתחם בזל ששודרגה ל'מָכּוֹלֵל', שזה סוג של מדרש על 'מכולת' ועל 'מה כולל'.

מטבע הלשון 'בכל מכל כל', שמופיע גם כן בשלט, נאמר בברכת המזון: 'כְּמוֹ שֶׁנִּתְבָּרְכוּ אֲבוֹתֵינוּ אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב בַּכֹּל, מִכֹּל, כֹּל'. הוא רומז לשלושה פסוקים שבהם התברכו אבות האומה  אברהם: 'וַיהוָה בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל'; יצחק: 'מִי אֵפוֹא הוּא הַצָּד צַיִד וַיָּבֵא לִי וָאֹכַל מִכֹּל בְּטֶרֶם תָּבוֹא וָאֲבָרֲכֵהוּ גַּם בָּרוּךְ יִהְיֶה'; יעקב: 'כִּי חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ לִי כֹל'.

צילום: איתמר לויתן

ד. לאן העיר הולכת?

מגדלים חדשים נבנים ברחוב יצחק שדה/המסגרהיזמים ממתגים את הפרויקט כהולך 'לאן שהעיר הולכת'. מילת יחס קטנה באנגלית וסימן שאלה שמישהו שירבט הפכו את היומרה לתהייה  – 'לאן העיר הולכת'?

צילומים: יוחנן פלוטקין

11 תגובות:

  1. חניה בשבת תענוג...
    שומרי שבת לא יכולים להנות מהחניה השבתית, שכן השבת נכנסת הרבה לפני השעה 20:00 ביום שישי והרבה אחרי השעה ה16:00 ביום השבת.

    השבמחק
    תשובות
    1. אולי זו גם הכוונה, ששומרי שבת לא יתנחלו בחניות הללו לכל השבת, אלא שתהיה זרימה חופשית.

      מחק
    2. גם אלו שאין להם רכב אינם יכולים להנות מן ההטבה הבלתי שוויונית הזאת, מה לעשות?

      מחק
    3. נכון. שומרי שבת לא יכולים להנות גם ממסלולי הנת"צ החופשיים בשבתות.
      על העיריה לסלול כבישי וחניות שבת לכל.

      מחק
    4. אבל הם יכולים לחנות שם ביום העצמאות, אלה שאינם נוסעים לעשות טוזיג. גם ביום בחירות לכנסת. אגב, מישהו יודע אם "יום מנוחה" מוגדר בחוק או בחוקי העזר?

      מחק
    5. ימי מנוחה ליהודים מוגדרים בסעיף 18א לפקודת סדרי השלטון והמשפט. בהחלטת ממשלה מכוח סעיף זה נקבעו ימי מנוחה לנוצרים, למוסלמים ולדרוזים. הדעת נותנת שבשלט מתכוונת העירייה לימי המנוחה ליהודים, ונקווה שתושביה הלא יהודים לא יתבלבלו.

      מחק
    6. ממש מסכנים שומרי השבת. מטילים על עצמם מגבלות ואח"כ מייללים.

      מחק
  2. רחוב אברבנאל נמצא בשכונת פלורנטין, לא בשפירא.

    השבמחק
  3. משחק המילים של הבר=בנאל הוא נחמד, אבל נדמה לי שהוא מבוסס על הגייה עממית ולא נכונה של השם אברבנאל. ככל שאני יודע, ההגייה הנכונה היא אַבְּרַבַנְאֵל או אַבְּרַבַּנְאֵל.

    השבמחק
  4. בהמשך לרוני אעיר שבשם "מכולל" יש שגיאת ניקוד. האות מ צריכה להיות מנוקדת בפתח. אילו השם היה מִכּולל הניקוד היה נכון ומסתדר טוב עם בס"ד ועם 0548 הכתובים בשלט.

    השבמחק
  5. הניקוד של מכולל אינו נכון, ותחת המ"ם יש להעמיד פתח ולא קמץ, ולכן הכ"ף שאחריה דגושה בדגש חזק כדין אחר תנועה קטנה לתשלום האל"ף של השורש אכ"ל.

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.