יום שישי, 22 במאי 2020

הצילו את השלטים ההיסטוריים של ירושלים

כאן היה בית היסטורי... רחוב גדעון, ירושלים, 2010 (צילום: דוד אסף)

יום ירושלים, תש"ף

ברחבי הארץ פזורים אלפי שלטי חוצות היסטוריים, רבים מהם מוזנחים ומתפוררים. מי שזכר את ימי תפארתם של השלטים הללו, עת בהקו בצבע טרי ובאור יקרות, נחמץ לבו כשהוא רואה אותם עתה, בזקנתם, והם מובסים ומושפלים. אם לא יצילו אותם וישקמו אותם, הם ירדו לטמיון, ויחד עמם היסטוריה של עשרות שנים והרבה 'טעם של פעם'.

מי אחראי לשמור עליהם ולחדש את ימיהם – העירייה? התושבים? המועצה לשימור אתרים? יש בכלל מישהו שאכפת לו?

לא מכבר הבאתי כאן דוגמה לשלט כזה מרחוב ירושלים 4 בשכונת הדר בחיפה: הכתובת ההיסטורית של 'בית הספר לילדי העובדים':

צילום: איתמר לויתן

לקראת 'יום ירושלים' החל היום, הנה כמה דוגמאות שליקטתי לאחרונה בעירי האהובה. כל הצילומים הם שלי (כרגיל, הקלקה על צילום תגדיל אותו).

א. כנסת ישראל

ברחוב בצלאל, פינת רחוב הנצי"ב, מול מרכז ז'ראר בכר, נקבעו על הקיר, כבר לפני עשרות שנים, שני שלטים היסטוריים, בעברית ובאנגלית. השלטים מספרים כי זו היא שכונת כנסת ישראל ג' – שכונת חצר אופיינית ל'יישוב הישן', שנוסדה בשנת 1925 על ידי 'ועד הכללי כנסת ישראל'. השלטים הללו כל כך דהויים עד שקשה לקרוא מה נכתב עליהם:


לא הרחק משם, ברחוב התבור 5, סמוך ונראה לשוק מחנה יהודה, נמצאת אחת הכניסות לשכונת כנסת ישראל א' – שכונת חצר שהחלה להיבנות בשנת 1891. גם השלט ההיסטורי הזה ראה ימים טובים יותר:


ב. בתי מונקאטש

ממש בסמוך נמצאים 'בתי מונקאטש' (שלושה בתים בסך הכל) – שכונת חצר שהחלה להיבנות ב-1930.

על חזית הבית שפונה לרחוב הנצי"ב יש שלט היסטורי, אך הוא עלוב ודהוי:


והוא הדין בשלט המקביל שפונה לרחוב שומרון:


ג. בתי הורנשטיין

ברחוב ישעיהו, בין כיכר השבת לרחוב פרי חדש, נמצאת הכניסה לשכונה הקסומה 'בתי הורנשטיין'. שכונה קטנה זו נבנתה בשנת 1910 ושיני הזמן כמעט שלא נגסו בה. בחצר הפנימית נמצא בית הכנסת והמקווה של חסידי בויאן, שם שמע יעקב אורלנד לראשונה את הניגון החסידי שממנו נולד לימים השיר 'רב הלילה' (הקדשתי לסיפור נהדר זה פרק מפורט בספרי שיר הוא לא רק מילים).

כך נראה שלט הכניסה המרוט ב'ימים טובים':


וכך הוא נראה בימינו: דהוי ומחוק, עטוי במארג בלתי נתפס של צנרת חוטי חשמל:


ד. בית המעלות

ומשכונות החצר של 'היישוב הישן', נעבור לדוגמה מן 'היישוב החדש'.

'בית המעלות', שנבנה בשנת 1935 במעלה רחוב המעלות במרכז העיר, הוא פנינה ארכיטקטונית והיסטורית מתקופת המנדט שהשתמרה היטב (יחסית כמובן).


על מרפסת הקומה הראשונה שבפינת רחוב המעלות והמלך ג'ורג' גם נקבעו אותיות נאות, שמכריזות כי זהו 'בית המעלות'. כמה חבל שהאותיות י' ו-ת' נפלו כבר לפני זמן רב (לפחות 15 שנים), ועד היום אין מי שיידע להשיב עטרה ליושנה. ברור שזו רק שאלה של זמן עד שהאותיות האחרות תנשורנה גם הן.


למבנה המיוחד הזה יש שש כניסות, ומעל כל כניסה נקבעה אות עברית ממתכת, מ-א' ועד ו'. רק בכניסות א-ד נותרו האותיות על כנן, בכניסות ה-ו הן כבר נעלמו.


*

קוראי הבלוג ברחבי הארץ מוזמנים לשלוח לי, ממקומות מגוריהם או מפרי טיוליהם, סיפורים על שילוט היסטורי שעומד להיעלם ומדי פעם אפרסם אותם כאן.

20 תגובות:

  1. עצוב. בהשקעה כל כך קטנה אפשר היה להוסיף המון.
    אם כתבה זו הייתה מתפרסמת לפני שבועיים אולי מישהו היה מתעשת וקובע "שר השלטים והמורשת".

    השבמחק
  2. אין מה לדאוג, עכשיו יש שר לעניני ירושלים והמורשת והוא בודאי ידאג שיהיה לחץ על העיריה שתתקן ותנקה את השלטים ובאם זה לא יעזור הוא השר ידאג לזה אישית ובמיוחד לשלטים הישנים היפים באזורים הישנים של ירושלים (והשלטים הישנים והיפים זו לא אירוניה בבקשה ) שבה גרה אוכלוסיה שהשר בודאי רוצה בטובתה.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון מאד אורי!
      השר ימנה שלושה סגנים מהאוכלוסייה שהוא רוצה בטובתה.
      זה כמובן לא יועיל בעניין שימור השלטים (כמו גם בכל עניין מועיל אחר)
      1. "אין תקציב"
      2. "זה באחריות העירייה"
      3. "זה מחדל של מפא"י" / "השמאלנים" / "האשכנזים" / "הקיבוצים"
      4. "עניי עירך קודמים" (קוד ידוע ומוכר למניעת תקציב או להפניית כספי ציבור למטרות עלומות.)

      מחק
  3. מומלץ לשלוח מכתב / דוא"ל בנושא לרשות המקומית שהשלטים בתחומה. במקרה זה למחלקת שיפור פני העיר בעיריית ירושלים.
    jerusalem.muni.il/he/residents/environment/improvingcity/

    השבמחק
  4. גם אני חושבת שבמקום לקטר ב"עונג שבת" יעשה כותב הכתבה טוב אם יפנה הכתבה לעירית ירושלים בבקשה שתדאג לחדש את השלטים כולם. וגם אלו שלא צוינו בכתבה.

    השבמחק
  5. רבים מהשלטים האלה היו חתומים -וכמובן צוירו בידי הציר המומחה, יצחק בק. הוא פעל בחנותו ברחוב מלכי ישראל פינת אשתורי הפרחי.

    באשר לבית המעלות: במימד הדרומי שלו ברחוב המעלות, יש בכל קומה מאפסת אחת, וכל המרפסות בנוית כשרק חצי מרפסת חופפת לזו שמתחתיה, בשביל לאפשר שימוש לסוכה. שחיבת להיות תחת כיפת השמים.וכך נמרפסות כולן הן בקו אלכסוני, מלמטה למעלה וממזרח למערב. ארכיטקטורה במיטבה.

    השבמחק
  6. אם להיות ציני...אפשר לנסות לתבוע בעלות או להלאים את המבנים,והעמותות שחלקן קיימות ועשירות ידאגו מיד להבליט את בעלותם.ודי לחכימא ברמיזא/בגוגל.

    השבמחק
  7. מה שמוזר בעיני בבית המעלות הוא מספור הכניסות. הכותב ציין שלבניין שש כניסות. אם כל הכניסות הן מאותו הרחוב הרי שמוזר הוא שכניסה ב' מוספרה ע"י העירייה כמספר 2, הכניסה שלישית מוספרה כ-4 ואילו הכניסה הרביעית ממוספרת במספר 6. זה תמוה, כי אם מדובר בבניין אחד אז אין צורך לתת לכל כניסה מספר בניין עצמאי, ואם בכל זאת חפצה נפשה של העירייה להגדיר כל כניסה כבניין עצמאי ברחוב כיצד קבלה הכניסה השלישית את המספר 4 ולא את המספר 6 ולאן נעלמה הכניסה השנייה?

    השבמחק
    תשובות
    1. הכניסות 2 4 6 הן ברחוב המעלות. ולכל כניסה מספר משלה. המספרים הזוגיים מתחילים בצד ימין של הרחוב.

      מחק
    2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

      מחק
    3. תיקון: בדיקה נוספת הבהירה לי שלבנין המעלות אכן יש 6 כניסות -ולא 4 כפי שרשמתי קודם. הראשונה ברחוב ג'ורג', וחמש ברחוב המעלות לכל אורכו.

      מחק
  8. צייר השלטים הנ"ל הוא לא אותו אחד שקבע אך תמול-שלשום את הכתובת "כלב משוגע" על גבו של כלב?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא מאמין. יצחק בק הלך לעולמו באמצע שנות השבעים. אמנם היה לו חוש הומור, אבל הוא היה איש רציני מאוד.

      מחק
  9. וועמעס שילד אז די שילדן זעען נעבעך אזוי אויס?אפשר די בירגמייסטערס די געוועזענע.גיי ווייס וויפל בייזע ווינטן זיי זענען אריבער אין דער פארלויף פון דער שטאט שטורעמען.אז זיי האלטן זיך נאך אפילו אויף א שטיקל טשוואק איז אויך א נס.אין איינע פון די פריערדיקע ארטיקלן האט אזא פראטעסט יא געהאלפן לגבי די למל שולע.לאמיר האפן אז דאס זעלביקע וועט אויך ווירקן דא.

    השבמחק
    תשובות
    1. אז ככה: לא נראה לי שיש לחפש אשמים בהתבלות הצבעים שעל השלטים ובודאי לא את האמנים שציירו אותם. ונכון עברו עליהם במשך השנים הרבה רוחות, ביניהן "רוחות שאינן מצויות". והסיבה שהשלטים עצמם עדיין מחזיקים מעמד על הקירות היא כי הם לא מחוברים במסמרים, אלא מעוגנים בווים די ארוכים ולעומק האבנים.

      ונכון המחאה בעינין בנין בית הסר למל אכן הביאה לתיקון המצב. -ראה פוסט https://onegshabbat.blogspot.com/2019/12/blog-post_18.html
      😊
      עניתי בעברית. אבל האמן לי אני יודע גם לעשות זאת ביידיש. 😊

      מחק
    2. אני בטוח שיש לי המון מה ללמוד ממך ביידיש.

      מחק
  10. ייַנרייען אַ טייַער ייִדיש-גערעדט מענטש

    השבמחק
  11. הארה"ב נמכרים שלטים ישנים כאלה, כמו שהם במצבם האומלל, במאות רבות של דולרים לכל שלט. לפני שנים אחדות ראיתי את השלט של 'קפה אירופה', אתר היסטורי בירושלים, מתגלגל בחצר בניין סנסור... חבר אמריקני העריך אותו ב-4000-5000 דולר...

    השבמחק

הזינו את תגובתכם בחלון התגובות. אחר כך פתחו את הלשונית 'הגב בתור:', לחצו על 'שם / כתובת אתר' ורשמו את שמכם (אין צורך למלא 'כתובת אתר'). נא רשמו שם אמיתי (מה יש להסתיר?) או כינוי, והימנעו, ככל שניתן, מ'אנונימי' אם לא הצלחתם להתגבר על הבעיה – רשמו את השם בתוך התגובה.
לבקשה 'הוכח שאינך רובוט' הקליקו על העיגול ואז 'פרסם' – זהו.
מגיבים שאינם מצליחים להעלות את תגובתם מוזמנים לכתוב אליי ישירות ואני אפרסם את דבריהם.
תגובות לפוסטים ישנים מועברות לאישור ולפיכך ייתכן שיהוי בפרסומן.
תגובות שאינן מכבדות את בעליהן ואינן תורמות לדיון – תוסרנה.